Commentaar op mensen met overgewicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:46

Sidera schreef:
Blue_Eyes schreef:
Nee, dat is het niet, Sidera. Je hebt ook eiwitten en bepaalde vitaminen nodig. Alleen maar aardappels en groente is voor een keer niet zo erg, maar dat moet je niet iedere dag doen.

Wat is de meerwaarde van vlees dan?
Eiwitten zitten ook in bv basilicum (weet niet of ik dat goed schrijf)

ik heb het even voor je opgezocht: per 100g verse basilicum kom je aan 3g eiwitten.
dat schiet niet echt op :=

bron: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... l/?id=1242

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:47

Ik eet idd wel eens vleesvervangers, maar in theorie heb je die ook niet nodig als je andere producten eet... maar die zullen niet altijd even goedkoop zijn en misschien ook niet 't beste om mee af te vallen. ;) Maar je hebt gelijk hoor. :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:47

Citaat:
Uit bv een boterham met kaas als ontbijt, met een blaadje basilicum voor eiwit..
Het beetje boter etc..

Daar kom je in je dagelijkse leven toch al aan?

Citaat:
Kaas? Uhuh, geen kaas, kaas bevat ontzettend veel caloriën, en boter kun je beter ook laten staan. Dieet margarine is al beter, maar ja, daar zitten de vetten dan weer niet in.

Uhm, 1 boterham met kaas op een dag is goed hoor. Die calorien en vetten heb je toch nodig als je bv het vlees of andere vetten weg haalt uit het eten?

Je vraagt me waar je het uit haalt, dan geef ik antwoord maar dan zeg je dat het niet geldt omdat er vetten in zit ????

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:48

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:49

zorro schreef:
Ik heb het hele topic doorgelezen, lang zeg..

Ik denk dat we allemaal wel kunnen stellen dat elk mens naar een ander mens kijkt en er een mening over vormt, positief of negatief. De negatieve punten vallen helaas vaak sneller op als de positieve, zeker wat uiterlijk betreft. Ik denk dat dit ook wel met een stukje onzekerheid te maken heeft: stel je loopt ergens met je vriend en er loopt een super mooi meisje voorbij, op haar schoenmaat 48. Knap koppie, mooi lichaam, maat 48. Ik denk echt dat er meer mensen hun vriend wijzen op die maat 48, als op haar knappe koppie en mooie lichaam. Want stel dat hij alleen de positieve punten ziet, en hij vind haar mooier dan jou. Ik denk zelf wel dat het zo werkt, ik denk zelfs dat het menselijk brein zo is ingesteld dat je automatisch de mindere kanten opzoekt van je medemens qua uiterlijk. Iedereen heeft, denk ik, wel een minpuntje aanzich zelf, iets waar je niet tevreden mee bent. En ik denk dat mensen, om dat te verbloemen, om jezelf wat beter te voelen, dus automatisch de minpuntjes van andere mensen zien.

Dit is gewoon even een hersenspinsel van me, ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

In ieder geval, ik geef zelf eerlijk toe dat ik mensen kijk. En ja, ik stoot mijn moeder ook wel eens aan als er iemand voorbij komt die in mijn ogen wat afwijkt, of dat nou iemand is die heel dik of dun is, of juist enorme flaporen heeft, weet ik het.. Ik doe dat alleen als ik zeker weet dat de persoon in kwestie het niet ziet, maar ik denk achteraf ook wel eens: hoe weet ik zeker dat ze het niet zien? Ik doe het automatisch, ik merk dat heel veel mensen in mijn omgeving het automatisch doen, maar ik schaam me er ook wel voor hoor. Want eigenlijk wil ik het helemaal niet, andere mensen bekritiseren op hun uiterlijk.. Ik ben me er wel heel goed van bewust dat mensen het natuurlijk ook bij mij doen. Ik zal ook vast en zeker nagewezen worden, mensen zullen ook een mening over mij vormen.

Wat is normaal?

