Kleding'eis' bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:04

Lieshorses schreef:
Als je je oncomfortabel voelt en het niet eens in je kast hebt hangen, wat zou jij dan doen?

secricible schreef:
sowieso TS is het wel interessant om je te bedenken wat je zo tegen het hoofd stoot hieraan.

Had je het gevoel dat ze jou als persoon niet respecteert ook gehad als ze je gevraagd had iets zwarts aan te trekken?
Of als ze je die kledingeis had gesteld om een andere reden dan haar geloof?
Als ze je had gevraagd om een kledingeis te volgen waar je jezelf minder ongemakkelijker bij voelde, bijvoorbeeld geen spijkerbroek maar een pantalon?
Of als ze je een gevraagd had voor een kledingeis van iets wat je wel in de kast hebt hangen?

Gewoon om eens te bedenken wat je hier nu zo aan stoort. Is het de combinatie met geloof, omdat het iets is waar je je niet happy bij voelt of nog een andere reden? Ik denk dat het dan voor jezelf ook makkelijker wordt om te bepalen wat je er aan zou willen doen.

Geen idee wat ik zou doen. De situatie draait ook niet om mij maar om TS. De vraag is of dat de reden is dat het TS dwars zit, ik lees hier zoveel argumenten van iedereen, zowel voor als tegen. Ik wil vooral benoemen dat het goed is om eens te bedenken wat haar precies tegen staat, zonder meteen haar weer een mening van een buitenstaander te geven. Uiteindelijk gaat het om TS, niet om ons lijkt me.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:33

Vorige keer toch ook al gedaan voor die bruiloft? Vind dat al enorm loyaal van Goof. Je kunt het ook omdraaien: als je niet eens jezelf mag zijn om een uurtje op visite te komen is het dan nog wel de moeite waard?

Lusitana schreef:
Lieshorses schreef:
Als je je oncomfortabel voelt en het niet eens in je kast hebt hangen, wat zou jij dan doen?

Iets lenen en je oncomfortabel voelen voor een uurtje.

khirshanta

Re: Kleding'eis' bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:39

Wellicht haar uitnodigen voor een bakje koffie, maar wel alleen in spijkerbroek met shirtje als kledingvoorschrift.

Als zij dat afslaat met reden, weet je meteen welke reden je kunt gebruiken om al dan niet ook af te zeggen.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:53

Ik zou niet gaan, maar dat ben ik. Als ze mijn kledingkeuze niet kan respecteren voor een uurtje een koffie en babygezwijmel, hoef ik dat uurtje ook niet met haar door te brengen. Voor het trouwfeest zou ik het wél gedaan hebben.

Is er geen mogelijkheid om moeder en kind bij jullie uit te nodigen of buitenshuis op de koffie te gaan?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:11

Missch is dit wel de reden dat ze jou niet heeft uitgenodigd voor kraamvisite.....

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:17

khirshanta schreef:
Wellicht haar uitnodigen voor een bakje koffie, maar wel alleen in spijkerbroek met shirtje als kledingvoorschrift.

Als zij dat afslaat met reden, weet je meteen welke reden je kunt gebruiken om al dan niet ook af te zeggen.

Ik vind dat geen vergelijking.
Ik zou me gewoon aanpassen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 17:18

secricible schreef:
sowieso TS is het wel interessant om je te bedenken wat je zo tegen het hoofd stoot hieraan.

Had je het gevoel dat ze jou als persoon niet respecteert ook gehad als ze je gevraagd had iets zwarts aan te trekken?
Als ze je had gevraagd om een kledingeis te volgen waar je jezelf minder ongemakkelijker bij voelde, bijvoorbeeld geen spijkerbroek maar een pantalon?
Of als ze je een gevraagd had voor een kledingeis van iets wat je wel in de kast hebt hangen?

Gewoon om eens te bedenken wat je hier nu zo aan stoort. Is het de combinatie met geloof, omdat het iets is waar je je niet happy bij voelt of nog een andere reden? Ik denk dat het dan voor jezelf ook makkelijker wordt om te bepalen wat je er aan zou willen doen.

