Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:29

Maar wat met de gevoelens van de vrouw dan? Verdient zij geen eerlijkheid? De vrouw kan veranderd zijn door ziekte, wat niet meer dan normaal is als je stervende bent. Maar hoe dan ook verdient zij respect en eerlijkheid.
Dat hij goed voor haar zorgt, is een normale zaak en een evidentie niet iets waar hij respect mee afdwingt een excuus voor zijn vreemd gaan " want hij zorgt nog goed voor zijn vrouw".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:29

fransje23 schreef:
chanel1985 schreef:
Maar je blijft de andere persoon bedonderen en bedriegen, dat ziek zijn veranderd er niets aan.

Dat ziek zijn veranderd er in zoverre wat aan dat de vrouw waarmee hij ooit getrouwd is in die hoedanigheid niet meer bestaat. Van een echtgenote is ze een patient geworden waarvoor hij met liefde, en uit plichtsbesef, goed zorgt.
Ergens in het ziekteproces is de relatie veranderd en gezien de diagnose is dat ook voorgoed.

Ik heb niet voor niets naar Jane Eyre verwezen als voorbeeld van complexe situaties zonder schuldigen.
Anno nu hoort dat imo sociaal oplosbaar te zijn met behoud van welzijn van de gezonde betrokkenen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:30

chanel1985 schreef:
Als de vrouw nu niet niet ziek was, is het dan ook niet erg om deze vrouw te bedonderen?

In dat geval zou het van zijn huidige vrouw moeten scheiden, maar persoonlijk vind ik het not done om je vrouw achter te laten als ze terminaal ziek is.

De man zou nu eigenlijk zijn energie in zijn vrouw moeten steken tot ze er niet meer is.
Maar ik kan me voorstellen dat als je eenmaal verliefd wordt op iemand dat je door de roze bril niet meer zo goed kan zien wat het eerlijkst is om te doen, omdat je gevoel je zo tegen werkt.
Ik kan daarom de man en TS geen naar of walgelijk persoon vinden. Gelukkig hebben zij de keus gemaakt het stop te zetten en dat vind ik weer sterk van ze dat ze hun gevoel aan de kant zetten in het belang van zijn vrouw.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:31

En het welzijn van de ongezonde betrokkene?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:32

@Chanel1985: ja, het blijft bedrog. Maar héél soms is bedrog beter. Stel je eens voor dat zij haar door zorgen om haar getekende man af en toe wat ontspannender ziet. Dat moet haar dan toch een wat beter gevoel geven, lijkt mij.

En over wat wachttijd na overlijden betreft: toen mijn grote liefde overleed was ik kapot. Nu, ruim 4 jaar later, durf ik weer gelukkig te zijn met een man en naar een toekomst te kijken. En om vreemde redenen is de zus van mijn overleden liefde het daar niet mee eens. Een paar maanden geleden heeft ze mij telefonisch medegedeeld dat ze het ongehoord vind dat ik nu al verder ga met mijn leven.

Ik denk dat iedereen daar dus maar het beste zijn eigen mening over kan hebben, maar wél een ander in waarde moet laten als die het anders doet. Ik vond het écht niet leuk om zoiets te horen van die zus.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:33

chanel1985 schreef:
Dat hij goed voor haar zorgt, is een normale zaak en een evidentie niet iets waar hij respect mee afdwingt een excuus voor zijn vreemd gaan " want hij zorgt nog goed voor zijn vrouw".

Is een normale zaak?
Mijn ervaring is dat het toch niet zo normaal is.. Ken toch een aantal gevallen waarbij de partern met de noorderzon vertrok toen iemand ernstig ziek werd.

Daarbij is zorg in huis, zoals TS schrijft, ook nog intensiever dan iemand op laten nemen in een verpleeghuis en regelmatig bezoeken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:34

Als ze weet heeft van het bedrog natuurlijk. Als ze vraagt aan hem hoe het komt dat hij ontspannender is dan moet hij al liegen, en dan begint het web van leugens.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:35

fransje23 schreef:
chanel1985 schreef:

Is een normale zaak?
Mijn ervaring is dat het toch niet zo normaal is.. Ken toch een aantal gevallen waarbij de partern met de noorderzon vertrok toen iemand ernstig ziek werd.

Daarbij is zorg in huis, zoals TS schrijft, ook nog intensiever dan iemand op laten nemen in een verpleeghuis en regelmatig bezoeken.

Dat zou een normale zaak moeten zijn iemand die weg loopt als zijn / haar partner ziek is, is even erg als iemand die vreemd gaat terwijl zijn vrouw op sterven ligt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:37

chanel1985 schreef:
En het welzijn van de ongezonde betrokkene?

Die wordt met liefde verzorgd.
Wordt uit invoelend vermogen niet gekweld met de waarheid waardoor de TS en de man met een moreel dilemma zitten.

Een alternatief is het haar wel vertellen en ja, scheiden kan ook.
Dat is beter?

Of alle drie minder gelukkig op de dood wachten? Alle drie want de zieke kan imo niet gelukkig zijn met een ongelukkige zelfopofferende man.