Opzich kan ik van de ene kant een beetje begrijpen wat de TS bedoeld, ik ken een situatie waarin je het, uit ergernis, toe kan passen. Een kennis van mij heeft overgewicht. Dit weet ze zelf ook, en ze klaagt er werkelijk dag in, dag uit over, tegen iedereen. Ik krijg altijd naar mijn hoofd geslingerd dat ik maar geluk heb met mijn figuur (ook niet echt leuk om te horen, heb een lichte eetstoornis..) met winkelen word ze woest op verkopers omdat ze bijvoorbeeld niet in een broek past die ze graag wil, ze snauwt zelfs andere klanten dan af omdat zij die broek wel zouden passen, het gaat allemaal best ver.. Ik snap dat ze er mee zit. Absoluut. Ik heb haar de dietiste aangeraden waar mijn moeder ook is geweest. Mijn moeder is ontzettend afgevallen, een topprestatie! Onder begeleiding kan je ver komen. Ze was blij met het advies, en ging er heen. Ik vroeg regelmatig hoe het ging, hoe ze zich voelde, wilde haar steunen. Ze werd steeds 'bozer', die dieetist troggelde haar geld af, het hielp allemaal niks. Ik ging in die tijd veel met haar om, en was ook best veel bij haar thuis, samen boodschappen doen.. En toen werd ik toch met mijn neus op de feiten gedrukt.

Haar winkelwagen zat vol met slechte dingen, toetjes, ovenschotels, frituur.. Allemaal voor haar man als je haar hoorde. Waar ze dan haar eigen voedsel weg haalt is me nog steeds een raadsel. Ook bij haar thuis zag ik haar eten, allemaal slechte dingen, in een slechte regelmaat. En ik at regelmatig bij haar.. Nee, het was geen wonder dat ze niet afviel, echt, echt niet.. Ze is zo gefrustreerd, maar niet in staat om er echt iets aan te doen..En ja, dan, in zo'n situatie, kan ik me de ts voorstellen, want ik heb ook wel eens de neiging gehad om haar eens de waarheid te vertellen.. Heb het niet gedaan, maar ik heb wel afstand genomen.. Het is niet leuk om altijd klaagzangen aan te horen, terwijl diegene zich er zelf niet voor in zit. Het is niet leuk om afgesnauwd te worden, omdat ik slanker ben dan haar..

Toch, ook bij haar, ik heb me stil gehouden. Wat mij betreft is het ieder voor zich. Je moet je eigen leven zelf inrichten, dat kan een ander niet voor je doen en je ook niet echt bij helpen.

ben het met je eens. :j ken ook zo iemand altijd klagen dat ze te dik is maar ondertussen ongezonde dingen eten of véél te veel van iets gezonds waardoor je uiteindelijk alsnog het aantal calorieën binnenkrijgt van iets slechts.

*edit: met naar negatieve punten van mensen ben ik het ook eens, is iets natuurlijks om een beter gevoel over je zelf te krijgen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:50

Fiffill schreef:
Ik eet idd wel eens vleesvervangers, maar in theorie heb je die ook niet nodig als je andere producten eet... maar die zullen niet altijd even goedkoop zijn en misschien ook niet 't beste om mee af te vallen. ;) Maar je hebt gelijk hoor. :)

Ik bedoel ook niet per definitie vleesvervangers, maar bv wel meer peulvruchten of sojaproducten, meer ijzerrijke groenten omdat het ijzer uit groenten minder goed wordt opgenomen, vis of melkproducten voor vitamine B12. Maar je snapt mijn punt ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:51

fojoe schreef:
__Nathalie__ schreef:
Verslavingen kun je ook niet begrijpen tot je het zelf hebt mee gemaakt. En daarom vind ik ook dat je daar niet over kunt oordelen.

:j
ik heb jarenlang gerookt, minstens 1 pakje per dag.
ik geloof dat dit wel onder de noemer 'verslaafd' valt?
daar ben ik 9 jaar geleden van de ene dag op de andere mee gestopt, zonder hulp, zonder zonder hulpmiddelen, en ook zonder veel moeite.
maar met eten wil mij dat echt niet lukken :n

Ik vond stoppen met roken ook makkelijker als afvallen :D ik ben nu ruim 3 jaar van het roken af, maar af en aankomen doe ik al mn hele leven.

ik slik sinds 3 maanden medicijnen voor mn traag werkende schildklier, ik ben in die tijd 2! kledingmaten slanker geworden. En het scheelt maar 1 kilo op de weegschaal. Was allemaal vocht wat ik vast hield waardoor ik zo opgezet was.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 15-07-10 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Menino schreef:
Maar 1 tip, maak geen opmerkingen met het iedee ' dat je er iemand mee helpt ' ... :) Dat doe je niet ... :)

Klopt helemaal.. De gene die de opmerking maakt, is het na een kwartier weer kwijt, dan is het uit zijn hoofd.. Maar degene die de opmerking krijgt toegegooid, die loopt er veel, en veel langer mee rond, met alle gevolgen van dien.. Zoiets blijft gewoon malen in je hoofd..