Het gaat me totaal niet om het geloof, ieder zijn keuze daarin.
In alle eerlijkheid had ik me bij alle bovenstaande voorbeelden vragen gesteld. Ik heb sowieso ook geen pantalon in de kast hangen en aanpassen in kleding die ik wel in de kast heb hangen? In principe hangt mijn bruiloft-outfit van vorig jaar in mijn kast. Ik hoef niets nieuws aan te schaffen.
Het gaat mij er meer om waarom ik niet gewaardeerd word zoals ik ben. Ze kent me en weet dat ik wat dat betreft een heel simpel en degelijk (zoals een leerling van me ooit zei :+ ) 'Vero Moda-meisje' ben. Ik ga echt niet op visite in een hoerig outfitje waar mijn tieten bijna uitvallen.

Ik las dat iemand zich anders zou kleden bij een bankdirecteur dan bij een boer. Waarom? Ik zie geen verschil tussen beide personen, een kop koffie drinken is bij de één niet anders dan bij de ander.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 17:19

manzano schreef:
Missch is dit wel de reden dat ze jou niet heeft uitgenodigd voor kraamvisite.....

Ze heeft mij/ ons wel degelijk uitgenodigd anders zou ik niet gaan, maar goed, dat heb ik al een aantal keer gezegd.
Lezen is lastig ;)

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:44

Ik vind een bruiloft echt wat anders dan een bakkie koffie. Daarnaast vind ik persoonlijk je uiterlijk voorkomen een stuk van jezelf en je eigen identiteit, die ook een ander heeft te respecteren. Net zo als dat jij geen kleding-eis aan haar zou stellen, zou ik het van een ander niet accepteren beyond een bepaald niveau. Ik vind een verzoek om een beetje rekening te houden iets compleet anders dan te vragen een jurk of rok te dragen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:54

Lusitana schreef:
bigone schreef:
Lusitana, er zit nog wel verschil tussen een feestelijke memorabele dag zoals een bruiloft of een bakkie koffie doen bij een oudcollega en de baby even bewonderen.

Voor jou misschien wel, voor hen misschien niet. Ik kan hiervandaan niet zien welke lading er aan wordt gegeven, dus ik kan mijn post alleen alemeen houden.
Als je "zomaar" langs komt wippen, draag je wat je wilt. (Met een kans dat, als ze duidelijk is geweest wat er verlangt wordt in het huis, dat je niet binnen wordt gelaten.)
Maar op het moment dat iemand je een uitnodiging geeft mét een kledingswens, niet.
En er zit nog een en ander tussen, zoals bv een mondelinge uitnodiging. Daarbij kun je ook tot een overeenkomst komen over kleding.

Als ik bij een bankdirecteur in een villa naar een baby ga kijken draag ik ook wat anders dan als ik bij een boerin of buur (bij mij toevallig hetzelfde) achterom binnenkom....
Ik vind best dat de bankdirecteur me kan nemen zoals ik ben, maar dat kan ook op andere momenten, bv als hij of zij in mijn thuisomgeving is....

Waarom moet je je bij een bankdirecteur in een villa anders voordoen dan bij een boer of buurman :?
Waarom is uiterlijk vertoon zo belangrijk?

Ik ben altijd degelijk en netjes gekleed, maar begrijp echt niet waarom je je blijkbaar bij 'iemand van stand' anders moet kleden dan bij een 'simpele boer'.

Doet me denken aan een kennis die een Mercedes kocht en daarbij ook bijbehorende kleding, want ja: 'in een Mercedes kan je echt geen spijkerbroek dragen'. 8)7

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:01

Nabster schreef:
khirshanta schreef:

Ik vind dat geen vergelijking.
Ik zou me gewoon aanpassen.

Waarom niet? Haar huis- haar regels. Andermans huis- andermans regels.

Als door de persoon in kwestie per definitie gezegd wordt 'nee, dat doe ik niet want ****' (al dan niet religieuze redenen), wil dat -vind ik- zeggen dat ze niet open staat voor alternatieven zoals je aanpassen naar anderen, of ergens anders koffie drinken/afspreken.

Als iemand zich op zijn of haar beurt niet aan kan of wil passen, is dat een goed recht, maar vind ik dat iemand anders zich dan ook niet genoodzaakt zou hoeven voelen eenzijdige aanpassing/respect te tonen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:07

Goof schreef:
Zo, 11 maanden geleden en ik kom hem even omhoog schoppen :+
Vond het een leuk topic toen, ben blij dat ik het geopend heb, leuke discussie. Ik ben met veel plezier naar de bruiloft geweest.

