Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:29

Hannah_Menno schreef:
Ahhh Heino dat is naar ja.

Ik heb zelf bijna alleen maar gelovige vrienden maar ik heb 1 hele goede ongelovige vriendin.
Die dwing ik niks op. Soms vraagt ze weleens wat of komen we op het geloof uit tijden het praten en dan leg ik dingen uit.
Dwingen werkt averechts.. Mensen moeten er zelf voor kiezen niet omdat ze gedwongen worden.

Al krijg ik soms ook de kriebels van dit topic hoor.. :+ Het is blijkbaar voor sommige erg moeilijk om de mening en het geloof van iemand anders te respecteren en het is erg leuk om iemand aan te vallen..

Het heeft natuurlijk wel een wisselwerking en waarom zou je je aangevallen voelen?

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:30

Hannah_Menno schreef:
Heino schreef:
Ik vind het zo bizar dat ik bvb dat soort dingen nog nooit meegemaakt heb, terwijl anderen het meerdere malen meemaken. Hoe komt dat toch? Sta ik er niet voor open? Ben niet gelovig opgevoed, kan me alleen herinneren dat ik toen mijn moeder de kinderbijbel voorlas op mn 3e ofzo ik de slappe lach kreeg omdat "dat toch allemaal helemaal niet kan?!" :P

Misschien.. Ik zoek het ook op, zo ga ik naar avonden van gebedsgenezing en daar zie je wonderen.
Ik ga naar avonden waar profetieen gegeven worden en ik krijg een profetie..
Als je het niet opzoekt en er niet voor open staat zal het denk ik ook niet zo snel op je pad komen! ;)

Zelf heb ik nog nooit een profetie of het praten in tongen meegemaakt, maar toch merk ik God in mijn leven, ik merk zijn aanwezigheid in veel dingen in de natuur.
Wat mij veel vertrouwen in God heeft gegeven is het volgende

heel dicht bij heb ik verschillende mensen meegemaakt die een vreselijke ziekte hebben gehad of nog hebben, natuurlijk hebben wij gebeden om genezing jaar in jaar uit maar het kwam niet. Juist het vertrouwen van die mensen dat God een bedoeling heeft met ieders leven, hoe dat leven er ook uit ziet, heeft mij aan het denken gezet.
Ik zag dat hoe meer je meemaakt hoe meer kracht je hebt om het vol te houden. Ik zie bij mijn zus dat ze een abnormale rust en kracht heeft om haar ziekte te aanvaarden en er mee om te gaan. (ik ben vaker door haar getroost bij slechte uitslagen dan andersom, ik was opstandiger dat het allemaal gebeurde dan zij zelf)

een paar teksten uit de bijbel die mij daarbij ook aanspreken:

Romeinen 8:35 Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus? tegenspoed, ellende of vervogling, honger of armoede, gevaar of het zwaard? .... Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus onze Heer.

Openbaringen 21, God zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn want wat er eerst was is voorbij.

gedeelte uit Psalm 23:

De Heer is mijn herder,
Het ontbreekt mij aan niets.
Hij laat mij rusten in groene weiden
en voert mij naar vredig water,
Hij geeft mij nieuwe kracht
en leidt mij langs veilige paden
tot eer van zijn naam.

al gaat mijn weg
door een donker dal,
ik vrees geen gevaar,
want u bent bij mij,
uw stok en staf,
zij geven mij moed.

Het is een beetje lang geworden, maar ik probeer aan te tonen dat de relatie met God heel persoonlijk is en dat Hij je wil helpen bij alles wat er gebeurt, Hij belooft niet dat je niets zal overkomen, hij beloofd wel dat Hij er altijd bij zal zijn en je kracht zal geven.

