Discriminatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:50

lieveli schreef:
Tiggs schreef:

Shake hands! Overigens zie en hoor je het niet aan mij ;).

Ja nee, ook niet aan mij. Ik ben blank, heb een ietwat Gooische R. Ik heb zelfs een vreselijk tuttige maar oh zo Hollandse dubbele voornaam.

Eigenlijk best leuk :D Ik ben dan wel 100% autochtoon, maar ik word regelmatig voor allochtoon aangezien. Mensen willen maar niet geloven dat ik geen Engelse ben, zelfs al praat ik met een Brabants accent _O- Zo zie je maar weer :')

Overigens is mijn half-Indonesische nichtje niet tweetalig. Ze spreekt zes talen vloeiend.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 26-05-13 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:51

Blue_Eyes schreef:
@Mindim: Nee, eigenlijk niet. Anders zou ik de vraag niet stellen.

Wat is er niet duidelijk?

verootjoo

bello2005 schreef:
Shadow0 schreef:
Bello, de meeste mensen die jij tegenkomt zijn vermoedelijk geen buitenlander, maar nederlander. Geboren in Nederland, met een Nederlands paspoort. Vandaar de vraag wat jij onder 'buitenlander' verstaat.
Mogelijk heb je het over allochtonen?

(Onze prinsessen zijn trouwens ook allochtoon :) En Willem-Alexander zelf ook.)

hoe moeilijk is dat te begrijpen alle buitenlanders

Great, mijn zusje is in Engeland geboren, toen we daar een aantal jaar woonden. Kan verder niks van de taal (slechtste vak op de middelbare school). De taal is ons daar overigens ook niet geleerd, we gingen naar een nederlandse school, en we praatten onderling ook nederlands. Slecht geintegreerd he...

Maar mijn zusje heeft gewoon een nederlands paspoort, en steekt je ook niet neer als je haar aankijkt.

Shadow0

Snadrem: dat boekje van Hans Kaldenbach heb ik ook, heel verhelderend! :j

Mindim: je kunt niet 'deels' allochtoon zijn. Je bent het (minimaal 1 ouder die buiten Nederland geboren is) of niet.

1e generatie is zelf in het buitenland geboren, 2e generatie is in Nederland geboren. 3e generatie is niet allochtoon. (Een doorn in het oog van een zekere limlandse blonde medelander, maar dat is de definitie.)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:52

Snadrem schreef:
Snadrem schreef:
@snadrem, wat vind jij van dit artikel? Het bovenste stuk gaat over de grensrechter, ik doel op het laatste stuk vanaf 'eer en macht' ongeveer.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3359417/2012/12/07/Marokkaanse-macho-s-accepteren-geen-autoriteit-van-vreemden.dhtml

Ik ga even lezen!
Gelezen.

Ik kan me niet helemaal vinden in de tekst. Aannemen dat het gedrag zich puur richt op gezagdsdragers omdat buschauffeurs, grensrechters en politieagenten worden aangevallen, dekt de lading niet helemaal vind ik. Het gedrag richt zich namelijk kort gezegd tegen iedereen die "tegen ze" is. Kijk je ze aan op een manier die zij als offensief ervaren? "Wat is jouw probleem?" En ja, dan heb je er zo een aantal om je heen staan, want ze zijn in een groepje. De Marokkaan is in die zin een "groepsdier" bij uitstek. Daar is alleen wat mis mee als jij solo bent, en over het algemeen zijn autochtonen solo. Zelfs al staan ze in een groepje. Op zich is het niet zo vreemd dat ze zich bij een bepaalde blik al "aangevallen" voelen, in veel gevallen hangt er aan zo'n blik ook en waarde-oordeel vast. Kijk maar naar de post van Bello2005: je moet er niet bij lachen, want dan doen ze niks. Dat komt omdat bij díe blik niet dat negatieve waardeoordeel zit.

