Terroriserende schoonmoeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Terroriserende schoonmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:47

Maar soms zijn mannen ook echt heel makkelijk. Onze zoon kon niet naar de tandarts afspraak vanwege school. Dan moet ik echt wel 100x zeggen dat hij nog een afspraak maakt. Ik zei het heel subtiel tegen zijn ex vriendin, maar die zei; tja, hij moet het zelf weten.
Natuurlijk is het zijn probleem, maar hij wil wel afspreken, maar vergeet het gewoon echt. Hij heeft school, stage en werk, dus vergeet dingen gewoon.

Nu heeft hij gevraagd om samen te gaan winkelen en dat is hartstikke gezellig. Je kan best als moeder mee, maar moet gewoon een beetje je plek weten en respect tonen voor een relatie.

Mijn schoonmoeder deed inderdaad altijd het woord en wilde overstemmen. Zag haar zoon als bezit. Hij had zijn eerste auto en was gelijk haar taxi, omdat zij nooit een rijbewijs had gehaald. Maar wel hele weg zeiken onderweg.

Het erge is dat mij man heel vaak heeft geprobeerd te praten, maar dat zij hem overstemd en altijd echt alles omdraait. Mijn man maakt geen ruzie en klapt dicht en laat het dan maar zo. Die is zo opgevoed en durft eht nog steeds niet tegen zijn moeder in te gaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:03

Wat ik altijd heel ergelijk vind aan mijn schoonmoeder is dat ze denkt dat ik haar zoon heb ontmoet om de tweede moeder uit te hangen. Als zoon iets niet wilt of iets weigert gaat ze mij aankijken alsof het mijn probleem ineens is. Wanneer ze ruzie hebben moet ik er bij betrokken worden want naar mij ´luistert ie wel´ of ´jij kan er ook wel iets van zeggen hoor´
Of als we uit zijn geweest en hij iets te diep in het glaasje heeft gekeken word ze boos en zegt ze dat ik dat niet leuk vind. In plaats van te zeggen dat ze het zelf niet leuk vind zegt ze maar dat ik het niet leuk vind.. :+ Terwijl het mij op dat moment echt geen zak kan schelen.
Ik en vriend zijn allebei een keer heel kwaad erom geworden en nu schuift ze het gelukkig al minder op mij af dan voorheen.
Maar dat mens heeft echt de grootste oogkleppen op die er bestaan. Nooit zal zij fout zitten of ongelijk hebben. Echt verschrikkelijk 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:02

Ik zou blij zijn als mijn schoonmoeder zou meepraten dat het niet leuk is als de mijne weer eens iets te diep is gegaan :P Hij snurkt dan ontzettend en dat slaapt niet zo goed.
Wanneer schoonpa er echter bij is doet die vent bewust en express nog een extra glas vol als ook maar iemand van de dames aangeeft naar huis te willen. De ene keer is dat gewoon wijn, de andere keer een zwaar bier of een degustief. Die laatste zijn dan geen kleine glaasjes maar echt kuipen.
Schoonma foetert dan evenzeer dat hij weer overdrijft en alles op de spits jaagt. Helaas voor ons trekt schoonpa zich daar niets van aan en doet lachend vrolijk verder onder de noemer "ik heb het gezellig met mijn zoons".

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:12

Varekaj schreef:
Ik zou blij zijn als mijn schoonmoeder zou meepraten dat het niet leuk is als de mijne weer eens iets te diep is gegaan :P Hij snurkt dan ontzettend en dat slaapt niet zo goed.
Wanneer schoonpa er echter bij is doet die vent bewust en express nog een extra glas vol als ook maar iemand van de dames aangeeft naar huis te willen. De ene keer is dat gewoon wijn, de andere keer een zwaar bier of een degustief. Die laatste zijn dan geen kleine glaasjes maar echt kuipen.
Schoonma foetert dan evenzeer dat hij weer overdrijft en alles op de spits jaagt. Helaas voor ons trekt schoonpa zich daar niets van aan en doet lachend vrolijk verder onder de noemer "ik heb het gezellig met mijn zoons".

