Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:57

Moratoetje schreef:
Tillie20 schreef:
Ik studeer biologie, toevallig nu een hoofdstuk over het verteringsstelsel, energie en dieet. Ik ben geen dokter, maar ik leer wel uit dezelfde boeken op dit vlak.

Een mens heeft om precies te zijn geen dierlijk voedsel nodig. Alles wat in dierlijk voedsel zit kan je uit andere plantaardige voedingsbronnen halen. Zuivel hebben volwassenen niet eens nodig.

Vitamine B12 zit enkel in dierlijk voedsel (vlees, zuivelproducten en eieren)

Ik ben een dierenliefhebber, maar ik hou ook van mijn stukje vlees. Ik koop geen kiloknallers, ik haal mijn vlees liever bij de slager zodat ik weet waar het vlees vandaan komt.

:n Het zit ook in planten en fruit MAAR je lichaam kan het er moeilijker uit op nemen dan uit vlees.. :)
Zo vertelden mij dokters het me toch. Ijzer net zo. :) Er zijn veel plantaardige ijzer-bronnen maar je lichaam pakt het gewoon veel beter op uit dierlijke bronnen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-04-15 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:57

Ga ik een stapje verder; We gebruiken vaak leren schoenen, leer zadel/hoofdstel op het paard. Komt ook van dieren. Leren riem enz. Dat komt ook overal vandaan.

Nee, ik eet vlees kan niet zonder;) Lekker en mijn lichaam heeft het nodig;) Een vriendin van mij was heel lang vegetarisch en dat zag je toch echt aan haar ondanks hoe goed mogelijk ze het ook in balans probeerde te trekken:) Er gaat niets boven een lekker stukje vlees. En waar het dan vandaan komt let ik wel vaker op nu dan vroeger. Maar per land is het ook heel erg verschillend wanneer het bio genoemd mag worden;) Zag laatst keuringsdienst van waarde;) Dan kan je bijna niets meer doen aan eten;) Overal is wel iets mee wat we ons laten verkopen of je moet het allemaal terug zelf gaan doen in je tuin/op balkon enz zodat je weet wat je kweek en eet;) Dan weet je pas echt zeker of het gezond voor je is of niet omdat je het zelf bepaald....

Zag het ook over spelt brood..tarwe toch vaak maar mochten meer vragen dan als het spelt heet;) Handig;) En zo is er meer. Wordt dan zelf voorzienend in alles ook kleding;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:58

Moratoetje schreef:
Tillie20 schreef:
Ik studeer biologie, toevallig nu een hoofdstuk over het verteringsstelsel, energie en dieet. Ik ben geen dokter, maar ik leer wel uit dezelfde boeken op dit vlak.

Een mens heeft om precies te zijn geen dierlijk voedsel nodig. Alles wat in dierlijk voedsel zit kan je uit andere plantaardige voedingsbronnen halen. Zuivel hebben volwassenen niet eens nodig.

Vitamine B12 zit enkel in dierlijk voedsel (vlees, zuivelproducten en eieren)

Ik ben een dierenliefhebber, maar ik hou ook van mijn stukje vlees. Ik koop geen kiloknallers, ik haal mijn vlees liever bij de slager zodat ik weet waar het vlees vandaan komt.

In champignons(Niet plantaardig, zijn schimmels) zit bijvoorbeeld B12. Je hebt maar heel weinig vitamine B12 nodig, maar wel regelmatig iets. Verder is vitamine B12 ook aan heel veel voedingsmiddelen toegevoegd(meer dan je zou denken...) en komt het ook voor bij bepaalde (wel niet veel voorkomende) plantaardige bronnen.

Ayasha
Blogger

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:01

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspx
Hieruit begrijp ik dat het al bij al wel mee valt met de overconsumptie van vlees in Nederland...

Ik denk trouwens dat wij er ook niet boven komen. Regelmatig zelfs minder. (vandaag bv. :+ )
Ik eet ook graag vis (al is de visvangst niet veel beter. :x ) maar mijn man is helaas geen vis-eter. :+

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:02

@ Bowen.

Ik denk idd dat de boer (inclusief mezelf) best een andere kijk hebben dan burgers.
Echter geloof ik niet dat die kijk erg verkeerd is.

