Gefascineerd door drugs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:58

thembi schreef:
Tivoli schreef:
Dat is weer zo'n horroscenario...
GHB wordt in Nederland weinig gebruikt als date-rapedrug. Als je ghb in je drankje krijgt proef je dat,want het is bizar smerig en smaakt heel sterk.
Je moet wel ver heen zijn om dat niet te proeven.
Ik ken aardig wat mensen die G gebruiken en ik heb serieus nog nooit iets 'zedigs' gehoord. De mensen die het bewust gebruiken doen dat wederom in een select groepje met elkaar.
Ze gaan niet midden op straat out liggen gaan (en al zou dat gebeuren, dan is er altijd nog iemand bij die op diegene zou letten).
Ik ben absoluut geen voorstander van ghb (ik heb er een hekel aan) maar om nou te stellen dat je meteen aangerand wordt?
We wonen niet in Amerika :D

NB: bovenstaand stukje graag ook met enige humor lezen.
Er is niks grappigs aan ghb, maar ook die vooroordelen zijn scheef belicht.
De rest van de partydrugs (xtc,speed,coke,wiet,keta,2cb,4fmp) hebben echt niks met 'het zedige' te maken.

Ik denk dat jouw beeld over GHB iets te romantisch is. Verstandig GHB gebruiken bestaat niet, GHB is zwaar verslavend, dan zou je ook verstandig heroine kunnen gebruiken :D .
Als je eenmaal verslaafd bent is het afkicken zwaar. Zomaar stoppen met GHB als je verslaafd bent zonder begeleiding is zelfs gevaarlijk en kan dodelijk zijn. Een aantal jaren geleden, in mijn regio als een GHB verslaafde in het weekend opgepakt was, moest de politie ze vrij laten omdat het te gevaarlijk was om ze vast te houden zonder GHB. Nu zijn er afspreken over om deskundig personeel van een verslavingsinstelling in te schakelen om deze mensen medicinale GHB te geven.
Ik weet niet wat de exacte cijfers zijn maar een groep GHB gebruikers lukt het niet om af te kicken. Ze blijven maar terug vallen en het is maar de vraag of ze er ooit vanaf komen. Deze mensen krijgen toch vaak zuchtremmers om de trek te verminderen naar GHB. GHB is niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk zwaar verslavend, het is een lichaamseigen stof, hoe gek dat ook klinkt.
Gelukkig ken ik ook mensen die wel naar een zware GHB verslaving er boven op gekomen zijn :D

Over date-rapedrug weet ik te weinig vanaf, heb weleens verhalen gehoord. Onder de GHB verslaafden weet ik wel dat de vrouwen slachtoffer kunnen worden en zijn van groepsverkrachtingen. GHB is lustopwekkend zeker bij mannen. In de homoscene wordt het ook gebruikt op seksfeesten.

Waar zeg ik dat het verstandig is?
Of romantisch,of niet verslavend?
Daar ging het toch niet om?
De uitleg over wat ghb is en doet had ik eigenlijk ook niet nodig.
Het ging om het 'zedige'... :)*

wemkelover

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:14

Nou hier elke sneekweek weer word er ghb bij iemand in drinken gedaan of bij meerdere.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:21

Tivoli schreef:
[

Omdat dat ik een romantisch beeld krijg bij jouw beschrijving. De werkelijkheid is helaas anders.

Het is geen persoonlijke aanval naar jou toe ;) .

Wat is er mis met juiste info over GHB. Daar gaat dit topic over. Iemand is gefascineerd door drugs dan wil je toch zoveel mogelijk informatie vergaren. Je kan niet alleen maar de leuke kanten van drugs belichten als we allemaal weten dat er ook gevaren zijn.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:00

thembi schreef:
Tivoli schreef:
[

Omdat dat ik een romantisch beeld krijg bij jouw beschrijving. De werkelijkheid is helaas anders.

Het is geen persoonlijke aanval naar jou toe ;) .

Wat is er mis met juiste info over GHB. Daar gaat dit topic over. Iemand is gefascineerd door drugs dan wil je toch zoveel mogelijk informatie vergaren. Je kan niet alleen maar de leuke kanten van drugs belichten als we allemaal weten dat er ook gevaren zijn.

Jij krijgt er een geromantiseerd beeld bij. Niet ik :)
Dat jij voor mij denkt vind ik erg lief,maar dat doe ik liever zelf.

