Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Tigra_ schreef:Dat vindt ik persoonlijk ook altijd een verkeerde uitspraak als je liefde voor God groter is dan voor je kind. Daar heb ik geen woorden voor eigenlijk. Ook een van de dingen die ik niet kan begrijpen dat mensen het mooi vinden dat iemand z'n eigen zoon opofferde, offer dan jezelf in plaats van je kind.
Sammie schreef:Ayasha schreef:moord vergelijken met ongehuwd samenwonen vind ik bullshit. Dat ís niet te vergelijken, de ernst van die twee daden ligt zo ver uit elkaar dat het simpelweg niet te vergelijken is. Mag je nog zoveel mooi praten dat het gewoon om "regeltjes gaat" als je wil.
Die vergelijking wordt ook níet getrokken.
maar iig bedankt dat je de vergelijking die ik wél wil trekken bevestig
Ballard_L schreef:Het gaat tegen je eigenbelang in, dat betekend opofferen. God stelde Abraham op de proef, door het hem te vragen. Hij geloofde dit en wilde dit zelfs voor God doen. Hij hoefde dit uiteindelijk niet te doen, maar het gaat om geloof. God wilde weten of hij alles voor Hem zou doen. Daarnaast heeft God hetzelfde gedaan met Zijn eigen Zoon, omdat Hij van ons hield
Zal ook deels met opvoeding te maken hebben. Kinke schreef:Ballard_L schreef:Het gaat tegen je eigenbelang in, dat betekend opofferen. God stelde Abraham op de proef, door het hem te vragen. Hij geloofde dit en wilde dit zelfs voor God doen. Hij hoefde dit uiteindelijk niet te doen, maar het gaat om geloof. God wilde weten of hij alles voor Hem zou doen. Daarnaast heeft God hetzelfde gedaan met Zijn eigen Zoon, omdat Hij van ons hield
Geef mijn portie maar aan Fikkie, ik kan niet begrijpen dat je dit gelooft![]()
staan we iig quite, want ik begrijp niet dat jij het niet geloofd
Jildau schreef:Maar ik zal hier wel te nuchter voor zijn hoor.. Maar als een God jou vraagt om je zoon te offeren, wat voor verschrikkelijk nare man is dat dan wel niet? Dat doe je je ergste vijand toch niet aan?
Ik doe echt mijn best om bepaalde dingen te begrijpen maar ik begrijp het nog steeds echt niet.Zal ook deels met opvoeding te maken hebben.
DatBenIkNou schreef:Ik kan werkelijk niets, maar dan ook helemaal niets moois ontdekken aan mensen uitstoten en totaal verlaten achterlaten.
vuurneon schreef:Van mij mogen ze onder de colportage regels vallen en idd geen geleur aan mijn deur register. Ik vind dat mensen van te voren al moeten kunnen aangeven dat ze geen geleur aan hun deur willen; of het nou voor de kerk is, kinderpostzegels of collectanten; t is om het even.
Jildau schreef:DatBenIkNou schreef:Ik kan werkelijk niets, maar dan ook helemaal niets moois ontdekken aan mensen uitstoten en totaal verlaten achterlaten.
Het eerste wat ik mij herinner aan JG is dat wij (toen ik een kind was) een hele lieve vrouw + zoon naast ons hadden wonen die niemand, maar dan ook niemand meer hadden omdat zij verstoten waren uit de Jehova's groep (of hoe je dat noemt). Hadden alleen elkaar nog en ik kon als kind niet begrijpen dat je familie je zoiets aan kon doen. Maar inderdaad dat moet dan een mooi iets zijn?
vind het altijd verschrikkelijk om zoiets te moeten horen!Jildau schreef:Maar ik zal hier wel te nuchter voor zijn hoor.. Maar als een God jou vraagt om je zoon te offeren, wat voor verschrikkelijk nare man is dat dan wel niet? Dat doe je je ergste vijand toch niet aan?
. Ik denk namelijk niet dat het erom gaat dat God het vroeg, het gaat erom wat Abraham ermee deed. Hij had er ook niets mee kunnen doen, God kunnen negeren en gewoon lekker zijn leventje kunnen leven. God zou dan alleen niet een volk van hem hebben gemaakt (Israël), omdat hij niet volledig in Hem geloofde en vertrouwde. Abraham vertrouwde erop dat God wist wat Hij deed.
