Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:49

Ziek is ziek hoor! Je baas heeft er ook niks aan als je de rest van zijn personeel of de gasten aansteekt. Liever een paar dagen flink uitzieken dan een beetje half...

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:31

Haha, erg herkenbare verhalen zie ik hier voorbij komen. Zo heb ik tijdens het werk een keer rode wijn over mij heen gekregen. Moest op het werk altijd een nette witte blouse aan hebben, geeft mooie vlekken. We hadden een groep voor het buffet, met zijn allen aan een lange tafel en ik was drinken aan het uitserveren. Op het moment dat ik aan het uitserveren was schoof een man zijn stoel naar achter en raakte daarbij mijn dienblad aan, resultaat een wijnglas met rode wijn en nog wat drinken om.. Maar oh wat was ik blij dat het over mij heen ging en niet over onze gasten!

Op mijn huidige werk heb ik ook al eens gehad dat er mensen aan een vieze tafel gingen zitten, de mensen die er hiervoor gezeten hadden waren net weg gegaan en er stonden nog wat spullen op de tafel. Waar ik mij zo verschrikkelijk aan kan ergeren is dat mensen aan die een vieze tafel gaan zitten terwijl er nog minstens drie schone tafels vrij zijn. Maar goed, ik had net een andere tafel uitgehaald en loop naar die nieuwe tafel, begroet ze vriendelijk en geef aan dat ik eerst de tafel voor hen uit ga halen, aan een vieze tafel zitten is natuurlijk niet prettig. Ik redde het net niet om alles in 1 keer mee te nemen, had ook al spullen van een andere tafel in mijn handen, dus gaf ik aan dat ik zo terug zou komen om de rest op te halen en om een doekje over de tafel heen te halen. Krijg ik een opmerking van die gast 'Nou, een goede serveerster kan de tafel in 1 keer leeghalen'. Vond dit zo'n ondankbare opmerking, heb haar toen maar gevraagd of ze het misschien zelf eens wilde proberen en dat ik mijn uiterste best voor hun deed. Misschien niet de juiste opmerking, maar ik vond dit zo'n verschrikkelijk onaardige opmerking! Vooral met dat stemmetje van afkeuring erbij.. Voor de rest wel de hele tijd vriendelijk gebleven tegen die mensen en ze netjes geholpen, maar heb mij hier echt over verbaasd..

Courses

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 14:03

Ik heb 't overleefd, haha. Komende 3 weken sta ik 11 dagen ingeroosterd :) Lekker centjes maken

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:28

wiifke heel herkenbaar ja, aan een vieze tafel gaan zitten! Wij hebben een vrij groot restaurant en ze presteren het bij ons om net die ene vieze tafel uit te zoeken terwijl er nog tientallen (!) schone tafels vrij zijn.. Maar goed mensen willen blijkbaar graag bij het raam zitten met schitterend uitzicht op de parkeerplaats :z Kinderachtige opmerking ja, zulk soort zure mensen geef ik nooit meer aandacht dan strikt noodzakelijk want het is toch nooit goed..

Ook een keer meegemaakt dat twee personen binnenkwamen en gelijk aan een tafel van 8 gingen zitten zonder even te melden of te vragen. Die tafel was net gereserveerd dus ik vroeg of ze wel aan een tafel van 4 personen wilden gaan zitten (hebben we zeker 20 van, en de meesten waren nog vrij). Zegt die vrouw: Ja we konden niet zo snel een tafel van 4 personen vinden 8)7 Terwijl er gewoon naast die tafel nog tafeltjes van 4 vrij waren..

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:36

twee personen die aan meerpersoonstafels gaan zitten inderdaad, best vervelend.

Wij hebben nisjes, voor 1-4 personen en nisjes voor 4-6 personen. Wij zijn een vrij klein restaurant dus we proberen tot een uur of acht de meer persoonstafels leeg te houden voor het geval we 6 personen krijgen. Die kunnen namelijk niet aan de 2-4 persoonstafels, of we moeten schuiven. Maar dat is ook niet altijd mogelijk aangezien die ook al bezet kunnen zijn.
Zo vaak dat er dan 2 personen in de grote nisjes gaan zitten.. En ik vind het heel vervelend want dan moet ik ze weer op laten staan en een nieuwe tafel wijzen.

