Inkomstenbelasting aangifte 2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:36

veerledec schreef:
Starlight98 schreef:
Ik vond het juist niet duidelijk in dit topic :+ Op de site staat het wel duidelijk vond ik.

Gelukkig stond de door jou gevonden link ook al eerder genoemd in dit topic, ter verduidelijking :P.

Oeps, helemaal gemist :Y) ik vond het verwarrend met die aanslagen, gelukkig heeft mijn vriend besloten om iemand anders de aangifte te laten invullen, mag de mijne ook :D

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:01

veerledec schreef:
Karlijnxxx schreef:
Indien je nu te laat een aangifte verstuurd... en je zou geld terug krijgen. Krijg je dit dan nog terug? Of is te laat... jammer dan?

Ja hoor, je krijgt gewoon een aanslag. Wel kans op een verzuimboete.

Oke, en heb jij enig idee hoe lang dit zou mogen duren? Ik heb in juli vorig jaar aangifte ingediend.... maar niets gehad?

veerledec

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:47

Een voorlopige aanslag moet binnen drie maanden. Een eventuele boete komt pas op de definitieve aanslag.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:24

veerledec schreef:
Een voorlopige aanslag moet binnen drie maanden.

Dit klopt niet. Het streven is binnen drie maanden, maar er kan ook een GVA brief komen (geen Voorlopige Aanslag) of een bericht dat de beoordeling langer duurt. Of het duurt dus langer dan drie maanden. In deze situatie ga ik ervan uit dat er na 1 april aangifte is gedaan in het jaar volgend op het betreffende belastingjaar.

Als je nu voor 1 april aangifte doet krijg je sowieso voor 1 juli bericht. En wat betreft de inhoud vh bericht zie hierboven. Het hoeft dus geen Voorlopige Aanslag te zijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:45

Ok, dan formuleer ik het anders: je hebt recht op een voorlopige aanslag binnen drie maanden. Krijg je die niet, moet de Belastingdienst je rente vergoeden over het te ontvangen bedrag. Sophie, het gaat om een aanslag met een terug te ontvangen bedrag.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:53

Je slaat in je antwoord wat zaken over. De belastingrente krijg je onder bepaalde voorwaarden terug en dat heeft eveneens met het moment van aangifte te maken.

Het is niet zo zwart wit.. :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:40

Nou hier ook iets raars met de belastingaangifte.. Vanmiddag mijn broertje en zijn vriendin geholpen. Nog geen fiscaal partner, dus beiden apart ingediend. Het lijkt erop dat het programma het niet snapt als je op verschillende tabbladen bent ingelogd met twee verschillende digid's. Uiteindelijk bij het ondertekenen heeft dus blijkbaar mijn broertje met zijn digid de aangifte van zijn vriendin ingediend. En als hij nu inlogt heeft hij niet meer zijn eigen aangifte daar staan, maar de aangifte van zijn vriendin. Zijn gegevens zijn nergens meer te vinden, ook niet als je de aangifte zou willen wijzigen, want de persoonlijke gegevens zijn standaard ingevuld en daar staat nu dus haar naam in plaats zijn eigen gegevens. Vanalles geprobeerd, maar ik krijg nergens meer zijn eigen aangifte in beeld en ik weet nu dus ook niet hoe ik zijn aangifte moet indienen, morgen maar eens bellen met de belastingtelefoon..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:45

SophievdV schreef:
Je slaat in je antwoord wat zaken over. De belastingrente krijg je onder bepaalde voorwaarden terug en dat heeft eveneens met het moment van aangifte te maken.

Wat sla ik over dan? En ik heb het niet over belastingrente, ik heb het over invorderingsrente. Hoezo zou iemand belastingrente terugkrijgen als die voor de eerste keer aangifte doet over het jaar en belasting terug krijgt? Ik ga er niet vanuit dat een aanslag met rente is opgelegd en betaald.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:47

