Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:47

Huertecilla schreef:
vivian_ve schreef:
In mijn vorige relatie speelde er veel jaloezie van mijn partners kant en dat is zo verschrikkelijk vermoeiend. Mijn huidige relatie brengt mij veel rust en plezier. Want als alles bespreekbaar is, dan is er geen noodzaak voor liegen en eventueel vreemdgaan.

Het is zó bevrijdend als je ervan uit kan gaan dat je partner bij je is omdat deze dat wíl, omdat er geen enkel virtueel, juridisch, onbespreekbaar hek om de relatie is.
[....]
Zóveel fijner dan harde, onspreekbare afspraken, wantrouwen en jalouzie.

Stille meelezer, maar ik vraag me tóch iets af.

Is het op bovenstaande manier niet zo, dat je een niet monogame relatie hebt vanuit angst voor bedrog/jaloezie/vreemdgang?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:10

Huertecilla schreef:
Jildau schreef:
Voor mij zou polygamie maar moeilijk gedoe zijn. :D

En waar haal je polygamie nu weer vandaan??

Maar goed imo geeft jouw reactie exact aan wat ik schreef over ALLE :)* moeilijke gedoe.

Hoe je het ook noemen wilt. Ken alle termen niet uit m'n hoofd maar andere vormen dan monogamie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:01

linnnh schreef:
Is het op bovenstaande manier niet zo, dat je een niet monogame relatie hebt vanuit angst voor bedrog/jaloezie/vreemdgang?

Het is inderdaad níet zo.

Het is een heerlijke bevrijding van onbespreekbaarheid.

@Jildau; enige kennis van zaken is wel handig wanneer je een mening ventileert.

Voor jouw info; monogamie en sexclusiviteit zijn niet synoniem. Monogaam betreft een samenlevingssvorm. Sexclusief of niet is een van de aspecten hoe je dat kan invullen of niet.
De overgrote meerderheid van stellen in parenclubs in NL bijvoorbeeld, is gehuwd, monogaam samenlevend; monogaam en niet sexclusief. Mono, niets poly, wel sex met anderen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:34

linnnh schreef:
Stille meelezer, maar ik vraag me tóch iets af.

Bedrog is in iedere relatie fout. Of het nou een monogame of open of polyamoreuze relatie of welke vorm dan ook is. In elke relatie maak je afspraken met elkaar en als daar niet naar gehandeld wordt, wordt de ander bedrogen en dat is hoe dan ook fout.

Verder stel jij nu dat als je bang zou zijn dat je partner vreemd gaat of dat jij last krijgt van jaloezie, de oplossing daarvoor is dat je de relatie "open" gooit. Ik kan je uit ervaring vertellen: jaloezie heb je sowieso wel. In welke relatievorm dan ook. Maar in een open niet-sexclusieve relatie leer je met die jaloezie om te gaan en verandert de jaloezie van een groot groen monster naar een tool om te staven hoe zelfverzekerd jij bent. Als er in een monogame relatie jaloerse gevoelens zijn, wordt dat vaak minder "uitgewerkt". Er wordt over gepraat en de jaloezie wordt gedempt in plaats van volledig uitgeplozen.
Kort gezegd: als je angst hebt voor jaloezie, moet je niet beginnen aan een open relatie. Uiteindelijk, als jij en je partner allebei stevig genoeg in jullie open relatie staan, zullen de jaloerse gevoelens verdwijnen en plaats maken voor compersie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:57

Mooi verwoord Tjaakje +:)+

Wil daar graag aan toevoegen dat het meer bespreekbaar zijn, het ontbreken van taboe onderwerpen, de kans op bedrog sterk vermindert, vertrouwen doet groeien, zowel in jezelf als je partner(s).

Dit is een keuze.

Net als compersie, een fijn gevoel door empathie, vanuit liefde in plaats van jaloezie, wat helemaal geen liefde is maar egoisme.

Jildau

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:21

Maar als je dat gevoel niet kent, compersie, en je je ook totaal niet voor kunt stellen.. Heb je dan een relatie op een "minder" niveau dan iemand die dat gevoel wel heeft? Oprecht benieuwd hoe daarover gedacht wordt. Houd je dan niet voldoende van je partner als je geen compersie kent?