En tuurlijk is juiste informatie goed. Ik zeg alleen dat het voor míj niet nodig was.
Ik probeerde ghb absoluut niet te romantiseren. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat ghb niet zo vreselijk vaak misbruikt wordt als rapedrug,zoals bijvoorbeeld in Amerika gebeurt.
Dat ghb gebruik en aanranding echt niet altijd samen gaan. Dat het ook 'gewoon' recreatief gebruikt wordt :)
(En daar is niks romantisch aan)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:34

Roos_M schreef:
Carr_friesje schreef:
Zedengerelateerde narigheid? explain yourself?

Blijkt wel weer dat er nog kei veel vooroordelen aan het hele drugsgebeuren hangen.
De grote criminaliteit die jij beweert dat er mee samenhangt ligt toch echt wel flink wat hoger op de ladder dan de gemiddelde recreatieve gebruiker.
Dingen die je in het nieuws ziet zijn plantages of drukkerijen die opgerold worden en de bijkomende narigheid.
De gemiddelde gebruiker heeft niks met 'drugsmaffia's' oid te maken. :+

Dat je als gemiddelde gebruiker niks met narigheid te maken hebt, wil niet zeggen dat het er niet is.

Xtc wordt op een bepaalde wijze geproduceerd waarin ik in mijn wetl te maken mee heb gehad. En ja. Je hebt er mee te maken!

Zeden gerelateerd = aanrandingen en erger.

Ja ik weet wat zeden gerelateerde zaken zijn. :+
Snap alleen niet zo goed waarom dat door jou pertinent verbonden wordt aan alle drugs.
Ja GHB wordt daar wel eens voor misbruikt, maar ghb is niet de enige drug op de wereld.

Ook zat gasten die meiden allemaal gratis drankjes aanbieden en dronken voeren om er vervolgens op te duiken terwijl de meid in kwestie nergens geen benul meer van heeft.
En ghb dat proef je echt wel, die rommel is zo smerig zout. :r
Kan me echt niet voorstellen dat mensen dat rustig wegtanken zonder er erg in te hebben dat er iets mis is met hun drankje.

Goedkope kleding, voedsel, etc. zit vaak ook narigheid, uitbuiting en kinderarbeid achter.
Maar als het om drugs gaat is dat ineens 10x erger en is iedere gebruiker daar schuldig aan.
Ik blijf erbij dat ik het jammer vind dat alles op drugsgebied zo over 1 kam geschoren word door veel mensen.

Documentaire die Bizzybijtje aanhaalt is idd een goede om eens te kijken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:04

Er is meer dan GHB als je kijkt naar rapedrugs.
Voorheen was het rohypnol/roofies die daar berucht om stond en dat snap ik heel goed al heeft dat bij mij niet zoveel effect meer. :+
Maar wellicht heb ik een (veel) lagere dosering liggen dan er op straat rondgaat. :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:28

Dat bedoel ik ook.
Zullen vast en zeker 2 werelden zijn. Maar dan nog vind ik dat er hier heel makkelijk over drugs gedaan wordt.
Het groepje dat hier voornamelijk reageert is blijkbaar pro drugs.

Ik heb genoeg gezien in de afgelopen jaren. Op veel feestjes geweest, foute feestjes met alles erop en eraan. Dus ik heb echt wel het 1 en ander gezien.
En ik blijf er bij dat het ook een hele duistere en gevaarlijke kant heeft. Of je het nou wilt of niet.

Ik blijf er ver uit de buurt. Juist(!) omdat ik veel narigheid ermee gezien heb.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:58

Roos_M schreef:

(...)
Ik heb genoeg gezien in de afgelopen jaren. Op veel feestjes geweest, foute feestjes met alles erop en eraan. Dus ik heb echt wel het 1 en ander gezien.
En ik blijf er bij dat het ook een hele duistere en gevaarlijke kant heeft. Of je het nou wilt of niet.

Ik ben het met je eens dat drugs een hele duistere en gevaarlijke kant heeft. Maar ben redelijk actief in dit topic en inderdaad niet anti. Maar ook niet pro.
Ik ben net zo pro drugs als dat ik pro -alcohol, -suiker, -nicotine -lijnen, koffie drinken, -recreatief series kijken ben.
Teveel is niet goed voor je, een beetje op zich nergens voor nodig, maar kan wel net even zijn wat je denkt nodig te hebben. Het nare van drugs is dat als je het wel misbruikt het inderdaad duister en gevaarlijk wordt en dat bij de andere bovenstaande zaken niet snel het geval is.

