Shadow0 schreef:(Bekijk het puur eens vanuit wat het gedrag het kind oplevert. Uitdagend gedrag bv treedt vaak op om een reactie bij de ouders teweeg te brengen. Maar als die reactie niet komt, en het ook niet nodig is omdat het kind in allerlei andere opzichten genoeg gehoord en gezien wordt, is er eigenlijk nauwelijks een reden voor het kind om zich zo confronterend te gedragen. En door het afleiden wordt bv de speelse behoefte om ergens achteraan te jagen alsnog bevredigd, maar dan op een manier die niemand kwaad doet.)
Precies.
Afgelopen week zei ik nog dat ik het idee heb dat de eerstgeborenen in veel gezinnen 'makkelijker' in de omgang worden als de tweede is geboren.
Veel kinderen proberen te triggeren, uit te lokken en veel ouders springen daar gelijk bovenop. Als er een 'nieuwe' baby bij is, dan heeft mama niet de handen vrij om er direct bovenop te springen/in te grijpen/straf te geven, waardoor het kind dus niet de reactie krijgt dat het had verwacht en dat 'verkeerde' gedrag niet zo snel zal herhalen, omdat het niet het gewenste resultaat geeft.
Negatieve aandacht is ook aandacht, dus ik ben ook van mening dat kinderen die vooral negatieve aandacht vragen (en dit dus krijgen) wellicht meer geholpen zouden zijn met meer positieve aandacht en afleiding dan met straf.
SusanH, ik vind een 'dat mag niet' met een uitleg hetzelfde als wat ik zeg. Kindlief weet dat het niet moet doen, waarom hij het niet moet doen.
Mijn kind pest niet structureel dieren, het komt weleens voor in zijn ontdekking dat hij harder is dan gewenst, maar daar leert hij van. Het heeft geen zin om hem op de trap te zetten, want ik zie hem er nog voor aan dat hij het de hond kwalijk neemt