Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:43

Kinke schreef:
palousa_boy schreef:
Hier zie ik toch een ander patroon. Hier zijn ze veel meer van het "eigen" Franse product. Zoals thioro al zei, zijn daar heel veel labeltjes voor, maar de grootste die je vaak ziet is wel het "made in france". Mensen stiemuleren liever de economie van hun eigen land (lang verhaal met de revolutie etc) dan dat van het buitenland.

Annemiek, dat zou idd een goede stap zijn als iedereen z'n eigen stukje groente of vlees zou produceren, zoals dat vroeger ging. Echter heeft de huidige maatschappij daar geen tijd meer voor. We moeten werken werken werken. Het is bij sommige zo erg dat ze nieteens "tijd" hebben om boodschappen te doen.

Dat roep ik ook al heel lang, de Nederlandse consument moet veel chauvinistiser worden. Nederlandse boeren leveren topkwaliteit. En wat importeren we….vieze rotzooi uit het buitenland (iedereen moet nu toch inmiddels wel weten waar al die verboden legbatterij kooien naartoe zijn gegaan).

En eigen groente en vlees produceren, dat is toch totaal niet haalbaar. Alsof iedereen minstens een hectare heeft om een koe op te houden en plek voor een groentetuin :)

Het zou wel degelijk kunnen, desnoods collectief, maar dan moet niet elke m2 volgebouwd worden.
Tegenwoordig is de randstad gewoon 1 aaneengesloten gemeente. Het enige dat je op de weg nog tegenkomt zijn de borden welkom/ tot ziens in... Maar zie je echt verschil? Overal staan huizen.
Nog liever bouwen we flats want dan kunnen er meer mensen op die m2 wonen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:44

Kinke schreef:
Wat betreft het afschieten van wild, wat die stomme rotboeren blijkbaar willen…Hier wordt helemaal geen wild in opdracht van 'boeren' afgeschoten. De jagersvereniging hier jaagt regelmatig op vossen, ze komen hier 1x per jaar langs om konijnen te schieten en op reeën wordt al heel lang niet gejaagd. Ze houden de reeën hier wel goed in de gaten, als er een gewond dier bij zit wordt deze wel afgeschoten. Ze worden ook gebeld als er een ree aangereden is. En wij rotboeren schakelen onze buurman de jager ook in als we gaan maaien, hij helpt met het zoeken naar reekalfjes, zodat ze niet in de maaier terechtkomen. (echt een lastige klus overigens, ze zijn zeer moeilijk te vinden). Overigens probeert de loonwerker door in een bepaalde volgorde/route te maaien, ook te voorkomen dat hij de reekalfjes in de maaier krijgt. Echt…gevoelloos en dierenhatend rotvolk zijn we. Ganzen zijn hier overigens ook een grote plaag (de IJssel is hier vlakbij), heb nog niet gezien dat er op gejaagd wordt. Houtduiven stikt het hier ook van, heb ik ze hier ook nog niet op zien jagen. Wel worden er plaatselijk kraaien geschoten, als het echt uit de hand loopt met de overlast.

Dat vind ik toch zo vreemd. Vossen zijn de natuurlijke vijanden van konijnen en jonge reeën, en toch worden ze afgeschoten terwijl er dus ook te veel konijnen zijn 8)7 Ik hoorde afgelopen weekend nog dat er een aantal vergiftigde roofvogels waren gevonden. Het is belachelijk dat er roofdieren afgeschoten en vergiftigd worden terwijl de natuur zich prima zelf in stand kan houden.
Maar goed, dat gaat wel erg ver offtopic.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:45

Onze bijen? Al die mooie gespoten tuinplanten waar de bijen van sterven..misschien moeten we daar ook een vuist voor maken, geen gespoten tuinplanten meer kunnen kopen in de tuincentra..

