Citaat:En dat is dus niet zo'n handig referentiekader als het niet om jou gaat. Je hebt alle recht om je eigen relatie zo in te richten als je wilt, maar ik vind het niet terecht als je je eigen relatie als uitgangspunt neemt voor hoe het bij anderen werkt of zou moeten werken.
Mijn mening over het al dan niet hebben van een Open Relatie heb ik een paar pagina's terug al gegeven. Maar de discussie verdiepte in het persoonlijke, dus heb ik daar ook een toelichting op gegeven.
Citaat:Wat bedoel je precies - dat je zelfs al fout bezig bent als je hier als partners over spreekt?
Absoluut niet. Ik bedoel hier mijn mening over de open relatie in zijn algemeen. Mijn persoonlijke ervaring, mede opgedaan door werkzaam te zijn in discotheken en clubs waarin een open relatie/swingen als gewoon of normaal werd beschouwd.
Citaat:Hoevaak is 'vaak'? Wat voor getallen moet ik me daarbij voorstellen? Want als ik om me heen kijk kan ik eigenlijk niet zo heel veel open relaties noemen, en de details over wie wat heeft voorgesteld heb ik ook niet genoeg om daar statistieken van op te geven. Als je op relatieplanet kijkt dan zie je trouwens wel hele andere dingen, maar da's natuurlijk wel een beetje een gekleurde steekproef.
Ik kan met stelligheid zeggen dat ik, in betreffende periode waarin ik dus vanwege mijn werk veel in aanraking kwam met partnerruil, swingen en open relaties ongeveer 8 van de 10 relaties zeker stuk heb zien lopen omdat één van de partijen het eigenlijk niet meer wilde of liever nooit gewilt had. Maar graag tegemoet wilden komen in de wensen van de ander.