Een leuk gesprek met Jehova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Jehova's?

Interessant, ik nodig ze binnen uit.
6 (1%)
Interessant, ik voer het gesprek maar laat ze niet binnen.
77 (14%)
Ik ben door hun in het geloof gestapt.
2 (0%)
Ik doe gewoon niet open als ik denk dat ze voor mijn deur staan.
141 (27%)
Ik doe wel open maar ben bot en kap ze af.
194 (37%)
Ik doe wel open, luister netjes maar durf ze niet af te kappen.
99 (19%)

Totaal aantal stemmen: 519

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:48

Dat vindt ik persoonlijk ook altijd een verkeerde uitspraak als je liefde voor God groter is dan voor je kind. Daar heb ik geen woorden voor eigenlijk. Ook een van de dingen die ik niet kan begrijpen dat mensen het mooi vinden dat iemand z'n eigen zoon opofferde, offer dan jezelf in plaats van je kind.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:00

Tigra_ schreef:
Dat vindt ik persoonlijk ook altijd een verkeerde uitspraak als je liefde voor God groter is dan voor je kind. Daar heb ik geen woorden voor eigenlijk. Ook een van de dingen die ik niet kan begrijpen dat mensen het mooi vinden dat iemand z'n eigen zoon opofferde, offer dan jezelf in plaats van je kind.

Het gaat tegen je eigenbelang in, dat betekend opofferen. God stelde Abraham op de proef, door het hem te vragen. Hij geloofde dit en wilde dit zelfs voor God doen. Hij hoefde dit uiteindelijk niet te doen, maar het gaat om geloof. God wilde weten of hij alles voor Hem zou doen. Daarnaast heeft God hetzelfde gedaan met Zijn eigen Zoon, omdat Hij van ons hield ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:02

Sammie schreef:
Ayasha schreef:
moord vergelijken met ongehuwd samenwonen vind ik bullshit. Dat ís niet te vergelijken, de ernst van die twee daden ligt zo ver uit elkaar dat het simpelweg niet te vergelijken is. Mag je nog zoveel mooi praten dat het gewoon om "regeltjes gaat" als je wil.

Die vergelijking wordt ook níet getrokken. :)

maar iig bedankt dat je de vergelijking die ik wél wil trekken bevestig :D

graag gedaan. Ik maak graag mensen hun dag goed.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:03

Ballard_L schreef:
Het gaat tegen je eigenbelang in, dat betekend opofferen. God stelde Abraham op de proef, door het hem te vragen. Hij geloofde dit en wilde dit zelfs voor God doen. Hij hoefde dit uiteindelijk niet te doen, maar het gaat om geloof. God wilde weten of hij alles voor Hem zou doen. Daarnaast heeft God hetzelfde gedaan met Zijn eigen Zoon, omdat Hij van ons hield ;)

Geef mijn portie maar aan Fikkie, ik kan niet begrijpen dat je dit gelooft :D :o

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:05

Maar ik zal hier wel te nuchter voor zijn hoor.. Maar als een God jou vraagt om je zoon te offeren, wat voor verschrikkelijk nare man is dat dan wel niet? Dat doe je je ergste vijand toch niet aan?

Ik doe echt mijn best om bepaalde dingen te begrijpen maar ik begrijp het nog steeds echt niet. :D Zal ook deels met opvoeding te maken hebben.
Laatst bijgewerkt door Jildau op 14-04-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:06

Kinke schreef:
Ballard_L schreef:

Geef mijn portie maar aan Fikkie, ik kan niet begrijpen dat je dit gelooft :D :o

haha dat vind ik prima ;) staan we iig quite, want ik begrijp niet dat jij het niet geloofd :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:06

Ik kan werkelijk niets, maar dan ook helemaal niets moois ontdekken aan mensen uitstoten en totaal verlaten achterlaten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:07

Jildau schreef:
Maar ik zal hier wel te nuchter voor zijn hoor.. Maar als een God jou vraagt om je zoon te offeren, wat voor verschrikkelijk nare man is dat dan wel niet? Dat doe je je ergste vijand toch niet aan?

Ik doe echt mijn best om bepaalde dingen te begrijpen maar ik begrijp het nog steeds echt niet. :D Zal ook deels met opvoeding te maken hebben.

