Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:00

Ik kan me trouwens ook onwijs ergeren aan sommige hotelgasten. Wij hebben 's ochtends voor de hotelgasten altijd een ontbijtbuffet en koffie/thee serveren we dan aan tafel. Regelmatig zitten daar ook mensen tussen die daar een beetje warme melk bij willen en dat is prima.
Wat ik dan vaak doe is melk in magnetron en dan even teruglopen de zaal in om iets op buffet weer aan te vullen en daarna is melk ook meestal klaar. Dat is handig gebruik maken van je tijd.

Enkele gast die dan gevraagd heeft om warme melk en die zien jou 2 tellen later de eetzaal in lopen, komt direct mega geïrriteerd bij je "mevrouw!! Ik had warme melk besteld hoor".
Dan heb ik ook zoiets *ademhalen, tot 10 tellen* "mevrouw, die staat even op te warmen in de magnetron. Kom het zo bij u brengen". Sommige mensen kunnen ook echt geen geduld opbrengen.
Maar dat is echt maar een klein deel van wat komt hoor. Meeste gasten zijn altijd onwijs blij, vriendelijk en aardig tegen je. Gelukkig.

Bij ons gaat de keuken door tot alle zittende gasten uitgegeten zijn, t/m dessert. Maar vanaf 9uur/half 10(afhankelijk van hoelang de wachtlijst was) kan er niks nieuws meer aan tafel.

CoronaLime

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:08

Ooh zo'n type had ik laatst ook op een bruiloft, ik stond bar dus deed wijn/bier/fris, 2 collega's bemanden de koffiemachine omdat zo'n beetje alle gasten om half 10 nog aan de koffie wilden.

Afijn, mevrouw had thee besteld, ik doorgegeven aan collega's bij de koffiemachine en ging weer bij de bar staan. Die vrouw loopt zo zonder pardon door naar achter, dus ik haar gevraagd of ze alsjeblieft niet achter de bar zou willen kruipen, word ze ineens suuperboos omdat ik bij de bar ging staan terwijl ik haar thee moest maken.

Lekkere onderstelling dat ik in mn eentje sta op een groep van 110 man :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:13

Ja dat doen ze bij ons ook wel eens, achter de bar komen. Zo irritant :=

Tja die sluitingstijd van de keuken is er vooral voor de nieuwe mensen die binnenkomen. Dat als je om 9:30 binnenkomt je niet nog 3 gangen kan krijgen. Je moet ergens de grens trekken... Overigens als de uitloop door onze fout is gaan we uiteraard langer door ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:14

Douce schreef:
Nee de keuken gaat bij ons door tot niemand meer een dessert wil en dus iedereen niets meer nodig heeft uit de keuken. Dat houdt wel in dat we rond 9 uur geen nieuwe bestellingen aannemen (hoofdgerechten). Dus als je half 9 binnen kunt lopen kun je bestellen wat je wilt, maar 9 uur is te laat. We moeten ergens een grens trekken.

Bah ik kan ons systeem niet goed uitleggen, hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Ja hoor dit is duidelijk.
Als je kwart voor 9 komt, kun je alle 3 de gangen nog nemen, al duurt dat dan tot 10.30u.
Door 9u als grens te trekken ga je ervanuit dat het dessert er max 10.30 uitgaat.
Als mensen om 9.30 nog komen dan zou dat al 11.15u worden etc.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:51

Precies! Dat is het idee erachter.
Maar wel hetzelfde als Margrathea, als het heel druk is en het blijkt dat wij teveel reserveringen aan hebben genomen, kan het gerust voorkomen dat we na 9 uur nog wel opnemen. Indien gereserveerd dan.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:11

Ik weet dat ik me erger als de bediening na een bestelling opnemen of iets brengen weer heel snel om draait en weg loopt. Als je dan nog iets wil vragen of bestellen ben je eigenlijk al te laat. En naroepen heeft vaak ook geen zin :\

Maar nu werk ik zelf ook in de bediening. En betrapte mezelf er wel eens op; snel omdraaien en weglopen. Meestal wacht ik 1 seconde met een grote glimlach. Als mensen dan nog iets willen, zie ik dat aan ze of hebben ze tijd om het te vragen. Maar met drukke dagen moet je écht verder.. 1 seconde lijkt niks, maar voelt op drukke dagen heel lang. Enfin, ik weet nu hoe irritant het is en kan er zelf ook op letten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:29

