Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:47

Ketaki schreef:
tja, ik had heel makkelijk gezegd, ik ken die persoon niet.
probleem is dus voor hem.

:evaw: :evaw:

zo, wat een vriendelijkheid.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:26

Sammie schreef:
Denk dat die conducteur daar weinig om had gegeven :)

dat is niet de conducteur zn probleem, dat is die man-vrouw zn probleem.

als jij zegt nee, heeft de conducteur daar ook mee te handelen, en had hij dus een boete moeten uitschrijven. :)

Sammie

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:30

Dat is denk ik nog maar de vraag. Want dat hoeft de conducteur dus niet te doen. En we zullen het ook nooit weten ook :P

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 00:27

ik vind zowiezo niet dat een conducteur daarover te beslissen heeft.

als ik niemand met korting laat mee reizen, terwijl diegene wel een kaartje met korting koopt, is het diegene zn probleem.

de conducteur had dan maar een boete moeten uitschrijven, helaas blijkt wel weer dat ze daar te laks mee zijn.

@ kinke, ik laat zowiezo al niemand met korting meereizen, die ik niet ken.

en dan lees je het misschien zo, maar kun je het altijd anders verwoorden, dus dat je het " niet netjes " vindt, is jouw probleem.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 00:33

Ketaki: ik ben het met je eens hoor, dat als jij dat niet wilt, de conducteur dat dan niet bepaald. Maar hoe zie jij het andersom dan? Als een random iemand je dat gevraagd heeft en je hebt daarin toegestemd en de conducteur die komt daarachter?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 00:37

Maartje1990 schreef:
Ketaki: ik ben het met je eens hoor, dat als jij dat niet wilt, de conducteur dat dan niet bepaald. Maar hoe zie jij het andersom dan? Als een random iemand je dat gevraagd heeft en je hebt daarin toegestemd en de conducteur die komt daarachter?

als een persoon zelf dat had gevraagd, had ik er idd over kunnen nadenken,
houdt er gewoon niet van, als een conducteur dat voor mij gaat beslissen.

vind dat best onbeschoft. :r :r :r -:(- -:(-

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 01:43

Maartje1990 schreef:

De conducteur heeft niks om achter te komen, want het mag gewoon ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 01:46

Volgens mij is hier niet echt het punt of het mag of niet, maar dat het gewoon niet netjes is dat je er vanuit gaat dat een ander wel de moeite doet zodat jij met korting kan reizen...

Voor degenen die vinden dat het je geen extra moeite kost: vraag je nog eens dringend af of die kortingskaart/OV-kaart van mij gewoon uit de lucht komt vallen of dat ik er nog wat voor moet doen...

En ja echt, ik heb een hoop spullen waarvan het mij niks kost als anderen het gebruiken. Mijn huis, mijn bed, mijn studieboeken, mijn keukenapparaten, mijn balkon... Nou, mooi niet dat iemand daar aan komt :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 01:50

Dat weet ik, daarom haal ik het ook aan (zie ook mijn eerdere berichten) Veel mensen hier zeggen iets in de trant van "ik doe het wel maar als we betrapt worden, dan is de boete voor degene die meereist" of "ik ga niet meewerken aan fraude" o.i.d
Beide totaal niet van toepassing, want je bent niet in overtreding als je ervoor kiest iemand met korting mee te laten reizen die je pas net kent, noch is de meereizer in overtreding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 03:13

Ik durf zo gauw niet te zeggen of het fraude is oid, wel dat ik het behoorlijk asociaal vind als wildvreemde mensen bij me komen schooien om mee te reizen.
Prima als ze dat willen, maar wel tegen een kleine tegenprestatie en laat dat nou juist iets zijn waar ze meestal te gierig voor zijn getuige de reacties in het topic. :Y)
Kijk, bied ik het zelf aan dan vind ik het al heel anders, heb nu ook op een ander forum en op een FBgroep waar meetings gepland staan aangegeven dat er maximaal 3 man mee kan reizen met 40% korting en evt een 4e met zo'n gratis meereiskaartje.