Moestuin is veel werk...maar grote potten op een balkon kan wel..of een gdeelte met tuinaarde afzetten, of mag dat niet op een balkon vanwege het gewicht?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:47

Yucca, ik denk dat dat komt omdat er zelfs speciaal clubjes voor worden opgericht, om een specifieke doelgroep (de veehouder) in kwaad daglicht te zetten. Een doelgroep die het veel te druk heeft met werken, zeer individueel werkt en zich niet zo snel druk maakt om wat een ander zegt. Dus je kunt jaren slechte verhalen de wereld inbrengen, en tegenwoordig is het nog gemakkelijker via social media. Je ziet het in dit topic ook, als je vlees eet dan hou je niet van dieren, als een feit gebracht, over iemand die je helemaal niet kent. Op de FB pagina van Wakker Dier bijvoorbeeld, daar vliegen de vergelijkingen met kampbewaarders uit de 2de WO je om de oren. En dan is er een echt fanatieke groep vega's/vegetariers die dagelijks het internet afschuimen om daar artikelen en filmpjes te plaatsen over de veehouderij. Niks nieuws te vinden? Dan herhaal je gewoon oude dingen. En uiteraard veel voorbeelden uit het buitenland. Vooral alles doen om de tegenpartij niet de mogelijkheid te geven om een ander beeld te laten zien. Dat valt ook direct op, op een positief stuk komt geen enkele reactie. Gewoon oogkleppen op en haat zaaien en ondertussen vooral roepen hoe vol van 'compassie' ze zelf zitten. Regelmatig worden er mensen uitgenodigd door veehouders, heb volgens mij in 2 1/2 jaar 1 persoon een uitnodiging zien aannemen, de rest blijft liever schoppen.
Net als 269 life hier in het topic, wat mij betreft zou die club minstens zo druk of misschien nog wel drukker moeten zijn met het inbreken (want dat is wat ze doen) in pensionstallen waar paarden in hun hokjes van 3 x 3 of met een beetje mazzel 3,5 x 3,5, 23 uur per dag, 7 dagen per week in opgesloten staan. Volgepropt met 3x per dag krachtvoer en 2x per dag ruwvoer in de hoeveelheid geschikt voor een cavia. Dat is pas dierenleed, en dat betreft 10 duizenden paarden in Nederland. Maar nee, daar kun je niet zo gemakkelijk tegenaan schoppen, dan staat heel Nederland op z'n kop en dat durven ze niet aan, net als WD. Daar gaan je donaties. Hypocriet gelul is het. Overigens zie ik eigenlijk nooit vleeseters vega's/vegetariers 'verbieden' om geen vlees te eten, die hebben er geen enkel probleem mee wat een ander doet. Andersom daarentegen….

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:48

8nnemiek schreef:
Elise_0o schreef:
Insecten en ongedierte zijn ook dieren en die gaan daar wel degelijk door dood ;)

(Of tellen die niet mee? Muggen, wespen, dazen en vliegen mogen wel dood omdat ze vervelend zijn en niet aaibaar zijn? ;) )

Bij biologische producten wordt geen gebruik gemaakt van insecticide ;)

Bij biologische landbouw mag wel degelijk gebruik gemaakt worden van bepaalde pesticiden (als je wilt kan ik wel even googlen welke).

Maar stel dat je hele oogst word opgevreten door bladluizen en rupsen, laat je ze dan gewoon hun gang gaan, of neem je dan wel maatregelen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:51

8nnemiek schreef:
Dat vind ik toch zo vreemd. Vossen zijn de natuurlijke vijanden van konijnen en jonge reeën, en toch worden ze afgeschoten terwijl er dus ook te veel konijnen zijn 8)7 Ik hoorde afgelopen weekend nog dat er een aantal vergiftigde roofvogels waren gevonden. Het is belachelijk dat er roofdieren afgeschoten en vergiftigd worden terwijl de natuur zich prima zelf in stand kan houden.
Maar goed, dat gaat wel erg ver offtopic.

Prachtig…dit alles op papier, maar in werkelijkheid hebben we de mens, die de hele natuur uit balans brengt.
En daar hoor ik de fanatiekelingen nooit over, waarom ageren jullie niet tegen iedereen die zich voortplant? Want er is maar 1 oplossing om de aarde te redden, dat is het uitsterven van de mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:51

Toch wel grappig hoe mensen enkel lezen wat ze willen lezen of begrijpen wat ze willen begrijpen.