Het liefst heb ik dat gasten binnen komen en wachten tot wij ze een tafeltje toewijzen. Meestal zijn we gelijk bij nieuwe gasten dus het is niet dat ze moeten wachten tot ze geholpen worden 99% van de tijd.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:21

Hier in het buffetrestaurant wordt veel ongvraagd geschoven met tafels, ongeacht of er genoeg plek is. Tot in het gangpad aan toe neerzetten. Ik heb in het afgelopen jaar 1 iemand gehad die vroeg of het een probleem was als ze meerdere tafels aan elkaar zoude. Zetten, en 0 mensen die het in de originele staat terugzetten. Heb toch een aantal keren de mensen erop aangesproken, vooral als het de doorgang ook maar iets belemmerde. Dan zeg ik gewoon "op last van de brandweer" kunnen wij dit niet toestaan. Ja sorry, maar als er genoeg alternatieve plekken zijn voor groepen dan is het niet netjes imo.

Verstuurd vanaf mobiel.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:52

Ik werk in de fastfood. Bij de McDonald's.
Vind het zelf heel vervelend als ik 's avonds alleen kassa sta en er dan ineens een groep jongeren a 20 man binnen komt lopen. Dan sta ik echt te rennen en vliegen, maar dan duurt het inderdaad net even wat langer aangezien ik alleen sta. Maar goed, dan werk ik dus al erg snel en hoor je halverwege de rij mensen zeggen: jeetje, we hadden beter ergens anders heen kunnen gaan, dan hadden we al 10x kunnen eten. Ik ben dan soms echt in staat om te zeggen, dan ga je toch lekker! :')

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:01

He lastig Denise, dat ze zelf gaan schuiven. Wel een goede 'smoes'.

Fee haha dat doet me denken aan mensen die dreigen met naar de concurrent te gaan. Ja prima. Vooral in de situaties dat ze het doen.
'Hoi hoi, hebben jullie een tafel voor 8?' 'Sorry momenteel zit ik helemaal vol ik kan jullie pas over drie kwartier op z'n vroegst helpen..' 'Oh.. Dus moeten we naar de CONCURRENT gaan.'

Net alsof m'n werkgever dan ineens zegt: nee joh plek zat! Kom derbij!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:07

Dat schuiven doen mensen hier vaak op terras of in het café.. Als ze zo schuiven dat ik er nog makkelijk langs kan lopen, zit ik er niet zo mee. En anders vraag ik ze het een beetje anders neer kunnen zetten.
Terugzetten doen ze inderdaad niet, maar daar heb ik me bij neergelegd.

Ik had laatst aan het ontbijt een man alleen die aan een 6 persoonstafel ging zitten. Nu hadden we behoorlijk wat groepjes in huis en had ik die tafel gewoon nodig. Dus meneer gevraagd of die misschien aan een kleiner tafeltje wil gaan zitten. Werd die helemaal gepikeerd "ja maar waar moet ik dan gaan zitten??".. tientallen kleine tafeltjes leeg om hem heen...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:57

Als mensen zeggen dat ze naar de concurrent gaan moet ik ook altijd heel sterk de neiging onderdrukken om zoiets als "Ik hou u niet tegen hoor" te zeggen. :')
Ik merk het niet aan m'n salaris hoor, prettige avond nog! :wave:

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:37

Douce schreef:
He lastig Denise, dat ze zelf gaan schuiven. Wel een goede 'smoes'.

Fee haha dat doet me denken aan mensen die dreigen met naar de concurrent te gaan. Ja prima. Vooral in de situaties dat ze het doen.
'Hoi hoi, hebben jullie een tafel voor 8?' 'Sorry momenteel zit ik helemaal vol ik kan jullie pas over drie kwartier op z'n vroegst helpen..' 'Oh.. Dus moeten we naar de CONCURRENT gaan.'

Net alsof m'n werkgever dan ineens zegt: nee joh plek zat! Kom derbij!

_O-
Erg herkenbaar, alsof wij er wat aan kunnen doen dat we helemaal vol zitten en jij dan persé naar de concurrent gaat. Prima, voor mij geen probleem :')

Wij hadden ooit een meneer die koffie wilde, prima koffie ingeschonken meneer tevreden. Kwam even later terug om te melden dat er geen theelepeltjes meer waren (deze moeten ze zelf pakken, zelfbedieningrestaurant). Prima, kan gebeuren op een drukken dag. Uitgelegd dat deze in de vaatwasser zitten en ze zo snel mogelijk zouden komen.
Vervolgens eistte deze meneer zijn geld terug omdat meneer nu z'n koffie niet kon roeren |o
Hem erop gewezen dat er ook nog ijslepeltjes en roerstaafjes lagen. Meneer liep vervolgens zonder ook maar iets te pakken weg en heeft uiteindelijk toch nog zn koffie opgedronken. Waar je je maar druk om kan maken :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:40

_O-

Sommige mensen zeiken gewoon om het zeiken...

