Salsa dansen/les

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Salsa dansen/les

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:55

Ik ken ook de namen van de figuren nauwelijks hoor :D En "sorry" lijkt bij mij soms wel een stopwoordje, niet alleen bij dansen ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:10

Tuttebel schreef:
Ik blijf alleen de gewoonte houden dat als iets niet lukt ik sorry ga zeggen terwijl bijna alle mannen dan zeggen dat het niet hoeft haha..

:D Herkenbaar! Ik doe dat ook en hoor dan ook steeds 'geeft niet/hoeft niet'

Oh ja, ocho... die hadden we nog niet in de les gehad, komt nog ergens later in beginners 2 geloof ik, maar ik had em al wel een paar keer met een ervaren man gedaan en die is leuk, lekker 'zwieren'.
Ik weet dat Chris dat ook leuk vindt dus ik wilde hem uitleggen hoe 't moest maar ik wist de naam niet. Nah, dat werd dus niks en ik kon 't ook niet uitleggen aan een vervaren man welke move ik bedoelde.
Dus toen ik een keer met m'n leraar danste en die met die move begon ik gelijk 'JA DEZE! DEZE BEDOELDE IK!' :P Ok, dat was dus de 'ocho'. Ik op youtube naar filmpjes zoeken om die naar Chris te sturen, blijk je dus tig verschillende moves te hebben die allemaal 'ocho' genoemd worden maar niet op elkaar lijken (namen zijn dus kennelijk ook niet allemaal 'universeel').
Uiteindelijk kwam ik afgelopen donderdag terwijl ik met Chris danste in het begin van de ocho die ik bedoelde en kon ik hem eindelijk uitleggen wat we moesten doen. Disndag hebben we'm nog een paar keer geoefend :P
Tja,we zijn beiden een beetje ongeduldig als het gaat om nieuwe dingen leren, we willen beiden graag sneller vooruit ;)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:44

Ja die namen, heel verwarrend dat die overal verschillen. Mijn vriendje danst bij een andere dansschool en leert hele andere namen voor sommige moves. Zo leren wij de 'Setenta' en zegt mijn leraar 'ook wel hammerlock', maar ik vind 1 naam onthouden (bij de juiste pasjes) al genoeg.
Ik sta dus meestal ook zo'n warrig verhaal te houden over zo-en-zo-en-dan-doe-jij-zo.

Mijn stopzin "Sorry, maar waar moest ik heen?" :+

Ik had dat dus bij de enshuva's, (ook wel open break genoemd, over dubbele namen..) vriendje gooide die er vaak tussendoor en ik wist dus niet dat je op tel 5 dan met links naar achter stapt. Ik kwam dus altijd verkeerd uit en huppelde er maar een pasje tussen door. En hij wist de damespasjes niet. Was dus echt zo'n :)* in de les toen we de pasjes uitgelegd kregen.

Nu bij salsa 2 beginnen ze erg op te letten op hoe het contact met de handen is. Vingertoppen werk, niet hangen. Eerste keren dubbele draai zonder steun dacht ik echt 'hellup' maar eenmaal door draait het veel fijner. Terwijl vriendje nu met 5e seizoen bezig is (en altijd extra lessen assisteert) en ze bij zijn dansschool daar nu pas over beginnen. Hij leert zo toch weer nieuwe dingen met mij assisteren :)

Oké, schoenen dus mee naar de Santiago. Thnx voor de info. Sta ik daar niet voor niks met mijn schoenentas. Ik ga altijd graag zonder tas 'op stap'.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:58

Whaha super herkenbaar dit! Ik hoor iedereen over Enshuva's en denk "goh hebben wij vast nog niet gehad", vervolgens lees ik dat het hier om Open Breaks gaat en :)* aaaah, die ken ik wel :D

Ook echt leuk om te lezen wat jullie allemaal leren en hoe dat verschilt per dansschool! Dat met die vingertoppen, hangen, etc. etc. begonnen wij de 2e les Salsa mee, bij beginners 1. Wij dansen over het algemeen ook 1x per les met de leraren, zodat die kunnen voelen of wij de geleerde dingen wel goed toepassen. Zo was ik heel erg bezig met de juiste spanning in mijn arm houden, netjes een "window" maken met mijn arm tijdens het draaien, maar terwijl ik daar zo mee bezig was, vergat ik blijkbaar de juiste spanning in mijn schouders/bovenlijf te houden. Helemaal niet erg op dit moment, maar als je verder komt kan het zijn dat je dan net een fractie te laat op de aanwijzingen van de man reageert. Ik ben blij dat ze me daar op hebben gewezen, want daar heb ik weer profijt van tijdens de feestjes :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:35