Maar als een wildvreemde zo op me af komt stappen krijgt die, afhankelijk van mijn humeur, te horen dat 'ie mee kan mits tegen betaling en dat kan een kop koffie zijn of max €2,- per rit afhankelijk van hoe ver diegene moet zijn.
Ik betaal zelf ook €50,- per jaar voor mijn abonnement en heb het niet al te breed, dus waarom zou ik een ander daar dan kosteloos van laten profiteren?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:06

De conducteur is juist de persoon die dat beslist :+ (of ie wel of geen boete/waarschuwing heeft).

Een dergelijke opmerking is vergelijkbaar met tegen een politie zeggen dat ie een boete uit moet schrijven omdat je ergens 10km te heb gereden. Dat hoeft ie niet, hij mag er ook voor kiezen een waarschuwing te geven of je niet eens aan te houden.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:16

lor1_1984 schreef:
Ik betaal zelf ook €50,- per jaar voor mijn abonnement en heb het niet al te breed, dus waarom zou ik een ander daar dan kosteloos van laten profiteren?

Omdat je iets voor je medemens wil doen? Een onzelfzuchtige daad? Iemand helpen zonder iets terug te verwachten? Pay it forward?
Omdat je graag iemand helpt zonder er zelf beter (of slechter) van te worden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:22

Nou ja.. kijk dat vind ik ergens prima als het wel op wederzijdse kindness en eerlijkheid is. Iemand die bewust zo’n kaartje koopt om er een slaatje uit te slaan, kun je nog steeds ja zeggen. Maar je hebt dan ook gewoon het recht om nee te zeggen, aangezien die persoon wel bewust het risico wil lopen. Dat is zijn risico, dus treft de persoon een barmhartige Samaritaan heeft hij geluk en treft hij alleen maar nee’s heeft hij pech en is dat zijn verantwoording en niet dat van de nee zeggers ;)

Overigens, geheel terzijde, vanuit de psychologie doet ieder mens eigenlijk alleen maar iets om er zelf beter van te worden. Is het om een bepaalde status te krijgen dan is het wel een persoonlijk ‘goed’ gevoel. (Het nee zeggen, want het is onbeschoft valt ook daar ook onder :D ) Maar goed ’t wordt dan wel een hele andere discussie zo :D

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:48

Als iemand mij dat zou vragen zou ik daar geen probleem mee hebben. Dat ik echter een gewoon kaartje heb en geen mensen met mij mee kunnen reizen met korting komt diegene dan bij controle wel achter :+ .
ik zie er jong uit, en studeer momenteel ook nog (maar geen ov meer) dus wat dat betreft zullen veel mensen er van uit gaan dat ik student ben en wel een ov heb, tsjah, als diegene daar dan van uit gaat dan is dat gewoon zijn eigen domme fout :P

als men specifiek vraagt of ik een kortingskaart/abbo heb dan zeg ik dat natuurlijk wel dat ik die niet heb, dus dat ze niet met mij mee kunnen reizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:24

Nah, beetje raar dat je dan niet gewoon zegt dat je geen ov hebt of kortingskaart. :=

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:26

Als ze daar nou niet naar vragen?

Ik vind het wel humor van Rintah eerlijk gezegd.. :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:28

Rebeccaa schreef:
Nah, beetje raar dat je dan niet gewoon zegt dat je geen ov hebt of kortingskaart. :=

En zo komen we weer op hetzelfde uit: het vragen is blijkbaar heel normaal, maar alle antwoorden die wat anders zijn dan ja natuurlijk worden gezien als raar of asociaal.
Als iemand nadrukkelijk vraagt om op jouw korting mee te mogen reizen, dan vind ik het ook raar als je ja zegt terwijl je die korting niet hebt. Maar als ze alleen vragen om te mogen meereizen? Zonder te vragen of je wel een ov hebt of zonder aan te geven dat ze willen meereizen vanwege de korting? Dan vind ik het juist echt briljant gevonden om ja te zeggen. Moet je maar vragen wat je werkelijk bedoeld.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:29

Ketaki schreef:
Ess_Ramona schreef:
O ja herkenbaar.
Laatst kreeg ik half t bevel van een conducteur :Y) . Ik had mijn studenten OV, en iemand had een 40% kaartje gekocht en kwam op t station achter dat zn studentenpas thuis lag (yeah right). Dus mocht ie kiezen, of met mij voor 40% korting, of boete :').

Ik kende die jongen totaal niet :').

tja, ik had heel makkelijk gezegd, ik ken die persoon niet.

probleem is dus voor hem.

