Moeilijke werksituatie (TS)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:10

Lielle schreef:
Vergeet niet dat als hij zich gedragen zoals het hoorde, en niet ver over de schreef was zijn gegaan, want dit is wel degelijk misbruik, deze hele situatie niet zou zijn ontstaan. Hij is de oorzaak dat jij niet mag terug komen, en niet de school of jouw melding.

Daar ben ik het helemaal mee eens. En ik denk ook dat je onderschat wat het met je zou doen als je je mond gehouden zou hebben. Je zegt dat je het zo'n fijne plek vindt omdat je helemaal jezelf kunt zijn. Maar je kunt toch niet jezelf zijn als iemand over je grenzen heen gaat en je vervolgens daar niets van durft te zeggen uit angst je plek kwijt te raken?

Ik weet 100% zeker dat als je niets gedaan had en je zou daar volgend jaar weer zijn, dat je helemaal niet zo onbevangen jezelf zou zijn. Sommige dingen veranderen onherroepelijk, en in dit geval is dat onherroepelijk veranderd toen de man de deur op slot deed en zei 'niet bang zijn, ik ga je echt niet neuken' -> daar werd een grens volkomen gebroken en toen was het al niet meer de plek die je nu zo graag zou willen hebben.

Dat verlies wordt nu pas echt voelbaar, maar het had niet hersteld kunnen worden door je mond te houden. Daarmee had je jezelf schade gedaan, gezegd dat je zo weinig waard bent dat je het maar moet accepteren omdat zelfs met seksuele intimidatie en al, het nog steeds de beste plek is voor jou.

Nee lieve TS, je bent VEEL MEER waard dan dat. Echt waar! Er komen nieuwe plekken, en daar zullen vele leuke tussen zitten.

Je schreef ook over grenzen aangeven - dat het misschien anders gelopen was als je je grenzen aangaf. Maar besef dat grenzen aangeven ook betekent dat je de gevolgen daarvan accepteert. Grenzen aangeven gaat niet alleen om een keer zeggen 'ik wil het niet' maar ook om de kracht binnenin jezelf dat je het dus inderdaad ook echt niet accepteert. ZELFS al betekent dat dat er consequenties aanzitten voor jou.

Grenzen aangeven betekent soms wel degelijk iets verliezen - een vriendschap, een relatie, een fijne plek binnen een organisatie of vereniging. Het kan ook heel veel moeite en tijd en energie kosten en niet altijd iets concreets opleveren.

Maar... je wint er ook wat mee. Je zegt tegen jezelf: IK ben het waard, IK kan op mezelf vertrouwen. En dat is heel waardevol. Want de omstandigheden veranderen (ook om andere redenen), maar jezelf neem je altijd mee!

Heel concreet: in deze situatie heb je een aantal dingen verloren - een werkomgeving waar je tot nu toe fijn gewerkt hebt en je werk ook goed hebt gedaan. Maar je hebt wel degelijk een aantal dingen gewonnen, want je bent zo sterk geweest om dit aan te pakken. Eerst hier op Bokt, daarna bij de vertrouwenspersoon. Het verloop is niet helemaal hoe jij het had gewenst maar JIJ hebt het wel goed gedaan en daar mag je trots op zijn.

En na het verlies komt er vanzelf iets nieuws, met nieuwe kansen en mogelijkheden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:14

ik snap wel wat je bedoelt, maar ik denk wel dat hij diep in zijn hart echt wel wist dat TS dit niet wilde maar dat hij zichzelf voor de gek hield.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:16

Wat ontzettend mooi gezegd Shadow.

schaduw15

Re: Moeilijke werksituatie (TS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 10:23

Bedankt voor al jullie berichten!

Overigens denk ik oprecht dat hij het niet slecht heeft bedoeld. Dan was hij nooit gestopt op het moment dat ik wegstapte toen hij me zoende. Dan had hij me wel vastgegrepen en gedaan wat hij wilde. Hij respecteerde mijn besluit en heeft zelfs zijn excuses aangeboden, voordat hij wist dat ik er meer mee ging doen. Dat maakt het heel wrang. We zijn allebei volwassen. Hij heeft gedacht dat ik het leuk vond. Ik heb me te laat gerealiseerd dat het te ver ging en op dat moment had ik dat eerst met hem moeten bespreken. Ik heb gezien en gevoeld dat hij het beste met me voor had. Hij mocht me echt graag, alleen is dat doorgeschoten.

