Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 01:36

Ik meld me ook weer eens...

@ cluedoke.. geef het de tijd.. het is oas zo kort geleden.. neem je rust.. praat er over.. en laat voorral je gevoel toe.. dikke knuffel!! :(:)

Ik zeg altijd maar.. een rouwverwerking duurd eeuwig... helemaal "weg" gaat het nooit...

Mijn papa is vandaag 8 maanden overleden.. op het moment gaat het gewoon helemaal k*t mijn hoofd zit gewoon nog steeds zo vol.. zoveel gedachtes nog over m'n vader.. de beelden dat hij overleed, elke dag meerdere keren spoken ze wwer voorbij.. ik geloof dat dat nooit van m'n netvlies afgaat :(
Dan voel ik me weer verschrikkelijk schuldig dat hij door mijn schuld dood is.
Dan ben ik weer bang dat ik het allemaal niet goed heb gedaan...
Ik probeer nu maar wat rust te nemen.. en hopen dat het wat beter gaat..

ThreeFingers

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:09

Hmmm 1 maand overleden, hmmmmm 9 maanden dat is niks dat is nog als "gisteren" .......
Mijn moeder is inmiddels 20 jaar dood en nog steeds is het een drama, nog dagelijks komen er beelden voorbij............ ;(

En ik weet nog heel goed dat toen ze pas overleden was en ik bv een handdoek uit de kast wou pakken, het besef dat zij die gevouwen had en erin gelegd had. Ik wou nog maar 1 ding WEG, WEG, WEG.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:51

Ik ben nu 11 jaar verder, en nog altijd als ik wat leuks doe of op vakantie ga,
Dan denk ik altijd hoe was het geweest met mama, waarom gaan we? Ik wil alleen met mama.
Ik praat elke avond nogsteets tegen eem groot schilderij van mama.
En mis haar elke dag en zie elke dag beelden voor me van hoe het was.

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:56

Ik wil iedereen hier weer even heel veel sterkte wensen!

Ik heb zelf een paar jaar terug EMDR gehad, dit omdat ik continu die traumatische beelden voor ogen had. Nu is dit vele malen minder. Af en toe, als ik eraan denk nog wel, maar de grootste lading is eraf, ze komen niet meer bij elk klein ding om de hoek kijken... Heeft voor mij heel erg geholpen!
Misschien is dat iets om eens naar te kijken? Beelden zal je altijd houden, maar die hoge emotionele lading gaat er vanaf!

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:03

Iedereen heel veel sterkte gewenst..
Ik heb veel afschuwelijke verhalen gelezen in dit topic en herken veel in de verhalen.

Mijn moeder is 3 maanden geleden overleden aan longkanker met uitzaaiingen naar de lymfe. Ze was pas 52 jaar. Ze is maar 11 maanden ziek geweest. Ze heeft gevochten als een leeuw, maar toch de strijd verloren. Het doet me nog steeds heel veel pijn, hoe erg ik haar heb zien lijden en ik mis haar nog steeds iedere minuut.

Gisteren hebben we te horen gekregen dat mijn vader ook longkanker heeft, met uitzaaiingen naar de lymfe. Hij is 51 jaar. het is met mama allemaal nog zo kort geleden en nu maken we weer precies hetzelfde mee :'( Vanwege de uitzaaiingen is opereren niet mogelijk en waarschijnlijk is chemo en bestraling ook niet mogelijk, omdat zijn bloedvaten, hart en longen al in een hele slechte conditie zijn. Zijn levensverwachting is nog hooguit een jaar.

Ik kan nog niet echt zeggen hoe ik me erbij voel. Ik heb het gevoel dat het wel doordringt, ik weet wat ons staat te wachten, maar vreemd genoeg blijf ik er nu nog redelijk rustig onder. Ik wil voor hem zo sterk en positief mogelijk blijven, ik denk dat de klap nog moet komen bij mij.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:56

Jeetje Avalon :(:)

Hele dikke knuffel voor jou...

In tegenstelling tot wat ik hier veel lees heb ik het gevoel misschien wel niet genoeg aan mijn vader te denken, ik zie eigenlijk nooit beelden, en denk vaak alleen maar terug met een glimlach, we zijn nu bijna 4 jaar verder...