@koetjesreep: dat herken ik inderdaad wel. Zowel als gastzijnde als bedieningszijnde. Als het echt druk is dan moet je soms door, maar ik neem ook 9/10 keer gewoon heel rustig de tijd voor bestellingen en gasten. Maar een heel enkel keer ontkom je niet aan de werkdruk.
Maar aan de andere kant, ik sta soms ook rustig op hele drukke avonden een heel leuk gesprek met gasten te voeren, waardoor ik te lang bezig ben en een gepikeerde leidinggevende in de keuken heb staan.
Beide dingen gebeuren dus wel eens. Het te lang praten wat vaker als te snel omdraaien.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:39

Gasten mogen nooit door hebben dat je stress hebt/dat je het druk hebt. Dus bij de tafels altijd de tijd nemen :j Dat vind ik zelf ook moeilijk maar ik probeer er wel op te letten.

edit: Ze kunnen natuurlijk wel door hebben dat het druk is, maar ze mogen niet het gevoel krijgen dat je geen tijd voor iedereen kunt nemen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:04

:j

Eén van de leukste dingen van mijn favoriete restaurant is, naast fantastisch eten, dat de eigenaar altijd de moeite neemt een praatje te maken of vragen uitgebreid te beantwoorden, terwijl het daar altijd hartstikke druk is en hij zich helemaal suf loopt op zo'n avond.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:26

Koetjesreep schreef:
Ik weet dat ik me erger als de bediening na een bestelling opnemen of iets brengen weer heel snel om draait en weg loopt. Als je dan nog iets wil vragen of bestellen ben je eigenlijk al te laat. En naroepen heeft vaak ook geen zin :\

Maar nu werk ik zelf ook in de bediening. En betrapte mezelf er wel eens op; snel omdraaien en weglopen. Meestal wacht ik 1 seconde met een grote glimlach. Als mensen dan nog iets willen, zie ik dat aan ze of hebben ze tijd om het te vragen. Maar met drukke dagen moet je écht verder.. 1 seconde lijkt niks, maar voelt op drukke dagen heel lang. Enfin, ik weet nu hoe irritant het is en kan er zelf ook op letten.

Hier ben ik ook wel eens schuldig aan als het druk is! Probeer er wel altijd op te letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:56

wij gingen vorig weekend uit eten met de familie (17 man). hadden van te voren netjes gereserveerd en kregen toen te horen dat we minimaal 1 week van te voren ons menu moesten doorgeven. alsof ik weet waar ik over 1 week zin in heb en hoeveel honger. uiteindelijk was er 1 iemand afgevallen en dat is aangegeven binnen het aantal dagen dat je nog kon wijzigen. uiteindelijk hadden ze evengoed voor hem meegekookt en stond het ook op de rekening. stoelen die kapot waren etc. overigens smaakte het eten gelukkig wel lekker.

daarna 'savonds nog mijn mijn vriend met de brommer gaan toeren en gingen we aan een cafetje aan het water zitten. we hebben daar zeker een half uur gezeten en nog was niemand langsgekomen om te vragen of we wat wouden drinken. meerdere mensen waren om zich heen aan het kijken en die hadden ook niks. toen kwam een meisje naar buiten gelopen en ging de tafels en stoelen rechtzetten. toen naar haar gezwaaid werd keek ze de andere kant op. wij zijn maar opgestaan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:51

Chris schreef:
Gasten mogen nooit door hebben dat je stress hebt/dat je het druk hebt. Dus bij de tafels altijd de tijd nemen :j Dat vind ik zelf ook moeilijk maar ik probeer er wel op te letten.

edit: Ze kunnen natuurlijk wel door hebben dat het druk is, maar ze mogen niet het gevoel krijgen dat je geen tijd voor iedereen kunt nemen.