Dit dus :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:07

Ballard_L schreef:
haha dat vind ik prima ;) staan we iig quite, want ik begrijp niet dat jij het niet geloofd :)

Dat dacht ik al ;)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:09

DatBenIkNou schreef:
Ik kan werkelijk niets, maar dan ook helemaal niets moois ontdekken aan mensen uitstoten en totaal verlaten achterlaten.

Het eerste wat ik mij herinner aan JG is dat wij (toen ik een kind was) een hele lieve vrouw + zoon naast ons hadden wonen die niemand, maar dan ook niemand meer hadden omdat zij verstoten waren uit de Jehova's groep (of hoe je dat noemt). Hadden alleen elkaar nog en ik kon als kind niet begrijpen dat je familie je zoiets aan kon doen. Maar inderdaad dat moet dan een mooi iets zijn?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:12

vuurneon schreef:
Van mij mogen ze onder de colportage regels vallen en idd geen geleur aan mijn deur register. Ik vind dat mensen van te voren al moeten kunnen aangeven dat ze geen geleur aan hun deur willen; of het nou voor de kerk is, kinderpostzegels of collectanten; t is om het even.

alsof die kinderen in zo'n register een lijst gaan downloaden waar ze wel of niet aan mogen bellen...
Daarbij kun je altijd "nee, dank je" zeggen. Het wordt pas vervelend als er dan doorgedramd wordt. Zoals een deel van die studenten die je in de stad geld proberen af te troggelen voor goede doelen of abonnementen. foldertje meenemen is niet de bedoeling, nee je moet ter plekke beslissen en een nee is niet genoeg, gaan ze ook nog in discussie...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:16

Nou als ik moet kiezen tussen die studenten en de JG van de laatste keer dan heb ik liever die JG's. Die studenten ervaar ik als tig keer erger. En voor mij gewoon een reden om helemaal niks meer met goede doelen te gaan doen. Als je geen donateur wil worden van Artsen zonder Grenzen dan wordt je verweten dat je geen zielige kinderen wil helpen.. Wat ze wel even vergeten te melden is dat ze per lid zelf geld buren. Dus voor die goede doelen zijn ze ook niet in de weer. Alleen voor hun eigen portemonnee.

Die JG’s gingen gewoon weg bij de opmerking geen interesse.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:18

Jildau schreef:
DatBenIkNou schreef:

Het eerste wat ik mij herinner aan JG is dat wij (toen ik een kind was) een hele lieve vrouw + zoon naast ons hadden wonen die niemand, maar dan ook niemand meer hadden omdat zij verstoten waren uit de Jehova's groep (of hoe je dat noemt). Hadden alleen elkaar nog en ik kon als kind niet begrijpen dat je familie je zoiets aan kon doen. Maar inderdaad dat moet dan een mooi iets zijn?

Om gelijk dingen uit de wereld te helpen: ik wil niet zeggen dat mensen verstoten iets goeds is! Ik kan dat ook totaal niet geloven, omdat je dit niet uit naastenliefde doet ;) vind het altijd verschrikkelijk om zoiets te moeten horen!

Jildau schreef:

ik zal het proberen uit te leggen (vanuit mijn oogpunt dan) ;). Ik denk namelijk niet dat het erom gaat dat God het vroeg, het gaat erom wat Abraham ermee deed. Hij had er ook niets mee kunnen doen, God kunnen negeren en gewoon lekker zijn leventje kunnen leven. God zou dan alleen niet een volk van hem hebben gemaakt (Israël), omdat hij niet volledig in Hem geloofde en vertrouwde. Abraham vertrouwde erop dat God wist wat Hij deed.

we gaan hiermee trouwens wel offtopic, dus misschien is het beter om dan even via pb te praten als iemand nog vragen heeft oid ;)
Laatst bijgewerkt door Ballard_L op 14-04-15 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:19

Ballard_L schreef:

Ballard_L schreef:
Kinke schreef:

Veel ouders houden zoveel van hun kind dat ze eerder hun eigen leven wagen/geven om hun kind te redden dan dat ze het zouden offeren voor een "God" die tegen ze praat en ze die opdracht geeft. en gelukkig maar...
Als iemand in deze tijd dat zou doen zou hij schizofreen verklaard worden en opgesloten in een psychiatrische gevangenis/kliniek/gesloten inrichting...