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 08:09

Jeetje Avalon, ik weet niet wat ik hierover tegen je kan zeggen. Wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte :(:)

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:18

Avalon, wat vreselijk voor je. Als je wilt praten, stuur me een berichtje. één ouder kwijt raken is erg genoeg, laat staan twee.
Maar alsjeblieft, ga er over praten, neem iemand in vertrouwen. Dat heb ik nu ook gedaan.
(dit geldt voor iedereen trouwens, praten lucht zo op ookal is het zó moeilijk)

Ik heb trouwens mijn oude fotoboeken gevonden in het huis van mijn vader, wat ben ik daar blij mee. Ik had namelijk alleen maar foto's van papa en mama waar ze erg ziek waren. Nu heb ik foto's waar ze gezond zijn en nog gelukkig met elkaar waren.

edit: Afspraak voor genetisch onderzoek is gemaakt!

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:51

Zoals ik al eerder had verteld heeft mijn vader slokdarmkanker dat niet meer te genezen is.. Afgelopen woensdag heeft hij zijn eerste chemo gehad. Hij voelt zich er niet heel goed door maar misschien dat het nog wat beter word. De dokter zei dat als de chemoterapie goed aanslaat hij heel misschien nog wel een jaar kan leven maar dit kunnen ze dit niet zeker weten. Helaas zit helemaal niets ons mee, dokters zeggen iets te gaan doen waar ze zich niet aan houden, alles gaat fout in het financiële gedoe etc etc.. Bah, niks aan. :n

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:24

Avalon, ik wens je ontzettend veel sterkte toe, woorden schieten te kort.. :( wat lijkte dat verschrikkelijk.. allebij je papa en mama, dikke knuffel! :(:)

Wat leuk annelien! Fijn is dat dan he om terug te zien, zo khn je toch af en toe even herrinneringen ophalen..
Heel veel succes bij je genetisch onderzoek!!

@ marleen.. ik hoop dat jullie nog even lang van elkaar mogen genieten.. heel veel aterkte!

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:11

Ik heb mijn vader verloren op 22/01/2001, ik kende hem eigenlijk niet (nu ja ik heriner me niet veel meer) ik ben nu 20. Hij is afkomstig uit Sicilië, en bezweek aan zijn hartkleppen (had al operaties gehad hiervoor) hij ging naar Italië om zijn familie te bezoeken, en is neer gestord. Dokter daar hebben hem niet kunnen helpen hij is gewoon vanbinnenuit doodgebloed, zijn hart pompte niet meer omdat de kleppen waren uitgevallen. In België had hij nog een kans gehad..brute pech :( de dag vanvandaag weet ik eigenlijk amper iets over hem. Er word maar eng over gezwegen. En het grootste probleem, zijn graf ligt in Sicilië....ben er nog nooit heen geweest :'( xxx

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:41

Avalon87 jee wat een vreselijk bericht zeg! Heb je net de ene ouder weg kunnen dragen staat de andere ouder met 1 been ... pff wat triest. Hele dikke knuf van mij!
Annelien wat leuk!
Marleenloveu ik hoop voor jullie dat het stiekum toch wat speling geeft strakjes.. zolang het maar menswaardig is.
JDexpl nooit de behoefte gehad om de andere kant van het verhaal te horen? van de familie van je vader?
Misschien brengt dat helderheid? Proberen kan natuurlijk altijd. (weet niet hoe oud je bent, ga zo ffe spieken haha)

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:52

pipo schreef:
Avalon87 jee wat een vreselijk bericht zeg! Heb je net de ene ouder weg kunnen dragen staat de andere ouder met 1 been ... pff wat triest. Hele dikke knuf van mij!
Annelien wat leuk!
Marleenloveu ik hoop voor jullie dat het stiekum toch wat speling geeft strakjes.. zolang het maar menswaardig is.
JDexpl nooit de behoefte gehad om de andere kant van het verhaal te horen? van de familie van je vader?
Misschien brengt dat helderheid? Proberen kan natuurlijk altijd. (weet niet hoe oud je bent, ga zo ffe spieken haha)

Hey dat staat in men post ben 20! :-) ja maar het probleem is dat ik géén woord siciliaans spreekt! Mijn moeder is belgische.