Dat veggies hier zeggen dat mensen die niet veggie zijn niet van dieren houden mag, als veggies zeggen dat er voor hen geen dieren sterven is er symbolisch luid aplaus. Veggies mogen neer kijken op niet veggies, geen probleem ermee. Maar oh wee als er iemand veggies er op wijst dat er voor ieder van ons, of we nu veggie zijn of niet, natuur en dieren sneuvelen. Dan weren ze zich als een duiveltje in een wijwatervat en voelen ze zich aangevallen.

Ik zeg nergens dat je vlees moet gaan eten, ieder zijn keuze. Maar als jij jou vrije keuze wil, stop dan ook met anderen aan te vallen in hun vrije keuze om nog wel vlees te eten. En wees voor jezelf ten minste zo eerlijk om toe te geven dat de mens gewoon te veel plaats in neemt op deze planeet en we daardoor druk zetten op gans de natuur.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:52

Elise_0o schreef:
Maar stel dat je hele oogst word opgevreten door bladluizen en rupsen, laat je ze dan gewoon hun gang gaan, of neem je dan wel maatregelen?

Nee, kom op he, die laat je dan hun gang gaan, beetje principes moet je wel hebben :D Dan maar een paar maanden hongerlijden of misschien verhongeren :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:57

Kinke schreef:
Yucca, ik denk dat dat komt omdat er zelfs speciaal clubjes voor worden opgericht, om een specifieke doelgroep (de veehouder) in kwaad daglicht te zetten. Een doelgroep die het veel te druk heeft met werken, zeer individueel werkt en zich niet zo snel druk maakt om wat een ander zegt. Dus je kunt jaren slechte verhalen de wereld inbrengen, en tegenwoordig is het nog gemakkelijker via social media. Je ziet het in dit topic ook, als je vlees eet dan hou je niet van dieren, als een feit gebracht, over iemand die je helemaal niet kent. Op de FB pagina van Wakker Dier bijvoorbeeld, daar vliegen de vergelijkingen met kampbewaarders uit de 2de WO je om de oren. En dan is er een echt fanatieke groep vega's/vegetariers die dagelijks het internet afschuimen om daar artikelen en filmpjes te plaatsen over de veehouderij. Niks nieuws te vinden? Dan herhaal je gewoon oude dingen. En uiteraard veel voorbeelden uit het buitenland. Vooral alles doen om de tegenpartij niet de mogelijkheid te geven om een ander beeld te laten zien. Dat valt ook direct op, op een positief stuk komt geen enkele reactie. Gewoon oogkleppen op en haat zaaien en ondertussen vooral roepen hoe vol van 'compassie' ze zelf zitten. Regelmatig worden er mensen uitgenodigd door veehouders, heb volgens mij in 2 1/2 jaar 1 persoon een uitnodiging zien aannemen, de rest blijft liever schoppen.
Net als 269 life hier in het topic, wat mij betreft zou die club minstens zo druk of misschien nog wel drukker moeten zijn met het inbreken (want dat is wat ze doen) in pensionstallen waar paarden in hun hokjes van 3 x 3 of met een beetje mazzel 3,5 x 3,5, 23 uur per dag, 7 dagen per week in opgesloten staan. Volgepropt met 3x per dag krachtvoer en 2x per dag ruwvoer in de hoeveelheid geschikt voor een cavia. Dat is pas dierenleed, en dat betreft 10 duizenden paarden in Nederland. Maar nee, daar kun je niet zo gemakkelijk tegenaan schoppen, dan staat heel Nederland op z'n kop en dat durven ze niet aan, net als WD. Daar gaan je donaties. Hypocriet gelul is het. Overigens zie ik eigenlijk nooit vleeseters vega's/vegetariers 'verbieden' om geen vlees te eten, die hebben er geen enkel probleem mee wat een ander doet. Andersom daarentegen….

