Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:17

Ik heb nu echt het idee dat er met onzinargumenten gestrooid gaat worden. Mensen worden een beetje persoonlijk en dat lijkt me niet nodig. Bedenk dat het een forum is en dat niet alle termen die jij zelf beladen vindt, ook beladen hoeven te zijn voor een ander. 'Moedermelk' vind ik geen zieliger woord dan 'koeienmelk', en 'kalfje' vind ik misschien nog wel een schattiger woord dan 'baby'. Kortom: allemaal persoonlijk. Laten we bij de feiten blijven.
Ik vind 'vleesvervanger' zelf wel een fijne naam want dan weet je dat er vaak toegevoegde stoffen in zitten als ijzer en B12. Maar een ander naampje is ook goed hoor. Als het 'beestje' maar een naampje heeft.

Een verschil tussen ons en katten vind ik daarnaast ook nog dat wij 'moorden' en dat katten 'doden'. Katten fokken geen muizen voor het vlees. Dat is onze eigen luie aard en onze intelligentie. Dat wij bewust dieren extra fokken en laten lijden (opsluiten) voor ons eigen gemak. Dat vind ik zo erg aan het fenomeen 'mens'. En dat heb ik niet alleen met koeien hoor, maar inderdaad ook met paarden, hamsters etc etc. Het idee dat je de macht hebt over een levend dier vind ik heel naar. En ja, ik heb zelf paarden en konijnen. En nee, die lopen niet los. En ik eet dan weer geen vlees. Hypocriet? Jawel. Maar iedereen maakt keuzes en ik zet niet alles aan de kant om een wereldverbeteraar te zijn. En ik zorg binnen de omstandigheden uiteraard zo goed mogelijk voor mijn beestjes.

Laat het kind in kwestie dit topic dan maar lezen :'). Dan krijgt ze mooi allemaal verschillende meningen en invalshoeken :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:18

En dan even on-topic:
Hoe gaat iemand dit hele 20 pagina voor/tegen verhaal in 1 zin helder aan een 4 jarige samenvatten?

Sheran

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:19

'Kijk maar op bokt.'

:P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:21

Mij lijkt het antwoord:
"Gewoon omdat ik dat niet wil"
Toch echt de eenvoudigste oplossing.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:21

Niet :+ Want het overgrote deel is totaal niet relevant om iets aan een vierjarige uit te leggen :=
Ik lees de laatste pagina bij en er schoot maar een ding door m’n hoofd..
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:36

janderegelaa schreef:
Dat is mijn punt. Wel blaten over dat wij geen rauw vlees kunnen eten, wat we prima kunnen alleen is het lekkerder gebakken terwijl er legio groenten, noten en zaden zijn die je onbewerkt niet kunt eten of waarvan het beter is dat je ze eerst kookt omdat het lichaam anders problemen heeft met verteren.

Legio groenten? :') nou, vertel, ik ben benieuwd..

Ik gooi alles rauw door mijn smoothie..
Op aardappel en peulvruchten na, maar peulvruchten zijn geen groenten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:12

8nnemiek schreef:
janderegelaa schreef:
Dat is mijn punt. Wel blaten over dat wij geen rauw vlees kunnen eten, wat we prima kunnen alleen is het lekkerder gebakken terwijl er legio groenten, noten en zaden zijn die je onbewerkt niet kunt eten of waarvan het beter is dat je ze eerst kookt omdat het lichaam anders problemen heeft met verteren.

Legio groenten? :') nou, vertel, ik ben benieuwd..

Ik gooi alles rauw door mijn smoothie..
Op aardappel en peulvruchten na, maar peulvruchten zijn geen groenten.

Je bent toch zo handig met internet? Ik zal je er 1 geven, de rest mag je zelf opzoeken. Spruitjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:16

Niets kwaads over spruitjes he -:(- _-:(

_O-

Maar janderegelaa heeft gelijk.
Een mensen darm kan niets met onbehandelde cellulose en plantenvezels.
Als je een tijd alleen rauwe planten zou eten en verder niets dan vliegen de kilo's er zelfs nog harder af dan wanneer je niets zou eten.