Maar afgelopen zaterdag was ik nuchter op een festival. Als niet pro- /niet anti, was ik deze keer nuchter, maar heb ik ervaring genoeg om te zien dat minstens 70% van de mensen om mij heen op een mooiere plek was. Nergens om mij heen heb ik iemand zien schuimbekken, aanranden of aggresief/crimineel gedrag zien vertonen anders dat er een paar mensen een decorstuk uit een boom hadden gejat en dit aan hun outfit hadden toegevoegd.
Nee, drugs zijn niet gezond. En inderdaad, op de Zuidas en in de Utrechtse/amsterdams collegebanken zullen een aantal mensen aanstaande dinsdag/woensdag mentaal een iets lagere weerstand hebben.
Mijn theorie is dat mensen die in de huidige maatschappij verslaafd zijn aan drugs in een wereld zonder wel een andere 'uitlaatklep' zullen vinden. Drugs kan funest zijn, maar het veroordelen en verbergen ervan vind ik persoonlijk nog gevaarlijker.
In mijn vriendenkring kan openlijk over drugs gesproken worden. Dat betekent misschien dat we elkaar eerder 'aansteken' en drugs bagataliseren, maar ook dat als iemand daarin tegen een probleem aanloopt diegene dat veilig kan delen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 00:07

Ikeje schreef:
Teveel is niet goed voor je, een beetje op zich nergens voor nodig, maar kan wel net even zijn wat je denkt nodig te hebben.

(Sorry als dit wat bot overkomt, dit is absoluut niet zo bedoeld)
Ik vind dit een beetje een vervelende zin.

Zoals je de zin nu formuleert klinkt het toch alsof er nog altijd een afhankelijkheid in zit.
Terwijl dit in de meeste gevallen absoluut niet zo is.
Persoonlijk denk ik niet: "oh ik heb dit nu echt nodig om een leuk feestje te hebben"
Meer in de trant van; "ik heb het prima naar m'n zin zo maar een beetje extra zou nóg leuker zijn."
Als je een op verjaardag een biertje drinkt denk je ook niet; "oh dat heb ik nu echt even nodig" Nee je drinkt een biertje omdat je het lekker vind en je er zin in hebt. :P

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 00:30

Maar dan denk je het toch ook nodig te hebben om het nóg leuker te maken, je verwoord het alleen mooier waardoor het mooier lijkt? Als je op die manier denkt (leuk feestje maar met x ...) is er al iets "mis" imho ...
Of begrijp ik het verkeerd? :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 00:52

Niet nodig, maar soms is het gewoon leuk :)*
De keren dat ik voor de lol gebruikte was het absoluut niet nodig en had ik zonder ook een prima avond gehad
Maar de mogelijkheid doet Zich wel eens voor en dan kan dat gewoon leuk zijn

Zo had ik gister zonder dr who ook een prima avond gehad, maar met een paar afleveringen via Netflix was het gewoon nog leuker/anders leuk
Niet nodig, maar wel leuk

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 01:32

Waarom zou er iets 'mis' zijn?
Carnaval is toch ook leuker met bier? :')

Ik maak het helemaal niet mooier dan het lijkt.
Vind juist het tegenovergestelde, dat velen hier het veel verschrikkelijker voordoen dan het daadwerkelijk is.

Als je het heel letterlijk neemt dan heb je het inderdaad nodig om het leuker te maken.
Als ik dat effect had kunnen bereiken zonder x dan had ik dat ook wel gedaan. :+

Maar echt intense drang of de halve avond lopen mokken in de trant van 'ik had het veel leuker kunnen hebben met x'.... nehh :n
Laatst bijgewerkt door Carr_friesje op 05-09-16 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 02:34

Voor mij is iets nodig hebben/vinden niet perse een negatief iets. Noem mij primitief, maar feitelijk is mijn hele leven een aaneenschakeling van acties die ik (blijkbaar) nodig acht.
En als de intense drang naar drugs zo groeit dat ik mokkend op feestjes rond ga lopen gaat er iets mis en heb ik het waarschijnlijk nodig te stoppen met drugs of dat soort feestjes te bezoeken :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 06:35

Ikeje schreef:
Roos_M schreef:

(...)

Ik ben het met je eens dat drugs een hele duistere en gevaarlijke kant heeft. Maar ben redelijk actief in dit topic en inderdaad niet anti. Maar ook niet pro.
Ik ben net zo pro drugs als dat ik pro -alcohol, -suiker, -nicotine -lijnen, koffie drinken, -recreatief series kijken ben.
Teveel is niet goed voor je, een beetje op zich nergens voor nodig, maar kan wel net even zijn wat je denkt nodig te hebben. Het nare van drugs is dat als je het wel misbruikt het inderdaad duister en gevaarlijk wordt en dat bij de andere bovenstaande zaken niet snel het geval is.

