Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Magrathea

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:00

Je hebt ook niet-lekker-Turks eten, net zo goed als Turks eten wat wel lekker is. Jij vond het niet lekker, jammer, maar als ze wel 'rekening met je hadden gehouden' had het net zo goed niet lekker kunnen zijn.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:01

@tweebelgen, ja, men gaat dood van 1 dag geen vlees inderdaad.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:04

Ik wel ja :D

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:04

Kun je ook omdraaien, als je niet tevreden ben het menu kom dan niet. Het is onmogelijk om rekening te houden met iedereen. Er zijn mensen die principieel iets tegen vlees hebben. Die willen dan ook niet meewerken/ betalen asn de vleesindustrie en willen geen dode beesten op hun bruiloft. Mag toch hopen dat je daar gewoon respect voor kunt opbrengen?
En waarom kun je, als niet moslim niet gewoon moslim eten mee-eten? Why not? Wat is er zo erg aan een avond geen vlees/ geen aardappelen/ geen ketchup?
Laatst bijgewerkt door xSogno op 06-12-13 15:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:05

liekensancho schreef:

Wat een kinderachtige opmerking, als het enige argument wat de vega's hebben, van een dag geen vlees ga je niet dood is, waarom voeren we deze discussie dan nog? Van 1 keervlees eten ga je ook niet dood, je wordt er misschien ziek van, maar je gaat er niet dood aan. Ik kan ook ziek worden van de salades of vega gerechten.

Esmeej, ik heb liever ook geen dode mensen op mijn bruiloft....

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:05

tweebelgen schreef:
Ik wel ja :D

Eet je bij je ontbijt toch lekker worst op je boterham...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:06

xx_Horsiex schreef:
liekensancho schreef:

Wat een kinderachtige opmerking, als het enige argument wat de vega's hebben, van een dag geen vlees ga je niet dood is, waarom voeren we deze discussie dan nog? Van 1 keervlees eten ga je ook niet dood, je wordt er misschien ziek van, maar je gaat er niet dood aan. Ik kan ook ziek worden van de salades of vega gerechten.

Al aangepast hoor.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:07

Esmeej333 schreef:
xx_Horsiex schreef:

Al aangepast hoor.

Was een grapje hoor. Sorry.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:09

Niet gaan zou ook weinig respectvol naar mijn collega zijn, toch ?
En het is inderdaad niet erg om een keer geen vlees te eten. Als je feest wil houden hou rekening met iedereen. Of zijn ze alleen maar goed om een envelop met Euro's te geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:12

Waarom? Het is een uitnodiging, geen verplichting.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:14

Waarom geldt dat alleen voor het bruidspaar en niet voor gasten. Als zij principieel tegen vlees eten zijn, hoef je daar als hun gast dan geen rekening mee te houden? Als je een heel uitgebreid menu/ buffet hebt hou je toch ook rekening met iedereen. Keus genoeg, pasta, rijst aardappelen, groente salade, bladerdeeg. Vegetarische keuken is niet beperkt, het is alles alleen dan zonder vlees. Je kunt kiezen wat je wilt, zit alleen geen dood beest in.
Jij kunt je het misschien niet voorstellen, maar voor sommige mensen is geen vlees eten hetzelfde als een geloof, ze staan er gewoon heel sterk achter. Een moslimstel gaat ook geen varkensvlees serveren op hun bruiloft omdat er een paar Hollanders komen.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:17

Als ik op voorhand zou weten dat het vegetarisch is, zou ik ook niet gaan. Maar dat staat gewoonlijk niet op de uitnodiging.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:20

het was niet kort door de bocht bedoeld maar mensen reageren zo vreemd op die ene dag zonder vlees... dat ik het niet kon laten zo te antwoorden.
Men houdt namelijk nooit geen rekening op een feest met mij.. zelfs bij het buffet van mijn ouders hun jubileum zat overal vlees en vis door, warme beenham erbij.. ik zat dus letterlijk met een stukje stokbrood met kaas erop... ik voelde me wel zitten ja.. zelfs voor de kinderen waren er hamburgertjes apart meebesteld... ik heb echt veel lol gehad die dag maar vond het eten écht een domper... en dit is geen 1 keer per jaar.. nee.. maak het tig keer mee helaas dat ik op droog stokbrood sta te kauwen... bbq na bbq... mijn eigen bruiloft geen compleet vegetarisch eten laten serveren??
Dan zal ik de vegetarische slager zijn tonijn en gerookte paling serveren ;-), schijnt dat mensen gewoon geen verschil proeven met échte vis... maar zelfs dat is voor een vegetarier overbodig, als iets teveel naar vlees gaat smaken of vis hoeft het voor mij namelijk ook al niet meer :-(. Het zou een hoop geld schelen voor het buffet als iedereen lekker groentegerechten met rijst oid gingen serveren ;-) ipv vlees etc .. dat ook nog ;-)

enne... VEGA KAAS... ;-)
Laatst bijgewerkt door liekensancho op 06-12-13 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:21

tweebelgen schreef:
Als ik op voorhand zou weten dat het vegetarisch is, zou ik ook niet gaan. Maar dat staat gewoonlijk niet op de uitnodiging.