Ballard_L schreef:Het gaat tegen je eigenbelang in, dat betekend opofferen. God stelde Abraham op de proef, door het hem te vragen. Hij geloofde dit en wilde dit zelfs voor God doen. Hij hoefde dit uiteindelijk niet te doen, maar het gaat om geloof. God wilde weten of hij alles voor Hem zou doen. Daarnaast heeft God hetzelfde gedaan met Zijn eigen Zoon, omdat Hij van ons hield
Ballard_L schreef:Kinke schreef:
Geef mijn portie maar aan Fikkie, ik kan niet begrijpen dat je dit gelooft![]()
haha dat vind ik primastaan we iig quite, want ik begrijp niet dat jij het niet geloofd
Shenavallie schreef:safina schreef:@shenaville ik snap niet zo goed wat je neerbuigend vindt aan mijn reactie. Ik haalde jouw voorbeeld aan om aan vuurneon duidelijk te maken dat mensen iets letterlijk bedoelen hier. Niet om commentaar te geven op jouw post. Mijn "nee toch?" slaat op mijn post aan Vuurneon, niet op jouw bijdrage. Waar ik trouwens ook helemaal geen moeite mee heb. Vond het zelfs een leuke vraag.
Dan is het wat onduidelijk bij mij overgekomen. Ben blij dat je het uitlegt hoe je het bedoelde.
Shenavallie schreef:En met die laatste zin heb ik dus heel veel moeite. niet voor jou bepalen of je wel of niet ongetrouwd samen wil zijn? Hoeveel stellen op de wereld zijn er niet die hun hele leven al ongetrouwd bij elkaar zijn en hoeveel getrouwde stellen op de wereld zijn er niet gescheiden...
maar wel andere dingen, die veel tijd in beslag nemen, tijd die je beter aan God zou kunnen besteden. Het gaat er in ieder geval om dat God dolgraag een relatie met je wilt, waarin je Hem vertrouwd. Soms ben je zo in beslag genomen door andere dingen, dat je minder tijd en aandacht besteed aan die relatie. Dan zou God je best eens kunnen vragen om dat op te offeren.
mooi verhaal inderdaad! En dan te bedenken dat God nog over zoveel meer wijsheid beschikt! Jildau schreef:Maar ik zal hier wel te nuchter voor zijn hoor.. Maar als een God jou vraagt om je zoon te offeren, wat voor verschrikkelijk nare man is dat dan wel niet? Dat doe je je ergste vijand toch niet aan?
Ik doe echt mijn best om bepaalde dingen te begrijpen maar ik begrijp het nog steeds echt niet.Zal ook deels met opvoeding te maken hebben.
Sammie schreef:Nou in sommige kringen wordt dat wel bepaald. Niet een ander, maar door een iets. In dit geval door een heilig boek dat volgens hun door ‘een’ God is ingegeven. Wellicht kun je het beter begrijpen als je de vergelijking maakt dat we het in Nederland het wel heel normaal vinden als een ander (de overheid) bepaald dat je niet een derde van het leven mag beroven, want dan krijg je (cel)straf. Daar hoor je zelden iemand over.. sterker nog de straf kan niet streng genoeg zijn en men moet eigenlijk branden in die cel voor de rest van z’n leven, maar als een gemeenschap de afspraak heeft dat men niet ongehuwd samenwoont dan is dat raar, vreemd en mogen zij dat niet voor een ander bepalen.. Het is maar net wat je samen afspreekt.
. Er zijn immers ook wel dingen bij wet geregeld waar je verder niemand mee kwaad doet. Je mag in Nederland bijvoorbeeld maar met een persoon trouwen terwijl je er toch niets of niemand kwaad mee doet als je met twee mannen trouwt als die beide mannen dat weten en goed vinden
. Dat vinden we met zijn alle heel normaal en is denk ik dan een veel beter voorbeeld dan moord, want met moord trek je het wel erg in het bizarre, er zijn immers bijna geen samenlevingen waarbij moord (binnen je eigen stam tenminste) wordt goed gekeurd zit niet in onze aard van een kudde dier om zijn kuddegenoot af te maken