En daarbij is het niet zo dat wij de bedoeling die God met ons leven heeft altijd te weten komen, dit is ook een heel stuk vertrouwen in een God die het allemaal wél in de hand heeft.
Laatst bijgewerkt door bokker88 op 04-05-10 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:30

Miepie1980 schreef:
Iemand vroeg wat het betekend om christen te zijn in het dagelijks leven.
Nou voor mij geeft het op de uitbundige momenten (vreugde en verdriet) een stuk rust dat je het idee hebt dat je altijd je gevoel met iemand kan delen. Dat er altijd iemand naar je luisterd ook al praat hij niet terug. Dat er altijd iemand is die onvoorwaardelijk van je houdt omdat je probeerd naar zijn 'gedragscodes' te leven.

Dat betekend voor mij niet dat iemand anders of minder is als hij/zij niet geloofd. Dat iemand die een goed leven leid niet naar de hemel gaat. (in de hel geloof ik niet).

Hieruit merk ik op dat je wel Christen ben maar niet in de hel gelooft? Kun je dat uitleggen? :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:32

MamboBeach schreef:
Het heeft natuurlijk wel een wisselwerking en waarom zou je je aangevallen voelen?

Ik voel me niet aangevallen door jou hé! ;)

Nou, jeetje wat een berichten mensen hier wel niet neer zetten! :oo Daar kwetst je echt andere mensen mee. Altijd moet je je geloof maar verantwoorden etc. Dat voelt voor mij echt als aanvallen en dat vindt ik heel vervelend.

Ik laat andere mensen in hun waarde dan zou ik het fijn vinden als ongelovige dat ook eens bij gelovigen zouden doen.

(Nogmaals, niet tegen jou!)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:32

Hannah_Menno schreef:
Miepie1980 schreef:
Iemand vroeg wat het betekend om christen te zijn in het dagelijks leven.
Nou voor mij geeft het op de uitbundige momenten (vreugde en verdriet) een stuk rust dat je het idee hebt dat je altijd je gevoel met iemand kan delen. Dat er altijd iemand naar je luisterd ook al praat hij niet terug. Dat er altijd iemand is die onvoorwaardelijk van je houdt omdat je probeerd naar zijn 'gedragscodes' te leven.

Dat betekend voor mij niet dat iemand anders of minder is als hij/zij niet geloofd. Dat iemand die een goed leven leid niet naar de hemel gaat. (in de hel geloof ik niet).

Hieruit merk ik op dat je wel Christen ben maar niet in de hel gelooft? Kun je dat uitleggen? :)

Moet dat dan?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:33

Hahaha nee met ingewikkeld bedoelde ik het EX-stiefvader gedeelte :P Hij was getrouwd met mn moeder maar nu niet meer maar heb er nog wel goed contact mee, dat zegmaar :P

Geloof dat waar mijn ex-stiefvader zit ook een pinkstergemeente is ja. Wil nog wel een keer mee naar een dienst want ben opzich wel nieuwsgierig wat hij daar dan zegmaar zo mooi aan vindt. Maar deze kerk staat in mijn oude woonplaats ook niet zo geweldig bekend schijnt het.

Heb overigens compleet geen problemen met mensen die geloven en dat bij en voor zichzelf houden. Prima dat mensen daar steun en wijsheid uit halen, ik ervaar het zelf alleen niet. Heb af en toe wel weer mijn twijfels bij jonge kinderen op scholen met een bepaalde geloofsinslag doen, omdat ik me afvraag in hoeverre geloof dan een keuze en niet een vanzelfsprekendheid is :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:34

Hannah_Menno schreef:
MamboBeach schreef:

Ik voel me niet aangevallen door jou hé! ;)

Nou, jeetje wat een berichten mensen hier wel niet neer zetten! :oo Daar kwetst je echt andere mensen mee. Altijd moet je je geloof maar verantwoorden etc. Dat voelt voor mij echt als aanvallen en dat vindt ik heel vervelend.

Ik laat andere mensen in hun waarde dan zou ik het fijn vinden als ongelovige dat ook eens bij gelovigen zouden doen.

(Nogmaals, niet tegen jou!)

Ik begrijp je hoor, ik bedoel alleen maar te zeggen dat het ook verhelderend kan werken voor mensen die het niet begrijpen! :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:34

MamboBeach schreef:
Moet dat dan?