Groetjes

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:55

maakt toch niet uit van de taal? met handen en voeten en een beetje engels kom je een eind hoor. sorry overheen gelezen. :o

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:24

pipo schreef:
maakt toch niet uit van de taal? met handen en voeten en een beetje engels kom je een eind hoor. sorry overheen gelezen. :o

Oh maar spreken niet eens engels...mij oma was eens hier toen ik 12 was en toen was mijn half zus erbij om te vertalen, haar contact
gegevens zijn verloren gegaan.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:54

K_im schreef:
Waren jou ouders nog samen?

Die van mij waren al jaren gescheiden, dus dat gevoel heb ik zelf niet echt. Ik merk wel dat ik niemand echt in mijn leven toelaat.. bang om weer iemand te verliezen. Daardoor zijn de relaties (ook gewoon die met vrienden en familie) oppervlakkig..

Ja ze waren nog samen. Goed huwelijk.
Mijn moeder wilt en kan er emotioneel niet voor mij zijn (meer). Voor mijn gevoel ben ik beide verloren.

Avalon, wat een heftig bericht. Jeetje. Heel veel sterkte :(:)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:45

Avalon, jeetje zeg, wat een heftig verhaal! ;( Mijn moeder dacht elke keer dat ze ook kanker had nadat mijn vader was overleden, het lijkt me zo ontzettend heftig als het ook echt gebeurt. ;( En zo jong nog! Heel veel sterkte de komende tijd, geniet nog maar lekker van elkaar. :(:)

Sabine, wat moeilijk... Ik herken het gevoel ook niet, ik ben juist wel close met mijn moeder (maar ik was eerder met allebei de ouders wel erg close). Mijn moeder had in het begin de neiging om te doen alsof er niks aan de hand was, zich sterk te houden, maar dat werkt niet. Hoe lang is het geleden dat je vader is overleden? Misschien dat je moeder hetzelfde probeert, en het daarom voor jou voelt alsof ze zich voor je afsluit? Misschien dat je eens met haar er over zou kunnen praten, als je dat nog niet hebt gedaan, en aangeeft dat je het gevoel hebt dat je haar ook kwijt bent. Grote kans dat ze het zich nieteens realiseert wat ze doet.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:12

Mews schreef:
Avalon, jeetje zeg, wat een heftig verhaal! ;( Mijn moeder dacht elke keer dat ze ook kanker had nadat mijn vader was overleden, het lijkt me zo ontzettend heftig als het ook echt gebeurt. ;( En zo jong nog! Heel veel sterkte de komende tijd, geniet nog maar lekker van elkaar. :(:)

Sabine, wat moeilijk... Ik herken het gevoel ook niet, ik ben juist wel close met mijn moeder (maar ik was eerder met allebei de ouders wel erg close). Mijn moeder had in het begin de neiging om te doen alsof er niks aan de hand was, zich sterk te houden, maar dat werkt niet. Hoe lang is het geleden dat je vader is overleden? Misschien dat je moeder hetzelfde probeert, en het daarom voor jou voelt alsof ze zich voor je afsluit? Misschien dat je eens met haar er over zou kunnen praten, als je dat nog niet hebt gedaan, en aangeeft dat je het gevoel hebt dat je haar ook kwijt bent. Grote kans dat ze het zich nieteens realiseert wat ze doet.

Mijn vader is eind april overleden. Het pijnlijke is dat ze juist weet wat ze doet.. Ze heeft letterlijk gezegd 'Ik zie je ermee worstelen en dagelijks overleven. Maar ik kan en wil je er niet bij helpen, want ik moet ook aan mezelf denken' .
Ik snap het heel goed, ze is kostwinner en moet het gezin (ik en mijn moeder) draaiende houden. Maar het is zo verdomde lastig..

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:19

Jeetje, heftig Sabine. -O- Hoe oud ben je dan? Is het niet mogelijk om met iemand anders erover te praten (psycholoog o.i.d.), of doe je dat al? Ik weet niet of ik het zou kunnen trekken, vooral omdat in mijn optiek door jou te helpen en met jou erover te praten, ze ook zichzélf zou helpen. :\ Door er samen over te praten en te huilen help je elkaar met verwerken, niet alleen de ander.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:34

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:46

Tjee sabine! Wat heftig zeg! Jammer ook dat je moeder je er niet mee helpt. Je kunt ook samen er over praten om het te verwerken.