Ik ken niet een vegetariër die zijn paard 23 uur per dag binnen heeft staan of die dat geen probleem vindt. De meeste veganisten die ik ken hebben hun paard 24/7 buiten staan en rijden zelfs niet eens meer erop. Er zijn ook genoeg acties geweest om paarden meer naar buiten te krijgen. Zou je in een veganistengroep een plaatje plaatsen met een ruiter te paard, dan krijg je waarschijnlijk alleen maar reacties als 'paarden zijn niet bedoeld om op te rijden'.

Vleeseters verbieden vegetariërs juist vanalles := Hoe vaak ik niet heb gelezen dat diegene geen kaas/eieren mag eten en geen leer mag dragen, want dat is hypocriet. Hier in het topic zelfs nog, zou je als vegetariër geen groente moeten eten want daar zijn ook dieren voor gestorven..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:01

Elise_0o schreef:

Rupsen verzamel ik en zet ik ergens anders uit. En ik dek veel planten af met insectengaas tegen rupsen en luizen. Dat werkt prima :)
Slakken verzamel ik en zet ik verderop weer uit.
Ik weet wel dat ze in de biologische landbouw vaak lieveheersbeestjes gebruiken :)

Indestal

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:06

Volgrns mij heb je daar wel wat voor..rupsen, is dat niet iets er rond strooien? Iets natuurlijks? Even google ..en bladluis kan je met zeepsop doden...met plantenspuit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:07

Kinke schreef:
Prachtig…dit alles op papier, maar in werkelijkheid hebben we de mens, die de hele natuur uit balans brengt.
En daar hoor ik de fanatiekelingen nooit over, waarom ageren jullie niet tegen iedereen die zich voortplant? Want er is maar 1 oplossing om de aarde te redden, dat is het uitsterven van de mens.

Ik zeg heel vaak, het enige echte ongedierte is de mens :+
Ik heb op zich geen problemen met de mens, maar wel de manier waarop alles geregeld moet worden, hoe we alle natuur hebben ingepikt en dieren uit hun territorium verjagen, en hoe weinig rekening we houden met het milieu. En vooral hoe veel te veel mensen er zijn. Ik zou het een geweldig plan vinden als mensen de komende generaties nog maar een kind zouden mogen krijgen. Dat heeft in China enorm veel problemen opgelost, dus dat moet in de rest van de wereld ook kunnen.
Ik wil zelf helemaal geen kinderen. Maar ik ben sowieso niet zo'n mensenmens :Y)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:07

Dan mijn visie op het huidige 'boeren'. Voor zover ik er kijk op heb. Het kan zijn dat ik er op sommige punten naast zit, de feiten niet kloppen, ect. Dus vul me gerust aan!

Regeltjes, regeltjes.

Allereerst vind ik het ongelofelijk om te merken dat boeren te maken hebben met steeds veranderende regels, waardoor het vrij moeilijk is écht duurzame toekomstplannen kunnen maken. Ik weet van 20 jaar geleden toen mijn ouders hun mestvarkens bedrijf wilden uitbreiden: varkens moesten meer ruimte hebben, voorgeschreven vanuit de overheid. Prima: om dan je bedrijf gaande te houden moet er dan gebouwd worden, je koopt eerst rechten, dan ga je bouwen (en ook meteen extra groot, zodat je meteen bouwt voor de toekomst) maar dan worden je plannen eerst nog geboycot door milieuactivisten. Om vervolgens over een x-aantal jaren weer te moeten uitbreiden omdat de regels vanuit de overheid weer veranderd zijn: luchtkwaliteit/nog meer ruimte/ect.

Hetzelfde met het melkquotum: het gaat eraf en boeren besluiten te gaan uitbreiden. Vervolgens schiet het fosfaat door het plafond en nu zijn de boeren al maanden aan het wachten tot de overheid een besluit neemt over hoe ze de fosfaatwet gaan vormgeven. Dat betekend dat je als boer niets kunt qua ondernemen. En met een beetje pech heb je net een nieuwe stal staan, maar kun je hem straks niet vullen met koeien omdat er 'opeens' een nieuwe wet is die dit tegenhoudt. Sta je dan met je stal van een paar ton...