Ik heb vanmorgen een lange mail geschreven aan de directeur. Ik weet nog niet of ik die mail ooit ga versturen, maar het helpt me om alles op een rijtje te zetten en mijn gedachten op orde te krijgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:28

lieve TS, dat siert je. Maar IMO is een opmerking: 'niet bang zijn, ik ga je echt niet neuken' een die niet in dat plaatje past. Maar het is niet belangrijk wat ik ervan vind, het gaat om jou. Maar realiseer je wel dat de schuld iig bij hem ligt, niet bij jou!

heb nog even de OP erbij gepakt:

Citaat:
Nadat hij me het cadeau had gegeven heeft hij me vastgepakt, geknuffeld, gezoend, gestreeld. Ik werd van de een op de andere seconde ineens doodsbang en begon me los te trekken. Toen stopte hij wel en vroeg wat er was. Toen heb ik aangegeven dat het me enorm overviel. Daarna pakte hij me toch weer vast en knuffelde me. Van tevoren zei hij letterlijk ‘je hoeft niet bang te zijn, ik ga je echt niet neuken’.

hij ging dus wel door terwijl jij had aangegeven dit niet te willen. Ik geloof zeker dat hij het goed bedoelt, maar de manier waarop hij het vervolgens uit, is volkomen ongepast.

En 'hij respecteerde mijn besluit, heeft zelfs zijn excuses aangeboden', dat is wel het allerminste wat hij kon doen!

/add
ik hamer er zo op omdat je IMO hem probeert vrij te pleiten en schuld bij jezelf en bij anderen te leggen, en dat is - hoe hij het ook bedoeld heeft - niet terecht. Hij heeft grenzen overschreden die hij nooit had mogen overschrijden. En daar hoeft niet de doodstraf op te staan, en mss dat deze waarschuwing voldoende is, maar zie hem niet als het onschuldige slachtoffer van de omstandigheden. Het is een volwassen vent die verantwoordelijk is voor zijn eigen handelen.

schaduw15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 10:35

Lielle schreef:
lieve TS, dat siert je. Maar IMO is een opmerking: 'niet bang zijn, ik ga je echt niet neuken' een die niet in dat plaatje past. Maar het is niet belangrijk wat ik ervan vind, het gaat om jou. Maar realiseer je wel dat de schuld iig bij hem ligt, niet bij jou!

heb nog even de OP erbij gepakt:

Citaat:
Nadat hij me het cadeau had gegeven heeft hij me vastgepakt, geknuffeld, gezoend, gestreeld. Ik werd van de een op de andere seconde ineens doodsbang en begon me los te trekken. Toen stopte hij wel en vroeg wat er was. Toen heb ik aangegeven dat het me enorm overviel. Daarna pakte hij me toch weer vast en knuffelde me. Van tevoren zei hij letterlijk ‘je hoeft niet bang te zijn, ik ga je echt niet neuken’.

hij ging dus wel door terwijl jij had aangegeven dit niet te willen. Ik geloof zeker dat hij het goed bedoelt, maar de manier waarop hij het vervolgens uit, is volkomen ongepast.

En 'hij respecteerde mijn besluit, heeft zelfs zijn excuses aangeboden', dat is wel het allerminste wat hij kon doen!

/add
ik hamer er zo op omdat je IMO hem probeert vrij te pleiten en schuld bij jezelf en bij anderen te leggen, en dat is - hoe hij het ook bedoeld heeft - niet terecht. Hij heeft grenzen overschreden die hij nooit had mogen overschrijden. En daar hoeft niet de doodstraf op te staan, en mss dat deze waarschuwing voldoende is, maar zie hem niet als het onschuldige slachtoffer van de omstandigheden. Het is een volwassen vent die verantwoordelijk is voor zijn eigen handelen.