Voor ik verder ga, dat van die "hark" wist ik dus niet, ben zelf ook al weer 13 jaar niet meer actief in de varkensstallen, en weet wel dat toen veel verbetering in opmars kwam, en op beurzen die ik nog actief bezoek, dit nooit tegen gekomen. mijn vraag of het dan wel Nederland is?

Laat me het uitleggen;

De boer is dol op zijn Vee, in de eerste plaats geeft het dier hem een soort rust en plezier in het leven. (net als hier op bokt het paard dat doet.)
Daarbij moet hij zijn geld verdienen met dat dier. Dat betekent met zo lage voerkosten mogelijk, een goed product neerzetten, waarbij hij genoeg geld overhoud om weer nieuw vee aan te kopen en te leven.

Bijv de kalverhouder of de biggenmester. Deze koopt voor een XX bedrag een dier aan zeg even 45 en 15 euro. Deze zet hij op zijn net schoongespoten stal. Geeft het 7 mnd en 3 mnd voer. Dierenarts kosten en de nodige vitaminen die het nodig heeft. Tussendoor selecteert hij het dier op grote en voersnelheid, zodat steeds de juiste verhoudingen bij elkaar liggen. Hij moet zorgen dat er bijna geen dieren uitvallen (onder de 10 % sowieso anders wordt het gekort) Dit doet hij door goed naar de dieren te kijken en waar nodig het dier apart te zetten, op ander voer te zetten, of medicatie (tot een bepaalde leeftijd) Uiteindelijk levert het hem na aflevering 150 en 45 per dier op. Hier moet hij dan nog de gemaakte kosten van af trekken houd het misschien 80 en 25 euro per dier over. En dan is nog niet eens het arbeid meegerekend. En dat is dus 80 euro voor 7 mnd werk! en 25 euro voor 3 mnd.

In de melkveehouderij gaat het nog weer anders, en 10 weken in de iglo? ben ik nog nooit tegen gekomen. 2 weken max. (maar het kan hoor)

Wanneer de consument gaat eisen dat de dieren ruimer moeten staan, (meer) buiten moeten komen enz. Dan gaat het bedrag voor de boer dus enorm omlaag. Want in dezelfde stal moet het minder vee houden. Of groter gaan bouwen (wat de burger ook niet wil)
Als de consument bereid is voor een eerlijk stukje vlees (en nee biologisch is niet altijd logisch) meer geld te betalen, en dan daardoor dus of meer geld kwijt is, of minder vlees eet. Is dat prima, dan KAN de boer ook zo gaan werken. Wil de consument dat niet? maar blijft het wel eisen van de boer dat het dier meer ruimte krijgt en/of buiten komt. Dan gaat dat dus grotere mega stallen worden (en nee er zit in zo`n grote megastal dus niet per definitie meer vee)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:07

Vitamine B12 wordt gemaakt door micro-organismen. De mens kan wel vitamine B12 aanmaken door de micro-organismen in de darm, maar dit gebeurt in een deel van de darmen waar het niet meer kan worden opgenomen. We zijn dus afhankelijk van vitamine B12 in onze voeding. Vitamine B12 zit in alleen vlees, vis, eieren en zuivel. Mensen die dus geen dierlijke producten eten, lopen het risico op een vitamine B12-tekort.
bron: http://www.stichtingb12tekort.nl

Ik heb zelf een tekort aan B12 (gehad) en ik kan je zeggen dat is geen pretje. Een vitamine B12-tekort ontstaat niet van de 1 op de andere dag en is ook niet in korte tijd weer even opgelost. Met mij gaat het nu gelukkig weer de goede kant op.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:10

wendyenbram schreef:
@ Bowen.

Ik denk idd dat de boer (inclusief mezelf) best een andere kijk hebben dan burgers.

Voor ik verder ga, dat van die "hark" wist ik dus niet, ben zelf ook al weer 13 jaar niet meer actief in de varkensstallen, en weet wel dat toen veel verbetering in opmars kwam, en op beurzen die ik nog actief bezoek, dit nooit tegen gekomen. mijn vraag of het dan wel Nederland is?

Laat me het uitleggen;

De boer is dol op zijn Vee, in de eerste plaats geeft het dier hem een soort rust en plezier in het leven. (net als hier op bokt het paard dat doet.)
Daarbij moet hij zijn geld verdienen met dat dier. Dat betekent met zo lage voerkosten mogelijk, een goed product neerzetten, waarbij hij genoeg geld overhoud om weer nieuw vee aan te kopen en te leven.