Als je geïnteresseerd bent in het hele hoe en waarom van Marokkaans groepsgedrag, dan zou ik je aanraden eens te kijken naar "Kapot Moeilijk" van J. de Jong. Dat is een onderzoeker die als het ware is ondergedoken in een Amsterdamse groep met Marokkaanse jongens en daar heeft gezocht naar verklaringen voor delinquent gedrag. Hij kwam tot compleet andere inzichten dan alles wijten aan de Marokkaanse cultuur.

http://dissertations.ub.rug.nl/facultie ... .d.dejong/

Veel van de jongeren waar we het inmiddels over hebben (die allochtone gastjes die inbreken bij je buurvrouw en die er vandoor gaan met je auto, of, zoals in Roermond, je neersteken als je kijkt) groeien op in een straatcultuur. Wij zitten allemaal in een burgercultuur. Hans Kaldenbach heeft daar wat leuke voorbeelden van en ook hoe je daar mee om kan gaan. Het verwachtingspatroon wat wij hebben, is heel anders dan het verwachtingspatroon van die jongeren. Die voelen zich snel aangevallen, hebben overal schijt aan (schijt aan overheid, schijt aan ouders, schijt aan welke vorm van gezag dan ook en zo nodig ook schijt aan elkaar) en werken op een heel andere manier. Als je zicht hebt op hoe dat werkt, is de eerste peiler van de brug om iedereen samen te brengen gezet. Ik wil daarmee niet zeggen dat je je op alle fronten moet aanpassen aan anderen, mensen moeten naar elkaar toe aanpassen. Dat gaat van twee kanten.

ook als ze alleen zijn trekken ze hun mond open, maar in een groepje zijn ze inderdaad sneller op hun tenen getrapt..

ik vind inderdaad dat je het allemaal wel goed formuleert

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:52

Mindim schreef:
Blue_Eyes schreef:
@Mindim: Nee, eigenlijk niet. Anders zou ik de vraag niet stellen.

Wat is er niet duidelijk?
Wat is er niet duidelijk? Nah... Valt iemand die blond is, er Nederlands uitziet en Nederlands klinkt voor jou onder de medelanders omdat haar moeder hier niet geboren is? Let wel: als je niet weet waar haar moeder vandaan komt, zou je haar volledig Nederlands inschatten. Is de koning van Nederland een medelander omdat zijn vader hier niet geboren is? Het kan hoor... Maar voor mij klinkt het toch wat vreemd.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 26-05-13 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:53

verootjoo schreef:
Great, mijn zusje is in Engeland geboren, toen we daar een aantal jaar woonden. Kan verder niks van de taal (slechtste vak op de middelbare school). De taal is ons daar overigens ook niet geleerd, we gingen naar een nederlandse school, en we praatten onderling ook nederlands. Slecht geintegreerd he...

Maar mijn zusje heeft gewoon een nederlands paspoort, en steekt je ook niet neer als je haar aankijkt.

Zijn je ouders beiden autochtoon nederlands, dan is je zusje dat toch ook gewoon? Mijn man is op de Bahama's geboren, maar heeft een autochtone vader en moeder en is dus ook gewoon autochtoon nederlands.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:54

verootjoo schreef:
bello2005 schreef:

Bello, de meeste mensen die jij tegenkomt zijn vermoedelijk geen buitenlander, maar nederlander. Geboren in Nederland, met een Nederlands paspoort. Vandaar de vraag wat jij onder 'buitenlander' verstaat.
Mogelijk heb je het over allochtonen?

(Onze prinsessen zijn trouwens ook allochtoon :) En Willem-Alexander zelf ook.)

hoe moeilijk is dat te begrijpen alle buitenlanders

waar staat dat ik zeg dat ALLE buitenlanders iemand neersteken
Laatst bijgewerkt door bello2005 op 26-05-13 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:54

Mindim schreef:
verootjoo schreef:

Zijn je ouders beiden autochtoon nederlands, dan is je zusje dat toch ook gewoon? Mijn man is op de Bahama's geboren, maar heeft een autochtone vader en moeder en is dus ook gewoon autochtoon nederlands.

