Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:59

Huertecilla schreef:
Rijst wel de vraag waaróm eigenlijk nog proberen open te communiceren als man?
De ontvangende dame hoort tóch wat ze wil.
Komt er eigenlijk op neer dat ze een andere taal spreekt!!

Hoezo? een dame die hoort wat ze wil en zegt wat ze wil spreekt volgens mij juist precies dezelfde taal als jij HC!

PowerReiner

Re: Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:12

Interressant topic.
Ik ga even over een andere boeg.
Er wordt hier pagina's lang gesproken over een goede en heldere communicatie naar elkaar. Ik denk idd net zoals de meesten dat dit essentieel is voor een goede relatie waarbij er geen wantrouwen bestaat. Echter denk ik ook dat dit een ideaalbeeld is wat voor veel mensen niet is weg gelegd.
Een relatie is namelijk geen overeenkomst tussen 2 partijen gezien het zwaar onderhevig is aan " gevoel" . Gevoel is geen rationeel iets, iemand kan ergens een slecht gevoel over hebben zonder daar een duidelijk aanwijsbare reden voor te hebben.
Overigens wordt hier ook bijna alleen maar gesproken over de communicatie door middel van taal, lichaamstaal wordt naar mijn idee compleet overgeslagen, en dat terwijl dit de grootste communicatievorm is die er is.

Voorbeeld: Meisje en jongen zijn een 2 jaar samen, wonen samen zijn happy samen.
Meisje begint echter achterdochtig te worden. Jongen krijgt erg veel sms de laatste tijd, wordt veel gebeld waarbij hij weg loopt. Meisje kijkt in telefoon en treft daar iets aan wat niet helemaal aan de haak is.

Valkuil: De vele smsjes en telefoontjes zijn naar hele grote waarschijnlijkheid niet de enige redenen waarom de betreffende meid besluit zijn telefoon na te kijken. Wat eraan vooraf is gegaan is veel belangrijker, namelijk de lichaamstaal.
Als er iets niet pluis is voel en merk je dat aan de andere persoon. In veel gevallen wordt hier al meteen op ingespeeld door ernaar te vragen. Bij geen duidelijk antwoord of een onbevredigend antwoord wordt er overgegaan naar fase 2. Nader observeren van gedrag, communicatie en lichaamstaal.

Voor iedereen zijn deze fases anders en de manier waarop deze fases wordt doorgegaan anders. Maar nog altijd is alles onderhevig aan gevoel. Liefde kan ervoor zorgen dat je jaloers wordt, echter krijg je deze gevoelens pas werkelijk als je al een ton aan andere informatie hebt door onder andere: manier van communiceren en lichaamstaal.
Een jaloers gevoel kan compleet worden weggenomen of voorkomen als de andere partij volledig eerlijk en transparant is. Dan zal hij namelijk ook geen signalen afgeven die de " alarmbellen" doen afgaan.

Naar mijn idee wordt er vaak al heel snel juist gecommuniceerd naar aanleiding van allerlei signalen. Pas wanneer er geen bevrediging komt uit die communicatie bij een van beide partijen of misschien zelfs beide, ontstaat er een probleem zoals jaloezie.