Dus als je wordt uitgenodigd voor een avondfeest vanaf 20:00 uur en ze serveren alleen vegetarische hapjes, dan zou je niet komen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:24

tweebelgen schreef:
Niet gaan zou ook weinig respectvol naar mijn collega zijn, toch ?

tweebelgen schreef:

Dus het is niet respectvol om niet te gaan, behalve als ze vegetariërs zijn?

Esmeej zegt het heel goed, zo raar is het toch niet om principieel iets uit je dieet te weren?

Ik doe nog even een voorbeeldje: stel een bruidspaar is erg gesteld op het milieu en kiest voor het concept 'regionale producten' ofzoiets. Ofwel, uitsluitend producten op de bruiloft die uit een straal van zoveel km komen, uit het principe dat er dan minimale uitstoot van schadelijke gassen voor het milieu is.
Dat betekent dus wel dat er geen exotisch fruit te krijgen is op de bruiloft, geen vis dat van ver moet komen, terwijl er misschien wel mensen komen die dat juist heel lekker vinden.
Gaan de tegenstanders in dit topic dan ook wegblijven? Omdat ze per se in hun dessert exotisch fruit willen hebben? Terwijl er ruime keuze is uit lekkere gerechten van regionale producten?

@liekensancho, jaaaa, de vegetarische slager, jammie <3

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:57

tweebelgen schreef:

Je weet nooit wat je krijgt. Ook als er wél vlees is, wil dat nog niet meteen zeggen dat iedereen dat lekker vindt. De een houdt van drellen en stoofvlees en varkenssnuit, de ander van gegrilled mager vlees...
Of je krijgt krokodil en struisvogel op je bord... vind ook niet iedereen je van het, maar het is wel vlees.

Het is gewoon afwachten wat je voor je neus krijgt en gewoon niet eten wat je niet lekker vindt, wel eten wat je wel lekker vindt. Je komt niet voor de maaltijd.

Als je zo benauwd bent of je wel wat krijgt dat je lekker vindt, kun je wat meenemen, of vooraf bij de snackbar langs gaan of de uitnodiging afwijzen...

Ik kom bijna altijd in huizen en op gelegenheden waar het kotsen me nader staat dan smullen als ik het eten zie, want ik houd niet van de portugese keuken, maar ik laat de pret niet drukken daardoor. Ik zeg dank je wel en probeer links en rechts een stukje en eet wat meer brood. Het komt immers uit een goed hart en het wordt me gegund. Daar gaat het toch om?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:05

hier wordt in ons huis ook alleen vega geserveerd op verjaardagen enzo.
Ik ga voor mijn gasten geen worst in huis halen, genoeg ander lekkers dat ze kunnen eten, ik blijf er weer mee zitten. Heb er verder geen problemen mee en op onze kleine bruiloft heeft iedereen behalve ik prima vlees gegeten. Maar jouw bruiloft, jouw keuze.
Mensen die denken dat vega alleen maar vies is, hebben nog nooit goed vega gegeten.

Overigens denk ik dat alle gerechten in die 20zaken wat hier als voorbeeld even genoemd werd, ook prima vega besteld kunnen worden in overleg.
goed vega eten is imo dan ook gewoon min of meer dezelfde maaltijd, maar dan zonder het vlees.
Dat vega alleen maar salade, quiche of omelet is vind ik echt niet meer van deze tijd, helaas zie je het nog wel erg vaak.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:11

opisop_shop schreef:
Overigens denk ik dat alle gerechten in die 20zaken wat hier als voorbeeld even genoemd werd, ook prima vega besteld kunnen worden in overleg.

Dat denk ik ook. Ze moeten daarvoor nl vaak wat andere of extra ingrediënten in huis halen dan ze standaard in huis hebben en die alleen maar zouden liggen rotten als ze het in huis hadden en er komen een paar dagen geen vegas opdagen....

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:13

opisop_shop schreef:
Ik ga voor mijn gasten geen worst in huis halen, genoeg ander lekkers dat ze kunnen eten, ik blijf er weer mee zitten. Heb er verder geen problemen mee en op onze kleine bruiloft heeft iedereen behalve ik prima vlees gegeten. Maar jouw bruiloft, jouw keuze.
Mensen die denken dat vega alleen maar vies is, hebben nog nooit goed vega gegeten.

goed vega eten is imo dan ook gewoon min of meer dezelfde maaltijd, maar dan zonder het vlees.
Dat vega alleen maar salade, quiche of omelet is vind ik echt niet meer van deze tijd, helaas zie je het nog wel erg vaak.