Ik weet dat hij vanuit professioneel oogpunt dit niet had moeten doen. Aan de andere kant is er enkele jaren geleden tussen twee collega's ook een affaire aan de gang geweest, waarbij één van de personen getrouwd was (en is). Het gaat volgens mij dus niet om het feit dat er sprake was van fysiek contact, maar dat de school nu suggereert dat ik daar weken lang met een gevoel van onveiligheid heb rondgelopen omdat ik geen contact wilde. Leuk en aardig, maar dan had ik dat wel aan moeten geven. Overigens heb ik me NOOIT onveilig gevoeld, ik heb alleen getwijfeld. Maar meer aan mijn eigen vermogen om een grens te trekken dan aan de intenties van hem.

Ja, ik pleit hem vrij, dat realiseer ik me. Maar zo voel ik het ook echt en dat is eigenlijk vanaf het begin al niet anders geweest. We zijn beide meerderjarig. Ik had duidelijk moeten zijn, dan was het niet zo ver gekomen, dan had hij afstand genomen omdat hij me graag mocht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:42

ho! nu ben je opnieuw alle schuld bij jezelf aan het leggen. Je hoort je op je werk niet onveilig of ongemakkelijk te voelen, en dat heeft hij veroorzaakt. Hij wist dat jij je er niet goed bij voelde, en dan moet hij afstand nemen. Ja, jullie zijn beiden meerderjarig. Maar jij ben net 20 en hij is in de 60 en er is een hierarchische verstandhouding (hij is jouw baas). Dus als jij al je grenzen had moeten aangeven en je daar schuldig over voelt, vind je dan niet dat hij ver bij die grenzen uit de buurt had moeten blijven?

De vergelijking met twee collega's die een affaire hadden gaat echt mank. Daar praat je over twee gelijken, dat is hier absoluut niet het geval.

Hij heeft jou echt pijn gedaan en veroorzaakt dat je je werk kwijt bent! Niet de school, niet jouw melding, hij!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 10:58

/add
ik laat het hierbij, ik hoop dat je zelf iig rust vindt en je mag enorm trots zijn op jezelf! Ik vind dat je het heel erg goed hebt aangepakt, en lees ook nog eens de wijze woorden van shadow terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:01

TS, een puber jongen kan bij mij nog weg komen met het excuus: hij vond me leuk en ik heb niet duidelijk genoeg laten merken dat ik niet hetzelfde voelen. Op die leeftijd heb je nog niet genoeg levenservaring om te beseffen dat de ander je niet op die manier wil. Een man van 60 weet dat wel! Alleen al het feit dat hij je steeds weer op nieuw suste en geruststelde en zo de grenzen langzaam op schoof, is een duidelijk bewijs dat hij heel goed wist dat jij zijn gevoelens niet beantwoorde. Excuses aanbieden wanneer je een stap te ver gaat, past perfect in de strategie van iemands vertrouwen winnen. Iemand haalde het hier al aan, wat hij met je deed is wat ze groomen noemen en wees er maar zeker van dat hij zachtjes was verder gegaan tot je bij hem in bed belande. Er zijn vele vrouwen die op die manier ongewild sex hebben met iemand (zie de aanklacht tegen Steve Stevaerts in België), dus je moet zijn gedrag niet goed praten. Aangezien je dat nu wel doet, lijkt het mij dat zijn missie tot hiertoe wel geslaagd is, hij heeft je nl best wel in zijn macht. Stop aub met zijn gedrag goed te praten, want het is echt niet ok. Meiden zoals jij, zijn veel te lief (de wereld zou veel mooier zijn moesten alle mensen zo lief zijn), maar nu moet je even ophouden met lief zijn en die man keihard zijn verdiende loon geven.
Succes en sterkte

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:05

Als je doel van die mail is dat je weer op die school mag werken dan kan ik je garanderen dat dat niet gaat werken. Wat ik nu van je lees laat mij denken dat je het allemaal onder het tapijt wil vegen zodat je daar weer kunt werken. Dat kan niet, zoals het in het verleden was kan het nooit meer worden en dat is niet jouw schuld maar de zijne. Maar wees je bewust van het feit dat dit een bijbaan was, je krijgt binnen een paar jaar een vaste baan en dan heb je weer de kans met een plezierige werkomgeving met FIJNE collega's en het is voor jou nu een stuk duidelijker wat je grenzen zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:09

Ik ga wel met ShadowO mee. Op het moment dat hij dusdanig over je grenzen is gegaan door deuren op slot te doen, rare opmerkingen te maken en door te gaan nadat je terug trok, was voor jou jou toekomst bij die school voorbij. Als hij nu wel ontslagen was en jij kwam volgend jaar terug vraag ik me af of het geweest was als eerst. Want jij bent dan toch "die ervoor gezorgd heeft dat dat en die ontslagen is". Niet eerlijk, en het is ook helemaal jou schuld niet, maar er gaat dan toch wel gepraat worden.