Bijv de kalverhouder of de biggenmester. Deze koopt voor een XX bedrag een dier aan zeg even 45 en 15 euro. Deze zet hij op zijn net schoongespoten stal. Geeft het 7 mnd en 3 mnd voer. Dierenarts kosten en de nodige vitaminen die het nodig heeft. Tussendoor selecteert hij het dier op grote en voersnelheid, zodat steeds de juiste verhoudingen bij elkaar liggen. Hij moet zorgen dat er bijna geen dieren uitvallen (onder de 10 % sowieso anders wordt het gekort) Dit doet hij door goed naar de dieren te kijken en waar nodig het dier apart te zetten, op ander voer te zetten, of medicatie (tot een bepaalde leeftijd) Uiteindelijk levert het hem na aflevering 150 en 45 per dier op. Hier moet hij dan nog de gemaakte kosten van af trekken houd het misschien 80 en 25 euro per dier over. En dan is nog niet eens het arbeid meegerekend. En dat is dus 80 euro voor 7 mnd werk! en 25 euro voor 3 mnd.

In de melkveehouderij gaat het nog weer anders, en 10 weken in de iglo? ben ik nog nooit tegen gekomen. 2 weken max. (maar het kan hoor)

Wanneer de consument gaat eisen dat de dieren ruimer moeten staan, (meer) buiten moeten komen enz. Dan gaat het bedrag voor de boer dus enorm omlaag. Want in dezelfde stal moet het minder vee houden. Of groter gaan bouwen (wat de burger ook niet wil)
Als de consument bereid is voor een eerlijk stukje vlees (en nee biologisch is niet altijd logisch) meer geld te betalen, en dan daardoor dus of meer geld kwijt is, of minder vlees eet. Is dat prima, dan KAN de boer ook zo gaan werken. Wil de consument dat niet? maar blijft het wel eisen van de boer dat het dier meer ruimte krijgt en/of buiten komt. Dan gaat dat dus grotere mega stallen worden (en nee er zit in zo`n grote megastal dus niet per definitie meer vee)

Klopt! De boeren moeten ook ruimte (financieel) krijgen om de dieren meer ruimte en vrijheid te geven. Het is echter zo'n vicieuze cirkel. De consument denkt 'er is toch niks aan te doen' en koopt wat er beschikbaar is. De boer krijgt financieel geen ruimte en blijft dus hetzelfde doen. De consument óf de overheid kan er in dit geval alleen iets aan doen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:12

Moratoetje schreef:
Vitamine B12 wordt gemaakt door micro-organismen. De mens kan wel vitamine B12 aanmaken door de micro-organismen in de darm, maar dit gebeurt in een deel van de darmen waar het niet meer kan worden opgenomen. We zijn dus afhankelijk van vitamine B12 in onze voeding. Vitamine B12 zit in alleen vlees, vis, eieren en zuivel. Mensen die dus geen dierlijke producten eten, lopen het risico op een vitamine B12-tekort.

Ik heb zelf een tekort aan B12 (gehad) en ik kan je zeggen dat is geen pretje. Een vitamine B12-tekort ontstaat niet van de 1 op de andere dag en is ook niet in korte tijd weer even opgelost. Met mij gaat het nu gelukkig weer de goede kant op.

Dat vitamine B12 alleen in dierlijke producten zit is echt een hardnekkig misconcept, zelfs op veel voorlichting site's over voeding staat dit gewoon verkeerd!
http://freefromharm.org/health-nutritio ... eat-dairy/

In het artikel staan de wetenschappelijke bronnen :)

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:29

Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken bekend waarbij is uitgerekend dat bij broccoli kweken veel meer water verbruikt wordt dan de veehouderij. En waarom eten mensen dierlijke producten. Neem bijvoorbeeld een koe, die kan uit plantaardig materiaal zoals bijvoorbeeld gras wat wij niet goed kunnen verteren energie halen en daarbij melk en vlees produceren en leveren. Heel nuttig dus. De buikjes moeten toch gevuld blijven. Wel grappig een hoogleraar zei ooit eens: als mensen meer geld verdienen (vanuit een arme situatie zoals in derde wereldlanden) dan gaan ze eerst vis eten, bij een nog hoger inkomen pluimvee en varkens daarna rundvlees en bij een nog hoger inkomen worden ze vegetarisch :D ;). Daarnaast na de tweede oorlog is de intensieve veehouderij op gang gekomen, toch grappig dat de levensverwachting van mensen toen ook drastisch omhoog is gegaan. Ik ben van leef met mate van alles een beetje maar om nou vlees af te schrijven als iets slechts nou nee. En om dieren nou enorm te vermenselijken vind ik altijd zo ver van de realiteit gaan.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:16