Sidera

Voor alle mensen die op mij reageren:

Eiwitten, vetten al die andere dingen zijn natuurlijk heel belangrijk.
Maar in mate. Je kan toch het vette verminderen, en van groente wat meer eten.

Dan zou dat in kosten niet schelen. Dat is wat ik bedoel.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:52

Menino schreef:
Loose schreef:
overgewicht is iets heel anders, met een lelijke neus ben je geboren en met overgewicht niet.
aan overgewicht kan je wat doen, zoals gezonder eten, meer bewegen. en dan heb ik het niet over mensen met maat 42/44, maar over mensen die écht veel te dik zijn.

Maar mss zijn ze tevreden met zichzelf, dus waarom zouden ze er dan niets aan gaan doen?

Kijk, ik zeg je heel eerlijk. Ik kan niet met eten om gaan, echt niet gewoon. En ik ben bijna 50 kg afgevallen, maar toen ik zwaarder woog... Was ik echt een heel stuk gezonder, nu draait mijn leven de hele dag om eten, heb ik pas echt een ziek eetpatroon en ben ik ook om de haverklap ziek. Kijk, mijn overgewicht liep ook uit de hand dus er moest wel iets gebeuren. Maar ik heb daarvoor ook eetproblemen gehad, en ik wist dat als ik de keuze zou gaan maken om weer af te gaan vallen de kans behoorlijk was dat ik weer in eetproblemen zou vervallen.
Ik heb mezelf op laten nemen in een kliniek, in de hoop dat ik gewoon een gezond eetpatroon aan kon leren, maargoed... Dat is enigszins mislukt dus.
In ieder geval, toen ik dikker was, was ik een stuk gezonder en gelukkiger, maar had ik wel een veels te hoog BMI. Nu is m'n BMI 24, gezond dus, maar heb gewoon geen weerstand meer ed.

En iedereen vind het reuzeknap van me, en ik vind het ook wel goed van mezelf hoor... Maar de complimenten krijg ik omdat ik eerst gewoon 10x lelijker was, niet omdat ik nu gezonder ben. Dat kan niemand een reet schelen, want ik ben helemaal niet gezonder. Maar als ik dat zeg heeft niemand daar boodschap aan hoor ... :)

Nouja, het punt is dat ik niet iets aan mijn overgewicht kon doen, zonder op allerlei andere (imo vervelendere) problemen te stuiten. Het is niet zo simpel van 'goh nu stop ik even met alle ongezonde zooi eten' , want als ik naar me zelf kijk... Ik stop meteen met alles eten (nogal verslavingsgevoelig, though) eten was ook een verslaving als het ware. En naja, afvallen is een nogal ingewikkeld iets mentaal. Ik betwijfel of iemand die zelf nooit overgewicht heeft gehad, of een eetprobleem van dergelijke aard dat ooit zal begrijpen.

Maar 1 tip, maak geen opmerkingen met het iedee ' dat je er iemand mee helpt ' ... :) Dat doe je niet ... :)

vind het goed van je dat je zoveel bent afgevallen, maar voel je je dan ook lichamelijk niet beter in de zin dat je minder moeite hebt met bewegen enzo? en word je dan niet ziek door psychische problemen, ipv doordat je lichter bent?
en denk ook niet dat ik mensen help, zeg alleen mn mening.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:53

Blue_Eyes schreef:
Fiffill schreef:

Ik bedoel ook niet per definitie vleesvervangers, maar bv wel meer peulvruchten of sojaproducten, meer ijzerrijke groenten omdat het ijzer uit groenten minder goed wordt opgenomen, vis of melkproducten voor vitamine B12. Maar je snapt mijn punt ;)

Als vegetariër valt vis natuurlijk al af. ;)
Maar idd, dat bedoelde ik ook. :) Zat vleesvervangers (ook in andere vormen dan een groenteschijf van de AH) te verkrijgen. :j Nu denk ik trouwens dat 't over het algemeen ook niet de goedkoopste dingen zijn maar zo'n kijk heb ik daar niet op (wij eten altijd biologisch dus dan is alles al duurder...)

