draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:49

Ik ben tegen bont dat van een daarr voor gefokt dier komt.
Nertsen, geknuppelde zeehondjes, vosjes enz.

Laatst een discussie gehad met een klant over mutsjes in onze winkel met echt konijnenbond.
Ze vond het niet kunnen.
Tot ik haar vroeg wat ze met kerst at, de hele familie kreeg konijn :+
Ik zei en waarom zouden we de vacht van het dier niet iets moois maken ipv weggooien.
Mensen zijn hypocriet wat zoiets aan gaat.
Ik zelf zal het nooit dragen, maar vleesetende mensen moeten wel rieel blijven.

Een koe word door z'n kop geschoten en komt in onze frikandel, hamburger, gehaktbal enz, waarom zouden we zijn mooie gevlekte vel niet ook gebruiken?

ilse86

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:52

Dat vind ik ook niet zo storend, idd. Maar bewijs maar eens dat het restbont is ;) En als jij als winkelier kunt bewijzen dat het restbont is, omdat dat op het kaartje staat, kun je nog niet zeker zeggen dat het zo is. Oostblokkers en Aziaten zijn daar nameljik supercreatief mee ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:56

Dat klopt idd maar het ging om het principe bij die vrouw, ze was gewoon hypocriet.
Haar zoon liep met een donsjas en dons wordt ook niet altijd op een leuke manier (voor het dier) gewonnen.
Maar ben het met je eens dat wij niet weten waar het vandaan komt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:06

Maar ben ik ook hypocriet als ik wel leer draag, maar liever geen bont draag bijvoorbeeld? Of dat ik geen paardenvlees eet, maar wel rund?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:14

Imo wel ja. Leer is net zo goed geen restproduct.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:16

Ja, en het niet eten van paardenvlees dan?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:21

ilse86 schreef:
Maar ben ik ook hypocriet als ik wel leer draag, maar liever geen bont draag bijvoorbeeld? Of dat ik geen paardenvlees eet, maar wel rund?

Nee dat vind ik niet. Ik vind dat als je geen bont draagt, je in ieder geval nog iets bij draagt. Ik vind het zelf heel raar als mensen zeggen dat je als je leer draagt, bont dan ook ok moet vinden.
Net als minder vlees eten. Dan eet je nog wel vlees, maar je draagt toch je steentje bij. Vind ik helemaal niets mis mee.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:23

Ik snap wel dat mensen het graag zo zwart-wit zien. In feite worden de dieren voor hetzelfde doel gefokt. Ik denk alleen dat een leer-koe een ander leven heeft dan een nerts.
Maargoed, ik voel me gewoon niet lekker in een bontjas. Draag wel nepbont. Dieren hebben nou eenmaal mooiere velletjes dan mensen. Dat imiteer ik dus graag ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:32

Ik draag ook wel nepbontjes hoor. Aan de muts van mijn jas bijvoorbeeld. Zie daar ook het probleem niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:34

ilse86 schreef:
Ik snap wel dat mensen het graag zo zwart-wit zien. In feite worden de dieren voor hetzelfde doel gefokt. Ik denk alleen dat een leer-koe een ander leven heeft dan een nerts.
Maargoed, ik voel me gewoon niet lekker in een bontjas. Draag wel nepbont. Dieren hebben nou eenmaal mooiere velletjes dan mensen. Dat imiteer ik dus graag ;)

Een leer koe, of een leer eland, of een leer-zebra, of een.....

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:36

@ Yamchaa
pff ok dat BIJVOORBEELD een leer-koe een ander leven heeft dan BIJVOORBEELD een nerts. Wat een muggenzifterij, sorry.. ben beter van je gewend, Yamchaa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:43

Ik probeer even aan te geven dat er meer dieren worden gebruikt voor leer.

Maar ik begrijp je punt, hoor :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:48

ik weet ook wel dat er meer dieren worden gebruikt voor leer. Mijn jas is gemaakt van lamsleer en mijn laarzen van kalfsleer ;) en af en toe ben ik hardLEERs, maar dat terzijde.
Maar ik denk dat iedereen op z'n eigen manier een beetje bewust moet consumeren. Uitschieters hou je altijd, of dat nou naar de goede (supergroen) of slechte (doordraaiers) kant is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:55

Ik denk dat de crux hem ook zit in het bewust consumeren.

UItschieters vind ik per definitie niet goed, die slaan vaak door, en richten daarmee onwijs veel schade aan.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:58

Als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk: eerder probeerde ik alles proefdiervrij te kopen. make-up, cosmetica enz. toen ik las dat bepaalde ingrediënten hoe dan ook getest moesten worden, zakt mijn broek daar echt vanaf. wanneer je dan bewust probeert te consumeren, krijg je altijd wel met iets negatiefs te maken. bewust consumeren zou leuker gemaakt moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:05

Probleem is dat veel mensen dat niet doen.
Zolang mensen kipfilet willen van 3 euro per kilo, worden kippen op een niet erg leuke manier gehouden. Als de kippen op een nettere manier worden gehouden, wordt het vlees namelijk duurder.
Als er minder vlees gegeten zou worden, zou de productie afnemen, het aanbod past zich aan naar de vraag. In die zin heeft Ninx zeker een punt.

Dat betekent helaas dat je zelf heel bewust moet blijven, heel goed moet opletten, want 'slechte' producten zullen gemaakt worden zolang de markt daarom vraagt, en het lijkt wel om mensen zich steeds minder bewust worden. Veel stadskinderen weten niet eens dat hun kipnuggets ooit echte kippen waren.....

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:07

Dat vind ik bijv wel erg. Dat van die kids en kipnuggets. Je moet wel weten wat je eet.
maar idd. mensen zouden wat bewuster hun boodschappen moeten doen. maarja, dat kost geld. en dat geld hebben veel mensen niet. irritant...

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:07

Vrouwen met een bontjas zijn gemeen.. :+

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:09

ja, en vrouwen met een leren jas houden van p*rno.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:10

ilse86 schreef:
ja, en vrouwen met een leren jas houden van p*rno.

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:11

ilse86 schreef:
Dat vind ik bijv wel erg. Dat van die kids en kipnuggets. Je moet wel weten wat je eet.
maar idd. mensen zouden wat bewuster hun boodschappen moeten doen. maarja, dat kost geld. en dat geld hebben veel mensen niet. irritant...

Of ze hebben het wel, maar willen het er gewoon niet aan uitgeven.

Ik ben niet meer kwijt aan boodschappen dan anderen, ik eet alleen minder vlees. Per saldo betaal ik evenveel denk ik.
Mallodie schreef:
Vrouwen met een bontjas zijn gemeen.. :+

En snobistisch :+

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:19

ben ook niet echt een vleesliefhebber. klein stukje is genoeg voor mij. ik ga ook liever naar de slager dan naar de supermarkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:25

Ik wel, vind het heel lekker, maar ik wil wel goede kwaliteit, en geen bagger. En ik wil dat het beest een goed leven heeft gehad, en dan kan ik er goed van genieten hoor :9

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:26

ik bedoel meer dat standaardvlees. ik hou wel van biefstukjes ofzo. beetje luxe spul. maar dat eet ik eigenlijk alleen maar in restaurants. normaal vlees haal ik het liefst bij de slager omdat de kwaliteit beter is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:29

Ik snap :j