HC: Los van de termen wilde ik er alleen mee zeggen dat het ook echt mogelijk is om een goede gelukkige "gesloten" relatie te hebben. Dus samenleven en seks met dezelfde en geen anderen. Ik weet zeker dat veel mensen gelukkiger zouden zijn in een open relatie maar niet iedereen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:29

Nee, dan is je relatie zeker niet op een minder niveau. Als jij het moeilijk vindt als je partner bij zijn of haar andere partner is (wat in "open" relaties echt wel vaak voorkomt. Niet bij iedereen is het alleen maar geluk en compersie), of als je je daar neutraal bij voelt, zegt dat nog niks over jouw gevoelens voor hem en over wat er tussen jullie is. Het gevoel van compersie is puur een fijn gevoel voor jezelf. Op de momenten dat je lief geniet van de tijd bij zijn/haar andere partner en jij daar weer van geniet, kan dat ervoor zorgen dat je zelf gelukkiger leeft. Maar het zegt niks over je relatie. Tegelijk: als jij zelf gelukkiger bent, sta je meestal ook gelukkiger en fijner in je relatie. Het houdt dus wel verband met elkaar, maar niet rechtstreeks.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:19

Zonder verder waardeoordeel mbt relatie is compersie een fijn gevoel en jaloezie een vervelend gevoel.

Op dat laatste doorgaande begrijp ik níets van waarom zoveel mensen daarmee leven.

Toelichting:
Je doet iets. Dat heeft drie mogelijkheden als resultaat, als effect op je:
- niets
- positief; dan herhaal je dat
- negatief; dan herhaal je dat niet

Jaloezie geeft een vervelend gevoel. Dat wil je dus niet herhalen.
Nu ligt dat gevoel bij jezélf. De sleutel ligt bij jezelf.

Dit geldt ook voor compersie. Alleen dan positief.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 02:45

@ linnnh

Nee want we hebben nu ook een monogame en sexclusive relatie. Dat blijft denk ik ook wel zo voor een paar jaar. Misschien dat we nooit behoefte krijgen aan sex buiten de relatie. Maar het is wel bespreekbaar. Ik heb liever dat mijn partner eerlijk is over zijn gevoelens dan dat hij die stiekem heeft en probeert te negeren. Ik wil geen gelieg in mijn relatie dus is alles bespreekbaar. Maar dat betekent niet dat ik het goed vind dat hij met Jan en alleman het bed in duikt. Alleen dat het bespreekbaar is en dat we daar samen een oplossing voor vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:58

vivian_ve schreef:
Ik wil geen gelieg in mijn relatie dus is alles bespreekbaar. Maar dat betekent niet dat ik het goed vind dat hij met Jan en alleman het bed in duikt. Alleen dat het bespreekbaar is en dat we daar samen een oplossing voor vinden.

Ik begrijp helemaal wat je schrijft.
Ik schrijf het gewoon anders: Ik vind dat partner zelf kan beslissen met wie ze wanneer het bed in duikt. Ik wéét dat ze verstandig is, vertrouw erop dat ze haar verstand gebruik, condooms gebruikt en me globaal informeert; liefst vóór ze dat doet doch heb begrip voor spontane situaties.
Geen gelieg; op die manier heb ik de mogelijkheid om te opperen wat ik vind en eventueel mijn eigen beslissingen te nemen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 07:39

laatst te horen gekregen dat iemand in mijn nabije omgeving polygaam is :)
Ik voelde me vereerd om het als eerste te horen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:09

fleurtjeuh schreef:

Daar gaan we weer met de begripsverwarring.
´Polygaam´ heeft een specifieke betekenis. Is in NL verboden. Verder ís iemand niet polygaam.

Kan het zijn dat je polyamoreus bedoelt? In een poly relatie?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:47

...en dan weer even wat luchtigs.

Net terug van een paar dagen bij lief aan de kust.
Die heeft andere woonruimte gekocht. Dat wordt gerenoveerd en ik help wanneer dat opportuun is. Lief in de bergen had haar gróóóte stationwagen aangeboden opdat ik grotere meubels/meubelpakketten kon vervoeren.
´...en blijf gerust iets langer, dan verzorg ik de paarden wel´. Gaf ook nog een lekkere versgebakken cake mee.
Familie van kustlief zag de auto vol met bloemetjesmotieven, vroeg daar naar en begrijpt daar helemaal NIETS van.
Vreemdgaan, ja, dát begrijpen ze, dát is normaal gedrag, maar eerlijk en integer niet sexclusief, nee, dat is wereldvreemd. Dan óók nog eens pro-actief de andere vrouw een warm hart toedragen, hélpen???!!! Dat is eng, fout en verwerpelijk.

