wendyenbram schreef:@ Bowen.
Ik denk idd dat de boer (inclusief mezelf) best een andere kijk hebben dan burgers.
Echter geloof ik niet dat die kijk erg verkeerd is.
Voor ik verder ga, dat van die "hark" wist ik dus niet, ben zelf ook al weer 13 jaar niet meer actief in de varkensstallen, en weet wel dat toen veel verbetering in opmars kwam, en op beurzen die ik nog actief bezoek, dit nooit tegen gekomen. mijn vraag of het dan wel Nederland is?
Ja, deze foto's komen van nederlandse bedrijven, ik heb heel bewust geen plaatjes gezocht van wakker dier en consorten, maar plaatjes van boeren zelf en bedrijven die die hokken verkopen. Dus zonder overdrijvingen of wat dan ook.
Dit systeem van zeugen toch "vast" leggen is weer teruggekomen, in zo'n beetje elke moderne (bio-industrie) stal zie je dit. Vastleggen mag nogsteeds niet voor de wet, maar omdat dit tegenhouden is ipv vastliggen en ze niet de hele tijd zo liggen met de biggen mag het toch.
Citaat:
Laat me het uitleggen;
De boer is dol op zijn Vee, in de eerste plaats geeft het dier hem een soort rust en plezier in het leven. (net als hier op bokt het paard dat doet.)
Daarbij moet hij zijn geld verdienen met dat dier. Dat betekent met zo lage voerkosten mogelijk, een goed product neerzetten, waarbij hij genoeg geld overhoud om weer nieuw vee aan te kopen en te leven.
Bijv de kalverhouder of de biggenmester. Deze koopt voor een XX bedrag een dier aan zeg even 45 en 15 euro. Deze zet hij op zijn net schoongespoten stal. Geeft het 7 mnd en 3 mnd voer. Dierenarts kosten en de nodige vitaminen die het nodig heeft. Tussendoor selecteert hij het dier op grote en voersnelheid, zodat steeds de juiste verhoudingen bij elkaar liggen. Hij moet zorgen dat er bijna geen dieren uitvallen (onder de 10 % sowieso anders wordt het gekort) Dit doet hij door goed naar de dieren te kijken en waar nodig het dier apart te zetten, op ander voer te zetten, of medicatie (tot een bepaalde leeftijd) Uiteindelijk levert het hem na aflevering 150 en 45 per dier op. Hier moet hij dan nog de gemaakte kosten van af trekken houd het misschien 80 en 25 euro per dier over. En dan is nog niet eens het arbeid meegerekend. En dat is dus 80 euro voor 7 mnd werk! en 25 euro voor 3 mnd.
Ik weet dat het geen vetpot is, bij varkens en kippen is er vaak amper wat tussen winst en verlies, is elke extra behandeling die nodig is puur verlies. De tussenhandel en eindhandel lacht zich rot en de boer heeft vaak vooral een fikse berg schulden.
Maar dit systeem werkt problemen in de hand, want er wordt teveel beknibbeld op zaken die wel nodig zijn. Ik heb gezien hoe een schaap helemaal stijf stond en stond te klappertanden van de uierontsteking, daar werd gewoon een speen afgesneden en zelf AB ingespoten. Bij een ander schaap kwam de baarmoeder mee naar buiten bij het lammeren. Schaap in een kruiwagen op z'n rug, baarmoeder terug en vulva dichtnaaien, zonder enige verdoving, zonder enige dierenarts of wat dan ook. Als ik dit aan leken vertel denken ze dat dit hele ernstige misstanden zijn, maar dat is niet waar, dit gebeurd gewoon zo.
Die boer was echt geen nare man, was gek op zijn schapen, dat met die baarmoeder is dan ook de eerste en enige keer geweest dat ik de beste man heb horen vloeken, zo erg vond hij het voor het dier.
Maar er is gewoon geen ruimte om het anders aan te pakken.
Hetzelfde geld met schaalvergroting, dat zie je vooral bij varkens en kippen terug, veel boeren willen het liever niet, maar de steeds veranderende eisen en bijbehorende kosten, de tussenhandel en nog wat andere factoren dwingen ze bijkans tot schaalvergroting. Het is vaak of daarin meegaan, of je bedrijf opgeven, dat terwijl er zoveel geinversteerd is in zo'n bedrijf.
Dit systeem is niet eerlijk voor de aarde, legt er teveel druk op, het is niet eerlijk voor dieren, maar het is ook niet eerlijk voor de boeren. Niet voor de boeren die in het buitenland grondstoffen voor veevoer verbouwen, niet voor de boeren hier die veel en veelste weinig overhouden van hun arbeid.
De enige boeren waarbij ik me afvraag of er echt wel zo'n liefde voor de dieren meespeelt zijn de bio-industrie kippenboeren. Dat is zo'n hel, zo'n gruwel dat ik me niet kan voorstellen dat dat gaat over liefde voor dieren of rust vinden bij die dieren.
Citaat:
In de melkveehouderij gaat het nog weer anders, en 10 weken in de iglo? ben ik nog nooit tegen gekomen. 2 weken max. (maar het kan hoor)
Wanneer de consument gaat eisen dat de dieren ruimer moeten staan, (meer) buiten moeten komen enz. Dan gaat het bedrag voor de boer dus enorm omlaag. Want in dezelfde stal moet het minder vee houden. Of groter gaan bouwen (wat de burger ook niet wil)
Als de consument bereid is voor een eerlijk stukje vlees (en nee biologisch is niet altijd logisch) meer geld te betalen, en dan daardoor dus of meer geld kwijt is, of minder vlees eet. Is dat prima, dan KAN de boer ook zo gaan werken. Wil de consument dat niet? maar blijft het wel eisen van de boer dat het dier meer ruimte krijgt en/of buiten komt. Dan gaat dat dus grotere mega stallen worden (en nee er zit in zo`n grote megastal dus niet per definitie meer vee)
Als ik mijn zin zou krijgen zouden boeren het meeste verdienen in dat traject en niet de tussenhandel en eindhandel.
Maar de prijs van vlees zou omhoog gaan, want als ik de baas was gooide ik de kiloknallers eruit.
Biologisch hoeft van mij niet, dat is niet zaligmakend, maar de roofbouw voor veevoeder moet stoppen en maar doorgaan met die schaalvergroting moet stoppen. Het zo goedkoop mogelijk, ten koste van moet stoppen.