Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:47

Een aantal mensen hebben aangegeven dat ze in de bijstand zitten of weinig geld hebben en dat dit goed te doen is. Leuk is anders inderdaad, maar ik heb ze niet horen klagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:48

Mavelle schreef:
Wat hebben we het met z'n allen toch slecht hier |(
Bijzonder dat de mensen die het minst te besteden hebben hier het minste klagen.

Je enige post in dit hele topic, sneu hoor

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:51

Russel, jouw vriendin krijgt geen huurtoeslag hoor. Huurtoeslaggrens ligt onder de 700 euro.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:54

Air schreef:
Russel, jouw vriendin krijgt geen huurtoeslag hoor. Huurtoeslaggrens ligt onder de 700 euro.

Het verschil kan veroorzaakt worden doorservicekosten. Die 700 euro is kale huur.

Air

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:59

Servicekosten vergoeden ze ook maar tot een bepaald deel. Geloof iets van max. 19 euro per rubriek, waar er 3? van zijn.
Dan kom je nooit niet aan 180 euro erbij. ;)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:02

Air schreef:
Servicekosten vergoeden ze ook maar tot een bepaald deel. Geloof iets van max. 19 euro per rubriek, waar er 3? van zijn.
Dan kom je nooit niet aan 180 euro erbij. ;)

Ik bedoel het andersom. Die 180 euro kunnen de servicekosten zijn.

Een vriendin van mij betaald 650 euro huur en 178 euro servicekosten. Zij ziet totale huur als 738. Voor de toeslagen is echter die 650 van belang.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:02

russel schreef:
Mavelle schreef:
Wat hebben we het met z'n allen toch slecht hier |(
Bijzonder dat de mensen die het minst te besteden hebben hier het minste klagen.

Je enige post in dit hele topic, sneu hoor

Dan moet jij beter lezen ;)

Komop mensen, laten we het gewoon weer draaien naar waar het om gaat. TS gaat leven op 'bijstandsniveau'. Dan heeft ze meer aan tips voor bijvoorbeeld goedkoop boodschappen doen en ervaringen van mensen die op hetzelfde niveau geleefd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:03

Ja dat klopt. Krijgt ze ook. Haar huis is 2 keer zo groot als dat van mij en haar bruto huur gelijk aan onze hypotheek :+ , dan is het ook makkelijk te vergelijken....zij 2 kinderen, ik 1 paard, 2 volwassenen..zelfde besteedbaar inkomen..alleen anders in uitgave..

Overigens vind ik de grens van bijstand abominabel laag hoor...maar het is een afspiegeling van een norm. En die norm is wat de minima verdiend met werk. Maar de jantjes modaal die vol in de belastingvijver gegooid worden. Jaar in jaar uit, zijn daar ook tot gezakt.

Dus als we on topic blijven denken, "leven op bijstandsnivo, ik ga het doen!, zijn er al genoeg die dat doen, maar niet uit vrije wil.

Als ik dan lees hoe gemeenschapsgeld over de balk gegooid wordt met ego projecten, ben ik van mening dat er wel wat meer gegeven kan worden als uitkering.

Wij de minima en uitkeringsgroep is de allergrootste groep van Nederland, die koopkracht omhoog is economie verbeteren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:08

Mavelle schreef:
Komop mensen, laten we het gewoon weer draaien naar waar het om gaat. TS gaat leven op 'bijstandsniveau'. Dan heeft ze meer aan tips voor bijvoorbeeld goedkoop boodschappen doen en ervaringen van mensen die op hetzelfde niveau geleefd hebben.

Er zijn al zat tips gegeven en ik heb daar ook aan meegedaan.

Kom maar op met tips!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:12

Mavelle schreef:
Een aantal mensen hebben aangegeven dat ze in de bijstand zitten of weinig geld hebben en dat dit goed te doen is. Leuk is anders inderdaad, maar ik heb ze niet horen klagen.

Toen ik nog schulden had had ik het veel minder breed dan nu, want bezig met alles af te betalen.
Toen moest ik dus gewoon rond zien te komen van die €20,- pw aan zakgeld.
Erg leuk als je regelmatig van Nunspeet naar Amersfoort moet voor behandelingen en je niet meer aan de voorwaarden voldoet van het zgn ziekenfondsvervoer.
Mijn oplossing hierbij was om alles zoveel mogelijk op 1 dag te plannen, zodat ik niet continue aan het op en neer reizen was.
Ook probeerde ik de afspraken met mijn hulpverleners niet in dezelfde week te laten vallen, zodat ik niet gelijk mijn hele zakgeld kwijt was aan reiskosten, of juist op dezelfde dag zodat ik enkel de kosten kwijt was voor Nunspeet-Amersfoort omdat mijn hulpverleners op dat traject zaten.
De kat kreeg op den duur geen blikvoer meer (ze deed 2 dagen met een kuipje van €0,17), omdat ik dat niet kon ophoesten, wel gaf ik haar regelmatig een stukje vlees van wat wij kochten met de weekboodschappen.
M'n ratten heb ik toen ook overgezet op goedkopere manier van voeren:
hun dure voer gemengd met een goedkope mix en verder enkel restjes groenten enzo ipv dat er speciaal voor ze werd gehaald.
1 van m'n ratten had ik toen net aangeschaft en toen werd ik ziek en zat financieel niet goed, dus die is uitgeplaatst naar een liefhebber.
Ook heb ik de verdere rattengroep langzaam laten uitsterven ipv (later) weer nieuwe ratten bij te halen als er 1 overleed en ben ik gaan 'shoppen' naar een goedkope dierenarts.
Voorbeeld:
Ik betaalde voor euthanasie bij de nieuwe dierenarts €23,- inc reiskosten, ipv de €53,- ex reiskosten die ik eerder betaalde.
Scheelde me €30,- die ik weer in de verzorging van m'n diertjes kon steken. :)