Maar afgelopen zaterdag was ik nuchter op een festival. Als niet pro- /niet anti, was ik deze keer nuchter, maar heb ik ervaring genoeg om te zien dat minstens 70% van de mensen om mij heen op een mooiere plek was. Nergens om mij heen heb ik iemand zien schuimbekken, aanranden of aggresief/crimineel gedrag zien vertonen anders dat er een paar mensen een decorstuk uit een boom hadden gejat en dit aan hun outfit hadden toegevoegd.
Nee, drugs zijn niet gezond. En inderdaad, op de Zuidas en in de Utrechtse/amsterdams collegebanken zullen een aantal mensen aanstaande dinsdag/woensdag mentaal een iets lagere weerstand hebben.
Mijn theorie is dat mensen die in de huidige maatschappij verslaafd zijn aan drugs in een wereld zonder wel een andere 'uitlaatklep' zullen vinden. Drugs kan funest zijn, maar het veroordelen en verbergen ervan vind ik persoonlijk nog gevaarlijker.
In mijn vriendenkring kan openlijk over drugs gesproken worden. Dat betekent misschien dat we elkaar eerder 'aansteken' en drugs bagataliseren, maar ook dat als iemand daarin tegen een probleem aanloopt diegene dat veilig kan delen.

Hier kan ik mij wel in vinden hoor.

Open over drugs praten is op zich ook niet iets wat ik de kiem wil insmoren. Maar iid, dat zie je hier ook, dat het al gauw naar bagataliseren gaat. En dat vind ik toch wel link.

(Het ligt er ook aan naar wat voor feestjes je gaat natuurlijk. Vroeger thunderdome of master of hardcore.... is andere koek)

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:40

Zie het niet als bagataliseren..... TS vraagt naar ervaring en die worden gegeven vanuit alle perspectieven.....

In mijn vriendengroep zijn er ook mensen die niet gebruiken..... Helemaal geen probleem en we sporen het ook nooit aan om het dan toch te proberen..... Ieder z'n ding.
We bespreken het wel waar iedereen bij is. We zijn heel erg open naar toe en niemand heeft het gevoel dat hij/zij iets niet kan vertellen.

Er is natuurlijk wel een wezenlijk verschil met gebruiken en MISbruiken.... Misbruiken is nooit goed maar dat gaat dan ook echt voor alles op.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:31

Deze oude taart biecht op…ik zit vol verbazing dit topic te lezen. Ik snap echt niet waarom het zo normaal is om drugs te gebruiken voor sommigen. Weet zo niet meer zeker welke pagina, dacht pagina 17 of 18…alsof er een stel apothekers zit te praten over pilletjes en poedertjes. Wat je het beste kan gebruiken en wat je moet gebruiken om nadelige effecten tegen te gaan etc. Maar goed, ik heb ook nog nooit een sigaret gerookt, zelfs niet uit stoerdoenerij als puber een trekje geprobeerd, ik vind alcohol niet lekker en drugs wil ik al helemaal niks van weten :D
Wat mij opvalt, en in mijn ogen is dat nogal tegenstrijdig….velen doen alsof ze het prima onder controle hebben, en dat ze dit ook gewoon onder controle kunnen blijven houden, dat het totaal niet gevaarlijk is, dat het hartstikke prima is om te gebruiken, maar aan de andere kant wordt er hier dus vaak gezegd dat je, wanneer je voor de eerste keer gaat gebruiken, je dit in je eigen omgeving moet doen, en dat er voorzorgsmaatregelen worden genomen als 1 persoon die niet gebruikt, dat er zelfs briefjes worden neergelegd met de tijdstippen waarop iemand iets heeft genomen, dat iemand zelfs een stokje tussen de tanden geschoven wordt etc.etc. In mijn ogen rijmt dit alles dus totaal niet met het onschuldige/gezellige/extra leuke beeld wat een groot aantal mensen er hier aan geeft??

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:02

Als je auto gaat rijden doe je dat toch ook zo veilig mogelijk?
In een degelijke auto,met een Rijbewijs en een gordel om?