Haha, iedereen leert het dus weer anders :D

Ja dat is bij ons ook, een rondje doordraaien, dat je met leraar en alle les assistentes (die met de mensen die alleen lessen) hebt gedanst. Leraar heeft er altijd leuke geintjes in zitten, net of hij een Crossbody aan geeft, en dan kijken of je op hem wacht bijv. Afgelopen keren trapte ik er niet in :D

Armspanning vind ik lastig, salsa is echt een goede 'ontspanning' oefenen voor mij.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:48

Hm ja, wij leren dus beide termen :P De 'open break' gaat nl. vooraf aan de enshuva ;) Je gaat eerst 'open' (heer stapt naar achteren i.p.v. naar voren) en daarna passeer je als vrouw en dat passeren is de enshuva. Dus eigenlijk doet iedereen beide.

Ik sta er wel van te kijken dat hier sommigen al dubbele draaien vroeg in beginners 2 hebben. Die vind ik toch best 'gevorderd' en nu ik dus de switcht gemaakt heb van beginners 2 naar semi-gevorderd en ineen in 1 choreografietje twee dubbele draaien moet proppen waarna ik ook nog heel rap weer verder moet dansen, heb ik daar best moeite mee. Terwijl ik in't vrijdansen toch best af en toe een dubbele draai dans.
Ik moet ook echt gaan oefenen om ze zelfstandig en zonder steun van de man te dansen en dan ook perfect op m'n plek te blijven want anders kom ik in de combinatie van de les gewoon niet uit.

Leraar en assistente rouleren bij ons idd meestal ook mee en wisselen ook als ze zien dat iemand moeite heeft met een stukje.

Wat ik zelf merk is dat ik vooral niet te veel moet nadenken en niet te veel bezig moet zijn met details. Naarmate je pasjes, ritme houden, laten leiden, routine worden, krijg je vanzelf meer ruimte om het ook 'mooi' en 'netjes' te doen. In het begin was ik vooral bezig met 'help, welke kant moet ik op en wat wil'ie nu weer van me' (vooral met vrijdansen dus hé, ik heb eigenlijk altijd met behoorlijk gevorderde mannen gedanst en omdat ik me - heb ik me laten vertellen - makkelijk laat leiden zijn heren geneigd om dan ook maar gelijk meer uit de kast te trekken. Ik dans dus bijna altijd wel dingen die ik zelf nog niet geleerd heb).
Maar nu me dat door ervaring steeds makkelijker af gaat en ik steeds meer dingen herken en ook kán, krijg ik ruimte om netjes te dansen, klein te dansen, m'n bewegingen mooi en mooi af te maken, handen er bij... Dat gaat eigenlijk vanzelf.
Zodra ik ga nadenken gaat het een stuk minder en maak ik veel vaker fouten of mis ik aanwijzingen van de heer.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:37

Heb je eerder geen inside of outsite turn gehad?
Dat is denk ik ook het gevaar van door de cursussen heen vliegen. Vriendje ook regelmatig aan het afremmen, die gooit mij dan door zijn les figuren heen, en met 'braaf je pasjes doen' kom je een heel eind, maar ik heb het gevoel er achter aan te race en juist daardoor een foute stijl te ontwikkelen.
In de les ook, dan is het figuur wel duidelijk, maar ik kijk dan graag een paar keer wat lerares precies doet, de details zeg maar.

Wat je zegt is heel herkenbaar. Niet nadenken en in de muziek op gaan (lukt mij nog lang niet altijd maar begint steeds meer/eerder te komen).

Is er voor de open break dan ook nog een andere term?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:34

jawel, inside en outside turn heb ik wel gehad. Maar in 3 tellen 2 keer rond gaat wel heel snel als je dat ook nog op vlotte muziek moet doen. Als een man je helpt draaien gaat 't wel maar als je'm echt op eigen voeten moet draaien dan raak ik toch snel uit balans met de tweede draai. Spotten helpt maar moet daar toch nog wel een beetje in oefenen want 't gaat nog niet zo soepel en netjes als ik zou willen (en soms gewoon helemaal niet)

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:41

De inside en outside turn zorgde bij mij voor een groot leermoment. Ik zet soms nogal grote passen en ik raakte de mannen dan echt kwijt. Leraar vroeg toen hoe gaat het bij iedereen toen flapte ik er dus heel hard uit ja ik raak alle mannen kwijt. Haha Maar door de inside en outside turn lukt het mij wel kleinere pasjes te maken.