Niks moet alles mag. Rustig maar, ik vraag alleen of ze het wil uitleggen. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:35

Hannah_Menno schreef:
moet je je geloof maar verantwoorden etc. Dat voelt voor mij echt als aanvallen en dat vindt ik heel vervelend.

Van mij hoeft iemand zich niet te verantwoorden, kan wel zo overkomen denk ik. Omdat ik verschrikkelijk nieuwsgierig ben naar waarom mensen bepaalde dingen denken, voelen en vinden. Bvb hoe je uit twee elkaar opzich tegensprekende gegevens (evolutietheorie vs. adam/eva) datgene kiest wat jou het meest trekt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:35

Nee, niets moet natuurlijk.

Ik geloof dat ik dit ook al eerder in het topic heb gepost.

Maar voor mij is er een hemel waar je naar toe gaat als je een goed leven hebt geleid (dus geen moord/bedrog/stelen enz).
Ik geloof dat God een God van liefde is voor alle mensen dus ook voor de mensen die hem niet kennen. Dus daardoor geloof ik ook dat hij de mensen die niet in hem geloven op zal nemen in de hemel.
De hel is bangmakerij vind ik. Als je sterft en niet in de hemel komt zal je ziel ergens zweven tussen hemel en aarde. Een soort tussenruimte zeg maar.

(hoop dat het duidelijk is)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:36

Heino schreef:
Van mij hoeft iemand zich niet te verantwoorden, kan wel zo overkomen denk ik. Omdat ik verschrikkelijk nieuwsgierig ben naar waarom mensen bepaalde dingen denken, voelen en vinden. Bvb hoe je uit twee elkaar opzich tegensprekende gegevens (evolutietheorie vs. adam/eva) datgene kiest wat jou het meest trekt.

Was ook niet naar jullie bedoeld (Heino en MamboBeach) want ik vind dat we nu een fijne 'discussie' hebben. :j Meer naar een paar pagina's terug.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:37

Ik denk dat mensen teveel kijken naar de hel als een uithoek waar onschuldige mensen heen gestuurd worden,
ik zie dat zelf niet zo, ik geloof wel dat er een hel bestaat maar dat het een plek is waar God je met rust laat, hij probeert je hele leven je te benaderen, maar als je uiteindelijk niet wil dan trekt hij zijn handen van je af, dat is niet streng of gemeen dat wil je toch zelf?

Daarom vind ik het wel een moeilijk onderwerp en ik weet ook niet hoe het allemaal zal gaan maar ik weet wel dat God het liefst alle mensen op wil nemen in de Hemel om daar volmaakt gelukkig te worden.

Captain

Bedankt voor je uitleg Miepie. :j Het is duidelijk ja! :D

MamboBeach

Heino schreef:
Hahaha nee met ingewikkeld bedoelde ik het EX-stiefvader gedeelte :P Hij was getrouwd met mn moeder maar nu niet meer maar heb er nog wel goed contact mee, dat zegmaar :PGeloof dat waar mijn ex-stiefvader zit ook een pinkstergemeente is ja. Wil nog wel een keer mee naar een dienst want ben opzich wel nieuwsgierig wat hij daar dan zegmaar zo mooi aan vindt. Maar deze kerk staat in mijn oude woonplaats ook niet zo geweldig bekend schijnt het.

Heb overigens compleet geen problemen met mensen die geloven en dat bij en voor zichzelf houden. Prima dat mensen daar steun en wijsheid uit halen, ik ervaar het zelf alleen niet. Heb af en toe wel weer mijn twijfels bij jonge kinderen op scholen met een bepaalde geloofsinslag doen, omdat ik me afvraag in hoeverre geloof dan een keuze en niet een vanzelfsprekendheid is :)

Dat begrijp ik ook juist! _O- :) ;)

Wat betreft het geloof en kinderen, dat heb ik zelf ook maar een kind dat groter en volwassen wordt zal zijn eigen weg denk ik wel kiezen. Toch hoop ik altijd wel dat de ouders hier een beetje neutraal in blijven en de kinderen ook daadwerkelijk zelf mogen kiezen, vaak gebeurt dat ook niet...
Hetzelfde geldt voor scholen, alhoewel daar niet zo'n verschil in zit bij de meesten...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:38

Hannah_Menno schreef:
MamboBeach schreef:
Moet dat dan?

