Is dit strafbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:41

xxCYNNxx schreef:
Lara_Silver schreef:
Het overgrote deel van de moraalridders op bokt zullen sowieso nooit hun antwoord slechts om een 'ja' of een 'nee' formuleren. Ze zullen altijd en persé moeten benadrukken hoe terecht een straf is en hoe fout de jij, de ts wel niet bezig bent. Dat het overgrote deel zonder twijfel zelf wel eens iets heeft gedaan waar ze later zo hard over oordelen laten ze voor gemak buiten beschouwing of ontkennen het. Het is gewoon een feit waar alvorens men een topic opent rekening mee gehouden moet worden.... En laat je je dan ook nog kennen = reltopic.

nee hoor, deze zogenaamde moraalridder heeft in dr jonge jaren genoeg geflikt, als ik dat allemaal zou vertellen dat vallen de echte Bokt moraalridders spontaan flauw.
Verschil was wel dat als ik betrapt werd en een boete/straf kreeg ik daar niet over ging zeuren dat het onterecht was. Vond ik het leuk? Nee, natuurlijk niet, maar ik wist wel dat het terecht was, dus ik ging geen domme argumenten verzinnen om er onder uit te komen.

En dat punt is waar zo'n beetje iedereen hier over valt, dus laat die term moraalridders maar weg hoor, want dat is zo'n gigantische bullshit term die ook nog eens te pas en onpas incorrect wordt gebruikt. Maar begrijpend lezen is erg moeilijk.

Ach stel je niet zo aan! De term moraalridder is hier schitterend van toepassing! Daarbij ga ik echt geen 19 pagina's doorspitten waarvan de inhoud zich makkelijk laat raden. Als je mijn berichtgeschiedenis gelezen had, om even in te gaan op je 'begrijpend lezen'; dan zie je dat ik twee keer aanhaal dat als je onzin uithaalt, en je dat ook wéét, en dat consequenties heeft je je mond houdt en het aanvaard. Dat geld voor school, voor uitgaan, voor werk, voor alles. Daarom zeg ik ook dat ik het jammer vind dat ze de boete hier komt beklagen, nergens voor nodig.

Wat dan wel weer typisch is om te zien dat er een horde mensen (want 19 pagina's in een beetje tijd, daar zijn veel bokkers voor nodig) allemaal voor het gemak maar de bal vergeten en volledig op de persoon spelen, vanaf de eerste pagina al. Nergens meer nuance, nergens meer relativeren. En dat heeft noch nut, noch draagt het bij aan de sfeer van het forum. Want dit topic is een voorbeeld van velen, met zeer uiteenlopende onderwerpen. Dus inderdaad, moraalridders.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:51

Ik denk dat TS het antwoord op haar vraag wel heeft gehad na 19 pagina´s := Maar ik vind de discussie van ´ we zijn allemaal wel eens jong geweest ´ en ´ wat een braverdst allemaal, die hebben echt geen jeugd gehad ´ ( Even voordat er commentaar ontstaat , dit zijn niet de letterlijke woorden van een bokker , maar... jullie snappen het wel denk ik :D ) enz. Ik ben iets jonger dan TS , nog nooit iets ergs uitgespookt , noch op school , noch daarbuiten. Ik kan me zelfs moeilijk herinneren of er ooit een leraar echt boos op mij is geweest en of ik er wel ooit ben uitgestuurd. Ik ga liever een heerlijk buitenritje of een wandeling door het boos maken of ik ga liever naar de bios met mijn vrienden dan naar een club ( Ik ben er zelfs nog nooit geweest :oo , misschien wel mede omdat ik niet kan dansen , maar ja , allemaal niet belangrijk ) . En ik heb niet het gevoel dat ik iets mis. Zoiezo klinkt de wet overtreden me niet erg lollig in het oor en snap ik niet waarom je niet gewoon een jaartje kan wachten. Maar ik zal dan wel abnormaal zijn ;)

Nu kruip ik weer onder m´n steen :O

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:59

Lara_Silver schreef:
Wat dan wel weer typisch is om te zien dat er een horde mensen (want 19 pagina's in een beetje tijd, daar zijn veel bokkers voor nodig) allemaal voor het gemak maar de bal vergeten en volledig op de persoon spelen, vanaf de eerste pagina al. Nergens meer nuance, nergens meer relativeren. En dat heeft noch nut, noch draagt het bij aan de sfeer van het forum. Want dit topic is een voorbeeld van velen, met zeer uiteenlopende onderwerpen. Dus inderdaad, moraalridders.