´Dacht niet dat jij zo was´,(een hogere moraal van de spreker implicerend) hoort kustlief keer op keer. En als ze vraagt hoe dat dan is, krijgt ze geen antwoord.
Ze is nota bene gescheiden omdat haar ex keer herhaaldelijk en zonder enige wroeging liegend vreemd ging. Die ex is nog steeds deel van de familiekring en heeft nooit enige kritiek te horen gehad.
Van de halve kring van familie en vrienden is vreemdgaan bekend en van de rest vast en zeker een groot deel onkend.
Als kustlief het zat is merkt naast dat ze fijn onafhankelijk baas in eigen huis kan zijn op ´...en de sex ik ook nog eens gewéldig´.

En ik ben natuurlijk helemáál bedreigend terwijl ik de enige man in de kennissenkring ben waarvan ze zeker kunnen zijn dat die niemand bedriegt.

Zie hier geillustreerd hoe vermakelijk raar en hypocriet de gangbare normen en waarden van onze maatschappij zijn.

Ondertussen loopt mijn zoon apetrots in de prachtige dure spaanse kakker merktruien van de zoon van kustlief. Heeft ze ooit voor hem gekocht, is om verschillende redenen niet of weinig gedragen en nu passen ze niet meer.
Hij blij, zijn moeder blij, ik blij, kustlief blij: Tja, eerlijk en open vóór elkaar; dat kan niet goed zijn ;)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 08:41

Huertecilla schreef:
fleurtjeuh schreef:

Daar gaan we weer met de begripsverwarring.
´Polygaam´ heeft een specifieke betekenis. Is in NL verboden. Verder ís iemand niet polygaam.

Kan het zijn dat je polyamoreus bedoelt? In een poly relatie?!

Ok fine, jij je zin, ze hebben een poly relatie. Ze zijn met z'n 3en en hebben een relatie met elkaar

Op je andere verhaal..
Kan niet, mag niet, hoort niet enzo..
Buiten de eigen denk en belevingswereld is maar eng. En moet vooral afgestoten worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:02

fleurtjeuh schreef:
Ok fine, jij je zin, ze hebben een poly relatie. Ze zijn met z'n 3en en hebben een relatie met elkaar

Hoezo ík?
Ík heb geen verwarring over de verschillende begrippen.
Het punt is dat de klassiek niet sexclusieven (hooguit serieel sexclusief monogaam) het niet op het netvlies hebben.
Voorkomt een piezel van de vooroordelen als de begrippen correct gebruikt worden.

Citaat:
Op je andere verhaal..
Kan niet, mag niet, hoort niet enzo..
Buiten de eigen denk en belevingswereld is maar eng. En moet vooral afgestoten worden.

Waar we dit weekeinde weer eens mee geconfronteerd werden was hoe dit in stand gehouden blijft. We kennen verschillende swingende koppels en ALLEMAAL houden ze dit STRIKT verborgen van hun kinderen.
Die kinderen worden opgevoed met de niet ruimdenkende moraal van de maatschappij.
Dat is imo een stuitend voorbeeld van hypocrisie én een stuitend voorbeeld van je verantwoordelijkheid als ouders ontwijken. Die kinderen wordt bewust een ruimere blik op de keuzemogelijkheden onthouden en zo gedwongen met schade en schande te leren uit eigen pijnlijke ervaringen.
Kijk, je hoeft je kinderen geen details te vertellen en ook is het prive-leven van ouders niet per definitie een open boek voor kinderen doch als je als ouders een bredere kijk op zaken hebt, waarom dan je kinderen met tunnelvisie opvoeden :? 8)7

Wij bieden aan onze zoon ook aan dat religie heel pluriform is. Dat terwijl op zijn nota bene openbare school iedereen katholiek is en exclusief dát als godsdienst onderwezen wordt.
Wij maken hem het katholieke niet tegen, hebben hem zelfs laten dopen!, doch voeden hem op met het besef dat hij méér keuzes heeft en dat die allemaal equivalent zijn.
Samenlevingsvormen idem. Sexuele voorlichting idem. Er is méér.
Het is imo een taak als ouder om je grut mee te geven wat jij geleerd hebt als gereedschap om hun eigen keuzes zo goed mogelijk onderbouwd te kunnen maken.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:25

