Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:13

Mars schreef:
HarriesHorse schreef:
Dat bedoel ik niet, dan hebben die andere mensen dat in de hand en ben jij daar de dupe van.

Okee. Maar dan wordt gezegd dat god van alle mensen houdt, ze lief heeft etc.
Waarom wordt ik niet behoed voor het noodlot van een dronkelap achter het stuur die mij dood rijdt?

Of waarom sterven er kinderen aan afschuwelijke ziektes, waar zij niets aan kunnen doen? Waar is god dan?
Waar was god toen er een enorme tsunami over Japan trok en er duizenden (ook onschuldigen en kinderen) zijn verdronken? En waar is hij als er weer eens een orkaan over Amerika trekt, gezinnen uit elkaar verscheurd, huizen verwoest en wederom duizenden gedood? Dat zijn natuurfenomenen, waar mensen zelf geen hand in hebben.

Ik kan dat dan weer niet begrijpen, dat gaat echt mijn bevattingsvermogen te boven.

wellicht is hij met iets anders bezig? en heeft hij niet door wat er hier gaande is.
of het interesseert hem niet meer, de mens is immers het evenbeeld van god en de mens heeft ook de neiging om interesse te verliezen in oude dingen. de aarde is er een paar duidend jaar sinds god die gecreëerd heeft. het nieuwe is er nu wel al af denk ik
(ik ben atheist hoor)
Laatst bijgewerkt door inochiyo op 27-07-13 23:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Poess91

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:16

Met iets anders bezig? Dan komt ie wel een beetje dom over :')

In mijn ogen bestaat ie niet, in ieder geval niet op de manier hoe wij hopen dat hij er is.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:16

@Sizzle

Weten is voor mij VOELEN = begrijpen = inzicht.

Zoals ik me geen eindigheid van het heelal kan voorstellen, (dat gaat mijn menselijk voorstellingsvermogen te buiten) zo kan ik me ook geen 'beeld' scheppen van god, gewoon niet toe in staat.

God is voor mij een kracht, gelijk aan de natuur.

'Een verzameling natuurkracht', voor mij nauwelijks te bevatten, maar voelbaar aanwezig, in mij en in iedereen, (in elk wezen) om mij heen en overal aanwezig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:29

Dan ben jij dus waarschijnlijk geen standaard christen.
Klopt dat?

In de zin van: god maakt regeltjes en is ons evenbeeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:30

En omdat het die natuurkracht is, werkt hij op globale schaal en kan niet selectief tewerk gaan. Niet bij het redden van individuen of hele bevolkingsgroepen. Hij zorgt er niet voor dat er precies op dat moment die auto komt die je van je fiets afrijdt, en hij kan je op dat moment ook niet beschermen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:35

Sizzle schreef:
Dan ben jij dus waarschijnlijk geen standaard christen.
Klopt dat?

In de zin van: god maakt regeltjes en is ons evenbeeld.

Ik ben atheïst, ik dacht dat dit wel in mn vorig posts zichtbaar was. Ik heb het er dus maar bij gezet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:38

Sizzle bedoelde waarschijnlijk Marin_ka3

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:40

Dit eerste is niet waar.'t is een theorie (met onderbouwing) en zeker niet bewezen dat dit de waarheid is. Er zijn daarnaast nog div theorien over t ontstaan van ons heelal. (eveneens met onderbouwing). De oerknal wordt op dit moment wel als zeer aannemelijk gezien (door een bepaalde groep wetenschappers). o.a. omdat het heelal uitdijt en omdat bepaalde foto's van het heelal een sterke concentratie 'van een bepaald punt' laat zien.

unihorses schreef:
het is wetenschappelijk bewezen dat de oerknal er daadwerkelijk is geweest. dit is niet te ontkennen !
het helal is op het moment nog aan het uitdijen, en aan deze bewegingen is er na getrokken dat vroeger het 1 compacte hoop was, welke met en flinke knal uitelkaar geslingerd is. in de eerste periode ging alles op hoge snelheid uit elkaar. nu gaat het minder hard, maar de ruimte tussen planeten wordt nog steeds groter.
alle stoffen, aanwezig, gaan door de hitte als een gek bewegen. (moleculen) botsen, en vormen samen gesteentes. door al deze botsingen en spannende dingen is het helal ontstaan. wie het zetje heeft gegeven? niemand weet het ! maar de oerknal is niet te ontkennen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-07-13 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:43

Cassidy schreef:
Sizzle bedoelde waarschijnlijk Marin_ka3

Klopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:44

Een theorie blijft staat tot er een ander zijn nek uitsteekt en een theorie neerzet en die plausibel genoeg kan onderbouwen.