Nope... Als je in het buitenland geboren bent, ben je een allochtoon. Jouw man dus ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:55

Blue_Eyes schreef:
[
Wat is er niet duidelijk? Nah... Valt iemand die blond is, er Nederlands uitziet en Nederlands klinkt voor jou onder de medelanders omdat haar moeder hier niet geboren is? let wel: als je niet weet waar haar moeder vandaan komt, zou je haar volledig Nederlands inschatten. Is de koning van Nederland een medelander omdat zijn vader hier niet geboren is? Het kan hoor... Maar voor mij klinkt het toch wat vreemd.

Als je van origine een ander land van afkomst hebt of je ouders hebben dat, dan ben je imo geen autochtone nederlander nee.
Dus een blondine die perfect nederlands praat en dergelijke, maar een zweedse afkomst heeft is voor mij ook allochtoon. Ik koppel daar verder geen kleurtje aan hoor. En ik vind medelanders niet minder dan nederlanders, maar dat gaat men altijd wel van uit schijnbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:56

verootjoo schreef:
Nope... Als je in het buitenland geboren bent, ben je een allochtoon. Jouw man dus ook :j

Hoe kom je erbij. Misschien kun je me dat laten zien ergens?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:56

Citaat:
Van Dale-definitie
Volgens het Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal 2005 heeft het woord "allochtoon" twee betekenissen:
1) Van elders aangevoerd of afkomstig, niet-inheems, vreemd
2) Niet-oorspronkelijke bewoner (m.n. gebruikt als aanduiding voor personen met een niet-blanke huidskleur, die zelf - of van wie de ouders - in het buitenland geboren zijn, bv. buitenlandse werknemers)
Deze definitie is dus anders dan die van het CBS, omdat volgens Van Dale de kinderen van één ouder die in het land zelf geboren is en één ouder die in het buitenland geboren is geen allochtoon zijn.

Dagelijks spraakgebruik

Over het algemeen wordt in het dagelijks spraakgebruik in Nederland en Vlaanderen meestal een van de volgende eigenschappen onder allochtoon verstaan[bron?]:
1) Een persoon die in een aparte culturele groep gesegregeerd is (de voornaamste definitie)
2) Een persoon die het Nederlands niet goed machtig is
3) Een persoon die naar het land toe kwam als gastarbeider (of een nakomeling van een gastarbeider)
4) Iemand met een niet-blanke huidskleur
5) Iemand zonder de Nederlandse etniciteit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:57

Mindim schreef:
Blue_Eyes schreef:
[
Wat is er niet duidelijk? Nah... Valt iemand die blond is, er Nederlands uitziet en Nederlands klinkt voor jou onder de medelanders omdat haar moeder hier niet geboren is? let wel: als je niet weet waar haar moeder vandaan komt, zou je haar volledig Nederlands inschatten. Is de koning van Nederland een medelander omdat zijn vader hier niet geboren is? Het kan hoor... Maar voor mij klinkt het toch wat vreemd.

Als je van origine een ander land van afkomst hebt of je ouders hebben dat, dan ben je imo geen autochtone nederlander nee.
Dus een blondine die perfect nederlands praat en dergelijke, maar een zweedse afkomst heeft is voor mij ook allochtoon. Ik koppel daar verder geen kleurtje aan hoor. En ik vind medelanders niet minder dan nederlanders, maar dat gaat men altijd wel van uit schijnbaar.

Maar tot welke generatie terug?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:57

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Van Dale-definitie
Volgens het Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal 2005 heeft het woord "allochtoon" twee betekenissen:
1) Van elders aangevoerd of afkomstig, niet-inheems, vreemd
2) Niet-oorspronkelijke bewoner (m.n. gebruikt als aanduiding voor personen met een niet-blanke huidskleur, die zelf - of van wie de ouders - in het buitenland geboren zijn, bv. buitenlandse werknemers)
Deze definitie is dus anders dan die van het CBS, omdat volgens Van Dale de kinderen van één ouder die in het land zelf geboren is en één ouder die in het buitenland geboren is geen allochtoon zijn.