equitation schreef:
Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken bekend waarbij is uitgerekend dat bij broccoli kweken veel meer water verbruikt wordt dan de veehouderij. En waarom eten mensen dierlijke producten. Neem bijvoorbeeld een koe, die kan uit plantaardig materiaal zoals bijvoorbeeld gras wat wij niet goed kunnen verteren energie halen en daarbij melk en vlees produceren en leveren. Heel nuttig dus. De buikjes moeten toch gevuld blijven. Wel grappig een hoogleraar zei ooit eens: als mensen meer geld verdienen (vanuit een arme situatie zoals in derde wereldlanden) dan gaan ze eerst vis eten, bij een nog hoger inkomen pluimvee en varkens daarna rundvlees en bij een nog hoger inkomen worden ze vegetarisch :D ;). Daarnaast na de tweede oorlog is de intensieve veehouderij op gang gekomen, toch grappig dat de levensverwachting van mensen toen ook drastisch omhoog is gegaan. Ik ben van leef met mate van alles een beetje maar om nou vlees af te schrijven als iets slechts nou nee. En om dieren nou enorm te vermenselijken vind ik altijd zo ver van de realiteit gaan.

'Er zijn wetenschappelijke onderzoeken bekend', bekend voor jou ja. Ik zou dat onderzoek dan ook graag willen lezen! Op internet vind ik absoluut niks over zo'n onderzoek, en alle soortgelijke onderzoeken die ik vind wijzen het tegendeel aan(Met een gróót verschil..). Een koe kan inderdaad gras goed verteren! Maar welke koe krijgt nog gras dan? ;) Over het algemeen krijgt vee veevoeder wat vooral uit plantaardig materiaal bestaat wat wij óók zouden consumeren. Dus leuk dat je dat argument aanhaalt! Bekend met de piramide van biomassa?
Ik heb even een voorbeeldje geleend van internet:
Afbeelding
Producten zijn algemeen genomen alles van plantaardige oorsprong, in dit geval dus de planten die tot veevoeder verwerkt zijn voor het vee. Het vee is dan een consument van de 1e orde. Zoals je ziet gaat een hóóp biomassa verloren dmv verbranding: verlies in de vorm van hitte. Verder zijn sommige delen onverteerbaar. Het deel van de biomassa wat opgebouwd wordt bij de 1e consument kan geconsumeerd worden door een predator, wij dus! Als wij dus rechtstreeks van de producenten consumeren gaat er veel minder biomassa verloren ;)

Én een hoop water, CO2 etc. etc. wat niet onnodig erbij komt kijken.

De uitspraak over levensverwachting is absoluut niet onderbouwd, er zijn wel duizenden variabelen die daarvoor gezorgd kunnen hebben. Degene die ik nog wel het meest voor de hand vind liggen is de ontwikkeling van betere gezondheidszorg...

EDIT: Onderzoekje gevonden hierover: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20305339
Geen woord over vlees ;) Wel erg regionaal, maar geeft wel een algemene indruk.

Dat vlees slecht is, is geen mening, maar een feit. Vlees is slecht voor het milieu. Vlees is dus slecht voor de aarde. Verder is vlees in zekere mate slecht voor dierenwelzijn en je gezondheid.

Dieren worden niet vermenselijkt. Dieren hebben HETZELFDE moedergevoel als wij hebben, dat is bij alle zoogdieren gelijk. Er is veel onderzoek naar gedaan(Als je interesse hebt, ik kan je een paar linkjes opzoeken) en er is absoluut geen reden om aan te nemen dat dieren geen leed voelen zoals wij dat doen. Deze dieren voelen hetzelfde en zij zijn zonder reden veroordeeld tot een levenslange opsluiting.