Maar ons darmstelsel is sowieso een van alles net niets systeem :')

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:43

Sizzle schreef:
Niets kwaads over spruitjes he -:(- _-:(

_O-

Maar janderegelaa heeft gelijk.
Als je een tijd alleen rauwe planten zou eten en verder niets dan vliegen de kilo's er zelfs nog harder af dan wanneer je niets zou eten.

Maar ons darmstelsel is sowieso een van alles net niets systeem :')

Ik vind spruitjes heerlijk! Mits gekookt...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:53

Ik lees net een mooi stukje op het vegaforum dat ze zelf eigenlijk ook wel vinden dat ze omnivoor zijn, gebaseerd op het maag/darmstelsel en gebit. Maar dat ze willen leven als herbivoor. Met hier en daar een supplementje voor de gezondheid. En dat is prima, mooier kun je het niet zeggen. Als iemand geen vlees wil eten om welke reden dan ook is dat hun eigen keuze en dat is prima. Maar het argument dat we eigenlijk herbivoor zijn gaat niet op.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:56

janderegelaa schreef:
Ik lees net een mooi stukje op het vegaforum dat ze zelf eigenlijk ook wel vinden dat ze omnivoor zijn, gebaseerd op het maag/darmstelsel en gebit. Maar dat ze willen leven als herbivoor. Met hier en daar een supplementje voor de gezondheid. En dat is prima, mooier kun je het niet zeggen. Als iemand geen vlees wil eten om welke reden dan ook is dat hun eigen keuze en dat is prima. Maar het argument dat we eigenlijk herbivoor zijn gaat niet op.

Ben ik het ook mee eens (en een supplementje is wat mij betreft niet eens nodig!).

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:03

269_life schreef:
janderegelaa schreef:

Ben ik het ook mee eens (en een supplementje is wat mij betreft niet eens nodig!).

Het is inderdaad je eigen keus :)

Herbivoor zijn we in ieder geval niet. Wij kunnen de keus maken als herbivoor te leven het is alleen niet natuurlijk. Als wij net als dieren niet de keus zouden hebben dus niet kunnen nadenken zouden wij vlees eten. Maar zoals eerder gezegd zouden we dan ook deze discussie niet hebben :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:10

269_life schreef:
janderegelaa schreef:

Het is wel verstandig om af en toe B12 te checken omdat je daar pas na jaren last van kunt krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:17

Kinke schreef:
Juist…kind…niet kalf oid. En omdat vadermelk niet bestaat kun je het ook melk noemen. Is me op WD ook al opgevallen, moedermelk, kind, baby etc. Ik vermoed dat dit soort termen gebruikt worden om dingen 'zieliger' te laten klinken.
Ik denk dat vormgeving juist ontzetten belangrijk is voor de tegenstanders van vlees eten. Zie alleen al het fenomeen "de vegetarische slager" en al hun benamingen voor hun artikelen. Alles afgeleid van namen van vleesproducten. Je kunt jezelf ook gewoon groenteboer noemen, veel logischer.

Koe is moeder, kalf is kind, niet te flauw doen joh. Er bestaat meer melk dan koemelk of moedermelk tegenwoordig, van amandelmelk tot sojamelk.

De naam van de vegetarische slager is meer gericht op niet vegas, en geeft duidelijker weer dat het gaat om vleesvervangers die de smaak en structuur van vlees moeten evenaren dan wanneer het 'de groenteboer' zou heten.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:24

Probleem is dat omnivoor als een wijd begrip wordt gebruikt. Er zijn strikte regels over de onder- en bovengrens van het zijn van een omnivoor, maar dat gaat vaak puur en alleen over het huidige dieet. Niet over de lichaamsbouw zelf. Verder moet er gekeken worden naar hoe wij omnivoor zijn. Niet-menselijke dieren jagen op hun prooi, vaak een zwak individu uit een grote populatie. Hierdoor wordt de populatie sterker.

