ongeveer 10 jaar geleden begonnen we de weddenschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

Re: ongeveer 10 jaar geleden begonnen we de weddenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:08

Moderatoropmerking:
Bij deze nogmaals het verzoek bepaalde zaken niet uit te spelen in dit topic. Laten we hier met respect naar elkaar toe blijven reageren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:15

Ach meisje toch.. wat is het leven soms verdomd oneerlijk..
Ik hoop dat de positieve energie van goedwillende mensen hier, jou, je man en je zoon een beetje kunnen steunen.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:16

Sonja schreef:
Iedereen heeft z'n eigen manier van omgaan met voor- en tegenspoed. De één trekt zich terug en richt zich voornamelijk op eigen dingen en eigen gezin, de ander vindt het juist prettiger om met emoties naar buiten te gaan, om het met relatief 'vreemden' te delen. Soms ook uit het idee dat dat de privéomgeving 'ontlast'. Want vergeet niet wat het nieuws van 'terminaal zijn' ook voor impakt op iedereen in de directe omgeving heeft...

Ik denk bij een topic als deze al gauw terug aan de tijd met Dorine, de eerste Bokster die ons ontvallen is. In de jaren daarna helaas nog regelmatig gevolgd door anderen. Bokt is net het 'echte leven' wat dat betreft.
Maar als medebokker heb ik de tijd met Dorine juist als heel intensief en intiem ervaren. Die koos er ook voor om lief en leed met ons te delen. En wij met haar.

Inmiddels is Bokt heel veel groter en zijn we niet meer dat kleine internetvriendenclubje van toen meer. Maar als ik dan de meeste reacties in een topic als deze zie, dan herken ik toch nog een heel stuk verbondenheid met elkaar terug.

Er is geen 'goed' of 'fout' in het omgaan met dergelijk nieuws, of dergelijke levensfases. Iedereen doet het op z'n eigen manier. En dat geldt ook voor degenen die het nieuws lezen, die gaan er ook op hun eigen manier mee om. De één plaatst een lief berichtje, de ander wordt er door geraakt vanuit bv een herkenning, en weer een ander vindt het allemaal veel te heftig en confronterend en klikt het topic weg. Is ook allemaal goed. Alleen negatieve gedachtes of reacties zijn echt niet tof, ik denk dat je die beter vóór je kunt houden. Oók als je terugdenkt aan bokkers zoals Miep, die de vreselijkste berichten plaatste en achteraf niets bleek te mankeren. Dat zijn uitzonderingen. Zieke uitzonderingen. Laat je daar niet door leiden...

Nicky, als jouw man zich goed voelt bij het voortzetten van de zaak, dan moet hij dat doen. Het geeft afleiding, inkomen, en een doel. Is prima, wat de rolverdeling ook is of is geweest.
Ik hoop dat jij voorlopig nog lekker mee kunt bokken, en dat je kunt blijven genieten van de kleine dingen in het leven zoals ik je nu in verschillende berichten zie doen.

sonja. echt heel mooi verwoord!! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:29

Ik sluit me helemaal bij Sonja aan! Mooi verwoord!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:29

wauw sonja wat mooi verwoord..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:33

ik sluit me ook bij sonja aan.

Ik wil er nog aan toevoegen dat je je twijfels mag hebben aan de waarheid van het verhaal, maar soms is het gewoon niet gepast om ze te uiten. In deze situatie dus ;) Ook ik ben het 'miep-verhaal' nog niet vergeten, en ik geef toe dat ik sindsdien altijd wat scherper ben bij zulk soort verhalen. Maar het kan ook wél waar zijn. Tot nu toe is er (voor mij) geen reden om het verhaal niet te geloven. En ik kan er gewoon niet bij dat iemand het zou verzinnen.