Nou moet ik wel zeggen: bij de Hema hier in de stad is het bestek ook 9 van de 10 keer op en die kar voor vieze spullen al-tijd vol en ja, dat is frustrerend, vooral als je dan daarna het personeel tegen elkaar hoort klagen "dat er weer zo'n aso z'n dienblad op tafel heeft laten staan in plaats van het op de kar te zetten".
Krijg daarvan altijd een beetje wurgneigingen... :')

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:18

Of mensen die en telefoon bestelling doen.. Vaak dan grote bestellingen en met de duurdere producten (Big Tasty, QP of zoiets dergelijks). Dan zeggen ze dat ze om 12 uur de bestelling op komen halen. Hebben wij alles om 12 uur klaar staan. Komen ze om half 1 en dan zeiken dat het koud is. Ja helaas... Afgesproken tijd is afgesproken tijd. Kunnen niet ineens 20 nieuwe BT's maken, kost voor ons ook een hoop geld...

En vandaag ook weer, wilde meneer zijn drankjes en eten in een dezelfde tas. Meneer uitgelegd dat zijn eten dan wel koud werd, zeker als hij nog een stuk moest rijden. Maar goed, meneer wilde het, dus gedaan zoals meneer het wilde... Belt 'ie even later op, dat zijn eten koud was.. Jaaa dag! Daar kan ik echt woest van worden hoor. :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:14

Ik ben net uiteten geweest bij de pizzaria hier waar we veel vaker komen. Normaal is alles top in orde en deze keer was het eten wederom prima, echter liet de bediening te wensen over. Meisje wist niet wat er allemaal op de kaart stond, ander meisje wat er rond liep was enorm onzeker (en liet dit extreem merken). Toen ons eten kwam was het 'Kunt u het even aanpakken' terwijl ze met 2 borden liep en makkelijk om de gehele tafel heen kon, drinken inzetten werd voor mij langs gedaan (lees: je kon aan alle kanten om de tafel heen) en 't ging allemaal op tempo 0. Ik kan me daar zo aan ergeren als ik me bedenk hoe ik me zelf uit de naad werk en ik ben toevallig bij dat restaurant ook afgewezen. Als je naar je werk gaat en geen zin hebt, doe dan op z'n minst alsof .. :')

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 01:23

Omg Fee_ ik herken je verhalen zo erg. :')

Heb écht elke dag wurgneigingen bij de mac hoor van sommige gasten.
Laatst was er een vrouw in de drive en ik stond afgeven van bestellingen. Dus ik sta daar met zak uit het raam, zit ze me de hele tijd arrogant aan te kijken :? dus ik wacht tot ze klaar is met geld opbergen oid. Hang ik de zak weer uit het raam, steekt ze haar arm niet uit. Dus ik vraag netjes of ze het even aan wil pakken. Geen woord.. Dus nog een poging. Valt die zak op de grond, omdat ze het niet goed aanpakte. Heb geen arm van 3 meter ofzo. :') Hele bestelling opnieuw maken..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 20:16

:') Haha, Everytime, lekker is dat dan :P

Ik heb afgelopen weekend lekker geknald, genoeg uurtjes gedraaid dus moneys zijn ook weer binnen :Y)

We hadden wel een groep bezopen mannen zitten, die m'n dienblad uit m'n handen geslagen hebben dus toen lagen er 10 bierglazen op de grond .. kapot welliswaar :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:26

Ik heb heerlijk 2 weken vakantie, dus van mij even geen frustraties als medewerker!!