Dagelijks spraakgebruik

Over het algemeen wordt in het dagelijks spraakgebruik in Nederland en Vlaanderen meestal een van de volgende eigenschappen onder allochtoon verstaan[bron?]:
1) Een persoon die in een aparte culturele groep gesegregeerd is (de voornaamste definitie)
2) Een persoon die het Nederlands niet goed machtig is
3) Een persoon die naar het land toe kwam als gastarbeider (of een nakomeling van een gastarbeider)
4) Iemand met een niet-blanke huidskleur
5) Iemand zonder de Nederlandse etniciteit.

En het CBS zegt weer wat anders.
http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/methoden/b ... nceptid=37

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:58

Dat komt omdat het woord 'medelander' een nogal negatieve associatie oproept.

@Szan, dat staat er ook bij :j

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:59

Blue_Eyes schreef:

Zag ik, maar ik wilde voor de volledigheid de link erbij halen :j

Overigens is mijn vader in het buitenland geboren (uit autochtone ouders), maar is zelf ook gewoon autochtoon.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:00

Mijn vader is uit Nederlandse ouders in Indonesië geboren. Wat ben ik nu? :(

edit: Is daar ook opgegroeid.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 26-05-13 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Mindim schreef:
Bij de nederlanders zie je dat niet, dat is eigenlijk een ieder voor zich.

Juist!! En daar hebben we hem! De fijnmazige en de grofmazige cultuur.

Bij ons is het inderdaad: ieder voor zich en god voor ons allen. Een beter milieu begint bij jezelf. De maatschappij dat ben jij. Omdat je het waard bent. Alles draait bij ons om het individu. Familie heeft wel wat betekenis, ongeveer tot zover het verschoningsrecht reikt (tweede graad in de zijlijn of zo?? Weet het even niet meer). Veel verder dan ooms en tantes met hun kinderen gaan we niet echt met betrekking tot familie. Dat wat daar boven en naast komt is ook wel "familie", maar ik zou niet eens weten hoe de andere opa van mijn nichtjes heet. Of dat mijn nichtjes nog meer tantes of ooms hebben buiten "onze kant van de familie". Het zal mij verder ook een zorg zijn hoe het met mijn nichtjes gaat. Ja, vervelend voor ze als het slecht gaat, maar dat heeft verder op mij weinig invloed. Ik hou me bezig met mijn directe omgeving en that's it. Als ik me gedraag op een manier die afwijkt van de rest van de familie (en dat doe ik, want ik rij paard, draag geen rokjes en ik vind schieten leuk) zal dat mijn familie weinig interesseren.

Bij de Turkse en Marokkaanse cultuur gaat het niet zozeer om het individu, daar gaat het om de familie. En die familie is groot. Een Marokkaan heeft het vaak over een neef van hem. Wij denken dan aan de zoon van de broer van zijn vader. Maar hij bedoelde eigenlijk de zoon van de broer van de zoon van de broer van zijn vader etc. Banden in zo'n familie zijn ook veel hechter hoorde ik van een Turkse collega, en iedereen kent elkaar. Iedereen staat ook voor elkaar klaar. Maar om van een groep te kunnen spreken is er wel een bepaalde hechting nodig. Daarvoor moet iedereen zich wel op eenzelfde manier gedragen, anders behoor je niet tot een groep. In zo'n fijnmazige cultuur zijn een hoop regeltjes met betrekking tot normen en waarden. Het voordeel is dat je altijd je familie achter je hebt staan. Heb je dus problemen met een, dan heb je problemen met allemaal. Ze komen immers voor elkaar op. Je zou zulke collectieve problemen kunnen vermijden door iemand onder vier ogen op gedrag aan te spreken, in plaats van tegenover een hele groep.

Anoniem

Electra63 schreef:
Maar tot welke generatie terug?

O gunst, daar vraag ik nooit naar hoor. Ik ga meestal gewoon af op ouders en opa's en oma's. Maar goed, ik vraag mensen daar ook nooit naar, ik licht mensen hun doopceel niet door hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:01

Blue_Eyes schreef:

Waarom is dat negatief? Ik vind het beter dan allochtoon of buitenlander hoor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:02

Toch is het zo dat prinses Margriet (dacht ik) op een schip geboren is dat voer onder de Nederlandse vlag, dit omdat zij, als ze in Canada geboren zou zijn, niet automatisch de Nederlandse nationaliteit zou hebben gehad en dus in geval van nood niet Beatrix had kunnen vervangen.