Als je vlees eet, ik heb er geen probleem mee. Maar ik merk dat heel veel mensen zó slecht geïnformeerd zijn.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:33

Iemand gaf het al aan ergens hierboven.
De reden dat ik vlees eet is omdat ik (zelfs nu ik gewoon vlees eet) een flink tekort heb aan B12. Dit moet ik op peil krijgen/houden door voldoende vlees en zuivel te eten (en ik word bijgestaan door injecties). Zonder vlees en zuivel wordt het tekort alleen maar groter waardoor ik neurologische klachten krijg. Daarom. ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:53

wendyenbram schreef:
@ Bowen.

Ja, deze foto's komen van nederlandse bedrijven, ik heb heel bewust geen plaatjes gezocht van wakker dier en consorten, maar plaatjes van boeren zelf en bedrijven die die hokken verkopen. Dus zonder overdrijvingen of wat dan ook.
Dit systeem van zeugen toch "vast" leggen is weer teruggekomen, in zo'n beetje elke moderne (bio-industrie) stal zie je dit. Vastleggen mag nogsteeds niet voor de wet, maar omdat dit tegenhouden is ipv vastliggen en ze niet de hele tijd zo liggen met de biggen mag het toch.

Citaat:
Laat me het uitleggen;

Ik weet dat het geen vetpot is, bij varkens en kippen is er vaak amper wat tussen winst en verlies, is elke extra behandeling die nodig is puur verlies. De tussenhandel en eindhandel lacht zich rot en de boer heeft vaak vooral een fikse berg schulden.

Maar dit systeem werkt problemen in de hand, want er wordt teveel beknibbeld op zaken die wel nodig zijn. Ik heb gezien hoe een schaap helemaal stijf stond en stond te klappertanden van de uierontsteking, daar werd gewoon een speen afgesneden en zelf AB ingespoten. Bij een ander schaap kwam de baarmoeder mee naar buiten bij het lammeren. Schaap in een kruiwagen op z'n rug, baarmoeder terug en vulva dichtnaaien, zonder enige verdoving, zonder enige dierenarts of wat dan ook. Als ik dit aan leken vertel denken ze dat dit hele ernstige misstanden zijn, maar dat is niet waar, dit gebeurd gewoon zo.
Die boer was echt geen nare man, was gek op zijn schapen, dat met die baarmoeder is dan ook de eerste en enige keer geweest dat ik de beste man heb horen vloeken, zo erg vond hij het voor het dier.
Maar er is gewoon geen ruimte om het anders aan te pakken.

Hetzelfde geld met schaalvergroting, dat zie je vooral bij varkens en kippen terug, veel boeren willen het liever niet, maar de steeds veranderende eisen en bijbehorende kosten, de tussenhandel en nog wat andere factoren dwingen ze bijkans tot schaalvergroting. Het is vaak of daarin meegaan, of je bedrijf opgeven, dat terwijl er zoveel geinversteerd is in zo'n bedrijf.

Dit systeem is niet eerlijk voor de aarde, legt er teveel druk op, het is niet eerlijk voor dieren, maar het is ook niet eerlijk voor de boeren. Niet voor de boeren die in het buitenland grondstoffen voor veevoer verbouwen, niet voor de boeren hier die veel en veelste weinig overhouden van hun arbeid.

De enige boeren waarbij ik me afvraag of er echt wel zo'n liefde voor de dieren meespeelt zijn de bio-industrie kippenboeren. Dat is zo'n hel, zo'n gruwel dat ik me niet kan voorstellen dat dat gaat over liefde voor dieren of rust vinden bij die dieren.

Citaat:

Als ik mijn zin zou krijgen zouden boeren het meeste verdienen in dat traject en niet de tussenhandel en eindhandel.
Maar de prijs van vlees zou omhoog gaan, want als ik de baas was gooide ik de kiloknallers eruit.

Biologisch hoeft van mij niet, dat is niet zaligmakend, maar de roofbouw voor veevoeder moet stoppen en maar doorgaan met die schaalvergroting moet stoppen. Het zo goedkoop mogelijk, ten koste van moet stoppen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:55

Tillie20 schreef:
Moratoetje schreef:

Dat vitamine B12 alleen in dierlijke producten zit is echt een hardnekkig misconcept, zelfs op veel voorlichting site's over voeding staat dit gewoon verkeerd!
http://freefromharm.org/health-nutritio ... eat-dairy/

In het artikel staan de wetenschappelijke bronnen :)

Die plantaardige bronnen heb je alleen bar weinig aan aangezien je lichaam amper wat met die b12 doet.
In vlees zit dan ook niet direct(alleen) kant en klare b12, je lichaam maakt dat zelf met bepaalde stoffen en via vlees werkt dat hartstikke goed.