Wat zijn naast de oerknal dan de andere theorien over het ontstaan van het heelal?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-07-13 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:46

Soms denk ik wel eens dat God er moet zijn, bv als bij het bekijken van eeuwenoude kerken.
Daar hangt dan zo'n speciale sfeer.
Ook bij het horen van bepaalde muziek kan ik het me voorstellen.

Maar de Bijbel daar kan ik niet bij, dat is tientallen keren veranderd en aangepast.
Een stelletje geleerde mannen heeft een paar eeuwen geleden bepaald wat er in moet staan en wat niet.
Totaal ongeloofwaardige dingen die erin staan, en dat moet dan zo gebeurd zijn.
Zoals het verhaal van Jonas in de walvis.
Dat verhaal is zo onrealistisch, zoiets kan gewoon helemaal niet.
En ik leerde op school dan: het staat in de bijbel dus dan is het precies zo gebeurd. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:47

Eerlijk gezegd kan ik zo even niet op de wetenschappelijke benamingen komen, Cassidy. Sorry. Multi universums is er 1 van, constante herhaling is er een (waarbij het heelal uitdijt, inkrimpt en weer uitdijt).

Beetje zoekwerk levert wel wat op, al helpt het zeker wel als je de officiële benamingen weet. Is wat stoffig op dit uur.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:49

Als god bestaat, in de hel zeker?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:51

Waarom ken ik god niet en merken anderen zijn aanwezigheid in alles en overal?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:56

Heino schreef:
Waarom ken ik god niet en merken anderen zijn aanwezigheid in alles en overal?

Misschien omdat je er niet voor open staat? Je moet wel lmet hem willen praten en goed luisteren....anders hoor je hem niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:58

mika11 schreef:
Zoals het verhaal van Jonas in de walvis.
Dat verhaal is zo onrealistisch, zoiets kan gewoon helemaal niet.
En ik leerde op school dan: het staat in de bijbel dus dan is het precies zo gebeurd. :)

Ha kul! Mooi dat je dit verhaal aanhaalt :j Want dit is gewoon het resultaat van een grove vertaalfout. In de oorspronkelijke tekst wordt nl. gesproken over Jonas die worstelt met een 'draak'. De term gebruikt kan in de oorspronkelijke taal (Hebreeuws) ook gezien worden als gewetenswroeging, ziekte. Jonas zat niet drie dagen in een walvis, maar had drie dagen last van zijn geweten. Draak is vertaald als monster wat uiteindelijk weer een walvis is geworden..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:59

Ik sta er voor open, ontken ook absoluut niet dat er meer is. Ik heb alleen nog nooit aanwijzingen gevonden in die richting en vraag me af waarom niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:01

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-07-13 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:04

Als je het interessant vind zou ik voor je kunnen kijken welke aflevering van "Through the wormhole" van Morgan Freeman je kan bekijken. Hij heeft in ieder geval 1 (en zelfs meerdere) afleveringen gemaakt. 1 over het ontstaan van het heelal dmv de oerknal, de andere over de meerdere theorieën die er zijn. Zelf vind ik de serie reuze interessant, soms is het best ingewikkeld. De aflevering over tijd (en tijd voor het ontstaan van tijd bijv.) Toch proberen ze het zoveel mogelijk in Jip en Janneke taal uit te leggen.

Eigenlijk zijn beide seizoenen (1 & 2) wel aan te raden.

http://www.imdb.com/title/tt1513168/epi ... t_eps_sn_1 (S1)
http://www.imdb.com/title/tt1513168/epi ... t_eps_sn_2 (S2)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-07-13 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:07

Ja zeker interessant. Bedankt voor het zoeken, als je met een specifieke aflevering kunt komen scheelt dat weer tijd....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:12

Sammie, dan is het verhaal van Jonas vast niet het enige wat verkeerd vertaald is. :D
Of zo vaak is vertaald dat de oorspronkelijke bedoeling helemaal verdwenen is.
En dan komt er misschien een tekst voor in de plaats, dat mensen de bedoeling allemaal anders opvatten, en dat leidt dan weer tot kerkscheuringen etc.