Ik ging net ff oefenen hier thuis in de woonkamer maar tjaa mis de man echt met dansen dan..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:58

Hier idd hetzelfde, omdat mijn vriend echt groot is (bijna 2 meter en ook nog eens wat breder dan de meeste dansers ;) ) neemt hij grote passen, waardoor ik ook grote passen neem. Nu zijn we echt aan het oefenen alles veel kleiner te doen. Is voor mij trouwens makkelijker dan voor die boom van een kerel van me, haha.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:24

Klopt wat je zegt Francis, een spin (dubbele draai) in beginners 2 is wel erg vroeg, ik heb die pas geleerd in niveau 5 (gevorderd 1) en in 6 (gevorderd 2) leerde ik een spin waarbij we drie keer rond moesten in die 3 tellen. Voornamelijk oefening, ik merk dat ik hem nu al een stuk stabieler kan dan toen ik hem net leerde. Toen vloog ik alle kanten uit :P

Dat groot dansen doe ik ook erg snel, in de les werden we erop gewezen. Als oefening hadden ze toen 2 bierviltjes op de grond gelegd, waarbinnen we moesten blijven. Dat ging redelijk, maarja daar kun je nog makkelijk buiten :+ Dus toen kwamen er twee barkrukken. Dan zorg je wel dat je klein blijft, anders zit je nog op zo'n kruk haha :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:03

Klein dansen let ik idd ook heel erg op, die tip gaf m'n leraar me een tijd geleden al. Juist wanneer je een beetje boven je niveau danst is klein dansen handiger omdat je dan ook veel sneller kunt reageren en je kunt op snellere nummers dansen. Ik begon echt moeite te krijgen mannen bij te houden omdat ze vaak gaan 'jagen' als ze merken dat je wel volgt. Gaan ze alles uit de kast trekken om te zien hoever je komt. Sinds ik er echt op ben gaan letten (en het nu dus ook automatisch doe al) kan ik veel beter meekomen met mannen die me echt onbekende dingen laten doen. Ik heb niet meer dat idee dat ik achter ze aan aan't 'rennen' ben omdat ik bij ze blijf en heel snel kan switchen als ik denk dat 't 'linksaf' moet maar dan toch blijkt dat ze 'rechtsaf' bedoelden. Door klein te dansen kun je dan nog reageren, als je groot danst ben je weg (en dat had ik dus ook regelmatig toen, nu bijna niet meer).
Ook als mannen groot dansen kun je zelf klein blijven dansen. Wij hebben een paar mannen die nogal de neiging hebben met je te 'gooien' maar als ik zelf gewoon klein blijf dan kan ik dat redelijk goed voorkomen.
En ach, soms is't gewoon ook wel lekker om even de halve dansvloer in beslag te nemen. Met een man die je kent en die figuren danst die je kent kan dat ook gewoon.

3 dubbele draai zijn de gevorderden bij ons idd ook mee bezig en als ik die dames zie draaien ziet het er zo simpel uit maar net nog even geoefend hier en ik ga dan nog echt alle kanten op. Maar goed, ook dat komt wel, in het vrijdansen dans ik hem regelmatig en dan gaat 't wel goed, 't is vooral de combinatie die het lastig maakt.

Goed, ik ga douchen en omkleden, hier is't weer Salsatime! *\o/* (BART! We willen een salsa-smiley!)

Afbeelding

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:21

Haha nou als een man heel erg groot danst, is het niet altijd mogelijk om klein te blijven dansen hoor. Hij leert steeds beter leiden en met sommige figuren heb ik dan geen keus :D Maar goed, hij pakt het echt veel sneller op dan ik had gedacht, dus ik mag niet klagen (van iemand die zei "oke dan, 1 cursus omdat jij het zo graag wilt" naar "Ik heb zoooo'n zin om te dansen" haha). Hij vindt het super leuk om nieuwe dingen te leren en wil ook heel graag de details goed doen. Echt zo fijn!