Niets doen en volgend jaar terug gaan zonder iets te zeggen, was echt geen optie. Dat was nooit goed gegaan. Nee. Echt niet.

Ik ga toch nog een keer deze linken. Kijk hem alsjeblieft. Hij heeft onderstaande voorbeelden met de thee metafoor zo verbroken!

https://m.youtube.com/watch?v=oQbei5JGiT8

Ik snap dat je pissig bent op de school. Maar verwachten dat je daar volgend jaar nog gaat werken is en was eigenlijk niet realistisch, of je het nu vertelde of niet. En dat is niet eerlijk en dat is ongelofelijk poedersuiker, maar het is wel de realiteit.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:11

Vraag is zelfs of je er wel weer zou wíllen werken, er komen nare herinneringen op je af daar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:15

schaduw15 schreef:
Ik weet dat hij vanuit professioneel oogpunt dit niet had moeten doen.

Hij had het vanuit menselijk oogpunt niet moeten doen. Heel cru, maar hij vond jou niet belangrijk genoeg als persoon om jouw gevoelens en wensen centraal te stellen en daarnaar te handelen.

Dat zit 'm dus niet in dat het niet kan tussen twee collega's (al dan niet met leeftijdsverschil), maar in dat jij nooit hebt aangegeven dat jij het avontuur ook leuk en spannend vond (maar juist hebt laten weten dat je dat helemaal niet zo vond.) DAT is de grens die hij heeft overschreden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:17

en beter dan dat kan ik het niet verwoorden.

@shiloh, fantastisch filmpje!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:28

Ik vind het echt een beetje schokkend dat jij het nog voor hem opneemt en echt gelooft dat hij niets kwaads bedoelde. Want deuren op slot doen rn bepaalde uitspraken die meneer gemaakt heeft... Nou dat is al kwade bedoelingen!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:56

Stille meelezer, maar ik kan me nu niet echt stilhouden. Ik vind het super knap hoe je alles aanpakt en verwoordt, en ik vind zeker dat je geen wrok moet koesteren, maar je moet wel eerlijk zijn. Het kan niet anders dan dat hij het heel goed wist. Echt, praat je niet aan dat het hem allemaal is overkomen en dat hij echt dacht dat jij het net zo leuk vond als hij. Lees je eerdere berichten dan nog maar eens door. Het is heel fout wat hij gedaan heeft. Echt fout. En hij moet dat heel goed hebben geweten.
Je hebt zelfs nog gezegd dat je niet verliefd was. En je hebt hem zelf niet steeds opgezocht en berichten gestuurd dat je gek op hem was.
Hij is heel fout geweest.

Ik vind het wel heel goed als je hem wilt vergeven (belangrijk zelfs!), maar ga niet doen alsof het niet aan hem ligt, alsof hij niets fout heeft gedaan. Dat is een leugen.
Als het lukt is het misschien goed om eerlijk terug te kijken (als het allemaal iets rustiger is), en keuzes te maken. Hij was fout, dat mag je erkennen, ook al vind je hem aardig. Mensen maken nou eenmaal fouten/verkeerde keuzes. Dat is zo, maar dat betekent niet dat je ze moet ontkennen. Als je dan eenmaal weet hoe het echt zit, en wat er allemaal fout was, kun je hem ook echt vergeven. Dan kun je hem naderhand nog steeds aardig vinden en staat er als het goed is niets meer tussen jullie in.

Wat een nare situatie is het... Maar echt, dit is niet jouw fout, probeer dat te geloven..
Heel veel succes en sterkte..!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:47

Wordt een doofpot affaire vrees ik :(
Waarschijnlijk staat de naam van de school hoger op hun lijst dan jou, en ook het welzijn van de andere leerlingen. Erg jammer dat dit nog gebeurt en dat uiteindelijk jij als slachtoffer hier de grote verliezer bent :( de omgekeerde wereld en totaal niet te begrijpen! Zo onrechtvaardig!! |( Echt om te huilen!
Ik leef op dit moment heel erg met je mee!!