Er Is identiteitsfraude gepleegd en er is een bekeuring uitgeschreven. Daar valt niets aan te nuanceren of te relativeren. Wel aan de opmerkingen van TS, dan had ze ook niet zo'n bak s h i t over zich heen gekregen. Het is de toon die de muziek maakt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:09

En die toon word de eerste pagina al gezet, maar niet door de ts. Daarbij, je kan iedere opmerking nuanceren, ook als die als doel heeft iemand op een fout te wijzen. Ik heb bij nuance en relativeren over de opmerkingen in dit topic, niet de boete.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:15

Lara_Silver schreef:
En die toon word de eerste pagina al gezet, maar niet door de ts. Daarbij, je kan iedere opmerking nuanceren, ook als die als doel heeft iemand op een fout te wijzen. Ik heb bij nuance en relativeren over de opmerkingen in dit topic, niet de boete.

Ik vind het zat meevallen op de eerste pagina. Als je zoiets post kun je ook een reactie verwachten die direct is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:23

Direct, nergens iets mis mee,en ik heb echt niet alles doorgelezen, echter kwamen steekproefgewijs de reacties op de volgende pagina's allemaal met elkaar overeen. En die speelden allemaal op de persoon, al dan niet op elkaar en op de ts. En nu heeft dit topic 19 pagina's, en dat is niet omdat men dacht 'hé na x keer zal ze het wel weten'. Maar natuurlijk is het erg makkelijk om het ontstaan van een reltopic te wijten enkel en alleen aan de manier van reageren van de ts. Kom nou het word steeds gekker.

Ayasha
Blogger

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:36

Je had beter wel gelezen Ls want vanaf pagina 6 ofzo was TS halvelinge vergeten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:42

Lara_Silver schreef:
Direct, nergens iets mis mee,en ik heb echt niet alles doorgelezen, echter kwamen steekproefgewijs de reacties op de volgende pagina's allemaal met elkaar overeen. En die speelden allemaal op de persoon, al dan niet op elkaar en op de ts. En nu heeft dit topic 19 pagina's, en dat is niet omdat men dacht 'hé na x keer zal ze het wel weten'. Maar natuurlijk is het erg makkelijk om het ontstaan van een reltopic te wijten enkel en alleen aan de manier van reageren van de ts. Kom nou het word steeds gekker.

Misschien kun je het beter wel allemaal lezen, zo'n reltopic is het niet. Wel off topic ondertussen ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:44

nou als de comments op pagina 1 al vallen onder 'op de man spelen ipv de bal' en geen nuance, dan _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:46

xxCYNNxx schreef:
nou als de comments op pagina 1 al vallen onder 'op de man spelen ipv de bal' en geen nuance, dan _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Dat was mijn punt ook :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:50

Nou twee voor de prijs van één! De toon word gezet op de eerste pagina, zoals ik al vermelde, en vanaf daar gaat het niveau aan allebei de kanten toch echt heel rap naar beneden. Zelf 5 onnodige _O- meer gaan me niet van het tegendeel overtuigen. Daarom moraalridders, zelfs op de eerste pagina's zijn er naast de onnodige 'terecht' reacties maar enkelen die ook antwoord geven. Want de oorspronkelijke vraag word vergeten, en 'terecht' is geen antwoord op de vraag maar omschrijft de boete zelf. Maar het is zoals ik al zei heel makkelijk alles op de ts af te schuiven en er met zijn allen bovenop te springen als de ts niet 'naar behoren' reageert, wat ook niet geheel verwonderlijk is trouwens.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:13

ach een paar zeggen idd alleen 'terecht'...sjonge jonge als je daar al over wil vallen.... ach laat ook maar; daar verder nog op reageren is verspilling van energie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:27