Dan hebben we nog het andere verhaal van 2 vrouwen die ruzieen om het zelfde kind. Een wijs man (koning Salomo) geeft opdracht het kind in 2en te delen. De echte moeder staat liever haar kind af dan het te laten doden en daardoor weet Salomo wie de echte moeder is.
http://www.jw.org/nl/publicaties/boeken ... ng-salomo/
Laatst bijgewerkt door joyce B op 14-04-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:21

Shenavallie schreef:
safina schreef:
@shenaville ik snap niet zo goed wat je neerbuigend vindt aan mijn reactie. Ik haalde jouw voorbeeld aan om aan vuurneon duidelijk te maken dat mensen iets letterlijk bedoelen hier. Niet om commentaar te geven op jouw post. Mijn "nee toch?" slaat op mijn post aan Vuurneon, niet op jouw bijdrage. Waar ik trouwens ook helemaal geen moeite mee heb. Vond het zelfs een leuke vraag. :o

Dan is het wat onduidelijk bij mij overgekomen. Ben blij dat je het uitlegt hoe je het bedoelde. ;)

gelukkig! :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:23

Shenavallie schreef:
En met die laatste zin heb ik dus heel veel moeite. niet voor jou bepalen of je wel of niet ongetrouwd samen wil zijn? Hoeveel stellen op de wereld zijn er niet die hun hele leven al ongetrouwd bij elkaar zijn en hoeveel getrouwde stellen op de wereld zijn er niet gescheiden...

Klopt ik ben zelf al 11 jaar ongetrouwd samen met een dochter van bijna 1. Maar ik ben geen jg meer en ben ook nooit gedoopt.

Wanneer je dat wel bent kies je er vrijwillig voor je leven volgens die richtlijnen te leven. Wanneer je niet gedoopt bent is dat allemaal wat milder. Maar in dit geval weet je dat het niet hoort om ongetrouwd samen te leven. En daarin is dit niet het enige geloof wat zo werkt.

Het is niet zo dat door alleen een relatie te beginnen met een wereldse je zo aan de kant geschoven word. Wanneer dat gebeurd is er echt wel meer aan de hand.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:25

joyce B: ik denk ook niet meer dat God dat in deze tijd van ons vraagt ;) maar wel andere dingen, die veel tijd in beslag nemen, tijd die je beter aan God zou kunnen besteden. Het gaat er in ieder geval om dat God dolgraag een relatie met je wilt, waarin je Hem vertrouwd. Soms ben je zo in beslag genomen door andere dingen, dat je minder tijd en aandacht besteed aan die relatie. Dan zou God je best eens kunnen vragen om dat op te offeren.

edit: voor jouw edit :P mooi verhaal inderdaad! En dan te bedenken dat God nog over zoveel meer wijsheid beschikt!
Laatst bijgewerkt door Ballard_L op 14-04-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:25

Dank je wel voor je uitleg, Sammie. Als je het zo beschrijft, dan snap ik dat mijn antwoord ook wat onhandig geformuleerd was (lees: wie heeft het recht). Laat ik het anders stellen: is het dan niet tijd dat JG meegaan met de tijd? Er is zoveel oorlog geweest en er zijn zoveel mensen gestorven voor de vrijheid in dit land, dat ik er moeite mee heb dat er nog steeds op ouderwetse manier met een ijzeren vuist geëist wordt bij - in dit geval - dit geloof. Zou het dan ook zo zijn dat JG het goedkeuren dat er geloven zijn (bijvoorbeeld LFDS of die kleine kindjes in donker Afrika) die kleine meisjes uithuwelijken aan oude mannen? Want dat is hun (zij het vanaf jongs af aan opgelegde) regel.

__Nathalie__

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:30

Ik denk dat ik er maar mee uit schei in dit topic. Dingen worden alleen gelezen zoals men ze wil lezen of het word helemaal niet gelezen.

Ik blijf mezelf niet 100 x herhalen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:31

Jildau schreef:

Ik heb mijn lager school op een christelijke school door gebracht en na al de bijbel verhalen, heb ik dus ook op relatief jonge leeftijd al besloten dat ik niet zo nodig naar de hemel hoef.Het kan daar volgens mij niet gezellig zijn als ik lees wat je moet doen om er heen te gaan.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:34

Ayasha: het enigste wat je maar hoeft te doen is: aannemen en geloven. Laat dat nu hetgene zijn wat mensen juist heel moeilijk vinden ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:35

Nou dat is niet wat ik op school geleerd kreeg. (dat was wel christelijk en niet jehova's.)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:49