Ben ik volledig met je eens!
Maar een heel enkele keer glipt het me even door de vingers. Over het algemeen komt het bij mij niet voor en neem ik de tijd.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:06

Wat ook heel vaak gebeurd en wat ik niet netjes vind is bestelling opnemen of vragen of je nog drinken wil als er iemand met wie je bent naar de WC is. Dat vind ik echt niet kunnen gewoon naar de tafel lopen als iedereen er zit!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:13

Wat ik in dat geval vaak doe is vragen of ze even willen wachten tot compleet of dat ik alvast dagmenu kan vertellen en kaart brengen. Verschilt heel erg p.p. wat ze dan willen :) .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:23

Jumpie schreef:
Wat ook heel vaak gebeurd en wat ik niet netjes vind is bestelling opnemen of vragen of je nog drinken wil als er iemand met wie je bent naar de WC is. Dat vind ik echt niet kunnen gewoon naar de tafel lopen als iedereen er zit!

Als het heel druk is, kan ik moeilijk gaan peilen wie waar naar de wc is :+ of roken bijvoorbeeld. Excuses maar dan blijf ik bezig. Oftewel weten de medegasten wel wat diegene wil, ofwel ze zeggen 'doe maar wat ie net ook had' ofwel vraag ik het even als ik de drankjes kom brengen en dan haal ik het alsnog.
Zeker bij grote groepen is er altijd wel iemand naar de wc of iets anders doen. 'Niet vinden kunnen' vind ik hier wel een tikje overdreven :o

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:24

Dat vind ik prima, meestal zeg ik tegen mn gezelschap: als de bediening komt, bestel voor mij dan een ...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:28

F_Orumster schreef:
Dat vind ik prima, meestal zeg ik tegen mn gezelschap: als de bediening komt, bestel voor mij dan een ...

Precies, als ik dorst heb doe ik dat ook. Of ik loop zelf even, kleine moeite.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:33

Als er te weinig tijd tussen de gangen zit! :+ Wij gaan met kerst altijd bij een vrij duur restaurant eten waar je 7 gangen krijgt. Het is echt een top restaurant maar laat lekker 10 minuutjes tussen die gangen zitten geen 3 :=

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:44

Ik heb laatst een menukaart gebracht naar een man die buiten aan het bellen was, toen hij me eraan hielp herinneren dat hij binnen aan een tafel zat en al gegeten had... Ik kan niet zo goed gezichten onthouden :+ Dat was wel heel genant.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 02:39

Ik erger me kapot als aan mijn ouders gevraagd word wat IK te drinken mag.... Hallo zeg, ben 17, weet heel goed zelf wat ik mág en wíl :x Als mijn ouders betalen, dan vraag ik zelf wel of ik nog wat te drinken mag nemen als dat aan mij gevraagd word. Daarnaast ben ik door mijn ouders opgevoed, leef ik al 17 jaar naar hun regels... Ik weet dus wel wat ik mag en wat niet. En als ik zelf betaal, dan zou ik ook erg graag zelf bepalen of ik nog wat te drinken neem :))

Zelfde met eten trouwens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:50

Optiwolk schreef:
Vjestagirl schreef:
En dan eigenlijk moet je ook nog vragen of ze het flesje open maken aan je tafel... Geldt ook voor flesjes cola ed. Apparatencola is veel goedkoper dan een fles (voor een uitbater)

Sorry, maar dat smaak je toch?
Als er Light ofzo verwisseld is, dat smaak je toch?

Dat proef je inderdaad wel. En als je alsnog twijfelt: gewoon even naar het toilet gaan en even goed opletten of ze achter de bar idd flesjes vullen of netjes openen met een opener. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit apparatencola (of andere fris) in een flesje geserveerd heb gekregen hoor.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:07

Hee Leuk topic !
Als Horeca fanaat ben ik enorm kritisch wanneer het gaat over etiquette in een restaurant. Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat je welkom geheten word en dat je behandeld word zoals je zelf ook iemand zou behandelen.

Ik heb in veel hotels/restaurants gewerkt en achter en voor de schermen mogen kijken. Ook mogen proeven van een stage in een sterren restaurant en hier heb ik toch wel erg veel geleerd.
Wat ik bij mijzelf vaak merkte was dat wanneer het druk was ik in de stress schoot, dit heeft echter 1 jaar geduurd en daarna was het over en bleef ik de rust 'm zelve. Het is belangrijk om de rust over te dragen op de gast.

