Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:29

Mars schreef:
Omdat je er toch niets aan kunt veranderen dat er nu eenmaal gerookt wordt door sommigen en dat je daar zo af en toe mee geconfronteerd wordt in het leven? :+

Schijnbaar is er wel wat aan te veranderen... dat merk je toch aan alles? Niet meer binnen mogen roken, vaak zijn terrassen ook niet meer compleet vrij om te roken. Naar hokjes worden verbannen. In veel parken mag er nietmeer overal gerookt worden, maar heb je er speciale hoekjes voor. etc etc.

Mars

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:44

Tuurlijk, dat wel. Maar je zo verzuurd druk gaan zitten maken op een forum... Ik weet niet, lijkt me gewoon zo zonde van je energie. Niemand zal er een peuk minder van gaan roken in ieder geval.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:53

De samenleving is al verzuurd genoeg, door intolerantie op verschillende vlakken, ik leer mijn kind liever tolerantie, dan een verzuurde zuurpruim te zijn die niets kan verdragen of tolereren, hoe goed een ander men zich ook aan past.
Voor zo'n mensen is het nooit goed genoeg.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:04

Ik vind dat jullie overdrijven... met "verzuurd", "niets kunnen verdragen of tolereren"... iemand die de rook van een ander ontzettend goor vindt, is niet gelijk een "verzuurd" persoon en dat betekend niet dat die persoon niets kan verdragen of tolereren. Alleen deze overlast niet kan waarderen. Maar dat zijn natuurlijk verdedigingswoorden van rokers :j

Ik ben het met bovenstaande eens, dat je niet tolerant hoeft te zijn naar de overlast die een ander je bezorgd, dat schade veroorzaakt aan jouw gezondheid. En ook nog eens stinkt, jouw kleding en haar ook laat stinken. Met schade aan iemand anders z'n gezondheid toebrengen, kun je je niet genoeg aanpassen denk ik.
En ik weet wel zeker dat er mensen zijn die na het lezen van dit topic wat meer op zullen letten, met het opsteken van een peuk op een terras, op straat in een menigte etc.

Het gaat inmiddels natuurlijk om het roken en de overlast die men daarmee veroorzaakt in het algemeen. Ik heb aan het begin al geschreven dat ik ook last heb van mijn buren die in de tuin zitten te paffen en de rook die bij mij naar binnen komt, of onder het (openstaande) raam van mijn kantoor gaan staan roken waardoor ik verplicht ben mijn raam te sluiten. Dag frisse lucht, hallo kankerverwekkende stinkrook. Maar dan nog zeg ik daar niets van, want dat is hun eigen tuin, en daar mogen mensen doen en laten wat ze willen. Tenzij het natuurlijk wettelijk gezien overlast wordt. Maar dat is het roken in eigen tuin niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:10

Ik ben geen roker, nog nooit van mijn leven een sigaret aangeraakt en zal dat ook nooit doen, vind dat vies.
Niet te min vind ik dat er wel tolerantie moet zijn, er zijn heel wat rokers die wel moeite doen, maar dat is vervolgens niet genoeg.

Roken op een terras is ook niet wettelijk verboden, dus is ook geen overlast als ik jou theorie uit je laatste alinea volg.

Ken een buur die overlast ondervind van fietsers, want die fietsen op een fietspad, die man heeft daar effectief last van, geen fietser meer op dat fietspad dan?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:23

chanel1985 schreef:
Roken op een terras is ook niet wettelijk verboden, dus is ook geen overlast als ik jou theorie uit je laatste alinea volg.

Nee, dat staat er niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:24

ok, jou gelijk. Ik zal het misbegrepen hebben. Mijn excuses.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:26

Je kunt mensen niet verbieden om in hun eigen huis en tuin te roken.

Maar als niet roker (nooit gerookt) heb ik er wel een hekel aan als er gerookt wordt op een terras waar mensen zitten te eten of op plekken waar kleine kinderen komen. Wat mij betreft komt er ook voor dat soort plekken een rookverbod. Wij zijn meerdere keren naar Mexico geweest en op het resort mocht in hey gebied rond de speeltuin en het kinderbad niet gerookt of alcohol genuttigd worden. Heerlijk vond ik dat.