Avelon tjeetje wat heftig zeg! He lijkt me zo erg om je beide ouders te verliezen. 1 vind ik al een ramp. Laat staan 2. Heel veel sterkte!!

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:38

Even inchecken hoe het met jullie is!

15 Juli is mijn vader overleden dus ben bijna een maandje verder, ik ben veel bezig geweest (4 weken ponykamp leiden) en moet zeggen dat het me nog redelijk goed afgaat.

hoe is het bij jullie?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:11

Annelien92 schreef:
Even inchecken hoe het met jullie is!

15 Juli is mijn vader overleden dus ben bijna een maandje verder, ik ben veel bezig geweest (4 weken ponykamp leiden) en moet zeggen dat het me nog redelijk goed afgaat.

hoe is het bij jullie?

Bij mij ging het de eerste paar maanden ook heel goed, en daarna kwam het pas echt binnen. Gecondoleerd nog, kortgeleden zeg. Gelukkig heb je afleiding.

Bij mij was het 31 juli alweer 2 jaar geleden. Aan de ene kant lijkt het de dag van gister. Aan de andere kant.. Alles is anders, ik, thuis, school, paarden. Ik ben nu 17, vind het vooral heel jammer dat ze mij niet heeft zien veranderen. Ik was echt heel anders 2 jaar geleden.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:04

Ik kom even binnen vallen. Lees hier altijd al mee, maar vind het moeilijk om te reageren, ondanks dat ik er best open over ben.

Deze maand is het 8 jaar geleden dat mijn moeder is overleden. Het is zo raar, zodra het augustus wordt, voel ik me al een beetje down. Ik vind het vreselijk. Het rare is dat mijn zusje 8 was toen mijn moeder overleed, dus nu heeft ze haar net zo lang gekend als dat ze dood is. Als het 11 jaar geleden is, heb ik dat zelfde.

Ik vind het interessant om te lezen hoe jullie er mee omgaan, mijn tip is echt praten, praten, praten. Ook als je het niet wilt, gewoon praten. Dat is de enige manier om het te relativeren en het door te laten dringen. Ik heb tot mijn 15e de dood van mijn moeder een beetje ontkent, ik praatte er niet over, dacht er niet aan. En toen kwam de klap 5x zo hard aan.

Ik lees dat veel ouders van jullie die nog wel leven, dachten dat ze ook kanker kregen oid. Ik heb hetzelfde. Mijn moeder is dood gegaan aan een hartinfarct, in het ziekenhuis. Ik ben doodsbang dat ik dat ook ga. In het begin kon ik ook nooit slapen, omdat ik bang was dood te gaan.
Ik wil me wel laten testen, ik wil horen en zien dat mijn hart goed is. Dat ik over 10 jaar een gezin kan stichten zonder bang te zijn dat mijn hart het ooit begeeft, zoals het bij mijn moeder deed. Maar ik ben ook bang voor de testten, want tijdens één van die testen is mijn moeder dood gegaan.

De moeder van een meisje uit de vrienden groep van mijn vriend is een half jaar geleden overleden aan kanker. Dat meisje gaat er heel anders om dan ik deed en zou doen. Ze sluit zich af van de buitenwereld, drinkt heel veel en negeert de mensen die om haar geven. Ik wil haar graag helpen, ik weet immers hoe het voelt om je moeder te verliezen, maar ik weet niet hoe...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:12

He roosg, moeilijk hoor. Angsten neem je niet zomaar weg. Je kan het eens overleggen met je huisarts. Maar niemand zal je kunnen vertellen dat je hart het blijft doen, dat er niks aan de hand is. zo ook een hersenbloeding of weet ik veel wat. Garantie kennen we niet in een lichaam. Je zal wel kunnen vragen wat precies de oorzaak is geweest van je moeders overlijden en dan uiteraard de hamvraag stellen of het erfelijk is. Ik vind het lief dat je dat meisje wil helpen. Zeg het haar gewoon... bied het aan en als ze weigert tja, jammer. Heel veel sterkte meis.