Fenrir

Re: Commentaar op mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:54

Ben nu bijna klaar met het topic doorlezen, maar wat zijn er mensen die ontzettend veel zijn afgevallen zeg! Echt knap, respect! +:)+

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:54

Fiffill schreef:
fojoe schreef:

ah, de oplossing is het vlees weglaten.
vertel mij dan eens waar je de broodnodige eiwitten en vetten uit haalt?

Vlees heb je niet nodig hoor, ik leef sinds mijn geboorte al zonder vlees en ik ben wss minder vaak ziek dan de gemiddelde mens en verder kerngezond. ;)

ik bedoelde alleen dat je eiwitten en vetten niet uit groente haalt ;)
ik eet zelf zelden vlees, wel voldoende vleesvervangers :D
Sidera schreef:
Citaat:
ik heb het even voor je opgezocht: per 100g verse basilicum kom je aan 3g eiwitten.
dat schiet niet echt op :=

bron: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... l/?id=1242

In de war met ijzer. Sorry!

het is je vergeven ;)

Sidera schreef:
Eiwitten, vetten al die andere dingen zijn natuurlijk heel belangrijk.
Maar in mate. Je kan toch het vette verminderen, en van groente wat meer eten.

het is net van belang dat de hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten in verhouding zijn.
het ene weglaten en wat meer van het andere nemen is dus geen oplossing ;)

MenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:55

Fiffill schreef:
Ben nu bijna klaar met het topic doorlezen, maar wat zijn er mensen die ontzettend veel zijn afgevallen zeg! Echt knap, respect! +:)+

Thnxxxx! ;)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:56

zorro schreef:
Menino schreef:

Klopt helemaal.. De gene die de opmerking maakt, is het na een kwartier weer kwijt, dan is het uit zijn hoofd.. Maar degene die de opmerking krijgt toegegooid, die loopt er veel, en veel langer mee rond, met alle gevolgen van dien.. Zoiets blijft gewoon malen in je hoofd..

Ik heb wel respect voor je zorro!
Als iemand zo zeurt en haast asociaal doet zou ik er echt wat van zeggen..

Ik houd van alle gelukkige mensen, ook dikke. Maar als ze anderen de schuld geven
van dik zijn... Wat is dan wijsheid om te doen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:59

Menino schreef:
johnvannim schreef:
Dikke mensen, dan heb ik het over echt dik, vind ik gewoon smerig. Ik heb een collega van ongeveer 1.90 die 180 kilo weegt. Ik vind het ranzig. Zeker met dit weer stinkt hij ronduit, echt zo idioot vies. Hij eet, beweegt en ruikt vies.
Totdat je zo dik bent dat je moeite hebt met je eigen lichaam, ben je in mijn ogen niet dik, maar gevuld, gewoon oke.
Ik spreek mijn collega ook aan; 'je stinkt'... 'Daar kan ik niks aan doen' zegt ie dan. 'Jawel, hoor' zeg ik dan 'minder vreten en afvallen, zodat je ook tussen die rollen kunt wassen'. Tsja, het is toch zo.

:') ...
jij hebt vast veel vrienden.

Wauw. Dit is echt een reactie die alles slaat in dit topic. Hoe kan je zo ontzettend bot zijn tegen iemand. :wow: *raapt kin weer van de grond*

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:59

niks, die mensen weten heus wel hoe het komt.
Dat is gewoon tegen over de buitenwereld, schaamte.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:00

@ Sidera

Als iemand andere de schuld geeft van zijn of haar overgewicht is dat natuurlijk volkome onterrecht. Maar ik denk niet dat je hier veel aan kunt doen. Mensen vallen alleen af als ze zelf echt willen, er 200% voor gaan en wanneer die knop om gaat. Eerder zal er niets gebeuren.

Mastrootje

_Lot schreef:
Maar eigenlijk, het merendeel kan best wat aan het gewicht doen, en dik zijn is gewoon slecht voor je.
Door mensen erop aan te spreken (negatief) kan dit wel een extra stimulans zijn er wat aan te doen.