Dat iemand rookt moet hij of zij zelf weten dat is eigen keuze maar doe dat dan alleen op plekken waar je andere mensen niet 'verplicht' mee laat roken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:29

Dat zou voor mijn vriend geen probleem zijn om niet te roken als het niet mag, hij rookt wel waar het wel mag.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:17

Repelsteel ik snap best dat iemand erg tegen rokers kan zijn,maar zoals jij doet! het lijkt wel of je een trauma hebt door rokers of de rook van een sigaret. Ik heb nog nooit iemand zo heftig tekeer zien gaan.Je kan best fel tegen rokers zijn natuurlijk,maar je kan ook overdrijven.

W.b.t. dat mee roken,er zijn ook wetenschappers die zeggen dat mensen helemaal niet meeroken als ze op een afstandje staan.Het is anders als je in een rookhol staat uren lang,ja dan rook je idd. ook wel iets mee.
Het is dus nog helemaal niet bewezen dat mensen meeroken als ze in de buurt van een roker staan. Ja je kan er wel naar van worden of gaan hoesten of benauwd worden,als je niet tegen die rook kan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:29

Nou Gohya ik zou zeggen kom even bij mij langs,ik zit nu de longen uit mijn lijf te hoesten omdat op het dammetje waar ik over heen moet om bij mijn paarden te geraken ,,vissers zaten te roken.Ik ben snel door gelopen en geprobeerd zo weinig mogelijk in te ademen.Maar mijn hele systeem wat op het moment toch al geprikkeld was is aangeslagen door de geur ofrook met als gevolg dat ik nu aan de aerosol zit.Maar ik begrijp wel dat als verstokte roker moeilijk te geloven is wat je veroorzaakt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:03

Ik denk wel dat het roken steeds meer ingedamd zal worden, 17 jaar geleden werd er gewoon op kantoor gerookt en in de kroeg. Heb de hoop dat het over een aantal jaar ook niet meer in de openlucht mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:10

Maar waar mag dan wel nog gerookt worden? Puur uit interesse hoor, ik zou namelijk best wel voor het maken van aparte terrassen of in ieder geval afscheidingen maken voor wel/nietrokers zijn. Het enige probleem wat ik wel heb met roken in de open lucht in het algemeen verbieden is dat je mensen dus eigenlijk dwingt om binnenshuis te roken. Dat kan, maar wat denk je dan bijvoorbeeld voor mensen die kinderen hebben die thuis wonen maar waarvan de ouders wel roken? Dan forceer je dus kleine kinderen om veel intensiever in een rooklucht te zitten dan je buiten hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:13

Mars schreef:
Tuurlijk, dat wel. Maar je zo verzuurd druk gaan zitten maken op een forum... Ik weet niet, lijkt me gewoon zo zonde van je energie. Niemand zal er een peuk minder van gaan roken in ieder geval.

Hoezo verzuurd?
Ik zat in de speelhoek van Intratuin en had niks te doen terwijl mijn zoontje leuk aan het spelen was met andere kinderen. Dat ik dan even mijn mening op het forum plaats wil niet zeggen dat ik daar verzuurd zit te wezen. Integendeel, ik zat juist te genieten van een rookvrije speelplek wat me weer inspiratie gaf :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:08

Oh, dan had jou zoontje het veel beter dan de mijne, de mijne moest mee boodschappen doen en vond dat niet zo leuk.

Even aangepast, mijn excuses
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 22-09-16 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:09

chanel, doe niet zo kinderachtig. Beetje sneu zo.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:13

Is ook maar normaal dat een speelhoek rookvrij is, denk dat niemand dat gaat tegenspreken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:00

Emmaa_ schreef:
Maar waar mag dan wel nog gerookt worden? Puur uit interesse hoor, ik zou namelijk best wel voor het maken van aparte terrassen of in ieder geval afscheidingen maken voor wel/nietrokers zijn. Het enige probleem wat ik wel heb met roken in de open lucht in het algemeen verbieden is dat je mensen dus eigenlijk dwingt om binnenshuis te roken. Dat kan, maar wat denk je dan bijvoorbeeld voor mensen die kinderen hebben die thuis wonen maar waarvan de ouders wel roken? Dan forceer je dus kleine kinderen om veel intensiever in een rooklucht te zitten dan je buiten hebt.