Ps: ik schrik alleen heel erg van je naïviteit in dit hele verhaal. In deze situatie is het dan nog een soort van goed afgelopen ( hoe je het ook mag noemen ) maar die naïviteit is wel echt iets waaraan je wat moet gaan veranderen denk ik, kan namelijk best gevaarlijk zijn! Brr...
Laatst bijgewerkt door Ianrowan2009 op 19-09-15 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:52

@pansy: waarom zou ze hem moeten vergeven? (En is dat zelfs belangrijk)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:55

Vergeven doe je denk ik vooral voor jezelf, om het een plek te kunnen geven en het los te laten. Maar ik denk niet dat TS daar mee bezig is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:55

en ook nog helemaal niet aan toe is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:56

lieveli schreef:
Vergeven doe je denk ik vooral voor jezelf, om het een plek te kunnen geven en het los te laten. Maar ik denk niet dat TS daar mee bezig is.

Is dat niet accepteren?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:05

Maartje1990 schreef:
lieveli schreef:

Is dat niet accepteren?

Misschien wel ja. Hoewel je bij accepteren misschien nog wrok kunt voelen en bij vergeving laat je dat los. Maar als TS daaraan toe is zal ze dat zelf wel aangeven. Is nu niet van toepassing.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:07

slimmerik schreef:
Beetje misselijk om op dit punt in het verhaal de weergave van TS in twijfel te trekken.
Ze heeft een verslag hier neer gezet wat ze om privacy en tactische redenen heeft weggehaald en daarin lees je dat de school het allemaal wel bevestigd wat TS is overkomen maar dat de dader aan het werk kan met een waarschuwing en TS niet meer welkom is als werknemer.

In tegenstelling ,ik ben denk ik de enigste die de TS gelooft op haar woord.Ik ben niet de gene die doet alsof ze verkracht is.
Ts zegt dat de man het niet zo bedoelde,dat hij stopte toen ze stop zei.Julie schreeuwen alsmaar ze moet dit doen en ze moet dat doen en dat ze dingen vergoeilijkt.Misschien is het ook allemaal zo en is de man een eenzame man die de zaak verkeerd inschatte.Ik denk dat de school en de TS daar een beter oordeel over kan geven als wij die niemand kennen ,behalve een verhaal langs één kant verteld.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:11

beatje schreef:
slimmerik schreef:
Beetje misselijk om op dit punt in het verhaal de weergave van TS in twijfel te trekken.
Ze heeft een verslag hier neer gezet wat ze om privacy en tactische redenen heeft weggehaald en daarin lees je dat de school het allemaal wel bevestigd wat TS is overkomen maar dat de dader aan het werk kan met een waarschuwing en TS niet meer welkom is als werknemer.

In tegenstelling ,ik ben denk ik de enigste die de TS gelooft op haar woord.Ik ben niet de gene die doet alsof ze verkracht is.
Ts zegt dat de man het niet zo bedoelde,dat hij stopte toen ze stop zei.Julie schreeuwen alsmaar ze moet dit doen en ze moet dat doen en dat ze dingen vergoeilijkt.Misschien is het ook allemaal zo en is de man een eenzame man die de zaak verkeerd inschatte.Ik denk dat de school en de TS daar een beter oordeel over kan geven als wij die niemand kennen ,behalve een verhaal langs één kant verteld.

Ik geloof dat TS gelooft dat hij het niet verkeerd bedoelde. Ik geloof alleen die man niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:23

Maar dat zijn toch aannames Maartje die je maakt over iemand die je niet kent.De Ts gelooft hem wel.Je maakt daarmee van haar iemand zonder beoordelings vermogen.
Persoonlijk vind ik het ook niet gezond dat iemand van 60 een relatie met iemand van 20 wil.Maar je ziet het steeds vaker in de media,dus ik kan me voorstellen dat iemand kan denken dat dit in de echte wereld ook kan.Ik heb ook een vriendin van 52 met een vriend van 26.
Kijk mijn ding is het niet,maar hun zijn gelukkig.Dus ik kan mezelf misschien beter voorstellen dat die man echt heeft gedacht dat hij een kans maakte.