Naath86 schreef:
Nou hier ook iets raars met de belastingaangifte.. Vanmiddag mijn broertje en zijn vriendin geholpen. Nog geen fiscaal partner, dus beiden apart ingediend. Het lijkt erop dat het programma het niet snapt als je op verschillende tabbladen bent ingelogd met twee verschillende digid's. Uiteindelijk bij het ondertekenen heeft dus blijkbaar mijn broertje met zijn digid de aangifte van zijn vriendin ingediend. En als hij nu inlogt heeft hij niet meer zijn eigen aangifte daar staan, maar de aangifte van zijn vriendin. Zijn gegevens zijn nergens meer te vinden, ook niet als je de aangifte zou willen wijzigen, want de persoonlijke gegevens zijn standaard ingevuld en daar staat nu dus haar naam in plaats zijn eigen gegevens. Vanalles geprobeerd, maar ik krijg nergens meer zijn eigen aangifte in beeld en ik weet nu dus ook niet hoe ik zijn aangifte moet indienen, morgen maar eens bellen met de belastingtelefoon..

Desnoods op een andere pc zijn aangifte opnieuw openen, checken en opnieuw indienen? Ik ben bang dat de belastingtelefoon je alleen kan vertellen welke aangifte wanneer us ingediend.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:52

Daar ben ik ook bang voor Veerledec, maar probleem is dat ook op een andere pc zijn aangifte niet te voorschijn komt. We hebben verschillende inlog pogingen gedaan op verschillende pc's, maar het maakt niet uit. Het programma haalt nu ineens voor 2015 gewoon automatisch de gegevens van zijn vriendin tevoorschijn en dat is niet meer te wijzigen.. Zou dus betekenen dat mijn broertje geen aangifte meer kan doen?? Zal die niet blij van worden.. :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 07:22

veerledec schreef:
SophievdV schreef:

Wat sla ik over dan? En ik heb het niet over belastingrente, ik heb het over invorderingsrente. Hoezo zou iemand belastingrente terugkrijgen als die voor de eerste keer aangifte doet over het jaar en belasting terug krijgt? Ik ga er niet vanuit dat een aanslag met rente is opgelegd en betaald.

Invorderingsrente over een terug te ontvangen bedrag? Jij bent toch belastingconsulent?

Misschien moet je de begrippen er even op na slaan? Je krijgt nooit invorderingsrente over een te ontvangen bedrag en die rente wordt niet vermeld op de aanslag. Dat is Belastingrente. In een notendop: als de BD te traag reageert op jouw tijdig ontvangen aangifte krijg je Belastingrente vergoed.

Invorderingsrente wordt enkel en alleen in rekening gebracht bij het te laat betalen. Deze rente wordt pas na de betaling berekend.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:20

Excuus, belastingrente bij een te late aanslag, invorderingsrente bij een te late betaling. Dus ja, je kan invorderingsrente krijgen over een te ontvangen bedrag. Blijft mijn verhaal staan dat er een aanslag binnen drie maanden moet worden opgelegd, anders heb je recht op rente.

Naath86, je kan de gegevens als het goed is nog wel wijzigen, maar dat moet dan handmatig. Hij kan zeker nog wel aangifte doen hoor.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:30

veerledec schreef:
Excuus, belastingrente bij een te late aanslag, invorderingsrente bij een te late betaling. Dus ja, je kan invorderingsrente krijgen over een te ontvangen bedrag. Blijft mijn verhaal staan dat er een aanslag binnen drie maanden moet worden opgelegd, anders heb je recht op rente.

Naath86, je kan de gegevens als het goed is nog wel wijzigen, maar dat moet dan handmatig. Hij kan zeker nog wel aangifte doen hoor.

Het probleem is dat als je de aangifte wil wijzigen, de persoonlijke gegevens vast staan. Haar naam en sofinummer staat vast in zijn aangifte en kunnen niet gewijzigd worden. Volgens mij is dat bij iedereen zo, als je inlogt staan je persoonlijke gegevens vast. Werkgever e.d. kan je wel aanpassen, maar persoonlijke gegevens niet..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:37

Jeetje wat een ellende. Weer een reden waarom dat programma veel fijner was :P. En met de app hetzelfde probleem waarschijnlijk? Het probleem is dus echt dat zijn digi-d nu gelinkt is aan een verkeerd persoon. Tja, dan kan je nog proberen of ze je bij de Belastingtelefoon op de één of andere manier via automatisering kunnen helpen om de aangifte te 'resetten'. Anders zou je het nog via een belastingkantoor (al werken die volgens mij met dezelfde website, dus daar heb je wellicht hetzelfde probleem) of op papier kunnen proberen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:09

veerledec schreef:
Jeetje wat een ellende. Weer een reden waarom dat programma veel fijner was :P. En met de app hetzelfde probleem waarschijnlijk? Het probleem is dus echt dat zijn digi-d nu gelinkt is aan een verkeerd persoon. Tja, dan kan je nog proberen of ze je bij de Belastingtelefoon op de één of andere manier via automatisering kunnen helpen om de aangifte te 'resetten'. Anders zou je het nog via een belastingkantoor (al werken die volgens mij met dezelfde website, dus daar heb je wellicht hetzelfde probleem) of op papier kunnen proberen.

