Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:53

6 rekeningen :wow: dan raak ik echt het overzicht kwijt :P
Wij hebben met z'n tweeën 1 betaalrekening en 1 spaarrekening :j we sparen sowieso een vast bedrag per maand en alles wat we aan het eind vd maand overhouden op de betaalrekening gaat ook naar de spaarrekening. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:14

Wij hebben op dit moment een gezamenlijke betaalrekening. We zijn nu aan het bekijken om daar een gezamenlijke spaarrekening bij te openen. Niet dat dat nog veel opbrengt maar onder je matras leggen is ook niet alles. De rente in België staat op 0,1%, dus geen vetpot. Waar is de tijd dat het nog 4% was...

Zelf heb ik momenteel 2 actieve betaalrekeningen en 1 spaarrekening. Op de ene komen de inkomsten van mijn vaste job (nu tijdelijk uitkering) en daar gaan ook alle dagelijkse onkosten vanaf + de bijdrage naar onze gezamenlijke rekening. De 2e betaalrekening is gratis en zit gekoppeld aan mijn spaarrekening. Op deze betaalrekening komt alles wat het ziekenfonds terugbetaald en wat ik binnen krijg als loon van mijn bijverdienste. Staat er een groot bedrag op, dan sluis ik het naar de spaarrekening door. Wat betaal ik hier van? De verzekering van mijn auto + paardencamionette, die zitten bij dezelfde bank namelijk. Verder is dat ook het "potje" voor de DA, hoefsmid, TA en eventuele duurdere aankopen voor de paarden.

Ik heb nog een 3e betaalrekening en daaraan gekoppelde spaarrekening, maar die gebruik ik niet meer. Planning is om die heel binnenkort af te sluiten.

@verootjoo: het verschilt ook of je je lonen op de gemeenschappelijke laat storten of niet. Dat doen wij niet. Ons loon komt op onze eigen betaalrekening en van daaruit schrijven we beide hetzelfde bedrag over naar de gezamenlijke. Wij weten ook niet exact hoeveel de ander verdient. Ik weet dat wel ongeveer van mijn vriend omdat ik in het begin van onze relatie eens een loonbriefje voorbij heb zien dwarrelen toen ik wat voor 'm moest opzoeken. Dat zat toen al op het dubbele van mijn nettoloon, maar we zijn nu zowat 3 jaar verder en hij krijgt jaarlijks (een mooie) opslag 8-) Dus daar zal wel al flink wat bijgekomen zijn.
Misschien maar best ook dat ie niet weet hoeveel ik verdien, die krijgt een beroerte als hij merkt hoeveel ik daarvan uitgeef aan de paarden :')

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:22

Ik heb er een en dat vind ik wel genoeg haha.
Maar ik weet wel dat je tegenwoordig bij veel banken online je spaarrekeningen kan verdelen en verschillende potjes kan maken waar je voor spaart, misschien is dat makkelijker om overzicht te houden?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:30

Ik heb twee spaarrekeningen, 1 voor korte termijn doelen en een voor lange termijn doelen. Die laatste kom ik eigenlijk niet aan en is meer om gewoon wat achter de hand te hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:34

Ja wij laten idd onze lonen ook op de gemeenschappelijke storten, aangezien we geen andere rekeningen hebben :+ alles is gewoon van ons samen en we betalen en sparen ook samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:57

Misschien dat we het later wel zo gaan doen, dat kan altijd. Op dit moment wonen we feitelijk samen, dus behalve een adres delen is er niks geregeld. Het is prima mogelijk dat we op termijn gaan informeren voor een samenlevingscontract of trouwen waarbij alles voor het contract apart blijft en alles nadien gezamenlijk. Dat we dan de boel wel op een hoop gooien en onszelf "zakgeld" geven, ik weet het niet. Het lijkt me ook makkelijker als je allebei evenveel verdient en ongeveer evenveel spaart om dat te doen. Bij ons zit er een heus verschil tussen de lonen en bijgevolg ook in de bedragen die we apart sparen. Het laatste wat we willen, mocht het ooit fout gaan, is een vechtpartij omdat de ene meer heeft bijgedragen dan de andere...