Dierenwelzijn/productie.

Ik geloof dat (bijna) alle boeren oprecht op de best mogelijke manier voor hun dieren zorgen. Boeren hebben en geweldig beroep, dat hun hele ziel en zaligheid beheerst, en waar ze knetterhard voor werken (en weinig verdienen). Allemaal kleinschalig en biologisch kán niet, gezien de grote vraag en de grondgebondenheid. Ook zijn de investeringen zo groot dat er wel productie moét worden gedraaid.

Vermenselijking.

Ik merk zelf dat ik/anderen snel zaken vermenselijk. Soms lijken dingen in mensen ogen ‘slecht’ maar is dat voor een dier helemaal niet zo naar, of vinden ze het juist prettig op die manier.

Bedrijfsblindheid.

Toch vind ik ook dat boeren dingen doen, omdat ze nu eenmaal zo gaan. Een soort bedrijfsblindheid noem ik dat. Het wil niet zeggen dat, omdat dingen al jaren zo gaan, dat dat tegenwoordig ook de beste optie is. In ontwikkeling van stalinrichting, melkrobots, machinerie, ect is veel ontwikkeling, maar in het boeren an zich niet, en ook het ondernemerschap mag soms meer aangewakkerd worden. De prijzen van zowel vlees als melk zijn slecht, maar ondertussen bouwt iedereen wel bij…tja dan krijg je teveel productie en teveel aanbod/te weinig vraag. Andere ‘gewone’ bedrijven vallen ook om als er naar hun product te weinig vraag is.

Je komt dan ook meteen bij het punt dat boeren weinig onderscheidend zijn én erg afhankelijk zijn van grote zuivelfabrieken en slachterijen. Ze hebben geen onderhandelingspositie én staan niet meer in contact met hun daadwerkelijk afnemers (veelal consument of verwerkingsindustrie).

Wakkerdier/Partij voor de dieren.

Toch leggen bovengenoemde partijen wél dingen op tafel die er wel toe doen. Denk maar aan antibiotica en de plofkip. Door excessen te benoemen en zaken te overdrijven kun je wel komen tot verandering. Als je het te soft aanpakt krijg je niet genoeg mensen mee en veranderd er niets. Het is inderdaad heel vaak ook kul wat ze vertellen, maar soms zitten ze echt wel raak.

Toekomst

Ik denk dat de toekomst van boeren niet zo zeer ligt bij biologisch, maar in het niet meer opschalen naar meer, meer meer om je geld te kunnen blijven verdienen, maar onderscheiden en zelf afnemers zoeken. Samenwerken met je omgeving/natuur, met je dieren, met je klanten. Innovatie, marketing, technologie zijn nieuwe sleutelwoorden. Niet terug naar keuterboertjes, maar hightech bedrijven met verdomd goede voorzieningen voor de dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:12

Bah wat een nare reacties hier allemaal. Oh oh wat zijn vegas toch aan het veroordelen... Nou ik zie hier pagina na pagina geen respectvolle discussie maar modder gooien naar "al die vegas".

Echt niveautje; tsja, voor de metalen in je mobiel sterven kinderen aan dampen op een vuilnisbelt in Afrika, dus ik ga nu maar rondlopen en willekeurig kinderen vergiftigen hier want tsja, eat maakt dat dan nog uit.
Aaalle vegas vinden aaaalle vleeseters kiloknaller stouwers die niks anders doen dan bewust diertje pesten
Aaaaal die vegas zijn tegen boeren en iedereen doet alles fout. Lees je eigen reacties nog eens. Ik ben weg hier.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:14

8nnemiek schreef:
Ik ken niet een vegetariër die zijn paard 23 uur per dag binnen heeft staan of die dat geen probleem vindt. De meeste veganisten die ik ken hebben hun paard 24/7 buiten staan en rijden zelfs niet eens meer erop. Er zijn ook genoeg acties geweest om paarden meer naar buiten te krijgen. Zou je in een veganistengroep een plaatje plaatsen met een ruiter te paard, dan krijg je waarschijnlijk alleen maar reacties als 'paarden zijn niet bedoeld om op te rijden'.