Precies, dat was dus ook mijn gedachte. Waardeloos programma inderdaad, als het systeem zo makkelijk in de war is en zo makkelijk verkeerde gegevens koppelt..
Je kan ook geen nieuwe aangifte aanmaken, alleen de oude wijzigen waar de gegevens dus vast in staan. Heel fijn dus..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:10

veerledec schreef:

Nee. Verdiep je nou even in de materie. Te betalen betekent te betalen door de klant/burger. Anders is het te ontvangen.

Je slaat de plank echt mis... sorry. Je kunt geen invorderingsrente ontvangen. Bovendien is de BD niet verplicht om binnen 3 maanden een aanslag op te leggen als de aangifte niet voor 1 april in het opvolgende jaar van het betreffende belastingjaar binnen was. En anders ook niet trouwens. Je moet binnen 3 maanden bericht hebben, dat kan ook een brief zijn met de mededeling dat de verwerking langer duurt.

Zoals ik eerder al zei: dit is te zwart wit. Je gaat te kort door de bocht en zo kom je tot onjuiste conclusies.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:31

Volgens mij ben ik redelijk bekend met de materie, maar praten we langs elkaar heen. Ik snap niet wat je bedoelt dat ik niet goed zou zeggen?

Je kan wel degelijk invorderingsrente ontvangen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ringsrente
Citaat:
U ontvangt invorderingsrente als wij er langer dan 6 weken over doen om u een teruggave te betalen. De 6 weken tellen vanaf de datum van de brief met de teruggave tot de datum dat het geld bij u op de rekening staat.

De Belastingdienst is niet verplicht om binnen drie maanden een aanslag op te leggen, maar als ze het niet doen heb je recht op rente.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nbelasting
Citaat:
Wij betalen u rente als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:

U krijgt belasting terug.
Wij hebben de gegevens uit uw aangifte ongewijzigd overgenomen.
Wij hebben er na ontvangst van uw aangifte langer dan 3 maanden over gedaan om een aanslag op te leggen.
Wij hebben de aanslag opgelegd na 1 juli na het jaar waarover u de belasting terugkrijgt.

Voor zover ik weet geldt dit ongeacht de datum waarop je aangifte doet (eventjes daargelaten dat je als je heel vroeg bent, soms toch tot 1 juli moet wachten, maar het gaat hier over een late aangifte). Waar staat dat van 1 april dan?

Welke conclusie klopt dan niet? Dat ik hier bepaalde zaken kort door de bocht voorstel, is omdat ik het enigszins begrijpelijk wil houden :P.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:27

Daar kom ik nog op terug Veerle.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:36

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:17

Weet iemand of ik mijn vakantiegeld of 13e maand ook ergens moet invullen in mijn aangifte, of zit dat al verwerkt in mijn jaaropgaaf? Ik krijg beide als één bedrag in één keer.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:53

Dat zit in je jaaropgave.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:55

Dank je, ik heb ook even naar het bedrag gekeken en dat klopt inderdaad wel. :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:26

Ik heb zondag met mijn vader de belasting voor mij en mijn vriend ingevuld. Zijn nu voor het eerst fiscaal partner en met een eerste koophuis vond ik het heel fijn dat hij mij even kon helpen :j

Ik weet nou niet of ik die site fijner vind dan dat programma dat je voorheen kon downloaden..

Maaar we krijgen wel een mooi bedrag terug :)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:11

Met vriend huis gekocht in 2015 met samenlevingscontract maar woonden in 2015 niet op hetzelfde adres. Zijn we dan fiscaal partners?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:13

Nee, tenzij je getrouwd bent moet je wel op hetzelfde adres staan ingeschreven om fiscaal partners te kunnen zijn.