Daarmee wil ik zeggen: als mensen drugs willen gebruiken doen ze dat toch wel.
Dan hoop ik dat diegene door de juiste voorlichting zo veilig mogelijk aan zijn/haar ervaring begint. :)

Je krijgt op school toch ook seksuele voorlichting? Niet om te stimuleren dat scholieren seks gaan hebben,of om daar lichtjes over te doen... Maar omdat voorlichting tot verstandigere keuzes/acties leidt dan totaal geen voorlichting en dan dus de fout in gaan uit onwetendheid.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:03

Deze jonge taart hier ook hoor. Maar je mag blijkbaar niet anti zijn hier. :o

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:05

Natuurlijk wel :)
Verschillende meningen zijn juist goed. Anders was er geen gezonde discussie.
Ik vind het alleen een uitdaging om het taboe te doorbreken :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:23

Oh, ik zeg ook niet dat je geen voorlichting moet geven, juist wel. Maar in dit topic wordt door de recreatieve gebruikers in mijn ogen vooral een beeld geschetst dat het helemaal niet gevaarlijk is, dat het heel normaal is, dat vooral alles er veel leuker door wordt en dat het helemaal geen probleem is om het gebruik in de hand te houden. Dit in groot contrast tot de verhalen van de Bokkers die in de verslavingszorg werken.
De vergelijking met autorijden vind ik ook geen juist vergelijk, als je in de auto stapt dan heb je geen middelen gebruikt die enorm op je geest inwerken.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:25

Tivoli schreef:
Je krijgt op school toch ook seksuele voorlichting? Niet om te stimuleren dat scholieren seks gaan hebben,of om daar lichtjes over te doen...

:') _/-\o_
Ik hoop t wel.
Een leven zonder seks is voor niemand leuk.

Maar een leven zonder drugs daarentegen.... +:)+

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:30

Kinke schreef:
Oh, ik zeg ook niet dat je geen voorlichting moet geven, juist wel. Maar in dit topic wordt door de recreatieve gebruikers in mijn ogen vooral een beeld geschetst dat het helemaal niet gevaarlijk is, dat het heel normaal is, dat vooral alles er veel leuker door wordt en dat het helemaal geen probleem is om het gebruik in de hand te houden. Dit in groot contrast tot de verhalen van de Bokkers die in de verslavingszorg werken.
De vergelijking met autorijden vind ik ook geen juist vergelijk, als je in de auto stapt dan heb je geen middelen gebruikt die enorm op je geest inwerken.

De vergelijking met autorijden bedoelde ik puur als: als mensen het dan tóch gaan doen,dan liever zo veilig mogelijk.
Dat is beter dan onbezonnen en onvoorbereid ergens aan beginnen (--> grotere kans op slechte afloop)

En ik vind juist dat ook veel recreatieve gebruikers zelf ook aangeven dat het een risico is, dat het niet altijd ongevaarlijk is.
De meeste gebruikers zijn zich juist erg bewust van de evt gevolgen en proberen daar zo goed mogelijk naar te handelen.
Als je zo goed mogelijk probeert te handelen ben je toch juist bewust van de risico's? Als men zich daar niet bewust van was zouden ze de 'voorzorgsmaatregelen' ook niet treffen. :)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:31

Roos_M schreef:
Tivoli schreef:
Je krijgt op school toch ook seksuele voorlichting? Niet om te stimuleren dat scholieren seks gaan hebben,of om daar lichtjes over te doen...

:') _/-\o_
Ik hoop t wel.
Een leven zonder seks is voor niemand leuk.

Maar een leven zonder drugs daarentegen.... +:)+

Tja,dat zijn eigenlijk gewoon twee aannames die voor iedereen anders kunnen zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:32

Ik denk dat je daar jong en onbezonnen voor bent: ik zag toen ook het probleem niet zo, terwijl dat er toch duidelijk wel was.

Stom voorbeeld misschien, maar ik trok laatst mijn wenkbrauwen op, toen een jonge vriendin van mij een tattoo boven haar borsten had laten zetten, vlak onder haar hals. Om vervolgens in lachen uit te barsten, want ik zit zelf ook onder en dat zijn geen schattige kleine vlindertjes O:) .

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:35

Ik ben bijna 29 (en pas sinds 3 jaar in aanraking met drugs)
Ik herken wel wat je zegt hoor ohjajoh.
Zo ben ik zelf op mijn 18e zwanger geraakt door de pil heen. We hebben er voor geknokt en alles is goedgekomen.
En tóch,als ik een hele jonge meid zie die 'baby's zo schattig vind' en daarom meteen een kind wil, trek ik soms ook mijn wenkbrauwen even op :=

Onbezonnen ben ik niet meer, en jong blijf ik altijd. (Als ik 30 word ga ik terugtellen <<) )