Maar nu het volgende; het onderwerp komt weer terug.
De meid in kwestie is vorige week bevallen. We zijn inmiddels allebei gestopt bij het werk waar we toen werkten, maar hebben middels app nog wat contact. Het leek me samen met een andere collega van toen leuk om op kraamvisite te gaan (alhoewel ik niks met babies heb >;) ), dus we nodigden onszelf uit en we zijn echt super welkom!
Maar..... wederom wel met kledingeis. Ze stuurde ons een bericht met daarin de mededeling dat bij hen in huis enkel vrouwen in roken of jurken welkom zijn en of we ons willen aanpassen daaraan.
Voor een bruiloft wil ik me uiteraard aanpassen, hun feestje, hun wensen, maar ik moet zeggen dat ik dit te ver vindt gaan. Het gaat enkel om een bakkie koffie in gezellige sfeer en niet om iets formeels. Kennelijk ben ik niet welkom zoals ik ben en dat stoort me.
Ik zoek geen advies, maar ben wel wederom zeer benieuwd hoe jullie hierin staan? Zelfde mening als bij een bruiloft? Zou je je ook thuis aanpassen?

Ik zou dan niet gaan. :) Ik zou dan zelfs gewoon terug sturen "Dan gaat het voor mij over."
Haar huis, haar regels, maar als jij je dan niet welkom vindt dan houdt het op. :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:08

Haar huis, haar regels. Maar verander broek in hoofddoek (met draageis of juist weglaat eis) en je heb alle poppen aan het dansen.
Ik vind dit soort opleggingen zwaar aantasten aan eigen identiteit. Zal vast ook de reden zijn dat ik bijna geen gelovige mensen als vrienden heb.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:21

Goof schreef:
manzano schreef:

Ze heeft mij/ ons wel degelijk uitgenodigd anders zou ik niet gaan, maar goed, dat heb ik al een aantal keer gezegd.
Lezen is lastig ;)

Consequent schrijven ook, want je zegt zelf dat je jezelf hebt uitgenodigd ;)

Maar had ook gekund. Ken ook zo iemand en die zegt altijd.... Ik weet dat het niet bij jullie past dus ik nodig je niet uit zodat je je niet verplicht voelt, maar uiteraard ben je welkom.
Bijkletsen doen we altijd ergens "buiten de deur".
Laatst bijgewerkt door manzano op 03-01-18 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:24

Toch beter lezen manzano :) TS heeft duidelijk gezegd dat ze al eerder uitgenodigd was maar er nog geen datum geprikt was (dus dat zullen ze zelf gedaan hebben).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:25

miss_lizje schreef:
Haar huis, haar regels. Maar verander broek in hoofddoek (met draageis of juist weglaat eis) en je heb alle poppen aan het dansen.
Ik vind dit soort opleggingen zwaar aantasten aan eigen identiteit. Zal vast ook de reden zijn dat ik bijna geen gelovige mensen als vrienden heb.

Daar geld imo dezelfde "regel" voor mij. Als ik een hoofddoek op moet om bij iemand op de koffie te gaan, ga ik niet op de koffie. :D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:27

Is het een vriendin en wil je dat zo houden, dan zou ik me aanpassen.

Als het 'alleen' een ex-collega/kennis is zou ik niet meer op bezoek gaan, maar een kadootje sturen bijv via Greetz ;)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:29

Ik zou niet gaan.
Voor een bak koffie ga ik geen kleding aantrekken waar ik mij rot in voel.
Waarom mag collega wel gewoon in eigen kleding, is die belangrijker?

Je kan gelovige dame niet verplichten een broek te dragen, zij jou niet om een rok te dragen.
Wat is het volgende, lange onderbroek, huidskleurige bh, hoofddoek, bijbel in je handtas?

Respect moet van 2 kanten komen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:29

Fenrir schreef:
Toch beter lezen manzano :) TS heeft duidelijk gezegd dat ze al eerder uitgenodigd was maar er nog geen datum geprikt was (dus dat zullen ze zelf gedaan hebben).

Later ja.... Dat is nog steeds inconsequent.
Daarbij vind ik een uitnodiging om bij te kletsen wat anders dan kraamvisite. Bijkletsen kan je ook ergens buiten de deur doen met een kop koffie, dus dat zie/lees ik als wat anders.
Ik ga nooit naar een oud collega thuis om bij te kletsen namelijk.