Alleen is een klein stukje vlees in de maand zat om aan die behoefte te voldoen, of wat eieren in die maand e.d., je slaat dit namelijk op in je lijf, hebt met een gezond dieet zo'n 3 tot 6 maanden voorraad.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 13-04-15 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:59

equitation schreef:

Die hoogleraar is nog nooit in india geweest of wel soms? Wat een baarlijke onzin blaat hij namelijk.

Koeien die wij eten eten niet alleen gras, ook de hoeveelheid melk die ze moeten produceren gaat niet alleen op gras. Daarvoor is krachtvoer nodig en niet zo heel weinig.
Voor een kilo rund is zo'n 25 kilo aan grondstoffen nodig en een 15.000 liter zoet water(voor de grondstoffen en het dier zelf).

Het geblaat dat mensen die alleen planten eten meer zouden gebruiken slaat gewoon helemaal nergens op. Vlees eten is inefficient gebruik maken van grondstoffen, dat is nu eenmaal een keihard feit.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 13-04-15 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:02

Ik eet vlees omdat we nu eenmaal omnivoren zijn, we hebben vitamines nodig uit vlees, ik kamp met ijzertekort bijvoorbeeld.
Bovendien geloof ik in een zo natuurlijk mogelijk dieet in de zin dat ik probeer zoveel mogelijk puur natuur te eten, en zo min mogelijk geproduceerde toevoegingen en supplementen.
Vitaminepillen bijvoorbeeld, beginnen in een olieraffinaderij, wat veel mensen niet weten.

Natuurlijk ben ik een dierenliefhebber en eet ik dus zoveel mogelijk gevarieerd en let ik erop waar vlees vandaan komt, zodat ik niet meedoe aan de massa productie.

In een ideale wereld leefde ik in een hutje op de hei (of bos, ik ben niet zo kieskeurig) en at ik alleen wat ik zelf in de tuin of op de wei had, maar we leven nou eenmaal niet meer in een ideale wereld.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:06

Drifter schreef:
Ik eet vlees omdat we nu eenmaal omnivoren zijn, we hebben vitamines nodig uit vlees, ik kamp met ijzertekort bijvoorbeeld.
Bovendien geloof ik in een zo natuurlijk mogelijk dieet in de zin dat ik probeer zoveel mogelijk puur natuur te eten, en zo min mogelijk geproduceerde toevoegingen en supplementen.
Vitaminepillen bijvoorbeeld, beginnen in een olieraffinaderij, wat veel mensen niet weten.

Natuurlijk ben ik een dierenliefhebber en eet ik dus zoveel mogelijk gevarieerd en let ik erop waar vlees vandaan komt, zodat ik niet meedoe aan de massa productie.

In een ideale wereld leefde ik in een hutje op de hei (of bos, ik ben niet zo kieskeurig) en at ik alleen wat ik zelf in de tuin of op de wei had, maar we leven nou eenmaal niet meer in een ideale wereld.

Maar jouw ijzertekort zit niet zozeer in wel of geen vlees eten, je kampt blijkbaar met een tekort terwijl je vlees eet. Jij hebt dus een probleem in je lichaam waardoor jij je ijzer niet goed opneemt. Zou je dat probleem niet hebben heb je geen vlees nodig en nu heb je ook extra nodig naast je vlees.

Het omnivoren verhaal vind ik een beetje mwaw. Als je wil verwijzen naar die biologie bedenk je dan dat die "natuurlijke omnivoor" amper vlees at. Die at af en toe een gevonden eitje, een uitgeplozen muizennestje, wat lekkere larfjes en als hij heel veel geluk had vond hij een kadaver met wat restjes.
Dat is niet eens een beetje te vergelijken met wat wij in deze tijd doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:07

Kan je nagaan hoeveel sneller/meer extra ze nodig zou hebben als ze geen vlees at.
Ook mij werd van de dokter uit aangeraden om voldoende vlees te eten. :) Hij vroeg me voorzichtig of ik vlees at want dat hij me dat wel aan zou raden. :)
Of je het wil geloven of niet. Er zijn gewoon lichamen die wel vlees nodig hebben.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:10

Ayasha schreef:
Kan je nagaan hoeveel sneller/meer extra ze nodig zou hebben als ze geen vlees at.
Ook mij werd van de dokter uit aangeraden om voldoende vlees te eten. :) Hij vroeg me voorzichtig of ik vlees at want dat hij me dat wel aan zou raden. :)
Of je het wil geloven of niet. Er zijn gewoon lichamen die wel vlees nodig hebben.