Ik geloof niet en heb ook geen behoefte me er in te verdiepen.
In het dorp waar ik woon komen zo om de twee weken weer een aantal Jehova's. Ik vind dat persoonlijk te vaak. Je herkent ze gelijk. Het is allemaal deel van hun propaganda, oude mensjes meenemen, of kleine kindjes.
Neemt niet weg dat ze altijd uitermate vriendelijk zijn. Mijn optie stond niet helemaal tussen de Poll opties.Ik doe wel open en zeg vriendelijk dat ik niet geintereseerd ben. Ze wensen mij vervolgens een fijne dag en ik hen ook :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:56

Ik heb met een Jehova getuige een keer een gesprek gehad over dat uit naam van God zoveel oorlogen gevoerd worden, zoveel mensen gedood en dat vooral in het oude testament echt veel geweldadigheden voorkomen.

Dat bleef wel hangen want de keer erna kwam hij er nog op terug.

Er is een zeer duidelijk verschil tussen het oude testament en het nieuwe testament. En kan me voorstellen dat het oude testament oproept tot dezelfde gruweldaden uit naam van God als dat de IS en moslimterroristen gebruiken als reden/goedkeuring voor hun terreurdaden en barbaarse moordpartijen...

Ik zeg altijd maar dat iedereen vanaf een andere plek naar "God" kijkt en dat iedereen geloven anders interpreteert. Wie zijn wij om te oordelen dat "ons geloof" het enige ware geloof is? Waarom zou dat niet dat van de ander zijn?

De bijbel is geschreven door mensen, honderden jaren geleden, in een andere tijd, in een andere taal en de verhalen tig keer doorverteld voordat ze opgeschreven zijn. Iedereen kent het kringspelletje waarbij je iemand een woord in fluistert en het aan het eind van de kring een heel ander woord is geworden...

Dus nee, de bijbel is voor mij niet letterlijk het woord van God maar gekleurd door tijd, cultuur, geschiedenis, taalkundige woordspelingen en interpretaties. En overlevering...
Nietemin kun je er zeer veel oeroude levenslessen en wijsheden uit halen die ook nu nog steeds van belang zijn.

En welke Godsdienst nu echt de ware Godsdienst is, en de Echte God "aanbid", dat weet aleen God, of wanneer je voor hem komt te staan jijzelf. Alleen kun je het dan waarschijnlijk niet meer delen hier op aarde...

Mijn bijbelkennis is zeer veel geringer dan die van Jehovagetuigen, of van de theoloog die ik op het werk eens toevallig tegenkwam. maar er is toch wel genoeg blijven hangen van mijn jaren op de Christelijke Pabo, als stagiaire, voorlezend uit de prentenbijbel en dankzij het bijwonen van verschillende kerkdiensten en Soms krijg je dan verrassende/interessante en/of leuke gesprekken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:19

Sammie schreef:
Nou in sommige kringen wordt dat wel bepaald. Niet een ander, maar door een iets. In dit geval door een heilig boek dat volgens hun door ‘een’ God is ingegeven. Wellicht kun je het beter begrijpen als je de vergelijking maakt dat we het in Nederland het wel heel normaal vinden als een ander (de overheid) bepaald dat je niet een derde van het leven mag beroven, want dan krijg je (cel)straf. Daar hoor je zelden iemand over.. sterker nog de straf kan niet streng genoeg zijn en men moet eigenlijk branden in die cel voor de rest van z’n leven, maar als een gemeenschap de afspraak heeft dat men niet ongehuwd samenwoont dan is dat raar, vreemd en mogen zij dat niet voor een ander bepalen.. Het is maar net wat je samen afspreekt.

Waarom kies je eigenlijk zo'n voorbeeld eigenlijk :? . Er zijn immers ook wel dingen bij wet geregeld waar je verder niemand mee kwaad doet. Je mag in Nederland bijvoorbeeld maar met een persoon trouwen terwijl je er toch niets of niemand kwaad mee doet als je met twee mannen trouwt als die beide mannen dat weten en goed vinden ^&+ ^&+ . Dat vinden we met zijn alle heel normaal en is denk ik dan een veel beter voorbeeld dan moord, want met moord trek je het wel erg in het bizarre, er zijn immers bijna geen samenlevingen waarbij moord (binnen je eigen stam tenminste) wordt goed gekeurd zit niet in onze aard van een kudde dier om zijn kuddegenoot af te maken :Y)