Niks moet alles mag. Rustig maar, ik vraag alleen of ze het wil uitleggen. ;)

Ik ben rustig, ik vroeg het alleen maar! :)

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:38

Ik denk dat niemand weet of dieren wel of niet kunnen denken? Dat valt namelijk erg moeilijk te onderzoeken...Wel is het zo dat de meeste zoogdieren dezelfde hersendelen hebben die wij als mens ook hebben en in zeker mate beschikken over gedachten/gevoelens maar dit valt natuurlijk lastig te bewijzen (o zie daar een verband!)

Jammer dat sommige mensen zich aangevallen voelen in dit topic...Al voel ik me ook aangevallen door de 'arrogantie' waarmee gelovigen denken dat zij het juiste wereldbeeld kennen. Want God is zo en Jezus is zo en zie je dat niet? Pech, want dan is er geen hemel voor jou. Of mij het label van zondig op gaan plakken. Of zeggen dat ik een vrije wil heb gekregen van God en dat homoseksualiteit een keuze is...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:39

Miepie1980 schreef:
Maar voor mij is er een hemel waar je naar toe gaat als je een goed leven hebt geleid (dus geen moord/bedrog/stelen enz).
Ik geloof dat God een God van liefde is voor alle mensen dus ook voor de mensen die hem niet kennen. Dus daardoor geloof ik ook dat hij de mensen die niet in hem geloven op zal nemen in de hemel.

Ja want waar ligt dan de grens geloven/niet geloven. Ik leef ook goed, in die zin dat ik niet moord, eerlijk ben, niet steel etc. Dus gedragsmatig ben ik te vergelijken met een gelovige bij wijze van. Ik erken alleen geen hogere macht die achter alles in de wereld zit. Maar dan blijf ik een goed mens, toch? Ook in de ogen van God, lijkt me. Misschien ziet hij me wel als een "dwaler" en kom ik daarom wél in de hemel. Weet alleen niet of ik dat wel wíl.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:40

Miepie1980 schreef:

De hel is bangmakerij vind ik. Als je sterft en niet in de hemel komt zal je ziel ergens zweven tussen hemel en aarde. Een soort tussenruimte zeg maar.

Maar geloof je dan dat je door een goed leven te leiden de hemel kan verdienen?

Ik denk dat het er vooral om gaat dat je Jezus accepteerd als je verlosser en vergeving vraagt voor je zonden.
Als je beseft wat voor offer God heeft gebracht voor die vergeving is het een logisch gevolg dat je probeert te leven zoals God dat wil, maar ik denk dat het niet afhangt van de goede dingen die je in het leven doet of je in de hemel komt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:40

Hannah_Menno schreef:
Het grappige is, mensen vliegen alleen maar bovenop het Christelijke geloof. Als je Jood ben of moslim of boeddhist of whatever vind iedereen dat oke en normaal.. Maar Christenen zijn blijkbaar toch een ander verhaal..

Dit bevestigd maar weer dat het het ware geloof is en ik ben blij dat ik daar deel van uit mag maken! :D

Het "ware" geloof??
En die joden en moslims dan waarover je het hierboven hebt? Die geloven in "onwaarheden"?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:42

bokker88 schreef:
Miepie1980 schreef:

Maar geloof je dan dat je door een goed leven te leiden de hemel kan verdienen?

Ik denk dat het er vooral om gaat dat je Jezus accepteerd als je verlosser en vergeving vraagt voor je zonden.
Als je beseft wat voor offer God heeft gebracht voor die vergeving is het een logisch gevolg dat je probeert te leven zoals God dat wil, maar ik denk dat het niet afhangt van de goede dingen die je in het leven doet of je in de hemel komt

Ja, dat geloof ik!

Niwla

Wat betreft het aanvallende:

Ik voel me in dit topic soms ook aangevallen. Niet door iedereen, maar sommige mensen beginnen te gooien met woorden als: dom, indoctrinatie, belachelijk, etc. Dat voelt voor mij als een persoonlijke aanval.