Een kind laten dopen is hem ook in een richting duwen, hem in de verzuiling van de maatschappij en de erbij horende moraal doen opnemen (hij heeft nu een labeltje als 1 vd XXX katholieken, wat daarom niets zegt over zijn religieuze beleving, maar hij maakt wel deel uit van het beeld dat over religieuze keuzes wordt opgehangen), wat volgens mij niet strookt met vrijheid van keuze en een pluriform idee over religie. Mijn kinderen zijn niet gedoopt. Als ze dit ooit willen kunnen ze zelf die keuze maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:53

Callisto04 schreef:
Een kind laten dopen is hem ook in een richting duwen, hem in de verzuiling van de maatschappij en de erbij horende moraal doen opnemen (hij heeft nu een labeltje als 1 vd XXX katholieken, wat daarom niets zegt over zijn religieuze beleving, maar hij maakt wel deel uit van het beeld dat over religieuze keuzes wordt opgehangen), wat volgens mij niet strookt met vrijheid van keuze en een pluriform idee over religie.

Goed punt hoor. De ´waarheid´ is niet absoluut en de regel is dat je compromissen maakt tussen niet zelden tegenstrijdige gegevens.
Dit was een compromis tbv integratie hier.
Verder geen communie etc. en hij is de enige die ´etica´ ipv ´religion´ als vak volgt.

Overigens inhoudelijk niet echt relevant want slechts een voorbeeld van met een bredere opvatting over keuzes opvoeden.
Echte objectiviteit daarbij is een illusie doch zo neutraal mogelijk zo breed mogelijk aanbieden is al heel wat minder getunneld dan met één idee de wereld in sturen.

Citaat:
Mijn kinderen zijn niet gedoopt. Als ze dit ooit willen kunnen ze zelf die keuze maken.

En jij geeft dan thuis onderwijs/opvoeding over religie en de vele vormen daarvan in het algemeen?!
Dat heb je dan +:)+ gedaan.

Ik neem aan dan ook mbt samenlevingsvormen en sexuele relaties.
Pet af hoor.
Zó krijgen kinderen een zo breed mogelijke blik op hun toekomstmogelijkheden.

Ondertussen hier _O-
Kustlief bedankte berglief over gebruik van de auto en dat evolueerde in een voor hen hoogst vermakelijk delen van ervaringsmening over mijn auto en rijstijl :o

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:16

Ik ben niet geschoold in alle godsdiensten dus onderwijs daarover geven is een brug te ver. Uiteraard wordt er wel over gepraat en probeer ik het dan ook niet puur godsdienstgericht te benaderen, er zijn ook andere referentiekaders. Ze krijgen ook een levensbeschouwelijk vak op school ipv godsdienst. Ivm samelevingsvormen en sexualiteit, de oudste is pas 11. De interesse in samenlevingsvormen en eraan gekoppelde waarden en normen komt nu pas stilaan opzetten. Dus nu komt dat ook wel eens aan bod. Het verplicht bespreken is geen optie voor mij, als ze er zelf nood aan hebben geven kinderen dat zelf wel aan, alles op hun ritme.

Ivm compromis, dat is ook waarom een bepaalde groep mensen openlijk monogaam is en prive anders handelt. Dat is heel vergelijkbaar met religie e.a. aspecten van ons leven. We kiezen vaak voor conformisme aan geldende waarden en normen of niet uitkomen voor "afwijkend" gedrag omdat dit "het leven" makkelijker maakt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:25

Callisto04 schreef:
Ik ben niet geschoold in alle godsdiensten dus onderwijs daarover geven is een brug te ver. Uiteraard wordt er wel over gepraat en probeer ik het dan ook niet puur godsdienstgericht te benaderen, er zijn ook andere referentiekaders. Ze krijgen ook een levensbeschouwelijk vak op school ipv godsdienst. Ivm samelevingsvormen en sexualiteit, de oudste is pas 11. De interesse in samenlevingsvormen en eraan gekoppelde waarden en normen komt nu pas stilaan opzetten. Dus nu komt dat ook wel eens aan bod. Het verplicht bespreken is geen optie voor mij, als ze er zelf nood aan hebben geven kinderen dat zelf wel aan, alles op hun ritme.