Om die reden is het bedrag dat we op de gezamenlijke storten voor beide hetzelfde, en niet x % van het loon. Stel dat we uit elkaar gaan is het gewoon dat bedrag 50/50, klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:08

Ik heb 3 rekeningen: een lopende rekening met daaraan een spaarrekening gekoppeld en een spaarrekening bij een aparte bank. Aan die laatste kom ik nooit. Die andere spaarrekening is meer korte termijn sparen (vakantie o.i.d.) en alles wat daar op wordt gespaard, wordt uiteindelijk ook weer uitgegeven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:37

Hier 5 rekeningen, 2 betaalrekeningen bij 2 verschillende banken, en bij beide banken ook een spaarrekening. En dan is er nog een spaarrekening die mijn ouders vroeger hebben geopend voor mij. Daar doen we eigenlijk niets mee.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:13

Hier hebben we elk onze eigen betaal rekening met aan beide een spaarrekening en een en/of rekening voor de vaste lasten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:19

Niks kunnen sparen deze maand ;(.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:49

Ik ben ontslagen en heb dus nog recht op 2 maand loon plus een transitie en dat gaat gelijk op de spaarrekening :)

De rest van mn inkomen laat ik eerst staan op mn betaal rekening tot het einde vd maand :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:09

Ik hen 4 rekeningen:
Betaalrekening en spaarrekening bij de ene bank voor de vaste lasten en grotere spaardoelen.
Zakgeldrekening en spaarrekening voor m'n weekgeld en extraatjes, maar ook voor bijv het sparen om 20kg kattenvoer te kopen en grote zakken houtkorrel of een boek ofzo.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:12

Ik heb zelf 3 rekeningen:
1. betaalrekening
2. spaarrekening (al het loon van de zomer staat erop en ik schrijf steeds een beetje over naar mijn betaal rekening voor kleren en mijn paardrijlessen)
3. spaarrekening van mijn opa (kan ik niks mee :P )

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:21

Ik heb 3 rekeningen en een stuk of wat spaarpotjes. Twee betaal rekeningen, een spaarrekening en ik geloof 8 spaarpotjes. Maar die heb ik wee uitgeschakeld op 1 na. Ik werd helemaal kriegel van steeds dat geld splitsen, ik gooi het nu gewoon op 1 hoop maar weet wel nog steeds welk percentage voor eigen risico is en wat voor dierenarts kosten. Ik spaar op de spaarrekening en heb in een spaarpotje boodschappen geld. Van de ene betaalrekening gaan alle rekeningen en op de andere staat mijn leefgeld van die maand.

Ik verheug me op mei en juni want dan krijg ik als het goed is een leuk bedrag! Vandaag weer €3 in de blinde spaarpot 'gestort' *\o/*

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:22

Ik spaar zo rond de 500 per maand. :) Mijn vriend ook zelf. We hebben ieder gewoon aparte rekeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:30

ik weet nog niet wat ik uiteindelijk ga doen met het geld in mijn blinde potje. Lekker iets leuks mee gaan doen, of volledig op de spaarrekening voor mijn toekomstige trailer? Of alsnog voor een aangepast zadel sparen voor mijn tinker? Zoveel mogelijkheden dat ik straks niet eens kan kiezen :P

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:20

Ik weet ook nog niet wat ik met mijn spaarpotje ga doen. Ik denk in eerste instantie maar op de spaar en dan kijk wat ik ermee wil doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:28

Op zich zou het hier het nuttigste zijn om het te gebruiken voor de trailer die ik graag wil aanschaffen.

Aan de andere kant, ik doe nu niks met mijn enorm sensibele tinker. Waarom? Verschrikkelijk om een geschikt zadel te vinden. Waarschijnlijk wordt dat een wow, een msfc of een massimo (of een Erreplus). Geen goedkope grappen helaas, zeker als ze nadien niet passen of niet passend gemaakt kunnen worden. En een passend zadel met stevige zit is absolute noodzaak. Als die schrikt draait die zo kort, niet normaal. Minste dat je zadel dan beweegt of je zit niet stevig lanceer je er gewoon uit. En laat ie nou helaas doodsbang worden als je plots naast 'm duikt... Dus belangrijkste is dat je muurvast zit. Gevolg: wil ik met 'm aan de slag, dan wordt een zadel vinden een immense investering.