Vorig weekend samen met vriendin wezen eten ergens. Super leuk tentje, gemoedelijke sfeer en lekker ongedwongen(niks luxe, gewoon eenvoudig tentje). Ik bestelde als voor gerecht een salade, maar daar zat appel in en ik ga ech over mn nek van appel. Dus gevraagd of die zonder appel kon, was geen enkel probleem!
Kreeg ik de salade, lekker gaan eten en op den duur kwam ik toch appel tegen(2 achijven, dus goed herkenbaar). Aan de kant gelegd en verder gegeten, ik ben ook de moeilijkste niet. Toen ze de borden weer kwamen uithalen, zag mevrouw dat er toch appel on zat en voelde zich mega banketstaaf en heeft wel 100x haar excusses aangeboden.
Heerlijk gegeten, goede service en ach vergissen is menselijk. Geen frustratie, maar ik vond dat iets positiefs ook gemeld mocht worden!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:59

Ik ben gisteren bij een Italiaan wezen eten... Dat was meteen de laatste keer.
Allemaal superleuke goedbedoelende jongedames in de bediening, niks mis met hun gedrag verder, maar wel een beetje met de etiquette. Eerst werd het eten van mijn gezelschap dik 5 minuten voor het mijne uitgeserveerd (dus dat werd koud, want die wachtte netjes), vervolgens bestelde ik nog een drankje wat nooit meer is gebracht en ook op het toetje moesten we belachelijk lang wachten, terwijl het niet idioot druk was en er zeker 6 serveersters rondliepen...
Dat de keuken niet zo snel gaat kan gebeuren, maar dat je gewoon iemands drankje vergeet... :n
En als je zoveel personeel hebt vind ik eigenlijk ook wel dat er minstens één multifunctionele bij moet zitten, die indien nodig ook in de keuken kan helpen, al is het maar met toetjes en voorgerechtjes.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 21:02

Nu moet ik wel heel erg eerlijk zeggen dat ik me wel eens schuldig maak aan een drankje vergeten. Maar dat gebeurt puur en alleen met dagen als Kongininnendag wanneer ik runner ben, en mensen ertussen door aan een tafel nog meteen roepen 'Doe mij nog maar een biertje!' en ik nog een volledig dienblad moet uitserveren en al acrobatische toeren moet uithalen het terras over te kunnen :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:07

Dat is een hele andere setting, waarin ik dat goed begrijp. :j
Hier was denk ik ook het probleem dat ze niet allemaal een eigen 'wijk' hadden, maar gewoon kris-kras door elkaar rondliepen. En dat ze bestellingen niet opschreven hielp vast ook niet mée. :P

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:36

Wij hebben ook geen eigen wijk of eigen taak. We zijn een klein restaurantje en het is de bedoeling dat iedereen van het personeel precies weet wat de situatie van welke tafel is (uiteraard) en dat ook iedereen alle taken kan en mag uitvoeren.

Wij hebben een nieuwe menukaart en het irriteert me dat veel mensen nogal chagrijnig reageren, voordat ze überhaupt gekeken hebben. Wanneer ze eenmaal gegeten hebben zijn de meesten superenthousiast, dat is dan wel weer leuk :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:41

Ik vind een nieuw menu altijd wel leuk, ik probeer ook om in een restaurant waar ik vaker kom niet altijd maar hetzelfde te bestellen. Er staat zo veel lekkers op zo'n kaart!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 22:46

Ik heb op m'n werk nog niet eens alles geproefd :') Toch maar eens een keer doen :P

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:33

Ik ben vegetariër en heb dus buiten bepaalde soepen en salades nog nooit iets van de kaart op. Oh wacht ik vergeet de desserts!
Ik let daardoor wel extra op wat collega's en gasten zeggen over het eten. Zo kan ik toch nog een beeld vormen over de kaart.

Was vandaag zelf uiteten. Liepen twee dames/meiden op 6 tafels. De een was duidelijk beter in haar werk dan de ander. Goed, dat kan je zult het ooit moeten leren.
Toch jammer dat onze bestelling geloof ik vergeten was. De "betere" kwam daar geloof ik op een gegeven moment achter en heeft het opgelost. (Van haar kregen we ook na een kwartier de bestelde stokbrood, nadat ik had gemeld dat we die al besteld hadden). Uiteindelijk kregen we na 40 minuten ons eten, wat ik lang vind wanneer er maar 4 tafels totaal eten.
Dit is een warrig verhaal met een grote conclusie: wij werden niet op de hoogte gehouden. Dat vond ik zo jammer. Als ze uit had gelegd wat er fout was gegaan en waarom het langer duurde, prima. Maar nu ga ik er toch niet meer zomaar zitten, want stel dat het een chronische fout was?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 23:38

Tja, ik geef 't altijd gewoon toe als er iets fout gegaan is. Mocht de communicatie niet goed gegaan zijn is dat onze fout, dan meld ik dit aan tafel 'Excuses maar ... is niet goed doorgegeven, het word nu geregeld' en mocht het heel 'groot' zijn overleg ik wel voor eventuele compensatie.