Maar anders is het gewoon haar uitnodiging en haar voorwaarden. Zou gewoon lekker niet gaan. Je hebt ook niks met babies schrijf je en het is ook geen vriendin ofzo.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:42

Ik vind het wel een interessante discussie TS. Toen ik op de middelbare school zat werd er een speciale dag georganiseerd voor alle leerlingen waarbij er teambuildingsactiviteiten werden gedaan. Het was de bedoeling om de sfeer onderling te verbeteren en om mensen wat beter te leren kennen. Een soort van “over de streep”, om ook zaken als pesten aan het licht te brengen. Als eis werd gesteld dat iedereen een wit overhemd/shirt/vest aandeed. Ik vond dit zó belachelijk, dat ik ermee naar mijn docent ben gegaan en heb aangegeven dat ik dit heel tegenstrijdig vond. Hoezo moeten we elkaar allemaal accepteren zoals we zijn, maar mogen we enkel voorgeschreven kleding aan?! De docent dacht hier echter heel anders over, die wilde juist een “wij” gevoel creëeren door allemaal hetzelfde te dragen.

Verschillende mensen met verschillende wensen. Mijn mening zou dan ook zijn: als ik niet welkom ben zoals ik ben, dan hoeft het van mij niet. Ik wil me aanpassen, zal me ten alle tijden respectvol gedragen, maar hoe ik mij kleed wens ik zelf te kunnen bepalen. Als dat niet wordt geaccepteerd, dan is dat hun verlies.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:52

Ts, je hebt je antwoord eigenlijk al zelf gegeven. Bel haar op en vertel gewoon hoe jij je voelt nav haar eisen. Vooral dat het lijkt alsof ze mensen in andere kleding dan die haar volgens haar geloof word voorgeschreven niet respecteert.
Waarschijnlijk woont ze ook in een zeer christelijke buurt en wil ze geen praat over mensen met jeans(ongelovigen)in de community.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:56

Goof schreef:
secricible schreef:

Het gaat me totaal niet om het geloof, ieder zijn keuze daarin.
In alle eerlijkheid had ik me bij alle bovenstaande voorbeelden vragen gesteld. Ik heb sowieso ook geen pantalon in de kast hangen en aanpassen in kleding die ik wel in de kast heb hangen? In principe hangt mijn bruiloft-outfit van vorig jaar in mijn kast. Ik hoef niets nieuws aan te schaffen.
Het gaat mij er meer om waarom ik niet gewaardeerd word zoals ik ben. Ze kent me en weet dat ik wat dat betreft een heel simpel en degelijk (zoals een leerling van me ooit zei :+ ) 'Vero Moda-meisje' ben. Ik ga echt niet op visite in een hoerig outfitje waar mijn tieten bijna uitvallen.

Ik las dat iemand zich anders zou kleden bij een bankdirecteur dan bij een boer. Waarom? Ik zie geen verschil tussen beide personen, een kop koffie drinken is bij de één niet anders dan bij de ander.

Ik lees in je woorden dus eigenlijk: "blijkbaar denkt zij dat ik me ondegelijk ga kleden zonder deze voorschriften" of zelfs "blijkbaar vindt ze mijn normale outfit ondegelijk als ze denkt me kledingvoorschriften op te moeten leggen". Geen idee of dat ook zo is, maar dat maak ik op uit je woorden.
Los van of dat ook voor haar de reden is (ik denk namelijk dat ze gewoon alleen vrouwen wil met een rok, maar je collega om die reden ook niet durft te weigeren als die duidelijk zegt niks te hebben), is dat wel een duidelijk signaal.
Ik zou in dat geval aangeven dat je je niet goed voelt bij haar rok en aangeven dat je je normale kleren wil komen en anders liever niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:23

Het is ook maar net wat je als bezoek voor waarde hecht aan baby kijken.
Kraambezoek vind ik zelf al erg ongemakkelijk en uit mijn comfort zone, zou ik dan ook nog in ,kostuum’ moeten opdraven dan spreek ik diegene wel weer als het verlof afgelopen op de werkvloer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:36

Het is toch niet zo erg om een keertje een rok te dragen.Ik heb zelf ook geen rokken,maar ik zou er dan een lenen of een van de kringloopwinkel. Juist wel leuk om eens wat anders dan anders te doen.Je komt toch ook in het "territorium"van je vriendin.Dan getuigt het van goede manieren om je daar aan te passen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:51

Het is niet erg een rol te dragen nee. Als het JOUW keuze is en geen eis.