Lara_Silver schreef:
Nou twee voor de prijs van één! De toon word gezet op de eerste pagina, zoals ik al vermelde, en vanaf daar gaat het niveau aan allebei de kanten toch echt heel rap naar beneden. Zelf 5 onnodige _O- meer gaan me niet van het tegendeel overtuigen. Daarom moraalridders, zelfs op de eerste pagina's zijn er naast de onnodige 'terecht' reacties maar enkelen die ook antwoord geven. Want de oorspronkelijke vraag word vergeten, en 'terecht' is geen antwoord op de vraag maar omschrijft de boete zelf. Maar het is zoals ik al zei heel makkelijk alles op de ts af te schuiven en er met zijn allen bovenop te springen als de ts niet 'naar behoren' reageert, wat ook niet geheel verwonderlijk is trouwens.

De oorspronkelijke vraag was:
Citaat:
wat denken jullie?

En dan krijg je dus te maken met allemaal verschillende meningen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:35

Zoals:terecht

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 01:05

Casarell schreef:
Drico schreef:
Wat ik me trouwens ook af vraag, van wie leen je dan zo'n ID kaart?
Iedereen moet zich kunnen identificeren dus ook degene van wie jij die ID leent, wat nou als diegene weg moet en aangehouden wordt of misschien wel erger een ongeluk krijgt??

Of nog erger.. :+
Er gebeurd iets met degene die fraude pleegt en komt te overlijden (en heeft dus een ander ID bewijs bij)..
De ouders van degene van wie het ID bewijs is, wordt verteld dan dat hun kind overleden is.. terwijl de ouders van het overleden slachtoffer van niets weten.. 8)7
Wat zullen die ouders (van beide partijen) blij zijn.. :n

Dus ja.. boete is terecht.. en eigenlijk moeten ze allebei zo'n boete krijgen.. dus niet alleen de fraudeur, maar ook de medeplichtige.. :o

En hier ben ik het dus ook volkomen mee eens.
Dus even voor diegene die er geen kwaad in zien om met het ID van een ander op pad te gaan, ziehier een hele goede reden!
En ja, ik doe dat maar even dikgedrukt want het is meerdere malen genoemd in dit topic, zij het niet zo duidelijk, maar er word kennelijk gewoon overheen gelezen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 01:33

Geryon schreef:
Crypto schreef:
trouwens n strafblad voor je 18e vervalt zodra je 18 ben,

ik vind sommige mensen echt DRAMATISCH reageren, jeetje t was naar een kroeg oid niet om bommen te maken....

het was dom, of nee onnadenkend, dat hebben pubers vaker, dat zegt toch verder niets over moralen, normen en waarden die ze verder hebben? Het t was fout ja maar tjeez de wereld vergaat niet

Sommige schieten echt door

Het zegt écht wel wat over je normen en waarden. Puber zijn is geen psychose ofzo.. :+ zeker als je een beetje aan het endje zit, is dat geen excuus meer.

Het zegt NIETS over normen en waarden geryon

T zegt iets over onnadenkend en naïef. En ja geryon dat hoort bij puber zijn

N puberbrein. IS ANDERS tis geen vrijbrief natuurlijk niet maAr kom op zeg overdrijven is ook niet nodig :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 04:51

Crypto schreef:
Geryon schreef:

Het zegt écht wel wat over je normen en waarden. Puber zijn is geen psychose ofzo.. :+ zeker als je een beetje aan het endje zit, is dat geen excuus meer.

Het zegt NIETS over normen en waarden geryon

T zegt iets over onnadenkend en naïef. En ja geryon dat hoort bij puber zijn

N puberbrein. IS ANDERS tis geen vrijbrief natuurlijk niet maAr kom op zeg overdrijven is ook niet nodig :)

Totaal niet mee eens. Ik merk het zelf (ben nog niet zo lang pu er af). Het verschil tussen dat soort pubers en de brave, blijft vaak na het puberen ook gewoon.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 05:47

Heilige moraal ridders ????
Ik vind het verdorie wel een groot verschil als je iets te hard rijd of dat je willens en wetens een ander in gevaar brengt en of zijn brood en of levens werk in gevaar brengt.