Dr. Phil maait je zo neer als je dat zegt :+ Die is het daar ook niet mee eens... ;) moet je maar is kijken. Zijn daar zelfs mannen die hun eigen vrouwen helemaal neer halen omdat ze te dik zijn, en dan inderdaad zoals jij zegt, vinden dat het een stimulans is.

colinneke

Nieuw discussiepunt:

De vrouw van mijn collega is net begonnen als schoonmaakster/kamermeisje bij een hotelketen. Een van de locaties houdt niet van dikke mensen, dit werd met het sollicitatiegesprek al vertelt. Dikke mensen zijn sneller ziek en ja ze moest daar met stoelen sjouwen en poetsen of ze dat wel kon.
Ze heeft daar van de week haar 1e dag gedraaid. Na het werk moest ze bij de baas(?) komen. Toen werd haar vertelt dat ze haar werk goed had gedaan maar dat ze niet meer terug hoefde te komen vanwege de persoon.
Nu mag ze bij andere locaties aan de slag waar ze niet zo moeilijk doen.
Mag een werkgever dit wel zeggen? Lijkt mij van niet.

Als ze er nou als een slons bij loopt oke maar ze had nette kleren aangetrokken - haar netjes opgestoken.Alleen heeft ze geen maatje 36.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:01

johnvannim schreef:
Dikke mensen, dan heb ik het over echt dik, vind ik gewoon smerig. Ik heb een collega van ongeveer 1.90 die 180 kilo weegt. Ik vind het ranzig. Zeker met dit weer stinkt hij ronduit, echt zo idioot vies. Hij eet, beweegt en ruikt vies.
Totdat je zo dik bent dat je moeite hebt met je eigen lichaam, ben je in mijn ogen niet dik, maar gevuld, gewoon oke.
Ik spreek mijn collega ook aan; 'je stinkt'... 'Daar kan ik niks aan doen' zegt ie dan. 'Jawel, hoor' zeg ik dan 'minder vreten en afvallen, zodat je ook tussen die rollen kunt wassen'. Tsja, het is toch zo.

Als je zoiets op die manier brengt kun je in mijn ogen beter te dik zijn als zo asociaal ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 17:01

Ik ben weer thuis, al moet ik straks wel nog werken.
Heb het topic doorgelezen, iemand die nog reactie van mij wil?

Ik heb zelf maar een ding waar ik op wil reageren, en dat is over het tegen mezelf inpraten zoals sommigen dat mooi noemen. Ik kan dat namelijk nergens terug vinden, alleen maar verduidelijking. Een gast is een gast, of ze nou bekend of onbekend is, of ze in het verleden nou wel of niet collega is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:02

Sidera schreef:
Mensen je bent heus niet psychisch ziek, gewoon doorzetten.
Wat een harde stelling.
Hoe durf je zoiets te zeggen? :\

Ohh, en afvallen makkelijk?
Ik eet amper wat!
Eén keer per week eet ik warm (niet thuis) en de andere 6 dagen eet ik een eitje + een paar mini-biscuitjes en liters thee.
Heel af en toe een broodje.
En ja, ik val af!! Maar is dit dan wél gezond?? Dit is namelijk voor mij de enige manier om af te vallen!
En dan kun je zeggen; ga naar een diëtiste die je een aangepast schema geeft.
Maar als ik meer eet dan nu, kom ik aan door die rottige medicatie.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:02

fojoe schreef:
het is net van belang dat de hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten in verhouding zijn.
het ene weglaten en wat meer van het andere nemen is dus geen oplossing ;)

Dat is misschien ook wel te makkelijk gedacht van mij.
Maar wat ik 100% zeker weet, is dat een goed gebalanceerd dieet je niet baggervet maakt.
En dat diepvries pizzas en burger king dat ook zeker niet is.

Toch? Ik probeer wel open te staan hoor!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 17:03

Millanka schreef:
Dr. Phil maait je zo neer als je dat zegt :+ Die is het daar ook niet mee eens... ;) moet je maar is kijken. Zijn daar zelfs mannen die hun eigen vrouwen helemaal neer halen omdat ze te dik zijn, en dan inderdaad zoals jij zegt, vinden dat het een stimulans is.

Bij deze heb ik dat inmiddels wel door :j
Helemaal neer halen is trouwens wel veel van het goede, het zal je man maar zijn :(:)