En je vriend kan niet zelf een glas alcohol afslaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:25

Dat kan hij wel, doet dat ook maar ook daar wordt niet altijd naar geluisterd.
Het grote nadeel is, als wij er toch tegenin gaan, dat schoonzus en schoonma dat dan helemaal op hun boterham krijgen.
En dat speelt wel bij mijn partner. Niet dat schoonzus evenzeer geteisterd wordt maar wel zijn moeder. Dus geeft hij met regelmaat toe om schoonmams uit de wind te zetten.

Schoonpa denkt echter zo dat ie "de baas" is en dan krijgen de dames dus de wijzende vinger dat wij de zoons opstoken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:43

Wat een verhalen weer ;(

Toen de eerste vakantie aanbrak met mijn man(toen vriend) en mijn vader zag aankomen dat er wel eens over nagedacht kon worden dat mijn vriend mee zou gaan met de familie vakantie, boodt hij aan dat mijn man de motor van mijn vader mocht lenen zodat wij samen op vakantie konden gaan.
Detail manlief was toen 19 jaar en had nog helemaal geen motor rijbewijs( heeft hij in 3 lessen gehaald gelukkig , jaar 1983) en ik was pas 17 jaar.
We zijn samen gezellig naar Zwitserland op vakantie geweest.

De zomervakantie daarvoor was er al discussie of ik wel mee mocht met de familie, mijn vader had me liever thuis gelaten maar we deden woningruil.

Gelukkig zijn ze gaan scheiden toen ik 18 was.

Mijn schoonouders zijn al jaren dood, schoonmoeder heeft lang moeite met mij gehad maar draaide bij toen de kleinkinderen kwamen.
Schoonpa veranderde weer veel ten positieve toen schoonmoeder overleed en hij toch een iets vrijer en vrolijker leven begon te leiden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:47

Mijn man heeft 7 zussen en het heeft mij altijd verbaast dat niemand hun moeder tot de orde riep over de manier hoe ze tegen mij deed.Als mijn moeder het zou doen het ik er al lang iets van gezegd.Niet zo erg ls jullie verhalen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:05

Mijn familie weet prima dat ik mijn eigen boontjes kan doppen en gerust "doei" durf zwaaien als ze mijn keuze niet respecteren op vlak van partner.
Ik weet daarentegen ook dat ik altijd wel bij hen terecht zal kunnen, en zij ook bij mij.
Ze mogen gerust hun ongenoegen uiten en hun (ongezouten) mening geven, de eindbeslissing maak ik zelf.

Maar hangt dat niet samen met opvoeding en algemene ingesteldheid? Onze familie is klein, woont meer verspreid en we lopen ook elkaars deur niet plat, hangen niet dagelijks aan de telefoon etc. Als er wat is horen we het wel en voor de rest altijd welkom. Bij mijn partner is het gewoonte geworden dat ze elke donderdagavond daar gaan eten nadat beide zonen uit huis gingen. Ze springen makkelijk bij elkaar binnen, gaan op een vrije middag pintje drinken, bellen/appen elkaar dagelijks.

Ik heb absoluut niets tegen dat soort gewoontes. Ik heb wel iets tegen onbeleefd gedrag, idiote verwachtingen en niet respectvolle behandeling of geen respect voor iemands afwijkende mening of keuzes of levensstijl.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:15

Varekaj schreef:

Ja maar ik heb er geen last van en als je dan gaat zeggen dat ik dat wel heb dat vind ik echt niet netjes. Ik vind het sowieso heel erg als mensen voor mij gaan spreken, ik heb een mond gekregen dus dat kan ik goed zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:31

Ja dat wel natuurlijk, als iets op jou niet van toepassing is moet ze je dat niet gaan aanpraten. Wat bij jullie teveel is, is hier te weining.

Helaas wordt die eigen mond blijkbaar erg weinig gewaardeerd bij de terroriserende schoonouders merk ik. Lijken me allemaal nogal dominante types.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:32

Misschien zijn mannen anders of scheelt het toch dat je beide anders bent opgevoed.

Mijn man ging altijd mee naar mijn familie. Op zich geen slechte mensen, maar er was ook weleens ''wat'' en het stapelde wel wat op.
Mijn man heeft echt altijd zijn mond gehouden. Natuurlijk weleens een opmerking, maar echt klagen niet.