Dat geloof ik best, maar nooit en te nimmer in de mate dat wij dat eten. En haal dan niet de natuur e.d. aan, want in de natuur had je gewoon een probleem gehad, want daar zijn geen potjes en injecties om erbij te krijgen. En vlees zelf regelen is helemaal niet zo heel simpel.

Een normaal gezond mens heeft geen vlees nodig, dat is wat een omnivoor echt is namelijk, een planteneter die ook vlees kan eten zonder ziek te worden ervan.
Als je lichaam om bepaalde redenen bepaalde stoffen niet goed opneemt heb je daar een heleboel extra van nodig ja, maar dat kan ook op andere manieren.

Een arts is geen dietist trouwens, daar moet je een beetje mee oppassen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:14

"wij". Ik eet max 100gr vlees per dag en vaak minder. En als ik kijk op de cijfers dan valt het verbruik al bij al beter mee dan jij doet voorkomen.
En ik denk dat mijn specialist mijn ziekte en bijhorende tips om aan te sterken voldoende kent om me daar wat raad in te geven. Waarschijnlijk beter dan de gemiddelde diëtiste. Ik heb het hier niet over een huisdokter.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:19

Ayasha schreef:
"wij". Ik eet max 100gr vlees per dag en vaak minder. En als ik kijk op de cijfers dan valt het verbruik al bij al beter mee dan jij doet voorkomen.
En ik denk dat mijn specialist mijn ziekte en bijhorende tips om aan te sterken voldoende kent om me daar wat raad in te geven. Waarschijnlijk beter dan de gemiddelde diëtiste. Ik heb het hier niet over een huisdokter.

100 gram per dag is significant meer dan waar we op gebouwd zijn als je zelf graag de omnivoor aan wil halen. Af en toe(eens in de zoveel weken) wat vlees is dan meer hoe het werkelijk zat. Waarom denk je dat jagers zo'n hoge status hebben bij de paar stammen die nog jagen/verzamelen? Niet omdat vlees zo in je handen valt iig.

Als we naar de moderne mens kijken krijg je alles wat je nodig zou kunnen hebben binnen met 2/3 eieren per week, of 1 keer 100 gram vlees per week. Bij een gezond mens die wel gewoon de voedingsstoffen opneemt.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:20

Ik eet vlees op aanraden van de dokter inderdaad, en ik eet niet veel vlees en heb nu geen problemen met ijzertekort zolang ik goed eet.
Natuurlijk was dit geen kwestie van puur meer vlees eten maar een dieetverandering in het algemeen, minder kant en klaar, meer goede groente enz hebben ook absoluut een bijdrage gedaan.
De keren dat ik ben geswitcht naar vegetarisch of minder vlees in dieet moest ik supplementeren met vitaminepillen vooral ivm ijzertekort, en zolang dat nu niet nodig is, eet ik liever een stukje vlees hier en daar.

Editje: ik denk ook dat mensen teveel generalizeren, wat jij niet nodig hebt zou maarzo voor een ander juist wel nodig kunnen zijn, we zijn (ook al zijn we allemaal mensen) toch anders. Miniscule verschillen in voedselopname en dergelijk zijn er toch, en kun je mijns inziens niet altijd weg praten met 'ja maar ik heb het niet nodig of 'onderzoek wees uit dat in de meeste gevallen' .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:24

Bowen schreef:
Ayasha schreef:

100 gram per dag is significant meer dan waar we op gebouwd zijn als je zelf graag de omnivoor aan wil halen. Af en toe(eens in de zoveel weken) wat vlees is dan meer hoe het werkelijk zat. Waarom denk je dat jagers zo'n hoge status hebben bij de paar stammen die nog jagen/verzamelen? Niet omdat vlees zo in je handen valt iig.