Je snapt me niet, het gaat niet om vega's die hun paarden zo zouden houden, maar om iedereen die z'n paard zo houdt. En dat zijn er gigantisch veel. Maar gek genoeg wordt daar geen club voor opgericht, om die dieren te 'redden'. Vertel eens 269 life….wat doen jullie daar aan?

8nnemiek schreef:
Vleeseters verbieden vegetariërs juist vanalles := Hoe vaak ik niet heb gelezen dat diegene geen kaas/eieren mag eten en geen leer mag dragen, want dat is hypocriet. Hier in het topic zelfs nog, zou je als vegetariër geen groente moeten eten want daar zijn ook dieren voor gestorven..

Niet met je eens, er wordt helemaal niets verboden. Er wordt alleen gezegd dat wanneer je zo voor je principes staat, je dit ook helemaal door moet trekken. En ik mis zelf ook hoe men dit wil doen, neem je dan ook bijvoorbeeld geen medicijnen? Heb daar nog geen antwoord op gezien. Heb nog nooit een vleeseter horen zeggen dat je niet vegetarisch mag eten, interesseert de meesten geen ene malle moer of jij wel of geen gehaktbal eet. Wil jij dat doen omdat je je daar goed bij voelt? Helemaal prima. Maar begin niet te roepen dat een ander zo slecht is omdat diegene wel van een stukje vlees geniet. En dat mis ik toch regelmatig, laat een ander in z'n waarde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:14

Kinke schreef:
Elise_0o schreef:

Nee, kom op he, die laat je dan hun gang gaan, beetje principes moet je wel hebben :D Dan maar een paar maanden hongerlijden of misschien verhongeren :D

Eh, hoezo zou "maatregelen nemen" nu maar direct hetzelfde zijn als pesticiden etc erbij halen....?

"Wageningen", permacultuur en nog zo het een en ander zijn als zo'n dertig jaar of langer bezig met zaken als biologische bestrijding. (Bijvoorbeeld in no time "een blik sluipwespen open trekken", uiteraard afhankelijk van welke plaag er aan de orde is.)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:17

Kinke schreef:
8nnemiek schreef:

Niet met je eens, er wordt helemaal niets verboden. Er wordt alleen gezegd dat wanneer je zo voor je principes staat, je dit ook helemaal door moet trekken. En ik mis zelf ook hoe men dit wil doen, neem je dan ook bijvoorbeeld geen medicijnen? Heb daar nog geen antwoord op gezien. Heb nog nooit een vleeseter horen zeggen dat je niet vegetarisch mag eten, interesseert de meesten geen ene malle moer of jij wel of geen gehaktbal eet. Wil jij dat doen omdat je je daar goed bij voelt? Helemaal prima. Maar begin niet te roepen dat een ander zo slecht is omdat diegene wel van een stukje vlees geniet. En dat mis ik toch regelmatig, laat een ander in z'n waarde.

Je spreekt je hier behoorlijk tegen. Er wordt niets verboden, maar je MOET wel je principes doortrekken. Waarom moet alles in hokjes? Waarom moet het altijd 100% zijn anders is het niet goed? 80% minder dierlijke producten consumeren is toch ook goed? Of moeten we allemaal heiliger dan de paus zijn?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:19

Fellor schreef:
(.....) voor de metalen in je mobiel sterven kinderen aan dampen op een vuilnisbelt in Afrika, dus ik ga nu maar rondlopen en willekeurig kinderen vergiftigen hier want tsja, eat maakt dat dan nog uit.

"Wat maakt het uit?" - dat is juist heel belangrijk!
Mijnbouw is een tricky business als het gaat om milieu en mensenrechten - maar de oplossing is er ook: "fairphone".

