Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bruintje123 schreef:En dat zal niet zonder reden zijn dat Die worden gepost.
Als zij wil dat die kl00tzak op haar werk verdwijnt is dat toch waar ze tegenaan gaat lopen.
En daarmee nogmaals gezegd niemand zegt dat de ts schuld is. En dat is wat ik aan wilde geven. Dat de 100 berichten van wat een ongevoelige mensen helemaal niet kloppen omdat ze niet ongevoelig zijn maar realistisch.
En verkeerd opgepakt worden.
En zie het bewijs.
Doei.
Citaat:Toestemming. Het is een krachtig woord waar om dezelfde reden, tot op de dag van vandaag steeds nog veel over wordt gediscussieerd. Het lijkt dat veel mensen nog steeds niet echt vergrijpen wat “toestemming” inhoudt.
Zoals *naam* uitlegt, is het eigenlijk helemaal niet zo’n moeilijk concept: “Met wie je ook seksietijd initieert, maak er een punt van dat je echt zeker weet dat diegene het ook graag wil. Het is helemaal niet zo moeilijk eigenlijk. Echt.”
En dat zou het niet moeten zijn. Maar voor vele, is het dat wel. Mysterieus, niet? Daarom legde *naam* het uit, op de best mogelijke manier. Met een metafoor die zo simpel is, dat zelfs die mensen die er ooit moeite hadden met het concept, het nu zouden moeten begrijpen.
*naam* zei:
Als je nog steeds moeite hebt (om de toestemming van de ander te bepalen), probeer je dan voor te stellen, dat in plaats van seks te initiëren, dat je voor diegene een kop thee zet.
Jij zegt “wil je een kopje thee?”, en diegene zegt “OMG! F*ck, JA! Ik zou nu een moord doen voor een kop thee! Dankjewel!” Dan weet je wel vrij zeker dat diegene een kop thee wilt.
Als jij zegt “Hey, wil je een kopje thee?” en diegene uuuhmt en aaaaht en zegt “Ik ben er niet helemaal zeker van..” dan kun je kiezen of je een kopje thee voor hun zet of niet, maar ben er bewust van dat diegene misschien niet van die thee zal drinken. En, als ze dat niet doen – en dit het belangrijke punt – dan verplicht ze het niet toch te drinken. Je kunt hun niet de schuld geven voor het feit dat je moeite hebt gedaan om een kopje thee te zetten, voor het eventuele geval dat ze misschien toch wel wilde: jij moet maar gewoon accepteren, dat ze het kopje niet gaan opdrinken. Alleen omdat je het kopje hebt gezet, betekend niet dat je het recht hebt, om diegene het kopje op te zien drinken.
Als diegene zegt “Nee bedankt, ik hoef geen thee” maak dan gewoon helemaal geen thee voor ze. Maak geen thee, verplicht ze de thee niet op te drinken, en raak niet geïrriteerd over het feit dat ze geen thee willen. Diegene wil gewoon geen thee, ok?
Misschien zal diegene zeggen “ja, graag, dat is aardig van je” en dan als je met de thee aan komt zetten, willen ze de thee misschien toch niet zo graag. Tuurlijk, dat is vrij vervelend, aangezien je de moeite hebt genomen de thee te zetten, maar diegene heeft nog steeds geen enkele plicht om die thee ook echt op te drinken. Eerst wilde diegene wel thee, en nu niet. Soms veranderen mensen van gedachte in de tijd die het kost om het water aan de kook te brengen, de thee te laten trekken en de melk toe te voegen. En het is prima voor mensen om van gedachte te veranderen, en je hebt nog steeds niet het recht om diegene de thee te zien opdrinken ondanks dat je de moeite hebt genomen om de thee te zetten.
Als diegene bewusteloos is, maak dan geen thee! Bewusteloze mensen willen geen thee, en kunnen de vraag “wil je thee” niet beantwoorden, want ze zijn bewusteloos. Ok, misschien was diegene nog wakker toen je vroeg of ze thee wilde, en zeiden ze ja, maar in de tijd die het kostte om de thee te zetten, zijn ze bewusteloos geraakt. Dan moet je de thee neer zetten en je verzekeren dat de bewusteloze persoon in orde is en – dit is het belangrijkste – forceer ze niet de thee te drinken.
Als iemand ja zei tegen thee, begonnen zijn de thee te drinken, en bewusteloos raakte voor ze de rest op konden drinken, ga dan niet het restant van de thee door de keel naar binnen gieten. Haal de thee weg, en verzeker je ervan dat diegene veilig en in orde is. Want bewusteloze mensen willen geen thee. Vertrouw me hierover.
Als iemand ja zei tegen thee afgelopen zaterdag, betekend niet dat ze elke keer thee willen. Dan willen ze niet dat je onverwacht langs komt bij hun huis en hun verplicht de thee te drinken onder het mom van “MAAR JE WILDE HET VORIGE WEEK OOK”, of wakker te worden en te ontdekken dat er thee door je keel gegoten wordt met “MAAR JE WILDE GISTERENAVOND THEE”.
En zo doe je dat. Het geniale van deze metafoor legt in feite alles bloot op tafel – ALLES – dat verkeerd is met de ongeïnteresseerden dinosaurussen die denken dat het concept van toestemming een ingewikkelde is. Dat is het niet.
8nnemiek schreef:Ik ga het voorbeeld van TS volgen, en ook mijn stipje verwijderen. Ik heb het topic als meelezer gevolgd omdat ik wilde weten hoe het met ts ging en heel erg met haar meeleef, maar het enige wat ik lees is de ene na de andere pagina met geruzie en gekat tussen bokkers.
Ik hoop dat ts weet dat er ook heel veel bokkers zijn die oprecht meeleven en haar ontzettend dapper vinden, en hopelijk kan ze daar heel veel steun uit halen. Ik wens haar ook veel sterkte en hopelijk kan ze dit alles uiteindelijk achter zich laten