Wij verkrachten koeien, doden kuikens van 1 dag oud omdat ze niet snel genoeg groeien, mishandelen dieren alleen al door de manier waarop ze gefokt zijn om op te groeien(denk aan plofkippen). Laat staan het hele feit dat wij letterlijk in 4 dagen tijd méér dieren doden voor consumptie dan dat er óóit mensen dood zijn gegaan. Dit gaat niet meer over de noodzaak van jagen, maar puur en alleen moorden van dieren voor vrijwel onnodige consumptie. En of vlees nou nodig is of niet zal altijd een discussie blijven, maar iedere dag én zoveel vlees, dat is gewoon nooit nodig.

Afbeelding

Bovendien kan je dan nog beargumenteren dat het niet uit maakt waar we 'echt' voor gemaakt zijn. Als maatschappij moeten we vooruit kijken, naar onze toekomst en toekomstige generaties. Vlees is absoluut niet duurzaam, men zal uiteindelijk gedwongen worden om véél minder vlees te eten. Het is in alle opzichte gewoon een juiste keuze, dus ik snap daarom niet waarom je zou liegen hierover tegen een kind.

Kinderen van die leeftijd zullen het hele principe van de veeindustrie niet snappen. Maar ze weten wel dat huisdieren niet gegeten worden. Door een vergelijking met huisdieren te maken snappen ze het principe. Ze zullen toch waarschijnlijk niet verder vragen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:32

Sizzle schreef:

Maar door goed te kauwen breek je de celwandstructuur waardoor ze wel (of iig beter) kunnen worden opgenomen, toch?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:06

Tillie20 schreef:
Probleem is dat omnivoor als een wijd begrip wordt gebruikt. Er zijn strikte regels over de onder- en bovengrens van het zijn van een omnivoor, maar dat gaat vaak puur en alleen over het huidige dieet. Niet over de lichaamsbouw zelf. Verder moet er gekeken worden naar hoe wij omnivoor zijn. Niet-menselijke dieren jagen op hun prooi, vaak een zwak individu uit een grote populatie. Hierdoor wordt de populatie sterker.

Wij verkrachten koeien, doden kuikens van 1 dag oud omdat ze niet snel genoeg groeien, mishandelen dieren alleen al door de manier waarop ze gefokt zijn om op te groeien(denk aan plofkippen). Laat staan het hele feit dat wij letterlijk in 4 dagen tijd méér dieren doden voor consumptie dan dat er óóit mensen dood zijn gegaan. Dit gaat niet meer over de noodzaak van jagen, maar puur en alleen moorden van dieren voor vrijwel onnodige consumptie. En of vlees nou nodig is of niet zal altijd een discussie blijven, maar iedere dag én zoveel vlees, dat is gewoon nooit nodig.

[ Afbeelding ]

Bovendien kan je dan nog beargumenteren dat het niet uit maakt waar we 'echt' voor gemaakt zijn. Als maatschappij moeten we vooruit kijken, naar onze toekomst en toekomstige generaties. Vlees is absoluut niet duurzaam, men zal uiteindelijk gedwongen worden om véél minder vlees te eten. Het is in alle opzichte gewoon een juiste keuze, dus ik snap daarom niet waarom je zou liegen hierover tegen een kind.

Kinderen van die leeftijd zullen het hele principe van de veeindustrie niet snappen. Maar ze weten wel dat huisdieren niet gegeten worden. Door een vergelijking met huisdieren te maken snappen ze het principe. Ze zullen toch waarschijnlijk niet verder vragen.

Dank je voor je bijdrage. Je punt is dus dat er teveel vlees wordt gegeten. Die mening deel ik.

Wellicht hebben fanatici als jij het niet door maar als je woorden als verkrachten, moorden en door anderen woorden als babietjes en moedermelk gebruikt om je woorden kracht bij te zetten dan heb ik een boodschap. Dat werkt niet. Je probeert de dialoog te openen met een mening die je met harde woorden wilt onderbouwen. Het gevolg is dat de ontvanger -want die voelt zich aangevallen- de hakken in het zand zet.