(Gezucht 'dat het onmogelijk is' is niet nodig :) , het is alleen maar veel en ingewikkeld, niet onmogelijk.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:23

Hoezo vleeseters verbieden vegetariërs alles? Ga eens naar het begin van dit topic en zet je gekleurde bril af. Aanvankelijk geeft men netjes antwoord op de vragen van TS en legt men haar uit hoe de landbouwbedrijven werken. Nergens zegt men haar dat ze niet mag stoppen met vlees eten.

De sfeer veranderd compleet wanneer de 1ste, extreme, veggies boven komen (lees vooral "extreme", want de gewone veggies hadden wel super tips voor TS, als ze ervoor kiest om vlees te laten). Zij zetten de aanval in op vleeseters, beschuldigingen zoals "ze zijn geen dierenvrienden als ze vlees eten en boeren zijn verschrikkelijk tegenover hun dieren" beginnen kwistig te verschijnen. En alle veggies knikken instemmend.

En als vleeseters dan boven komen met hun kijk, vallen ze ineens de veggies aan en gaan zij de veggies hun levensstijl verbieden? Komaan zeg, mooi voorbeeld van hoe mensen wel de splinter in de ogen van een ander zien, maar niet de balk in hun eigen ogen.

Ik heb trouwens heel duidelijk gezegd dat mijn commentaar enkel bedoeld was voor die veggies die de vleeseters aanvielen in dit topic. Enkel voor die mensen heb ik geen respect, voor mensen die anderen gewoon met rust laten, was mijn comment niet bedoeld.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:26

Yucca schreef:
Wakkerdier/Partij voor de dieren.

Toch leggen bovengenoemde partijen wél dingen op tafel die er wel toe doen. Denk maar aan antibiotica en de plofkip. Door excessen te benoemen en zaken te overdrijven kun je wel komen tot verandering. Als je het te soft aanpakt krijg je niet genoeg mensen mee en veranderd er niets. Het is inderdaad heel vaak ook kul wat ze vertellen, maar soms zitten ze echt wel raak.

Ik geef je even een voorbeeldje. WD schermt graag met het feit dat zij ervoor gezorgd hebben dat het ab gebruik zo is afgenomen (al geven ze nog liever een beeld dat ieder dier nog steeds volgepropt wordt met ab). Recent haalden ze een voorbeeld aan over de varkenshouderij. Daarop reageerde een varkenshouder die gewoon met feiten kon laten zien, dat de varkenshouderij daar al veel langer mee bezig was (WD noemde een jaartal). Reactie…..stilte….
En hun stokpaardje is dat zij juist beweren op te komen voor boeren, omdat ze vinden dat die boeren daar meer aan moeten verdienen zodat het welzijn van de dieren omhoog gaat.
Gek genoeg blijkt uit hun campagnes helemaal niet dat ze opkomen voor de veehouder. Hoe kan dat dan?
En dat is waarom veel veehouders de pest hebben aan WD, het gelieg en gemanipuleer. En dat gaat echt ver. Iemand als Antoinette Hertsenberg bijvoorbeeld, die regeert over het programma Radar. Zij is fanatiek vega, dikke vriendin van Marianne Thieme. Een paar jaar geleden had Marianne Thieme bedacht om van leer te trekken tegen het gebruik van de geboortekrik. Dit werd natuurlijk direct door vriendin AH op tv uitgezonden. Want al die gemene boeren trekken de kalveren en koeien kapot met dat ding etc. etc. Die uitzending is precies zo geregisseerd dat er niemand als vertegenwoordiger van de veehouderij z'n verhaal mocht doen. Wat overigens al voor die uitzending werd gezegd op de pagina van WD. Hoezo onpartijdig? En ga er maar eens op letten, dit programma wordt zeer regelmatig gebruikt voor hun persoonlijke opvattingen en doelen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:30

Yucca schreef:
Je spreekt je hier behoorlijk tegen. Er wordt niets verboden, maar je MOET wel je principes doortrekken. Waarom moet alles in hokjes? Waarom moet het altijd 100% zijn anders is het niet goed? 80% minder dierlijke producten consumeren is toch ook goed? Of moeten we allemaal heiliger dan de paus zijn?