Toen ik het zat werd om bepaalde dingen en afstand nam, stond hij wel direct achter me en gaf hij ook meer zijn mening. Maar het is het hem gewoon niet waard om er ruzie met mij over te maken. Hij heeft echt zoiets van; jouw familie, als je er naartoe wil, gaan we. Maar van hem hoeft het niet meer. Hij vindt het voor mij ook wel rot dat er dingen zijn gebeurt en gezegd waardoor ik afstand heb genomen.

Het is als partner ook wel riskant om je echt uit te laten over andermans familie. Stel je man zegt echt rake dingen, maar het komt daarna allemaal goed, komen mensen er nogal eens op terug wat er is gezegd.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:47

Varekaj schreef:
Ja dat wel natuurlijk, als iets op jou niet van toepassing is moet ze je dat niet gaan aanpraten. Wat bij jullie teveel is, is hier te weining.

Helaas wordt die eigen mond blijkbaar erg weinig gewaardeerd bij de terroriserende schoonouders merk ik. Lijken me allemaal nogal dominante types.

Ja inderdaad zo´n gevoel krijg ik ook altijd. De mijne is ook zo dominant als iets, schoonpa is echt een stille willie wat er niet bij helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:52

Dat kunnen wij naar elkaar toe wel uitspreken. Het scheelt dat we het beide best makkelijk kunnen plaatsen en relativeren gelukkig. We geven beide aan naar elkaar toe dat WIJ met elkaar moeten samenleven en niet onze families.

Opvoeding zal er vast en zeker toe bijdragen. Mijn vriend neigt meer naar zijn moeder en is zoals haar ruimdenkender bijvoorbeeld over veel zaken. Dat knettert tussen hem en zijn vader ook met tijd en stond. En van zijn zonen accepteert hij het nog wel, hetzij met tegenzin vaak. Van schoondochters daarentegen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:55

Wat komt hier wat voorbij, wist niet dat ze zo erg konden zijn. Ik mis mijn schoonouders nog steeds heel erg, eerste keer dat ik bij mijn vriend thuis kwam moest er een koe kalven, maar eventjes geholpen en als jongste schoondochter kon ik in ieder geval bij mijn schoonpa niet meer stuk :D Mijn schoonma was een lieverd, vond alles en iedereen leuk, kon geweldig vals spelen met kaarten en hield van het leven. Ze was net zo oud als mijn oma toen ik in hun leven kwam, twintig en vijfentwintig jaar lang mocht ik van ze genieten en ze waren me net zo lief als mijn eigen ouders.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:56

Maar een hechte familie hoeft toch niet terroriserend te zijn?
Ik ben superhecht met Mn ouders, en zeker Mn vader. En ja, vriendlief zucht ook wel eens als vaders “zomaar” belt en we dan een half uur keuvelen.

Maar het waren de eerste om te zeggen “wij hebben er een zoon bij”, hebben vriendlief hard gesteund tijdens de scheiding van zn ouders en meer nog, papa en vriend gaan gewoon samen naar matchen van hun favo voetbalclub en in de zomer bbqen ze elke week samen om samen biertjes te kunnen drinken enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:59

Maar jouw ouders zijn wel redelijk openminded en meedenkend. Je hebt er die hecht zijn maar zich uitsluitend beperken tot hun eigen hokjesvisie en als je daaraan niet voldoet, jammer maar helaas. daar is geen grijze zone, alleen maar zwart-wit.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:03

Optiwolk schreef:
Maar een hechte familie hoeft toch niet terroriserend te zijn?
Ik ben superhecht met Mn ouders, en zeker Mn vader. En ja, vriendlief zucht ook wel eens als vaders “zomaar” belt en we dan een half uur keuvelen.

Maar het waren de eerste om te zeggen “wij hebben er een zoon bij”, hebben vriendlief hard gesteund tijdens de scheiding van zn ouders en meer nog, papa en vriend gaan gewoon samen naar matchen van hun favo voetbalclub en in de zomer bbqen ze elke week samen om samen biertjes te kunnen drinken enzo.