Als we naar de moderne mens kijken krijg je alles wat je nodig zou kunnen hebben binnen met 2/3 eieren per week, of 1 keer 100 gram vlees per week. Bij een gezond mens die wel gewoon de voedingsstoffen opneemt.

wellicht verwar je me met iemand anders. Ik heb de omnivoor nooit aan gehaald. En ik heb niet de luxe van een gezond mens te zijn dat gewoon voedingsstoffen op neemt. Mijn darmen functioneren niet goed waardoor ik maar beperkt voedingsstoffen op neem. Ik moet in het algemeen meer in nemen dan de ADH om niet op ondergewicht te komen.
Maar ik word met liefde vegetariër als ik daarmee mijn ziekte mag inleveren.

Ik zou wel eens een heel stuk gezonder kunnen eten dan de gemiddelde vegetariër ondanks mijn vlees want dat is een must met een darmziekte.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:33

Ayasha schreef:
Bowen schreef:

wellicht verwar je me met iemand anders. Ik heb de omnivoor nooit aan gehaald. En ik heb niet de luxe van een gezond mens te zijn dat gewoon voedingsstoffen op neemt. Mijn darmen functioneren niet goed waardoor ik maar beperkt voedingsstoffen op neem. Ik moet in het algemeen meer in nemen dan de ADH om niet op ondergewicht te komen.

Ik zou wel eens een heel stuk gezonder kunnen eten dan de gemiddelde vegetariër ondanks mijn vlees want dat is een must met een darmziekte.

Vega zijn staat niet gelijk aan gezond eten helaas. Ken 2 vega's die alles behalve gezond eten, ze eten geen vlees, maar daar blijft het dan ook wel bij. Ik ben geen vega trouwens, voordat men dat denkt omdat ik wat zeg over de bio-industrie en over het feit dat de mens (in zijn algemeenheid) geen vlees nodig heeft in het dieet.

Maar dat een lijf die zaken niet goed opneemt meer nodig heeft is vrij logisch, jij zal ook meer van andere voedingsstoffen nodig hebben hierom.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:36

Bowen schreef:
Die plantaardige bronnen heb je alleen bar weinig aan aangezien je lichaam amper wat met die b12 doet.
In vlees zit dan ook niet direct(alleen) kant en klare b12, je lichaam maakt dat zelf met bepaalde stoffen en via vlees werkt dat hartstikke goed.

Alleen is een klein stukje vlees in de maand zat om aan die behoefte te voldoen, of wat eieren in die maand e.d., je slaat dit namelijk op in je lijf, hebt met een gezond dieet zo'n 3 tot 6 maanden voorraad.

Champignons zijn geen plantaardige bron dus ik weet even niet of en hoe dat uitmaakt. Schimmels hebben namelijk, net als planten, een celwand. Maar deze celwand is gemaakt uit een ander stofje(Wel soortgelijk in functie). In feite zou de celwand grotendeels verteert moeten zijn op de hoogte waar vitamines worden opgenomen(Colon), maar B12 heeft ook weer intrinsieke factor nodig(uit het maagsap) om opgenomen te worden. Ik weet dus even niet hoe dit zit en ik kan er ook geen bronnen over vinden op internet. Het is in ieder geval te vroeg om te zeggen of het wel of niet 'goed' opgenomen kan worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:43

Bowen schreef:
Ayasha schreef:

Vega zijn staat niet gelijk aan gezond eten helaas. Ken 2 vega's die alles behalve gezond eten, ze eten geen vlees, maar daar blijft het dan ook wel bij. Ik ben geen vega trouwens, voordat men dat denkt omdat ik wat zeg over de bio-industrie en over het feit dat de mens (in zijn algemeenheid) geen vlees nodig heeft in het dieet.

Maar dat een lijf die zaken niet goed opneemt meer nodig heeft is vrij logisch, jij zal ook meer van andere voedingsstoffen nodig hebben hierom.

Klopt. :) Ik moet eigenlijk van alle voedingsstoffen meer eten dan men normaal aan raad (en bij een opvlamming krijg ik het amper "bij gehouden" :x ). :) Want de "als" is dat ik dat ook nog op een licht verteerbare manier moet doen. :roll:

Puur uit interesse en wellicht een domme vraag maar; ongezond eten op z'n vegetariërs, dan hebben we het over vaak frieten oid?