Ik ontdekte ook dat als je bij Kruidvat shampoo, crèmespoeling en douchegel haalde, je bij elkaar €1,50 kwijt was.
Weer een mooie besparing. :)
Ik kocht enkel nog luxere producten als ik een bon had gekregen voor bijv mijn verjaardag en dat was dan ook echt een traktatie. *\o/*

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:13

Interessant topic, misschien zou ik ook eens 'bewuster' moeten kopen.

Ik verdien ongeveer 2750 bruto per maand en woon nog thuis.
Mijn vaste lasten zijn de paarden a 150 euro, telefoon abonnement 60 euro, zorgverzekering 12 euro (100 - 88 toeslag).
Mijn vriend heeft een eigen bar waar we dus bijna elk weekend zitten en wat dus aardig goedkoop is, ik interesseer me niet voor make-up of kleding. Heb dus alleen het hoognodige. Wel 2 op maat gemaakte mantelpakken voor mijn werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:25

88 euro toeslag? zal je vast wel weer terug moeten betalen straks. :P

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:27

Anoniem schreef:
88 euro toeslag? zal je vast wel weer terug moeten betalen straks. :P

Ja ik heb het al meerdere malen opgezegd maar blijf het ontvangen. Einde van het jaar zal ik wel weer een rekening krijgen ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:28

Matheno schreef:
Interessant topic, misschien zou ik ook eens 'bewuster' moeten kopen.

Ik verdien ongeveer 2750 bruto per maand en woon nog thuis.
Mijn vaste lasten zijn de paarden a 150 euro, telefoon abonnement 60 euro, zorgverzekering 12 euro (100 - 88 toeslag).
Mijn vriend heeft een eigen bar waar we dus bijna elk weekend zitten en wat dus aardig goedkoop is, ik interesseer me niet voor make-up of kleding. Heb dus alleen het hoognodige. Wel 2 op maat gemaakte mantelpakken voor mijn werk.

Ik zou als ik jou was maar even contact opnemen mbt je zorgtoeslag. Die hoort namelijk lager te zijn dan 88 euro. Of nu opsparen. Dat kan ook, in ieder geval niet uitgeven want je moet geheid terug betalen aan het eind van het jaar.

Even online doorgeven en klaar...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:30

Winged schreef:
Ik zou als ik jou was maar even contact opnemen mbt je zorgtoeslag. Die hoort namelijk lager te zijn dan 88 euro. Of nu opsparen. Dat kan ook, in ieder geval niet uitgeven want je moet geheid terug betalen aan het eind van het jaar.

Even online doorgeven en klaar...

Ik ga er inderdaad vanuit dat ik dit straks kan terug betalen, maar ik geef het ook niet uit. Per maand hou ik ongeveer een goede 1500,- over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:33

Ach ik heb ook al mijn belastingen in 1x moeten betalen, als je van tevoren weet dat je het moet betalen kun je het wel apart zetten. :P Maar 60 euro voor een telefoon abonnement is veel. Ik koop liever zelf een telefoon met een goedkoop abandonnement erbij. Dan ben je uiteindelijk nog steeds goedkoper uit. In de winkel proberen ze je van alles aan te smeren maar met een beetje hoofdrekenen weerleg je hun geneuzel dat je 'goedkoper' uit zou zijn bij hun. :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:49

Toeslagen terugbetalen, breek me de bek niet open :x
Ik betaal al 3 jaar al mijn zorgtoeslag weer terug en heb ook al 3 jaar contact gehad om de toeslag stop te zetten. Het is me nog niet gelukt.
Krijg ik vorige week een brief: 'mevrouw, we constateren dat uw inkomen al een aantal jaar te hoog is en u al een aantal jaar de zorgtoeslag moet terug betalen. Daarom zetten wij de zorgtoeslag stop.'
Eeehm ja.... 8)7

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:51

Anoniem schreef:
Ach ik heb ook al mijn belastingen in 1x moeten betalen, als je van tevoren weet dat je het moet betalen kun je het wel apart zetten. :P Maar 60 euro voor een telefoon abonnement is veel. Ik koop liever zelf een telefoon met een goedkoop abandonnement erbij. Dan ben je uiteindelijk nog steeds goedkoper uit. In de winkel proberen ze je van alles aan te smeren maar met een beetje hoofdrekenen weerleg je hun geneuzel dat je 'goedkoper' uit zou zijn bij hun. :P