Enne, veel plezier met dansen Francis!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 02:52

Wat heb ik lekker gedanst!! *\%/*
Les ging dankzij het oefenen op maandag best goed, al zeg ik het zelf, ik had de hele routine er in en kwam nog aardig netjes uit ook. Dubbele draaien gingen zeker in't begin van de les veel beter dan vorige week. Helaas raakte ik er een beetje uit toen ik met twee mannen danste die er zelf ook nog moeite mee hadden en even mis gingen. Toen liep het niet meer en kreeg ik het daarna niet meer helemaal goed opgepakt. Maar al met al niet geheel ontevreden zeg maar ;) De lessen zijn in ieder geval een lekkere uitdaging nu.
Daarna met vrijdansen nog vreselijk lekker gedanst met m'n dansmaatje en nog een paar andere heren. Klein beetje geoefend nog maar vooral 'lekker zwieren' (dansmaatje's woorden :P ), had van mij nog best een uurtje langer mogen duren ook.
Maar ja... dan zit je dus nog helemaal nabubbelend op de bank nog maar even een wijntje te drinken want nu naar bed heeft nog niet veel zin...

Zaterdag alweer pary, heel veel zin in ook, en maandag gaan we weer naar Zutphen om te oefenen. Dat beviel goed en die houden we er voorlopig in.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:28

Dat klinkt goed!!
Heel jammer als er 2 mannen die zelf moeite hebben jou uit je flow halen! Hopelijk heb jij ze een beetje op weg kunnen helpen!

Leuk dat je er maandag weer bent in Zutphen. Begint ivm vakantie om 21.00 al! :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:58

Oh thanks, good to know. toch weer zo'n drie kwartier langer dansen! ;)

Ah, iedereen had nog wel wat moeite om de boel achter elkaar te dansen hoor, een paar wat meer dan anderen. De combinaties worden wat ingewikkelder, ook voor degenen die gewoon vanaf 't begin in deze les zitten dus ik vond 't nog wel knap dat we niks onder deden voor de rest ;) We hebben de combinatie nu wel in ons hoofd zitten, qua volgorde van figuren, nu nog netjes en op de maat van de muziek uitvoeren :P Maar dat oefenen op maandag had echt geholpen. 't Hoeft ook allemaal niet perfect roept de leraar dan, maar ja... we zijn beiden toch wel wat perfectionistisch aangelegd en we willen het ook gewoon goed doen. Moet natuurlijk geen frustratie gaan worden en dat wordt 't ook niet, maar we zijn wel fanatiek genoeg om dus te gaan oefenen ;)

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:35

@ Francis, soms heb je van die dagen, ineens gaat er iets niet zoals je dat wil, dan lukt de rest ook niet meer. Zo heel af en toe heb ik ook gewoon even een minder dagje. Kan wel lekker dansen, alleen kleine dingetjes die dan niet lekker lopen. Het spotten lukt niet, een man zonder maatgevoel en inderdaad te perfectionistisch willen zijn.

Ik heb gister in ieder geval ook heerlijk gedanst, fijn om na twee weken weer de hele avond te kunnen dansen. Begon meteen goed, vlot nummer, heer die goed kon dansen. Aan het einde heeft 'ie mijn rug nog even getest. Deed 'ie een dip, en dan net doorgaan, voorbij het punt dat je op eigen benen kunt leunen. Wist ik meteen weer waar ik ook alweer spierpijn had :+ Verder geen last van gehad, wel humor. Onder het motto 'ja, hij zit er nog hoor, mijn rug' :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:32

Poeh, voel m'n benen nog van zaterdag (overdag al druk geweest en 's avonds bijna onafgebroken op de dansvloer, 4 uur lang) maar vanavond toch weer even lekker 'trainen' met m'n danspartner, bij Salsashakers in Zutphen.
Uh... zou ik dan toch een beetje verslaafd zijn? :P

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:01

Klein dansen, ja, lastig.
Merk het vooral als we rondje wisselen en ik bij mannen kom die kleiner dan ik zijn, die ben ik met 2 passen kwijt :+
Die oefening met barkrukken is inderdaad wel een idee :D

Leuk dat hij zo enthousiast is geworden Joyce :D

Fijn Sjouks, geen last meer van je rug?

Haha ja Francis, maar een gezonde verslaving is geen probleem!