Zoals ik al eerder schreef zie ik een driehoek met veel liefde welke het drama draagbaarder maakt voor ALLEMAAL.

fransje23

Sammie schreef:
fransje23 schreef:
Er wordt meerdere keren in dit topic aangehaald: eens een vreemdganger altijd een vreemganger etc.
Als deze man al jarenlang trouw en goed voor zijn ernstig zieke vrouw zorgt pleit dat juist voor hem.

Maar dat zijn allemaal aannames, we weten eigenlijk vrij weinig over die situatie.

Dit hele topic bestaat uit aannames aangezien niemand exact weet hoe de situatie is en de betrokkenen kent.

Dat ben ik dus met je eens :j

Idem dat de start van de relatie niet optimaal is qua timing. Maar goed, ook dat is het leven.

bruintje123

pmarena schreef:
Bruintje: En hoe lang na het overlijden is het dan "fatsoenlijk" om bij TS aan de deur te staan?

De dag na de begrafenis vind ik best.
Maar als je getrouwd/ samenwonend bent is het vreemdgaan en de ander bedonderen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:38

@Chanel1985: dus hij mag niet vreemdgaan, hij mag niet weglopen, hij MOET zorgen. Het word wel een heel verplicht nummertje zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:38

Ik zat (zit, weet ik niet) in een soortgelijke situatie. Jammer dat veel mensen je gelijk veroordelen, je kan er weinig aan doen. Ook al wil je het niet en zegt je verstand anders, het gebeurd.

In zo'n geval als dit staan gevoelens en verstand recht tegenover elkaar. Je wordt gewoonweg verscheurd. En hoe hard je ook probeert: van sommige mensen kan je gewoonweg niet wegblijven. Ook al weet je dat het (nog) niet kan en niet het juiste is om te doen. Mensen die zoiets zelf niet ervaren hebben makkelijk praten. Gevoelens kan je nou eenmaal niet wegstoppen.

Zoals ik al zei, ik zit in een soortgelijke situatie. Advies geven kan ik dus niet, ik ben er zelf ook naar opzoek. :+ Wel mag je me PB'en, misschien dat je de boel kwijt wil bij iemand die in hetzelfde schuitje zit.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:42

Het is niet zo zwart-wit hoor. Mijn vader heeft slokdarmkanker gehad en ik weet dat het voor mijn moeder heel zwaar is geweest. Niet alleen het mogelijk verliezen van de liefde van je leven maar ook zijn buien. Al zijn verdriet en woede om de kanker kwam eruit. En hij had heel weinig ruimte voor haar verdriet en woede. Ik ben blij dat mijn ouders nadien weer naar elkaar toe zijn gegroeid, maar het is heel moeilijk geweest. En soms nog steeds, mijn vader heeft nog altijd pijn en is altijd, 24/7 misselijk. Hij is echt niet meer altijd de gezellige papa en man en het heeft zeker zijn weerslag op de relatie gehad.

Maar van een afstandje is het makkelijk oordelen. Nu praat ik vreemdgaan niet goed, totaal niet. Maar ik heb het over dat stukje 'tot de dood ons scheidt'. Ik weet niet of ik het net zo goed zou kunnen als mijn moeder. Echt niet.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:44

Tja, ik zou zijn steun en toeverlaat blijven, maar niet het fysieke met hem gaan opzoeken. Een vrij brief voor de situatie waarin je zit ga je nooit van mensen krijgen, maar het is jouw leven en doe wat je hart je ingeeft. En wat de uitkomst dan ook mag zijn daar kom je ook wel overheen. Liefde is iets wat je niet stuurt en wat gewoon gebeurt. Dus maak zelf een keuze en sta erachter.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:44

Maar als je dat niet kunt dan lijkt me bij elkaar blijven ook een hel.
Dan kun je toch beter stoppen met de relatie. Hoe moeilijk ook.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:49

Wildgirl schreef:
Ik heb het gehele topic gelezen.
Als er 1 ding duidelijk is dan is het wel dat er een hoop bokkers ooit bedrogen zijn of gewoon vreselijk onzeker in hun leven staan.
Jammer.
Wat ook heel jammer is, is dat men hier zo massaal aan het oordelen en bekritiseren is geslagen.
Sterker nog, men werkt TS naar de grond en stampt er met zijn allen nogmaals overheen.
Triest. Enorm triest. Misschien is het verstandig je eigen leven eens onder de loep te nemen om te kijken waaróm je zodanig fel reageert...

Anyway, van mij geen oordeel TS.
Ik heb diep respect voor jullie beiden, ik kan met het verscheurde gevoel heel goed voorstellen.

Ik kan je maar één advies geven en ik denk dat meer mensen dit ter harte zouden moeten nemen.
Gebruik je verstand maar, als het erop aankomt...volg dan je hart. Altijd.

:j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:58

Palmera schreef:
En over wat wachttijd na overlijden betreft: toen mijn grote liefde overleed was ik kapot.