Dat sowieso, maar de pijn komt minder hard aan als je per maand betaalt dan in 1x 700 euro voor een telefoon. ;)

Amanda schreef:
Toeslagen terugbetalen, breek me de bek niet open :x
Ik betaal al 3 jaar al mijn zorgtoeslag weer terug en heb ook al 3 jaar contact gehad om de toeslag stop te zetten. Het is me nog niet gelukt.
Krijg ik vorige week een brief: 'mevrouw, we constateren dat uw inkomen al een aantal jaar te hoog is en u al een aantal jaar de zorgtoeslag moet terug betalen. Daarom zetten wij de zorgtoeslag stop.'
Eeehm ja.... 8)7

Same here hahaha. Alleen ik krijg het dus nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:16

Ik heb mijn telefoon goedkoop via amerika gehaald, het kostte echte veel minder dan 700 euro. :P

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:19

Anoniem schreef:
Ik heb mijn telefoon goedkoop via amerika gehaald, het kostte echte veel minder dan 700 euro. :P

Ik vertrouw dat nooit zo, en wil de telefoon altijd meteen in mn handen hebben haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:06

Mwah ik ken nog wel wat mensen daar via mijn werk, dus ik kan die ook wel vragen af en toe. Ik heb ook een keer 2 lcd schermen uit zuid korea gekocht via ebay. Dat scheelde ook enorm met de prijzen die ze er hier voor vragen, zelfs met de btw er nog bij gerekend. Eentje heeft helaas een vlekje achter het glas, maar nog steeds is dat een stuk beter beeld dan standaard TN panelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:08

Mbt tot besparen; print lijstjes uit met seizoensgroente en fruit. Dan heb je een beter idee wat wanneer gunstig is om te kopen (of het seizoen moet erg in de war zijn qua temperatuur bv. )

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:23

Anoniem schreef:

Ik heb prepaid van AH.
Krijg je gratis btg erbij, heb onlangs ivm een weekend weg €20,- gehaald en €30,- gratis gekregen.
Geldt alleen niet voor internetgebruik, betaalde telefoonnummers en internationale telefoontjes/smsjes.
En je moet dat binnen een maand opmaken.
Internet op m'n telefoon doe ik via de wifi, enkel in 'nood'gevallen pak ik datastreaming erbij.
Verder heb ik thuis een vaste telefoon waar ik €10,- pm voor betaal (inclusief internetgebruik) en gratis mee kan bellen naar vaste telefoonnummers.
Enkel voor mobiele telefoonnummers en betaalde nummers moet ik bijbetalen.
Aansluitkosten worden geloof ik door het GGz waarbij ik woon betaald.

edit: aanvulling
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 13-08-13 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:24

russel schreef:
Als ik dan lees hoe gemeenschapsgeld over de balk gegooid wordt met ego projecten, ben ik van mening dat er wel wat meer gegeven kan worden als uitkering.

In grote lijnen ben ik het met je eens, maar met bovenstaande niet!
Het verschil tussen uitkering en minimumloon is al zo weinig. Wat je zelf ook al zegt, als iemand bijstand heeft en toeslagen en ontheffingen van belastingen krijgt heeft ie netto meer te besteden dan iemand met een minimumloon (waar ie de hele week voor werkt).
Je moet nu al wel heel gemotiveerd zijn om dan te gaan werken. Veel mensen zijn dit dan ook niet. Werken loont namelijk niet (altijd) in je portomenee.

Als je de uitkeringen omhoog doet zal dit alleen maar erger worden! Mensen gaan niet werken voor misschien een paar tientjes meer in de maand!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:55

max66 schreef:
russel schreef:

In grote lijnen ben ik het met je eens, maar met bovenstaande niet!
Het verschil tussen uitkering en minimumloon is al zo weinig. Wat je zelf ook al zegt, als iemand bijstand heeft en toeslagen en ontheffingen van belastingen krijgt heeft ie netto meer te besteden dan iemand met een minimumloon (waar ie de hele week voor werkt).
Je moet nu al wel heel gemotiveerd zijn om dan te gaan werken. Veel mensen zijn dit dan ook niet. Werken loont namelijk niet (altijd) in je portomenee.

Als je de uitkeringen omhoog doet zal dit alleen maar erger worden! Mensen gaan niet werken voor misschien een paar tientjes meer in de maand!

Ik zou net zeggen, dan kunnen we beter thuis blijven met de voetjes op tafel. Én nog geld verdienen ook!
Nee ik ben van mening dat sowieso iedereen die werkloos is verplicht vrijwilligerswerk moet doen in zijn woonplaats. Wij werken voor ons geld, dus hun kunnen dan best wat doen voor de gemeente; deze is tenslotte dan je 'werkgever'.