Dit weekend niet meer gedanst, zaterdag hadden we eters, lang getafeld en toen hadden we zoiets van bank.. of dansen. Ik ging zitten en ik sliep dus ja :+
Op de groepsapp vonden degene die waren geweest het een erg duur feest wat niet in verhouding was, viel allemaal wat tegen. Dus volgens mij niks gemist. Morgen weer lekker lessen.

Zaterdag is er een feest waar veel mambo's gedraaid worden.
Hebben jullie daar ervaring mee?

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:12

Hier geen ervaring met mambo's..

Leuk dat je vanavond weer naar Zutphen komt Francis! :) ik zeg jouw reactie bij Michael al op zijn status dus ik heb ff je facebook begluurd :')

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:12

Ja, we komen even lekker oefenen, Chris en ik. Je mag me als je wilt gerust toevoegen hoor Tuttebel ;)

Mambo en Salsa zijn in theorie eigenlijk 't zelfde. Mambo wordt op 2 gedanst, het wordt ook wel 'salsa-on-two' genoemd. Hier een filmpje met uitleg: http://youtu.be/JNZOOGbAW4I

en geschreven uitleg: http://www.laventure.net/tourist/salsa.htm
of hier http://www.salsaforums.com/threads/mamb ... nce.17845/

Er is wel meer verschil dan alleen de tel waarop je start, mambo ziet er als 't goed is wel echt anders uit, maar 't heeft dezelfde oorsprong zeg maar.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:09

Ik heb vroegah de basics van de Mambo geleerd, maar nu al jaren niet meer gedanst. Denk dat ik het wel weer makkelijk op zou pakken, maar ik zou niet speciaal naar een Mambo feestje gaan ofzo.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 02:12

Hier weer een heerlijk dansavondje achter de rug. Het was niet heel druk maar genoeg gedanst weer!
Vrijdag een salsafeestje in Klarenbeek ipv les die uitvalt vanwege de vakantie, Ga je ook Francis?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 02:40

Wow, ik heb heerlijk gedanst vanavond. Naast gewoon lekker dansen hebben we onze routine van de les flink geoefend en ik ben best wel trots op ons want we hadden hem er gewoon in zitten, zelfs op wat vlottere nummers. Niet elke keer perfect maar 't feit dat we'm nu uit 't hoofd kennen is al heel wat, laat staan dat we'm ook nog redelijk kunnen dansen. Kan vast nog netter maar voor nu ben ik tevreden. Hopelijk lukt 't donderdag op les ook, zou leuk zijn als dan te zien is dat we geoefend hebben ;)

In Klarenbeek Salsa? Waar dan, in de Zweep? Wist niet dat ze in Klarenbeek ook salsafeestjes hadden, da's wel lekker dichtbij ;) Ik zal es kijken... 't is bij mij nooit een kwestie van 'willen' maar van 'kunnen betalen'. Liefst ging ik elk weekend dansen maar ik heb er gewoon de centen niet voor. Zelfs als je geen entree hoeft te betalen kost zo'n avondje toch geld omdat je echt wel wat móet drinken. Nu ben ik al zo goochem om als ik voor ons beiden drinken haal, voor m'n danspartner een drankje bestel en er dan een glas water naast vraag wat ik dan zelf drink. Maar toch. Ik kan 't me helaas momenteel éigenlijk niet veroorloven.
Maar dat gezegd en geschreven... ik heb er wel érg veel plezier van dus ik doe het af en toe wel. Ik zal es kijken of ik vrijdag ga, heb nl. stiekem ook al zitten dubben of ik zaterdag naar SalsaNight bij Eppink zal gaan. Beiden is gewoon geen optie dus ik ga er nog es over denken.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 02:55

Ik heb jullie wel ff bekeken op de dansvloer en ik vond het er wel netjes uitzien hoor!

Bij mij is het ook een kwestie van financieel kunnen gaan naar een feestje! Maar ik vind het zo leuk... Vorige week ook al om die reden feestje laten schieten.. In de zweep is het inderdaas , eerste keer dat het gegeven wordt volgens mij. Zaterdag ga ik niet naar Eppink aangezien mijn beste vriend eigenlijk altijd rijd (ik ben autoloos) en hij andere plannen heeft.
Qua reistijd maakt Klarenbeek of Deventer ook niet veel uit voor jou gok ik?

Ik was nog zo wakker door het dansen dat ik nu eindelijk ga slapen. Met mensen last van lang wakker zijn na het dansen?