:evaw: :evaw:

Nee dat is lekker sociaal?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:30

Dat vind ik nou echt flauw.
Wat is daar nou lol aan? :r

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:32

ZeSteigert schreef:

Tja.. Ik vind het flauw dat men een kaartje met korting koopt zonder zelf een kortingsproduct te hebben en er dan maar van uit gaat dat je met een ander mee kan reizen die wel zelfs een kortingsproduct heeft.. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:36

Nanne schreef:
ZeSteigert schreef:

Tja.. Ik vind het flauw dat men een kaartje met korting koopt zonder zelf een kortingsproduct te hebben en er dan maar van uit gaat dat je met een ander mee kan reizen die wel zelfs een kortingsproduct heeft.. ;)

Maar jij hebt er toch niks minder om? Het kost jou geen moeite, je hoeft niks uit te lenen (dus de vergelijking met een bed of een zweep slaat nergens op) enz.
Het enige dat je hoeft te doen is beamen dat iemand met je reist, wanneer daar naar gevraagd wordt.
Of, wanneer je dat tóch perse niet wil, vriendelijk weigeren.
Maar zelfs weigeren en om een boete vragen, wanneer een conducteur dit voorstelt is net zo onsportief als die voetballers die om een kaart voor de tegenstander vragen. Ík vind dat erg a-sociaal!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:40

Aan mij vragen ze het sowieso niet, maar als ik diegene niet ken zeg ik ook gewoon nee. Ik mag met mijn kaart ook mensen met korting mee nemen. MAG, ik ben het niet verplicht en ga het ook zeker niet doen voor mensen die op zo'n manier reizen.

Sterker nog die mensen, mocht ik die tegenkomen in de trein en ze hebben niemand gevonden waarmee ze mee konden reizen, krijgen van mij een nieuw kaartje vol tarief met 35 euro wettelijke verhoging en het kortingskaartje neem ik in beslag.

Het kost mij niks uit mijn portomonnee, dat is een feit. Maar ik ga niet liegen en zie het als profiteren van een ander die wel netjes betaald voor zijn of haar kortingsproduct.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:57

ZeSteigert schreef:

Ik heb hier altijd lol om. Net zoals een situatie aan tafel die ik grappig blijf vinden: mag ik de boter even? Doodleuk antwoorden met ja hoor dat mag en vervolgens niks doen. Levert altijd hetzelfde op: ,kan je de boter dan ook even aangeven?' -ja hoor, dat kan ik- 'Wil je dat dan ook even doen?' -oh dat wil ik best hoor- 'doe dat dan ook!' En dan de klapper: alleen als je het netjes vraagt!
Blijft grappig :-)
Vind ik van dit dus ook. Hilarisch eigenlijk. Vooral als je er dan een hele rare kop bij trekt en bloedserieus zegt dat je werkelijk dacht dat diegene gewoon gezellig bij je wou zitten. Wist jij veel?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:03

Nanne schreef:
ZeSteigert schreef:

Of je gaat eerst mensen vragen en als je niemand vindt alsnog een normaal kaartje kopen..
Het slaat toch nergens op dat je zoiets zegt? Je weet echt wel wat iemand hiermee bedoelt en je bent echt gewoon gemeen als je dan ja zegt terwijl je geen kortingskaart hebt. Kick je erop dat andere mensen een boete krijgen ofzo? Is dat leuk? Ik begrijp dat echt niet.
zwerte: Dat voorbeeld vind ik dan wel weer een goeie :j Maar daar maak je gewoon een lolletje en hier moet iemand nog geld betalen en dat is echt niet grappig meer.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:08

ZeSteigert, dat soort vragen slaan nergens op natuurlijk.. ;)
Als een zwartrijder aan mij vraagt of ik er op kick een boete uit te schrijven is mijn antwoord steevast ja.. Dag.. Dat wil je dan toch horen? Dan zal ik het zeggen ook.

Ik doe in die gevallen gewoon mijn werk. Wat er van mij verwacht word.

Men kan ook van elkaar accepteren dat iedereen hier anders over denkt en mee omgaat. ;)

Als jij willens en wetens een kortingskaartje koopt en dan rekent op het feit dat iemand je wel mee neemt, verdien je misschien wel een boete om te begrijpen dat het niet zo werkt. Maar dat is mijn mening.