En tegelijk denk ik dan, kan ik het niet gewoon beter op de spaar zetten en houden voor noodgevallen... want je weet nooit. Of om een extra stuk weiland te kopen op termijn. Grond levert meer "winst" op dan de huidige rentes.

Moeilijk, moeilijk...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:38

Het klinkt alsof je dat zadel echt nodig hebt om van je Tinker te kunnen genieten. Ik zou daar dan dus ook voor kiezen.
Je kan altijd wel blijven sparen, meer willen verdienen, investeren, maar als je morgen dood gaat dan is het afgelopen.

Ik vind het belangrijk om een balans te vinden tussen wat sparen voor de toekomst en nu genieten van het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:41

Ik heb een betaalrekening waar al mijn geld op binnenkomt, een spaarrekening bij dezelfde bank en dan heb ik nog een betaal/spaarrekening bij een andere bank. Daar heb ik gewoon een pasje van maar die is eigenlijk altijd leeg :') Zit er nu aan te denken om die als spaarrekening voor de katten te gaan gebruiken, vooral handig omdat ik er dus wel een pasje van heb..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:50

Goh, ik weet niet. Al dient ie nu al bijna 5 jaar als grasmaaier met periodes van proberen rijden, ik geniet er sowieso van. Hij is gewoon ontzettend bang voor vanalles en nog wat, en heeft nood aan enorm veel routine. Maar muurvast in het zadel zitten is een vereiste, want als hij schrikt en hij lanceert me, dan schrikt hij nog extra hard omdat ik plots naast 'm lig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:06

Iriscope schreef:
Het klinkt alsof je dat zadel echt nodig hebt om van je Tinker te kunnen genieten. Ik zou daar dan dus ook voor kiezen.
Je kan altijd wel blijven sparen, meer willen verdienen, investeren, maar als je morgen dood gaat dan is het afgelopen.

Ik vind het belangrijk om een balans te vinden tussen wat sparen voor de toekomst en nu genieten van het leven.

Maar als je morgen dood gaat heb je ook niks aan de spullen die je ermee koopt :Y) ik hou echt van sparen, maar dat maakt niet dat ik minder van het leven geniet. Ik vind het gewoon niet zo noodzakelijk om maar vanalles met mijn geld te kopen :P ;)

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:37

Mijn pas gevulde spaarrekening loopt opeens weer hard leeg :')
Ik had nieuw kattengrind nodig en de Duitse zooplus had leuke aanbiedingen dus daar maar een bulk bestelling gedaan, mij nieuwste aanwinst moet haar jaarlijkse prikjes krijgen en mijn eerste eigen risico rekening ligt al op de mat.... Bye bye centjes :=
Maar ik bekijk het wel altijd maar zo, ik kán het wel betalen. Ik heb ook genoeg momenten gehad dat ik fikse rekeningen kreeg en ieder dubbeltje moest omdraaien om ze te betalen. Dit voelt wel als een luxe! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:18

Ja echt hè! Hier ook zo'n relax gevoel sinds ik samen woon. Huis is van mijn vriend, die kan de afbetaling makkelijk alleen aan dus alvast geen zorg meer daarover. En mocht het mis gaan, mijn moeder heeft nog een volledig bemeubeld huisje waar momenteel niemand woont, maar dat wel volledig in orde is. Alle rekeningen samen zijn altijd in orde + we kunnen sparen.

Voor mezelf is het nu even wringen: DA komt volgende week voor 2e intenting rhino, morgen de hoefsmid voor 1 paard vierkant en 3 bekappen, deze week weer €90 aan hooi dat gebracht wordt, ik moet gaan tanken met de auto (€55), morgen naar de orthodontist om een studie te laten maken van mijn gebit + kaken wat me €210 gaat kosten en dan nog een keer €300 stalgeld. Alle uitgaven in 1x zeg maar. Best pittig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:32

Ik heb 1 betaal rekening en 1 spaar, op die spaarrekeningen zijn diverse doelen zoals schuld, kind en toeslagen.