In een dialoog hoort een opbouw te zitten waarna je bij de kern komt. Als je direct bij de kern begint werkt dat niet. Bij geen enkel onderwerp. En al helemaal niet op een dergelijke aanvallende manier.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 01-10-15 18:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:10

Gelukkig, iemand die ook snapt wat ik bedoel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:19

Dat de ontvanger de bewoording onprettig vind benadrukt ten eerste wellicht vooral dat de handelingen en gebeurtenissen dus ook onprettig zijn. Daarnaast wordt het nu als het een zwak excuus om niet meer op de inhoud in te gaan maar op vormgeving te blijven hangen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:25

WildWings schreef:
Dat de ontvanger de bewoording onprettig vind benadrukt ten eerste wellicht vooral dat de handelingen en gebeurtenissen dus ook onprettig zijn. Daarnaast wordt het nu als het een zwak excuus om niet meer op de inhoud in te gaan maar op vormgeving te blijven hangen.

Misschien eens na alle duidelijke uitleg van andere eens zo open-minded worden dat diverse mensen een andere kijk er op hebben dan jij.
En dat geen excuses zijn of wat ook maar dat dat jou beeld ervan is.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:35

Gemiddeld eten wij waarscheinlijk niet eens meer vlees als dat ze duizenden jaren terug aten. Het probleem is dat niet ieder voor zich is en dat je dus op een kleine plek massaproductie krijgt voor de grote hoeveelheid mensen die er zijn. Het probleem is niet dat wij per persoon meer vlees eten het probleem is dat er veel mensen zijn die vlees eten.

Met groenten word exact het zelfde gedaan vinden julie dat niet erg?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:44

Als ik kijk wat wij vroeger thuis aan vlees op tafel hadden dan was dat inderdaad veel meer dan wat ik nu doe.
Ook nog eens in een vette juspan.

Kijk ik naar opa dan was er nog meer.
Die hadden het vet van spek en zo ook echt nodig met het werken op het land.

Maar het klopt wat jij zegt dat kwam van mensen zelf of van boeren in de buurt.
En er was geen export. Daarom leek het minder.

Wij wonen zelf in de huis waar het huis en stal van begin 1900 nog staan.
Denk maar niet dat de varkens of koeien meer ruimte hadden. In tegendeel zelfs.
Al wordt dat wel ten onrechte gedacht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:46

8nnekiek, nee.
Hooguit een klein deel tenzij jij elke hap tot sap kauwt en dan nog niet.
Wij missen o.a. een functionele blindedarm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:43

Sizzle, dit vind ik wel interessant, heb je hier ergens een linkje van of meer uitleg over (met een licht jip en janneke gehalte wellicht)? Ik dacht dat er ook veganisten bestaan die uitsluitend rauw eten, maar dat zou dan betekenen dat die amper op gewicht kunnen blijven?

bruintje123 schreef:
WildWings schreef:

Misschien eens na alle duidelijke uitleg van andere eens zo open-minded worden dat diverse mensen een andere kijk er op hebben dan jij.
En dat geen excuses zijn of wat ook maar dat dat jou beeld ervan is.

Duidelijke uitleg gaat over inhoud, en de afgelopen paar opmerkingen gingen dus niet meer over inhoud, je mist precies het punt. Mijn opmerking gaat helemaal niet over de uitleg van anderen, je slaat de plank echt compleet mis -O-

Los daarvan ben ik denk ik juist open-minded geweest door ooit van grote Mcburger-afnemer, litermelkdrinker naar veganist te gaan. Door te luisteren naar wat anderen te zeggen, ook al is dat niet leuk om te horen. Of ben ik van 'ik moet mijn paard schoppen, hij weegt tenslotte 500 kilo en mag niet over me heenlopen' naar 'ik kan een veilige omgang met mijn paard waarborgen zonder hem te schoppen' gegaan, etc, etc. Dat soort veranderingen gebeuren niet door close-minded te zijn en niet naar andermans uitleg te luisteren ;)

Daarnaast vind ik jouw constante persoonlijke aanvallen (ook al geen uitleg en inhoud) echt uitermate onprettig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:49

Sorry wildwings maar ik vind dat jij in dit topic niet echt open-minded bent richting vleeseters