Tuurlijk rij ik wel eens te hard daar waar het kan, tuurlijk zat ik vroeger al op mijn 16e in de kroeg (toen mocht dat overigens), tuurlijk laat ik wel eens een drol van de hond liggen omdat ik geen zin heb om op de kop de bosjes in te gaan om drollen te ruimen, tuurlijk rij ik met paard wel op bospaden waar ik niet mag komen (bewust en onbewust).
Maar !!!
Je zal mij nooit acties uit zien halen die een ander in gevaar zal brengen.

Wat velen hier in dit topic doen door te jong naar een bar te gaan vind ik not done!
In mijn tijd (danmmm wat klink ik oud) was er nog geen coma zuipen (tenminste niet dat ik weet) en waren die regels nog niet zo streng.
Die regels zijn in het leven geroepen door oa het coma zuipen van jullie leeftijdsgenoten dus zal hier ook streng op gecontroleerd worden.

Door deze strengere controle (en ja ik heb om agent wel door een kroeg zien lopen vragen naar id) lopen de kroegbazen ed een heel groot risico de deuren te moeten sluiten.
Zeg maar daag daag de kroeg waar jij willens en wetens zo nodig in moest omdat juist die zo gezellig is.
weer een tent leeg en nog meer werkelozen op de markt en minder banen, meer uitkering gerechtigden waar we uiteindelijk allemaal voor moeten boeten wand ja de rest van de bevolking gaat dat betalen en niet jij die zo nodig naar binnen moest.
Horeca ondernemers hebben het tegenwoordig niet zo makkelijk meer.

Mijn doel met deze post ?
Mensen bedenk je heel goed dat als je over de scheef gaat wie je daar in mee gaat sleuren en wat de gevolgen voor een ander zijn!
Wat de gevolgen voor jezelf zijn zal mij persoonlijk een rotzorg zijn, wie zijn billen brand .....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:40

rommulus schreef:
Heilige moraal ridders ????
Ik vind het verdorie wel een groot verschil als je iets te hard rijd of dat je willens en wetens een ander in gevaar brengt en of zijn brood en of levens werk in gevaar brengt.

Tuurlijk rij ik wel eens te hard daar waar het kan, tuurlijk zat ik vroeger al op mijn 16e in de kroeg (toen mocht dat overigens), tuurlijk laat ik wel eens een drol van de hond liggen omdat ik geen zin heb om op de kop de bosjes in te gaan om drollen te ruimen, tuurlijk rij ik met paard wel op bospaden waar ik niet mag komen (bewust en onbewust).
Maar !!!
Je zal mij nooit acties uit zien halen die een ander in gevaar zal brengen.

Wat velen hier in dit topic doen door te jong naar een bar te gaan vind ik not done!
In mijn tijd (danmmm wat klink ik oud) was er nog geen coma zuipen (tenminste niet dat ik weet) en waren die regels nog niet zo streng.
Die regels zijn in het leven geroepen door oa het coma zuipen van jullie leeftijdsgenoten dus zal hier ook streng op gecontroleerd worden.

Door deze strengere controle (en ja ik heb om agent wel door een kroeg zien lopen vragen naar id) lopen de kroegbazen ed een heel groot risico de deuren te moeten sluiten.
Zeg maar daag daag de kroeg waar jij willens en wetens zo nodig in moest omdat juist die zo gezellig is.
weer een tent leeg en nog meer werkelozen op de markt en minder banen, meer uitkering gerechtigden waar we uiteindelijk allemaal voor moeten boeten wand ja de rest van de bevolking gaat dat betalen en niet jij die zo nodig naar binnen moest.
Horeca ondernemers hebben het tegenwoordig niet zo makkelijk meer.

Mijn doel met deze post ?
Mensen bedenk je heel goed dat als je over de scheef gaat wie je daar in mee gaat sleuren en wat de gevolgen voor een ander zijn!
Wat de gevolgen voor jezelf zijn zal mij persoonlijk een rotzorg zijn, wie zijn billen brand .....