Nee zeker niet, mijn schoonfamilie is echt niet per se super hecht met elkaar, sterker nog er is vaak onenigheid in dat gezin. Toch vind ik schoonma wel nouja terroriserend zou ik nog niet willen zeggen maar ik kan me wel dood ergeren aan d'r.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:46

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:15

Wat een horror stories weer. Je mag toch hopen dat de tweede helft van het verhaal bestaat uit: "behave yourself or get out of my eyes/house/life?" En stereo door zowel zoon als schoondochter uitgesproken?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:21

Ibbel schreef:
Wat een horror stories weer. Je mag toch hopen dat de tweede helft van het verhaal bestaat uit: "behave yourself or get out of my eyes/house/life?" En stereo door zowel zoon als schoondochter uitgesproken?

Dat zou je wel denken, maar de praktijk werkt helaas anders. Totdat ik in deze situatie terecht kwam, dacht ik er precies hetzelfde over. Echter kan ik (en wil ik) niet voor mijn vriend bepalen op welk moment hij wel of geen contact meer met zijn moeder wil. (Bovendien houdt ze hem financieel ook lekker in de tang, maar dat is weer een ander verhaal :') )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:42

Je ouders loslaten is wel echt heel moeilijk natuurlijk. Overal wordt je doodgegooid dat je spijt krijgt als ze er niet meer zijn en mensen zijn daar denk ik ook wel bang voor. Iemand anders verliest een ouder en dat zet je soms aan het denken. Of je verliest er zelf eentje en voelt je verantwoordelijk voor de ander.

Ik zal eerlijk zeggen dat mijn moeder al 22jr weduwe is, maar zichzelf als alleenstaande vrouw wel iets zielig vindt.
Vorig jaar heb ik het contact verbroken, maar als enig kind nog, is dat echt niet zo makkelijk. Als zij overlijdt, moet ik toch alles regelen. Doe ik dat niet, kloppen ze bij mijn zoon aan die er dan mee opgezadeld wordt en wel gek is op zijn oma, dus dat niet weigert. En doet hij dat wel, zal familie het doen, waar ik ook afstand van heb genomen en het eigenlijk niet aan hun wil overlaten. Ook omdat er nog spullen van mijn broer en mij in mijn moeders huis zijn.

Ik kan er gelukkig geen ruzie om krijgen met een broer/zus of schoonbroer/zus, maar verstandshoudingen zijn wel lastig vaak en ik denk hoe meer mensen, hoe meer verschillen.

Als mn schoonmoeder overlijdt, moet mn man alles doen en kan ik hem ook niet laten stikken. Maar feitelijk heb ik daar echt geen zin in en hij weet natuurlijk ook best dat het dan niet van harte gaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:53

Los laten is inderdaad erg moeilijk! Mijn man heeft nooit veel en goed contact gehad met zijn ouders, zijn vader is een paar jaar terug overleden wat een groot schuldgevoel heeft achter gelaten bij hem. Zijn moeder weet hier heel goed misbruik van te maken. Zo zegt ze bijvoorbeeld tegen hem je hebt al 2 weken niet gebeld, is er iets? Zat er naast en kon het gesprek letterlijk volgen, ook wat zij dacht te kunnen zeggen. Toen zei ik jij kunt ook bellen, is wel zo leuk als het geen éénrichtingsverkeer is... Zei het bewust zo hard dat ze het hoorde, dat vond ze dus niet leuk. Nee het schuldgevoel bij je zoon bewust in stand houden wel dan? Mijn man houdt nu het contact staande om straks niet weer een schuldgevoel te krijgen mocht zijn moeder ooit overlijden, in mijn ogen niet de manier maar als hij daar vrede mee heeft vind ik dat prima.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:59

De vader van mijn man is overleden, heel naar want die man was alles voor hem. Zijn ouders zijn gescheiden en hij heeft toen bij zijn vader gewoond. Een groot deel van onze relatie had mijn man geen contact met zijn moeder maar sinds hij zelf vader is, regelmatiger. Maar dat allemaal maakt het voor hem lastiger om kritiek te hebben op zijn moeder, ze heeft ook een NAH en ik kan het onderscheid tussen haar persoonlijkheid en NAH niet maken maar hij wel.

Dat gezegd hebbende voelt het voor mij heerlijk om geen contact te hebben dus voorlopig verandert er niks en dat vind ik prima.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:45

.
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 03-09-24 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:59

Jeetje tyleysmiley. Die van jou spant wel de kroon!!! :oo