Mijns inziens wordt er zeker door het overgrote deel van vega's/vegetariers gedaan alsof zij vele malen beter zijn dan vleeseters. Wat mij betreft trek je niet je principes door, maar ga dan ook niet van leer trekken tegen vleeseters. Van mij moet je niks, wil je nooit meer vlees eten, prima toch? Doe wat je wil doen. Ik zal je er niet minder om respecteren. Maar heb ook respect voor diegenen die dat niet willen of kunnen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:34

Dat vind ik ook écht heer erg Kinke, net als Zembla, wat ik toch een respectabele programma vind. Ik kan me ook voorstellen dat boeren er gék van worden. Veel klopt ook echt niet!! Maar er ligt dan ook de taak voor de boer om een tegen offensief te beginnen. Wat soms ook weer lastig is want positief nieuws wordt niet zo snel opgepakt als negatief nieuws.

Maar je kunt je er aan irriteren, dit soort mensen stoppen niet, hoe vervelend en 'fout' ook. Wat kunnen de boeren doen om burgers wakker te maken en te laten zien dat de praktijk anders gaat? Dat is beter de vraag waar je over na kunt denken, toch?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:36

Citaat:
Ik geef je even een voorbeeldje. WD schermt graag met het feit dat zij ervoor gezorgd hebben dat het ab gebruik zo is afgenomen (al geven ze nog liever een beeld dat ieder dier nog steeds volgepropt wordt met ab). Recent haalden ze een voorbeeld aan over de varkenshouderij. Daarop reageerde een varkenshouder die gewoon met feiten kon laten zien, dat de varkenshouderij daar al veel langer mee bezig was (WD noemde een jaartal). Reactie…..stilte….

Wellicht was dis reactie idd stite en ik kan me voorstellen dat jij dat onprettig vind.
Maar "we zijn er al langer mee bezig", dat is een bekend feit. Het speelt al zo'n dertig jaar en het ab gebruik is wel iets naar beneden, maar ziekten zoals TBC rukken op en de medici maken zich zorgen : er zijn nauwelijks meer ab die TBC kunnen genezen. Ook van bacteriën zoals MRSA word ik niet vrolijk.

Kortom, ik vind een reactie als "we zijn er mee bezig" persoonlijk ook een soort van stilte.

Citaat:
En hun stokpaardje is dat zij juist beweren op te komen voor boeren, omdat ze vinden dat die boeren daar meer aan moeten verdienen zodat het welzijn van de dieren omhoog gaat.
Gek genoeg blijkt uit hun campagnes helemaal niet dat ze opkomen voor de veehouder. Hoe kan dat dan?

Ik zou zeggen: "geen woorden maar daden".
De boeren die ik ken, balen van alle regels waaraan ze vastzitten en geven op hun manier echt allles om hun dieren.
(Er is een boertegen wie ik regelmatig zeg: "Jij bent al 100 generaties boer en ik ben een stadse juffer" - hijis wat minder sentimenteel dan ik.)
Geen enkele boer die is overgegaan op biologisch boeren heeft spijt, ze vinden eerder dat ze weer gewoon echt boer kunnen zijn.

Yucca

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:39

Is er een boer in de zaal die per diergroep kan vertellen sinds wanneer het verboden is om preventief antibiotica te verstrekken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:39

Kinke schreef:
Je snapt me niet, het gaat niet om vega's die hun paarden zo zouden houden, maar om iedereen die z'n paard zo houdt. En dat zijn er gigantisch veel. Maar gek genoeg wordt daar geen club voor opgericht, om die dieren te 'redden'. Vertel eens 269 life….wat doen jullie daar aan?

Die 'clubs' zijn er zeker wel :)
Paardnatuurlijk bijvoorbeeld. Maar veganistisch eten/leven en dure sportpaarden uit hun stal krijgen is wel iets heel anders. Een veganist voert ook niet specifiek actie tegen stierenvechten en de plezierjacht en vissen in een rond kom, terwijl ze er zeker tegen zijn. Je bent wel even bezig als je voor de hele dierenwereld actie wil voeren. Daar zijn andere clubs voor opgericht.