Edit: dat zit iets anders, maar het effect was hetzelfde:
Citaat:
Margriet werd geboren in Ottawa in Ontario nadat de Koninklijke Familie in 1940 was uitgeweken naar Canada vanwege de Duitse bezetting. De kamers van het ziekenhuis waar ze geboren werd waren tijdelijk extraterritoriaal verklaard. Juridisch betekende dit dat deze kamers niet-Canadees grondgebied werden verklaard en dientengevolge Margriet automatisch de Nederlandse nationaliteit van haar moeder verkreeg
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 26-05-13 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:02

lieveli schreef:

Als jou opa en oma autochtoon nederlands zijn, was jouw vader dat ook.

Citaat:
Dubbele nationaliteiten
Sommige landen hebben de regel dat een kind de nationaliteit krijgt als het geboren wordt op het grondgebied van dat land. Een kind dat in zo'n land is geboren en 1 of 2 Nederlandse ouders heeft, krijgt naast de Nederlandse nationaliteit ook de nationaliteit van het land waar het geboren is. Als een kind ouders heeft die verschillende nationaliteiten hebben, kan het kind bij de geboorte de nationaliteit van beide ouders krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-13 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:03

Goed, ik heb de eerste paar pagina's gelezen. Niet alles.

Ik woon hier een beetje tussen de 'boeren' (platteland ligt nog geen 5 min lopen van mijn huis vandaan) en de stad in. Ik zie het dus dagelijks van 2 kanten. Ik ben zelf multicultureel opgevoed. Mijn ouders hebben Egypte, Tunesië etc doorgereisd en lang in Israël gewoond.

Mijn middelbare schooltijd heb ik op een groene school gedaan. Boeren :D. Top tijd gehad, maar racisme was daar imo wel echt aan de orde van de dag.. Daarna in de 'grote boze stad' gaan studeren.. En toen zat ik ineens met mensen van alle af komsten op school en in de klas. En eigenlijk vond ik dat veel leuker dan met alleen maar blanken. Een van mijn goede vrienden is Surinamer, mijn dokter is 'donker' (negroïde of hoe jullie het ook willen noemen :+) en mijn halve familie is Indonesisch (en heeft ook met racisme te maken gekregen).

Ik ben van mening dat een multiculturele samenleving je alleen maar kan verrijken.

Ik reis veel, en heb mensen van over de hele wereld ontmoet, ja, zelfs uit Irak. En dat waren meestal nog de aardigste mensen ook. (En ja, die waren wel zo eerlijk om te zeggen dat ik waarschijnlijk ala direct gegijzeld zou worden als ik daar zelf heen zou gaan :+).

Ik vind mensen die 'niets met buitenlanders' hebben erg kortzichtig zijn. Als je niets met buitenlanders hebt, kun je maar beter niet op vakantie gaan. Je mist wat in je leven door er niet voor open te staan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:03

Mindim schreef:
Waarom is dat negatief? Ik vind het beter dan allochtoon of buitenlander hoor.

Waarom is moeilijk uit te leggen, ik denk ook dat het beter is dan allochtoon of buitenlander. Toch wordt het in het algemeen niet vaak in positieve zin gebruikt, maar vaak met een dosis sarcasme.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:06

Mindim schreef:
lieveli schreef:

Als jou opa en oma autochtoon nederlands zijn, was jouw vader dat ook.

Citaat:
Dubbele nationaliteiten
Sommige landen hebben de regel dat een kind de nationaliteit krijgt als het geboren wordt op het grondgebied van dat land. Een kind dat in zo'n land is geboren en 1 of 2 Nederlandse ouders heeft, krijgt naast de Nederlandse nationaliteit ook de nationaliteit van het land waar het geboren is. Als een kind ouders heeft die verschillende nationaliteiten hebben, kan het kind bij de geboorte de nationaliteit van beide ouders krijgen.

Nou die definitie is blijkbaar niet absoluut, omdat er verschillende definities zijn.