Wanneer mensen uit nieuwsgierigheid vragen stellen vind ik dat juist leuk. :j

Captain

ChristinaGW schreef:
Jammer dat sommige mensen zich aangevallen voelen in dit topic...Al voel ik me ook aangevallen door de 'arrogantie' waarmee gelovigen denken dat zij het juiste wereldbeeld kennen. Want God is zo en Jezus is zo en zie je dat niet? Pech, want dan is er geen hemel voor jou. Of mij het label van zondig op gaan plakken. Of zeggen dat ik een vrije wil heb gekregen van God en dat homoseksualiteit een keuze is...

Ik heb hier nog nergens arrogante Christenen gezien? _O- Zo komt het misschien bij jou over maar iedereen vraagt aan ons hoe wij er over denken dus leggen we dat uit.. Als dat overkomt als 'arrogant en betweterig' kunnen wij ook niks aan doen. ;)

Label van zondig opplakken.. Het is toch zo? Jij bent toch zondig? Ik ben ook zondig. Mijn moeder is zondig, mijn buurvrouw is zondig, de voorganger die in onze kerk preekt is zondig.. Iedereen heeft zonden zo simpel is dat.

Je hebt inderdaad een vrije wil gekregen van God. Ik geloof niet dat homoseksualiteit een keuze is. Volgens mij wordt je daar mee geboren. Je hebt wel een keuze of je daar iets mee gaat doen of niet. Zo hadden wij een man in de gemeente die homo was. Hij hield ontzettend veel van Jezus en heeft dus gekozen voor een leven zonder vriend. Daarin heb je dan dus wel de keuze. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:43

ChristinaGW schreef:
Ik denk dat niemand weet of dieren wel of niet kunnen denken? Dat valt namelijk erg moeilijk te onderzoeken...Wel is het zo dat de meeste zoogdieren dezelfde hersendelen hebben die wij als mens ook hebben en in zeker mate beschikken over gedachten/gevoelens maar dit valt natuurlijk lastig te bewijzen (o zie daar een verband!)

Dieren kunnen sowieso verbanden leggen. Paard dat jij op z'n flikker geeft omdat hij staat te schrapen met een voorbeen zal dat de volgende keer niet zo snel doen (want levert straf op). Maar aan de andere kant kan hij wel weer schrapen wanneer hij denkt dat het wél voordeel oplevert, bijvoorbeeld bij een ander persoon of om iets onder het zand vandaan te halen. Maargoed, is dat nu denken?

Veel experimenten wroden gedaan met ratten en apen, omdat die zo veel op de mens lijken. Qua gedrag maar ook qua hersendelen ja :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:44

Hannah_Menno schreef:
Je hebt inderdaad een vrije wil gekregen van God. Ik geloof niet dat homoseksualiteit een keuze is. Volgens mij wordt je daar mee geboren. Je hebt wel een keuze of je daar iets mee gaat doen of niet. Zo hadden wij een man in de gemeente die homo was. Hij hield ontzettend veel van Jezus en heeft dus gekozen voor een leven zonder vriend. Daarin heb je dan dus wel de keuze. ;)

Maar als God mensen gemaakt heeft, waarom maakt hij ze dan zo dat ze ongelukkig zullen zijn? (in het geval van de homoseksueel die geen partner kan/mag hebben). Of is dat een beproeving? Waarom wordt de een dan zwaarder op de proef gesteld dan de ander?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:44

Goof schreef:
Het "ware" geloof??
En die joden en moslims dan waarover je het hierboven hebt? Die geloven in "onwaarheden"?

Die joden en moslims geloven in dezelfde God maar dan anders.. Voor hun is dat hun waarheid en hun denken dus ook dat wij denken dat Jezus onze waarheid is.. (Ok, volgens mij klopte die zin niet maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel :+)

Dat de Bijbel in sommige landen verboden word geeft toch aan dat er iets 'vreemds' aan is denk je ook niet? ;)