Mijn grote liefde is binnenkort 17 jaar geleden verongelukt. Ik mis haar nog steeds elke dag!!
Heb veel steun bij het heruitvinden van mijn leven gehad van lieven met lieve armen om me heen. Daar was niets 'ontrouw' of 'vervangen' aan. Dat was ongelooflijk NODIGE emotionele steun welke me minder diep heeft laten wegzinken.

Het verliezen van een grote liefde is emotioneel verwoestend. Je kan door het gewicht van het intense verlies heel makkelijk in een put komen en wegzinken. Angst oplopen voor de pijn van verlies en niet meer kunnen/willen liefhebben met echte betrokkenheid.
Beter een liefde te verliezen dan nooit geliefd te hebben is ZO toepasbaar, doch dat is als je het meemaakt niet zo simpel als opschrijven. Daarna WEER liefhebben nog moeilijker.

Nogmaals, ik zie in dit geval vooral liefde welke het leed draaglijker maakt voor alle betrokkenen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:05

Huertecilla schreef:
Die vrouw zou ook het fatsoen kunnen hebben die man ook wat levensplezier naast zelfopoffering te gunnen.

Tja, ik vind dat iemand die terminaal is eventueel zo 'egoïstisch' mag zijn dat ze haar partner gewoon voor zichzelf wil. En stel dat mijn man zo ernstig ziek zou zijn, dan zou ik hem met alle plezier dat 'egoïsme' gunnen, want dat is ook liefde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:07

bruintje123 schreef:
Maar als je dat niet kunt dan lijkt me bij elkaar blijven ook een hel.
Dan kun je toch beter stoppen met de relatie. Hoe moeilijk ook.

De zieke beter alleen laten sterven dan met steun van een liefde liefdevol blijven verzorgen????

Liefde is niet iets wat uit een potje met label en beperkte inhoud zit!
Als je twee kinderen hebt ga je niet meer of minder van die twee houden als er eentje bijkomt of overlijdt.

De liefde voor de ts is GEEN vervanging van de liefde voor zijn vrouw :)*
Liefde is niet uitwisselbaar, omwisselbaar, vervangend want van een andere liefde hou je altijd op een andere manier net als van meer/minder kinderen.

Laat die man zijn vrouw met liefde blijven verzorgen, gesteund door een andere liefde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:10

Kinke schreef:
Huertecilla schreef:
Die vrouw zou ook het fatsoen kunnen hebben die man ook wat levensplezier naast zelfopoffering te gunnen.

Tja, ik vind dat iemand die terminaal is eventueel zo 'egoïstisch' mag zijn dat ze haar partner gewoon voor zichzelf wil. En stel dat mijn man zo ernstig ziek zou zijn, dan zou ik hem met alle plezier dat 'egoïsme' gunnen, want dat is ook liefde.

Jouw lief levensplezier gunnen is daarbij helemaal niet altruistisch want het 'ontslaat' je van een stuk schuldgevoel over een last ipv een lust zijn voor je partner.

Het is allemaal niet zwart/wit, juist heel complex.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:17

Het feit dat iemand terminaal is, wil niet zeggen dat hij/zij ook zijn verstand en gevoel kwijt is!

De beperkingen van ALS tasten je gevoel en emoties niet aan, dus wie zegt dat 'de vrouw' hier niets van meekrijgt. Daar gaan TS en de man van uit, maar dat is maar zeer de vraag (vrouwelijke intuïtie ...?).
Grote kans dat ze geestelijk nog prima bij is. Dus ik blijf erbij dat dit gewoon vreemdgaan is van de man en dat hij en TS dat ook beseffen.

Dus top dat ze besloten hebben te stoppen, tenminste daar ga ik na het laatste bericht van TS vanuit. Laat de tijd op zijn beloop. Als je voor elkaar bestemd bent, kom je elkaar weer tegen ....

dromertje2

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:02

T is niet omdat iemand zwaar ziek is, dat hij geen emotie's heeft en het niet kan aanvoelen dat er iets aan de hand is. Dus het niet zeggen zodat ze er geen last van heeft, is imo not done.

Geen verplicht nummertje, de man wordt niet tekort gedaan, want hij is niet diegene die zwaar ziek is en gaat sterven, dat is echt tekort gedaan worden.
Er zijn manieren genoeg om de situatie te kunnen ventileren, om de zorg te verdelen, want dat is ook zorgen voor, je moet het niet allemaal zelf doen.
Je moet jezelf niet tekort doen, maar je moet je zieke vrouw ook niet tekort doen. Wat je wel doet als je vreemd gaat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:46

Ik blijf ondanks alle reacties hier bij mijn standpunt.: TS is niet verantwoordelijk voor de relatie van haar "vriend." En hoe die dat oplost is zijn ding.
Hoe kun je nou jezelf verantwoordelijk voelen voor een andermans relatie. Je bent toch niet in je eentje aan het zoenen.
Het is zeldzaam dat je iemand tegen komt waarmee je dit kunt hebben en waarmee je dit kunt delen. Praat er samen over en wat mij betreft grijp je hem.

bruintje123

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:50

Ts is zeker wel mede verantwoordelijk.
It takes two to tango.