Ik zelf woon nu in Saudi Arabie en de bediening is hier echt vreselijk !aantal punten:
- niks is mogelijk
- Met bestellen blijven ze ook op je neus zitten
- voor hoofd en na gerecht word snel gebracht en vaak ook nog samen!!!
- als mijn man al klaar is met eten word zijn bord al mee genomen.
- Wanneer de rekening gebracht word blijven ze net zolang staan tot er geld in het mapje zit.

Wat mij in nederland opvalt is dat personeel weinig passie meer voor horeca heeft. Opmerking als; Maar u hoeft hier niet te eten.. daar gaan mijn haren echt recht van over eind staan !

Ik las net iets over mensen die een conversatie houden en je hun moet storen, klopt dat is het vervelendste wat er is; wat ik meestal deed wanneer iemand aan de telefoon was gewoon de kaart neer leggen en deze persoon in de gaten houden of even wachten met kaart neer leggen wanneer er iets geannaceerd moest worden zoals bijv. dag menu of iets dergelijks.
Als een 2, 4 of meertal in gesprek was dan vroeg ik eigenlijk beleefd en beetje brutaal ; mag ik even 5 minuten van uw tijd om alvast uw smaakpuppilen op gang te brengen door ons menu ten gehoren te brengen... werkte eigenljik altijd wel ! :)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:22

KimberleyE schreef:
smaakpuppilen [...] werkte eigenljik altijd wel ! :)

Ik geloof dat ik eerst even zou moeten bijkomen van het lachen :')

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:28

U hoeft hier niet te eten denk ik soms wel bij mezelf hoor, sommige mensen.. |o
Natuurlijk doe je je best, maar ben weleens gasten tegengekomen waarvan ik het liefst persoonlijk naar buiten gooi..

Laatst was er een stel die wilden vegetarisch eten maar alle vegetarische gerechten op de kaart waren niet naar wens. Dus ik naar de chef op eigen initiatief, of die niet wat kon maken, nou natuurlijk wel.
Dat aan de gasten verteld, wilden ze letterlijk elk ingredient weten.. Ben geloof ik wel 5x op en neer gelopen naar de keuken om alle details na te vragen.

Vervolgens wilden ze een wijn dus ik ze de wijnkaart gebracht, die zij wilden was te duur, of ze die niet goedkoper mochten :') Nou nee, prijzen zijn er niet voor niks. Vervolgens was de vraag of ik niet even in de wijnkelder kon duiken om te zien of er nog iets zou liggen wat ze voor een zacht prijsje mochten drinken. Nogmaals op de wijnkaart gewezen, daar staat immers alles op :+ En voilá, ze gingen voor de allergoedkoopste huiswijn die we erop hadden staan, maargoed, eindelijk hadden ze een keuze gemaakt.

Vervolgens het hoofdgerecht, ivm veel klachten krijgen gasten die risotto eten ook een zakje friet erbij. Dat kon volgens meneer absoluut niet want dat paste niet bij elkaar. Ook was het niet goed gekookt, konden ze proeven dat er vleesbouillon gebruikt was en waren de portiegrootte's niet goed. Verder was er nog een hele waslijst die ik niet onthouden had. Dus ik daarmee naar de chef, ze hadden nog 1 dessert besteld.

Chef gaat met geheimzinnig lachje aan de slag... Toen ik het dessert kwam halen was het echt voor 5 personen ofzo, zoo groot! Dus ik met een stalen gezicht aan tafel, toen meneer vroeg of dit nou de normale portie was. Natuuuurlijk meneer :D

Zulk soort mensen hoeven dus van mij niet terug te komen als ze weer zo gaan jammeren, staat de kaart je niet aan? ga lekker ergens anders heen ipv zo moeilijk te doen. Gelukkig heb ik ze blijkbaar wel tevreden naar huis laten gaan, kreeg nog 5 euro fooi toegestopt en ze moesten heel hard lachen om het mega dessert :=

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:40

Margreet schreef:
KimberleyE schreef:
smaakpuppilen [...] werkte eigenljik altijd wel ! :)

Ik geloof dat ik eerst even zou moeten bijkomen van het lachen :')

haha ja, als ik het terug lees klinkt ook wel stom.. maar het hielp wel meestal haha