The_Cat schreef:Inderdaad, zeer goede tip hierboven!
Nooit verwijtend overkomen, maar gewoon duidelijk maken wat voor je gevoel je krijgt in een situatie. Is meestal ook beter te begrijpen voor de tegenpersoon, en zo zorg je ervoor dat ze zich niet zo snel 'in hun gat gebeten' gaan voelen
Veel succes met gesprek!
Dit dus. En je kunt eventueel ook A vragen hoe zij een geode relatie ziet?
Ik krijg nu een beetje het gevoel dat je A en haar doen en laten wel heel erg onder een vergrootglas legt. Dat je door een hele moeilijke periode gaat (laten we wel wezen, puberteit is lastig en ouders die net gescheiden zijn is lastig en een nieuwe partner van een ouder (bevestiging dat een scheiding wel heel definitief is) is lastig en volgens mij ben je ook nog erg onzeker van jezelf, dus dubbel lastig allemaal). Maar heb ook het idee dat je daardoor sommige dingen misschien heel anders opvat dan zo bedoelt. Jouw ouders kennen je natuurlijk al je hele leven en weten hoe je kunt reageren. A kent jou natuurlijk niet of amper. En misschien houdt ze bewust een beetje afstand, omdat ze geen verkeerde dingen tegen je wil zeggen. En lees jij daar weer uit dat ze niet in jou geinteresseerd is (wat uiteraard mogelijk is, maar het hoeft niet perse)
Als ik op een feestje ben, dan praat ik ook amper met de kinderen van mijn vriend. Gewoon omdat ik op dat moment ook met een boel andere mensen kan praten, mensen die ik niet vaak zie. Niet omdat ik geen interesse heb in de kids.
Kijk ook eens hoe je zelf op A reageert. Als ze vraagt of je niets aan je haar hebt gedaan, is dat dan een open of gesloten vraag voor je?
Ik wil niet zeggen dat jij zo bent, maar ik ken ook mensen waar je gewoon echt geen gesprek mee kunt onderhouden. Voorbeeldje:
Ik: jemig, wat was het koud vanmorgen zeg, mijn tenen waren bevroren
die ander: ja
stilte....
Ik: heb jij nog wat kunnen doen met je paard met deze kou:
die ander: nee
stilte....
Ik: gaat het weer goed nu met je merrie dan? want die had toch een peesblessure?
die ander: gaat weer goed
stilte.
Snap je beetje wat ik bedoel?