In "mijn tijd" bestond coma-zuipen ook, alleen heette het toen niet zo. Sommigen gingen er ook prat op dat ze zichzelf elk weekend zo lam zopen dat ze niet eens meer wisten waar ze dat gedaan hadden (dat zeiden ze tenminste, of het waar is, is een tweede).
Volgens mij ben jij niet zo veel ouder of jonger dat het in jouw tijd anders was.

Het is zo simpel om de splinter in de ander z'n z'n oog te zien en die uit te vergroten, maar de balk in hun eigen oog zien ze voor het gemak maar over het hoofd.
Zo erg zelfs dat ze niet eens het leermoment, positief of negatief, ervan willen zien en daar hun voordeel mee doen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:48

'Comazuipen' is van alle tijden. Reken maar dat er vroeger onder de jongeren meer werd gedronken dan nu.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:06

Dat laatste denk ik eigenlijk ook wel ja. In mijjn tijd stonden ouders ook nog heel anders tegenover alcohol dan nu; was heel gewoon dat je op je 14de een glas bier mee mocht drinken op verjaardagen en van wie kreeg je die? Juist; je ouders.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:26

xxCYNNxx schreef:
Dat laatste denk ik eigenlijk ook wel ja. In mijjn tijd stonden ouders ook nog heel anders tegenover alcohol dan nu; was heel gewoon dat je op je 14de een glas bier mee mocht drinken op verjaardagen en van wie kreeg je die? Juist; je ouders.

Het probleem is ook niet de alcohol; het probleem is de hoeveelheid alcohol.
Geen enkel kind zal er iets van krijgen als het af en toe wat alcohol drinkt. Sterker nog, dat zou best weleens gezond kunnen zijn!

Het probleem ontstaat wanneer jongeren ongelimiteerde hoeveelheden tot zich kunnen nemen.
Punt hierin is dat er eigenlijk niks veranderd is ten opzichte van vroeger. Er was (en is nog steeds) wetgeving die het een uitbater verbiedt om alcohol te verkopen aan mensen in "kennelijke staat" echter wordt die wet niet of nauwelijks gehandhaafd.
Mede daaraan (en aan de veranderde inzichten) hebben we de nieuwe wetgeving te danken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:33

Coma drinken kwam vroeger wel minder voor.
Toen dronk men bier en dat is alweer uitgepist voordat je in coma bent.
Laveloos drinken gebeurde wel maar dat zit er stap onder coma drinken.
Nu de sterke drank daar kan in een korte tijd veel meer van gedronken worden en dan gaat het mis.
En jongere zijn beïnvloedbaarder omdat te doen. Vandaar dat die grens is verhoogd.
Van mij zou hij zelfs naar 21 mogen.
Maar omdat ooit bedacht is dat iemand met 18 volwassenen zou zijn kan dat niet.

En dat ouders op de seh dan de grootse mond hebben met dat doet ons kind niet (ook met drugs) vind ik nog wel het schokkends.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:50

Martina67 schreef:
Het gebruiken van andermans id geeft trouwens wel aan dat beide dames (de gebruiker van het id en degene die de ID-kaart uitgeleend heeft) het niet erg nauw nemen met de regelgeving.
Dat beloofd wat voor de toekomst.....

nou... hou eens op zeg. :')

Ik heb dit vroeger in mijn pubertijd echt ook wel eens gedaan hoor.
Met mij is het ook goed gekomen. :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:43

xxCYNNxx schreef:

Ja, maar drinken onder begeleiding van pa en ma is toch een groot verschil met losgaan in de kroeg. Of het stappen nu om de drank is of omdat de club nou zo gezellig is buiten beschouwing gelaten.

Tuurlijk, ik kreeg toen ik 14/15 was ook wat breezers mee :+. Op 3 weken vakantie (met pa en ma) gingen dan 5 flesjes mee en die mocht ik in die 3 weken opdrinken, hooguit 1 per avond ;)