In je eigen huis en in onze kroeg is een 'aquarium' voor de rokers :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:05

verootjoo schreef:
Emmaa_ schreef:

In je eigen huis en in onze kroeg is een 'aquarium' voor de rokers :')

Dat is in steden vrij gebruikelijk voor zover ik weet. Maar de gemiddelde roker rookt niet alleen in de kroeg, vandaar mijn vraag

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:57

Anoniem schreef:
Waarom zou je tolerant moeten zijn ten opzichte van iets wat totaal achterhaald is, iets dat alleen nog maar wordt toegestaan vanwege een geldkwestie. Iets dat allang verboden zou moeten zijn als we het gaan vergelijken met gezondheidsschadende zaken van gelijke aard die inmiddels wel verboden zijn zoals uitstoot en kankerverwekkende stoffen op het werk bijvoorbeeld.
Iets dat werkelijk niets positiefs toe te voegen heeft aan een mensenleven. Iets wat nergens voor noodzakelijk is. Iets wat uzelf en anderen rondom u schade toebrengt, zoals op de pakjes staat.

Ik hoef niet tolerant te zijn ten opzichte van een verslaafde die mij schade toebrengt.

En de schade die je eventueel oploopt is 100% van een roker? Of zouden er ondanks verbod toch nog heel veel andere schadelijke stoffen in de lucht zitten. Welke uitstoot is verboden? Die van die miljoenen auto's? Die van de olieraffinaderijen als ze affakkelen?
Geldkwestie inderdaad ja vanuit de overheid. Ik neem aan dat een ieder die zo tegen roken is zonder meer bereid is om meer belasting te betalen. Gebaseerd op de cijfers van vorig jaar is dat per inwoner 141 euro per jaar. Liefst wil de overheid meer want sinds 2012 dalen de inkomsten uit accijnsen meer dan dat ze lief is.

GamblersCup schreef:
Ik ben het met bovenstaande eens, dat je niet tolerant hoeft te zijn naar de overlast die een ander je bezorgd, dat schade veroorzaakt aan jouw gezondheid.

Het gaat inmiddels natuurlijk om het roken en de overlast die men daarmee veroorzaakt in het algemeen. Ik heb aan het begin al geschreven dat ik ook last heb van mijn buren die in de tuin zitten te paffen en de rook die bij mij naar binnen komt, of onder het (openstaande) raam van mijn kantoor gaan staan roken waardoor ik verplicht ben mijn raam te sluiten. Dag frisse lucht, hallo kankerverwekkende stinkrook.

Welke frisse lucht? Nogmaals zoek eens op fijnstof.
En waarom zou ik tolerant moeten zijn naar bv mensen die auto rijden, vliegen, barbecuen en daarmee de lucht verontreinigen maar jij bv hoeft dat niet naar mij te zijn omdat ik rook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 00:10

Er wordt niet alleen naar roken gekeken. Ook steden worden steeds minder toegankelijk voor auto's. Bij APK wordt uitstoot gecontroleerd.

Ik reed voorheen naar klanten langs een enorme stinkfabriek. Water in rivier ernaast was ook echt aangeslagen. Maar overal hingen anti windmolen posters achter de ramen.

Drijfgassen bijv ze jaren geleden al mee bezig geweest.

Er gebeurt niet niks en roken is niet het enige probleem. Maar rook is wel iets wat op eigen hoogte gebeurt en waar je regelrecht in loopt als iemand in je directe omgeving rookt.

Mensen zijn de lucht om zich heen gewend. Pas als je in de buurt komt van iets wat heel anders ruikt, valt het op of zal het irriteren.