Ik denk dat er in deze situatie niks gepasters is dan je medeleven te betuigen en de TS enorm veel sterkte wensen :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:37

negatieve signalen daar heeft ze niets aan. Focus je op positieve vibraties. Ik stuur je heleboel positieve golven toe elke dag. Inderdaad denken wat in het verleden fout is gegaan is verloren energie die je juist nu nodig hebt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:46

Gelukkig dat ze wel haast maken met de aanpassingen in huis, zo heb je er nog optimaal profijt van. Dapper van je dat je al dingen rondom Euthanasie aan het bekijken bent. Verstandig ook want de meeste mensen beginnen zich te laat te informeren. Vaak wordt er geen gebruik van gemaakt maar het is wel goed om de optie open te hebben.
Kunnen ze echt niks meer voor je betekenen in de vorm van bestralingen???

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:53

Heel erg treurig voor je Nickyu.
Maar van mijn kant toch ook een kritische vraag. Ergens las ik dat je hoopt nog 2 jaar te hebben, dan ben je toch niet terminaal? En twee jaar voor je mogelijke overlijden euthanasie bespreken? Ik denk dat je geen scan-arts zover krijgt op dit moment.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:54

Ik wil iedere keer reageren maar haal het steeds weer weg omdat ik niet weet wat neer te zetten.. Woorden op een scherm zijn vaak ook zo leeg, maar ondanks dat ik je niet ken wil ik je super veel sterkte en vechtlust toe wensen, zeker na die vervelende uitslag van afgelopen week.

Je komt gigantisch sterk over en wilde even zeggen dat in ongelooflijk veel respect voor je heb!

Verder Sonja.. denk ik dat je het bijna niet beter had kunnen verwoorden, dit zijn de reacties waaruit mensen steun kunnen putten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:58

@Betteke, als ik het goed begrepen heb HOOPT Nicky dat ze het nog 2 jaar kan redden omdat haar kind dan naar het voortgezet onderwijs gaat. Dan zijn ze toch nét iets ouder, kunnen ze iets meer handelen, en... (héél belangrijk) dan heeft hij een leeftijd dat er meer herinneringen blijven hangen en hij ook de laatste tijd met z'n moeder bewuster mee zal kunnen maken. Het bewust meemaken van het sterfbed van een van je ouders is vreselijk verdrietig, maar aan de andere kant denk ik dat het je ook kan helpen in de verwerking omdat je in die periode ook leert dat de dood een opluchting kan zijn, een nieuw begin (voor wie gelooft) en niet alleen een ongewenst einde... En vergeet ook niet wat het samen doormaken van die periode voor vader en kind zal doen, die gaan heel veel delen, wat ze daarna dan misschien ook sámen beter kunnen verwerken...

Afschuwelijk, en tegelijkertijd zó ontzettend knap als je als moeder zo over dergelijke dingen na kunt denken...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:01

Dat schrijf ik toch ook? Dat ze HOOPT op twee jaar. ;)

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:02

Wow,
Ik heb hier gewoon geen woorden voor.
Al ken ik je dan niet, ik wil je mentaal proberen te steunen.
Maar gevoelens passen nu eenmaal niet in woorden.

Veel sterkte!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:06

Betteke schreef:
Maar van mijn kant toch ook een kritische vraag. Ergens las ik dat je hoopt nog 2 jaar te hebben, dan ben je toch niet terminaal? En twee jaar voor je mogelijke overlijden euthanasie bespreken? Ik denk dat je geen scan-arts zover krijgt op dit moment.

Terminaal ben je als er geen curatieve (genezende) behandeling meer mogelijk is. Dan kun je alleen nog palliatief behandeld worden (begeleiding tot aan de dood, met mogelijk levensverlengend effect) of symptomatisch (begeleiding zonder levensverlengend effect) Hoelang die periode duurt is niet te zeggen. Voor sommigen duurt het 2 maanden, anderen houden het nog 2 jaar vol :)

Euthanasie is zeker wel bespreekbaar op dit moment. :j

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:09

Volgens mij bestaan er nogal wat definities t.a.v. terminaal, het wordt vaak gebruikt om de laatste levensfase aan te duiden.. ik hoop ook dat TS voorlopig nog op deze wereld mag zijn met haar kind, man en dieren, zet 'm op meid! Dit wordt een moeilijk en hard avontuur maar je kan in deze periode ook zoveel mooie dingen beleven en zoveel liefde voelen, geniet daarvan en verlies jezelf niet teveel in papierwerk en het vastleggen van zaken maar niet alles, ze redden zich wel. Dat moet wel gebeuren maar je moet vooral genieten van het leven nu. Ik wil je heel veel sterkte en liefde toewensen en heel crux zeggen, geniet ervan, niet van de ziekte en de pijn maar van de periode met je gezin.