Ivm compromis, dat is ook waarom een bepaalde groep mensen openlijk monogaam is en prive anders handelt. Dat is heel vergelijkbaar met religie e.a. aspecten van ons leven. We kiezen vaak voor conformisme aan geldende waarden en normen of niet uitkomen voor "afwijkend" gedrag omdat dit "het leven" makkelijker maakt.

Ik weet niet hoe dat in België zit maar wij kregen gewoon "godsdienstles" op de middelbare school over zo'n beetje alle religies incl sprekers die langskwamen (ter informatie, niet om mensen te bekeren).

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:44

Ik denk dat dat in België ook zo is, bij mij was dat alleszins zo. Maar dan enkel de laastte 2 jaar van het middelbaar. Dat is natuurlijk een beperkte tijd om echt inzicht te krijgen in een religie. Bv later aan univ nog een keuzevak gedaan over geschiedenis van de islam, maar dan nog... Er zijn ook zoveel religies, met elk hun verschillende strekkingen. Allemaal heel interessant en ik hoop dat mijn kinderen er ook in geïnteresseerd zullen zijn en dan meer nog in waarden, normen, referentiekaders, ... die in een aantal gevallen zeker beïnvloed zijn door religies. Dat geeft toch een wat bredere kijk denk ik, doet ook meer open staan voor andere culturen, persoonlijkheden, gewoon al verschillen tussen mensen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:54

Fenrir schreef:
Callisto04 schreef:

Ik weet niet hoe dat in België zit maar wij kregen gewoon "godsdienstles" op de middelbare school over zo'n beetje alle religies incl sprekers die langskwamen (ter informatie, niet om mensen te bekeren).

Ik heb theologie gestudeerd aan een Katholieke universiteit. Wij kregen daar als vak ook Fenomenologie van de Godsdiensten waar een heleboel niet-Christelijke religies behandeld werden.Die moest je ook allemaal bestuderen en er tentamen in doen.Enig waardeoordeel was er wel want mijn docente daarin mocht niet in het bestuur omdat ze Boeddhiste was geworden (oorspronkelijk Katholiek).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:54

Callisto04 schreef:

Leuke draai geef je er aan, maar dáár had ik het niet over slimmerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:07

De _O- vervolgd:

Kustlief had haar mobiel bij haar zus op het bureau laten liggen. Ze verblijft terwijl haar woning verbouwd wordt in het gastenhuis van haar zus.
Berglief stuurde een een paar whatsap berichten, een foto. Gewoon gezellig, voortgang van de humor samen.
Zus zag die binnenkomen, de naam en moést daar wat over opmerken toen kustlief haar mobiel kwam halen.
´Whatsap je met háár??!!´
Kustlief pakt de mobiel kijkt erop , moet lachen om de boodschappen en zegt lachend ´ja´.
Zus totaal verbluft.
Kustlief loopt weg.

Ik ga zo naar de kust. Berglief heeft nog warme, ovenverse müesli-bollen voor kustlief klaargelegd. Voor de lunch.
Ik zie het al voor me: ´Zus, kom je ook? We hebben zálige bollen.´
´´Waar heb je díe vandaan??´´
´Ja, bijzonder niet?! Heeft R meegegeven.´

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:14

Nou Huertecilla,ik vind dat wel erg bijzonder hoor. Heb je "Sister Wives"wel eens gezien op tv,over een Mormoonse man in de USA die meerdere vrouwen heeft die ook zo zusterlijk met elkaar omgaan? Ik mis daar elke aanleg voor.Ik zou echt geen mueslibollen bakken voor een liefdesconcurrente. Of (grapje!) ik zou er iets indoen om haar uit te schakelen!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:22

Maar sister wives is ook anders vormgegeven. Tenminste: de serie waarbij ze echt een huishouden met elkaar runnen of allemaal naast elkaar wonen. Dan zit je "op elkaars lip" en dat heeft een hele andere dimensie (denk ik) dan de relaties van HC.

Verder ben ik niet zo geïnteresseerd in de dagelijkse situatieschetsen van HC. Prima, fijn dat het werkt, ben ik blij om, maar de laatste pagina vult zich toch weer met "het is fantastisch en wat een sukkels dat anderen er niet zo over kunnen denken".

Ieder zijn meug en je moet lekker zelf bepalen in je eigen relatie(s) hoe je deze in wilt vullen zolang alle partijen hiermee instemmen. Verder lekker leven en laten leven zonder waardeoordeel. Er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken :Y)