Eigenlijk wel heel jammer, het lijkt mij wel heel mooi als je zou kunnen geloven in een God waarvan je zeker weet dat die zou bestaan, en ook zeker zou weten wat hij van je wil.
Ik snap niet waarom Hij daar zo geheimzinnig over moet doen, als Hij echt bestaat. :n

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:12

S1: What Happened Before the Beginning? , Beyond the Darkness
S2: Is There an Edge to the Universe? , Are There More Than 3 Dimensions? , Are There Parallel Universes? , How Does the Universe Work?

uitstapje: What Are We Really Made Of? (dit gaat o.a. over het Higgs deeltje, waarvan nu is bewezen dat het bestaat)

Serie is echt rete-interessant, maar afleveringen zijn los te bekijken. Het is af en toe wel je koppie er bij houden. De aflevering over tijd vond ik best pittig. Klein beetje basiskennis over het heelal werkt wel in je voordeel.

mika11 schreef:
Sammie, dan is het verhaal van Jonas vast niet het enige wat verkeerd vertaald is. :D
Nee helaas, dat klopt. Zelfs dat Adam en Eva slechts 2 personen waren klopt niet :P Wat dat betreft doen de moslims het beter. Alleen de Koran in de eigen taal is het ware verhaal/boek van Allah en vertalingen zijn 'valse' geschriften.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-07-13 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:14

Bedankt voor de info, daar ga ik eens naar kijken. Maar vanavond niet. Ben ook niet helemaal wakker meer.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:21

Sommige mensen nemen de bijbel volledig letterlijk. Anderen niet, maar zijn toch ook christen. De bijbelverhalen zijn, naar mijn idee, niet allemaal bedoeld als louter verslaggeving. Met mij denken vele anderen er ook zo over, en toch zijn ze ook christen. Daardoor komt het ook dat mensen wèl èn christen kunnen zijn èn wetenschap kunnen aanvaarden, zelfs de evolutietheorie. Niet alle christenen zijn creationisten.

Evolutietheorie als pure onzin afdoen, bewijst alleen dat je er niets over weet. Hetzelfde geldt voor het veroordelen van de bijbel als een onzinboek: dan heb je er ook 0.0 moeite voor gedaan om te begrijpen waar het over gaat. Velen hebben een mening, maar hebben de bijbel nooit gelezen.

Bovendien vind ik het zo'n loos argument dat als er een God was, er geen problemen in de wereld zouden zijn. Als je niet in God gelooft en er vanuit gaat dat hij er niet is, kan je hem ook niet de schuld geven en zie je duidelijk dat de mens daarvoor verantwoordelijk is. Dus waarom zou je God daar dan bijhalen, als je niet in hem gelooft? Zoals ik eerder zei: mensen willen een rooskleurig leven en happy clappy voor iedereen op aarde, maaaaaaar... wel vrije wil en keuze om te doen en laten wat je wil. Je kan niet beide hebben.

Ook die opmerking van waar God dan uit ontstaan is. Zo kan je net zo goed wijzen op de vraag waar materie en energie uit zijn ontstaan, in het allereerste begin. Beide vragen kan men niet beantwoorden, dus beide kunnen moeilijk als argument gebruikt worden om het ander af te wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:22

Ben ook een twijfelaar. Maar zit er niet mee. Sommige dingen zijn en blijven voorlopig ook onverklaarbaar. De regels en bedoellingen van het geloof zijn echt goed. Als er geen ziektes en oorlog was, waren er veel meer mensen op de wereld. Door hongersnoden en rampen werkt de wereld samen.. Aan de andere kant is alles logisch te verklaren. Mensen zijn gewoon dieren. Rangorde uitvechten, instinct, behoeften maar ook anatomisch gelijk aan dieren. Misschien was dat wel allemaal de bedoeling? We zullen het nooit weten..