Vergeet de eeuwige geitenkaas niet :r

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:19

Ik heb toen ik een tijd geleden weer vegetarisch wilde eten gevraagd om lekkere recepten maar veel konden mensen toch niet opperen ... ('google eens op...' ja dat snap ik ook wel, maar dan kom je juist uit op vieze dingen als gevulde aubergine of bonenschotels :r Als je mensen hun persoonlijke aanraders vraagt komt er blijkbaar ook niet veel omhoog 'de vegaballetjes van de Aldi zijn best lekker hoor :)) Nou jeuh, de opwinding werd me bijna teveel... ;) )

Maar overtuig me: een gerecht zonder kaas, zonder vlees, zonder vis/schelp-/schaaldieren, geen pasta, geen rijst, geen bonen, geen aubergine, voor mijn kinderen mag het niet pittig of pikant zijn en ivm allergieën geen melk of ei bevatten, geen roomsauzen, geen Italiaanse kruiden, geen tofu of taugé of dat soort spul. Maar wel smakelijk, vullend en het gevoel gevend dat je een complete maaltijd gegeten hebt.

Ben benieuwd of er iemand een lekker weekmenu in elkaar kan zetten voor me waar ik het hele gezin blij mee kan maken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:22

Rumina schreef:
opisop_shop schreef:

Vergeet de eeuwige geitenkaas niet :r

Geitenkaassalade is standaard het enige vega gerecht in standaard restaurants. Echt smerig.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:23

Mijn bruiloft, mijn eten.
Lusten ze het niet, dan eten ze maar niet. En als iemand hierom niet komt, is dat maar beter ook dan. Dat is geen echte vriend/vriendin. Ik hoop dat op mijn bruiloft de mensen voor mij komen, niet voor het eten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:26

Geen idee, ben zelf niet zo'n moeilijke eter. Ik eet dus gewoon het standaard A/G/V maar dan met een nepburgertje erbij. Maar salades kun je zalig vega eten, dingen als prei-kerriestamppot of bijvoorbeeld verse aardappelpuree met broccoli doorelkaar en lekker sausje met creme fraiche. Of rijst met gewokte groentes, creme fraiche en kaas. Nasi zonder vlees smaakt ook prima vind ikzelf.
En kaas etc. kun je ook vega halen, hoewel veel vegetariers daar niet heel moeilijk over doen naar mijn idee.
Moet zeggen dat ik al vegetarier ben sinds mijn 12e dus ik mis naar mijn idee ook niets, ben gewoon niet echt anders gewend.
Ik eet gewoon normale gerechten maar laat het vlees dus weg of vervang het voor iets vega's.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:38

Urielle schreef:
Ik heb toen ik een tijd geleden weer vegetarisch wilde eten gevraagd om lekkere recepten maar veel konden mensen toch niet opperen ... ('google eens op...' ja dat snap ik ook wel, maar dan kom je juist uit op vieze dingen als gevulde aubergine of bonenschotels :r Als je mensen hun persoonlijke aanraders vraagt komt er blijkbaar ook niet veel omhoog 'de vegaballetjes van de Aldi zijn best lekker hoor :)) Nou jeuh, de opwinding werd me bijna teveel... ;) )

Maar overtuig me: een gerecht zonder kaas, zonder vlees, zonder vis/schelp-/schaaldieren, geen pasta, geen rijst, geen bonen, geen aubergine, voor mijn kinderen mag het niet pittig of pikant zijn en ivm allergieën geen melk of ei bevatten, geen roomsauzen, geen Italiaanse kruiden, geen tofu of taugé of dat soort spul. Maar wel smakelijk, vullend en het gevoel gevend dat je een complete maaltijd gegeten hebt.

Ben benieuwd of er iemand een lekker weekmenu in elkaar kan zetten voor me waar ik het hele gezin blij mee kan maken.

En quinoa, noedels en couscous. En pasta, een je dat niet ivm smaak? En eten jullie rijst wel als risotto bijvoorbeeld?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:42

Urielle, nee, mij niet. Vooral zonder rijst en bonen lijkt het me erg lastig, en ook de beperkingen aan kruiden is moeilijk. Ik kan wel wat bedenken hoor, maar het is toch lastiger. Er zijn bv lekkere curry's te verzinnen (bv met cashewnoten), maar meestal eet je dat met rijst. (Maar: een heerlijke marokkaanse kikkererwten-quinoa-salade met munt en verse basilicum. Of een Italiaanse ovenschotel met koolraap en tomatensaus en vegetarisch gehakt / quorn, maar ja, italiaanse kruiden en ik weet niet hoe ok quorn eigenlijk is. Zuurkoolschotel met ananas, rozijntjes en pistachenoten. Gember-wortel-pompoensoep is ook lekker, met een scheutje kokosroom bv. Falafelbolletjes of gegrilde puntpaprikaatjes met soyayoghurt-muntsaus als hapjes. Jummie.)

Het gemeenschappelijke van 'tofu of tauge of dat soort spul' zie ik niet helemaal trouwens.

Maar ik snap het punt heel goed: zelf heb ik mijn pogingen richting vegetarisme opgegeven toen ik zuivel en tarwe van het menu schrapte. 't Is al erg genoeg om geen kaas en geen creme fraiche meer te mogen ;(
(Maar dat terzijde)