Anoniem

Ik denk dat het zelfs heel dapper en verstandig is om daar nu al bij stil te staan :\

Kido

Waarom moeten mensen nou toch altijd achter dingen weer iets zoeken ik snap t niet...

Zo n situatie wens je niemand toe en dan denk je je ei ff kwijt te kunnen gaat met overal van alles achter zoeken...
Blegh das echt weer t top punt van bokt :o

Meid heeeel veeel kracht :(:)

Betteke schreef:

ze noemen ook wel eens t woord pre terminaal dus ik denk dat dat allemaal wel mogelijk is ;)
Laatst bijgewerkt door Kido op 12-06-10 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:10

Sonja schreef:
Ik denk dat het zelfs heel dapper en verstandig is om daar nu al bij stil te staan :\

Inderdaad, dan kan je er goed over nadenken, naast je neerleggen en beslissen. Heel sterk en het kan ook zeker een enorme verlichting geven in het gehele proces. Niemand wil te veel lijden of iemand zien die teveel lijdt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:26

Bij Euthanasie is het verstandig je te informeren en het te bespreken zodat alle neuzen een kant op staan. Je kan in dat stadium ook de papieren alvast invullen waarbij je aangeeft hoe en wat. Ook zal je het moeten bespreken met je huisarts, want niet iedere huisarts zal euthanasie willen verrichten. Een SCEN arts wordt pas op het laatst ingeschakeld ter toetsing maar dat kan wanneer je dat wil, ook over 2 jaar.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:13

Nickyu... Ik ken je niet persoonlijk. Lees enkel de berichten die je hier op bokt plaatst. Lees dat je nog een jonge zoon hebt, een man en paarden. Wat is het leven toch oneerlijk!
Ik wil je heel veel sterkte wensen.
Ik heb heel veel respect voor je, dat je dit zo oppakt. Dat je zo sterk blijft voor je gezin.
Ik heb er verder geen woorden voor, alleen dat ik hoop dat je zo sterk mag blijven!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:19

Wat erg, heb er geen woorden voor.
Hoe je ermee omgaat heb ik echt respect voor.
Hoop dat je er nog een aantal jaren uit kunt halen,zonder teveel pijn.
Wens jou en je gezin heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:47

Ik heb er ook even geen woorden voor, ik ben sprakeloos.

Wat prachtig verwoord Sonja, echt heel mooi.

Nickyu, vreselijk veel sterkte en ik hoop echt dat je het nog lang volhoudt, meid!

Sterkte.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:23

Nickyu meiske, heel, heel veel sterkte voor de komende tijd en ik hoop dat je inderdaad de gehoopte twee jaar zult halen............ :(:)
Wat is het toch een rotziekte, jonge mensen in de bloei van hun leven..............
Zet je wat dingen op papier voor je zoon voor later? Voor eventueel zijn kinderen, zodat ze weten wie hun Oma was? Ik hoop dat je er de moed voor kunt vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:00

Bij terminaal heb ik ook een bepaald beeld, ernstig ziek, aan bed gekluisterd wachtend op de dood. Maar dat komt wss omdat ik dit met mijn moeder mee heb gemaakt en ik toen nog geen 20 jaar was en de definitie niet zo goed kende.
Terminaal zie ik als wachten op de dood, en dat duurt niet lang maar mss zit ik hier wel naast.

Ik hoop dat Nickyu het nog heel lang volhoudt, en ze een redelijk ziektebed krijgt voorzover dat mogelijk is.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:07

ik kreeg tranen in mijn ogen Sonja, prachtig verwoord.