Stel dat roken aan banden wordt gelegd, krijg je denk ik zoiets als met blowen. Nu is het een sterk opvallende geur als mensen ergens in de buurt blowen en iedereen weet dat dit deels legaal is, maar bij veel mensen ook nog wordt gezien als drugs, dus slecht, eng etc.
Dan zal dit zo worden met rook verwacht ik.

Voor mijn gevoel roken er al veel minder mensen en stoppen mensen ook steeds vaker. Onze zoon is 19 en in zijn vriendenkring zijn er echt weinig jongens die roken. Meesten zijn wel sporters, dus ziet hij het bijna niet.

Tijden veranderen en ook het beeld erbij. Mensen gaan ook nog steeds op uiterlijk af en die ''normen'' veranderen ook nog steeds. Daarom zal het aanzien van iemand met een sigaret straks ook anders beoordeelt worden. Dat is nu al vaak zo bij bijv zwangere vrouwen, moeders met kinderen etc. Daarover wordt nu al harder geoordeelf dan vroeger.

Mensen moeten dat niet per se persoonlijk opvatten, maar het gaat gelijk op met verandering der tijden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 06:31

Fijnstof ja, is nog erger. Maar staat los van de sigarettenrook.
Je kan altijd wel wijzen naar wat nog erger is, maar dat is gewoon zwak.
Als ik mijn paard niet goed verzorg en wijs naar de manege in de buurt die zo slecht voor zijn dieren is, denk je toch ook - dat slaat toch nergens op?! Kijk naar hoe het beter kan ipv slechter...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 07:37

sneeuwpop schreef:
Fijnstof ja, is nog erger. Maar staat los van de sigarettenrook.
Je kan altijd wel wijzen naar wat nog erger is, maar dat is gewoon zwak.
Als ik mijn paard niet goed verzorg en wijs naar de manege in de buurt die zo slecht voor zijn dieren is, denk je toch ook - dat slaat toch nergens op?! Kijk naar hoe het beter kan ipv slechter...

Ik bedoel het niet op die manier als in dat iets anders nog slechter is. Tuurlijk is roken slecht. Helemaal mee eens. Vind het alleen hypocriet te stellen dat men tegen rokers intolerant mag zijn omdat zij zorgen voor kankerverwekkende stoffen in de lucht.
Dat je intolerant mag zijn tegen mensen die iets doen wat een ander schade berokkent aan hun gezondheid.
Alsof alleen rokers ervoor zorgen dat er geen frisse lucht is.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:06

Voor een ex-roker zo te keer gaan op dit forum vind ik knap hypocriet .
Het was goed toen jezelf pafte maar nu moet iedereen maar opzouten?

Verder is rook ook vies. Ik ben de enige in het gezin die er af en toe, buiten een opsteek. Maar altijd kijk ik of ik iemand tot last ben. Ik sta op als ik op terras zit en sta achter in de ruin als ik thuis rook. Staat het raam van de buren open loop ik naar de schuur.
Waarom ? Omdat ik begrijp dat het vies is.
Maar als ik een eind verderop ga staan en een niet roker kiest er toch voor bij mij te gaan staan, BV bij wachten op trein dan is dat een keuze van de niet roker.
Roken bij kinderen, baby is in mijn ogen ook not Done

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:39

Rivjenn schreef:
Ze hebben wel een schuurtje en ja tallie1979 daar staan ze in de winter wel omdat ze het buiten te koud vinden. Het ongelukkige is dat hun achterdeur en onze schuifpui nagenoeg aan elkaar grenzen en dat hebben we met de andere buren niet. Daar ruiken we het ook nooit van. En achter in de tuin is zeg maar 6 meter verderop dus niet meters verderop. Bedankt voor de tips en ideeen. En idd een plantje had wel handig geweest als dat zou helpen. Maar ja.

Je zou een luchtreiniger met ionisator kunnen plaatsen. Een goeie kost wel wat, maar die dingen werken prima. Vroeger werkte ik met een (dat mocht toen nog) rokende collega op een kantoor. De ionisator neutraliseerde echt goed. Maar dat werkt alleen binnenshuis. Buitenshuis zul je het gewoon moeten accepteren. Net als een immer bbq-ende buur ;)