werkeloos: hoe kom je de dag door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:47

Sannum schreef:
Ok, want wat zijn precies de eisen waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor een uitkering? Heb op de site gekeken, maar misschien kan iemand van jullie kort en bondig een antwoord geven?

Volgens mij was het 26 weken achter elkaar gewerkt hebben en daar over ww premie betaald hebben (is altijd bij een werkgever)

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:51

Ah ok.. Nou wat dat betreft zit het nog wel goed bij mij dan. Al 3 jaar een vast contract, 40 uur in de week. Maar goed, hoop niet dat ik in de WW kom, al ziet het er wel zo naar uit.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:03

Sannum schreef:
Ok, want wat zijn precies de eisen waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor een uitkering? Heb op de site gekeken, maar misschien kan iemand van jullie kort en bondig een antwoord geven?

Om recht te hebben op WW: (let op dit zijn de belangrijkste ben geen wandelend wetboek)

Niet verwijtbaar werkloos,
Beschikbaar voor werk,
Werkuren verlies (duideilijk minder uren en dus ook minder geld. als je nog doorbetaald wordt door wg dus geen ww)
Je houden aan de voorwaarden (sollicitatieplicht e.d.)

+ referte eis. Dit is dat je van de laatste 36 weken minimaal 26 weken gewerkt moet hebben.

Dit bepaalt of je recht hebt op een ww uitkering. Als je hieraan voldoet is het afhankelijk van je arbeidsverleden hoe veel maanden je krijgt. Wil dit ook wel berekenen hoor maar dat moet ik je gegevens hebben.

Hoop dat het duidelijk is. Anders vraag maar :P

Als je het precies wilt weten wat alle eisen zijn e.d. kan ik het wel voor je opzoeken hoor.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:16

Kijk, dat is duidelijk. Zo had ik het ook al wel begrepen op de site. En de sollicitatieplicht. Hoe vaak moet je solliciteren, en moet je overal op solliciteren?

pluisje88

Re: werkeloos: hoe kom je de dag door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:38

Het is de eerste tijd passend werk, dus mag je zelf weten, en daarna is het algemeen geacepteerde arbeid. Dus dan moet je alles aanpakken. Wat de preciese termijn is moet je even nakijken voor de zekerheid.

Zoals ik al zei, weet hoe het in elkaar zit, maar heb niet precies woordelijk de regels in mijn hoofd. (er zijn zo veel sociale wetten....) Heb ook even de boeken niet bij de hand anders had ik het even opgezocht.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:44

Ik ben om 3 redenen werkloos..:
- Ernstige rugklachten, waardoor werken voor mij eigenlijk helaas onmogelijk is
- last van extreme moeheid
- en vanwege ons zoontje van 4,5 maand

Ik heb in ieder geval een huishouden, voor zover ik dingen kan doen i.v.m mijn rug en moeheid.
en verder heb ik ons zoontje om voor te zorgen.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:01

pluisje88 schreef:
Lydiaaa schreef:
Ik zit ook thuis te niksen.. Heb in oktober mijn diploma behaald, maar de stap om te gaan solliciteren is erg groot. Ik merk wel, als ik zo de hele dag niks loop te doen, het moeilijk is om wel iets te gaan doen....

Maargoed, mijn streven is om voor februari een sollicitatiebrief geschreven te hebben, en ook echt ergens gesolliciteerd te hebben *D

Volgensmij is dit een geintje of niet?
Ik ben inmiddels 158 brieven verder zonder 1 reactie hebben gekregen. Alleen maar afwijzingen. Wat moet ik dan zeggen? De stap is voor mij inderdaad groot nu ja. Omdat het geen succes oplevert. Maar dat je er uberhaubt niks aan doet kan er bij mij niet in :n

Excuses, bovenste verhaal niet helemaal goed geformuleerd merk ik wel, gezien de reacties. Het is zo dat ik eigenlijk met een nieuwe vervolg-opleiding zou beginnen in februari, maar dit kan door omstandigheden niet doorgaan, en dat weet ik nog niet zo lang (begin jan). En het is niet zo dat ik niets doe om een baan te vinden. Ik sta ingeschreven bij uitzendbureau's, surf dagelijks het net rond, kijk in de kranten/weekbladen. Het zijn helaas allemaal dingen die niet aansluiten op mijn opleiding, wat ik dus graag zou willen.

En de reden waarom het voor mij zo moeilijk is om een sollicitatie te gaan schrijven is, omdat ik bij het zoeken van een stage (voor hetzelfde waarvoor ik nu moet gaan solliciteren, maar dan niet als stagiair) ik weet niet hoevaak afgewezen ben, en net zoals jij bang ben om weer afgewezen te worden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:25

pluisje88 schreef:
Om recht te hebben op WW: (let op dit zijn de belangrijkste ben geen wandelend wetboek)

Beschikbaar voor werk,
Werkuren verlies (duideilijk minder uren en dus ook minder geld. als je nog doorbetaald wordt door wg dus geen ww)

+ referte eis. Dit is dat je van de laatste 36 weken minimaal 26 weken gewerkt moet hebben.

Dit bepaalt of je recht hebt op een ww uitkering. Als je hieraan voldoet is het afhankelijk van je arbeidsverleden hoe veel maanden je krijgt. Wil dit ook wel berekenen hoor maar dat moet ik je gegevens hebben.

Als je het precies wilt weten wat alle eisen zijn e.d. kan ik het wel voor je opzoeken hoor.

Klopt inderdaad wat je zegt, even aangevuld:

Minimaal 5 uur in de week verlies (dus als je bijvoorbeeld nog maar 24 uur gaat werken ipv 36 kun je ook recht hebben op een WW). Een gewerkte week voor de wekeneis telt al mee, al heb je slechts 1 dag in die week gewerkt.
Je moet verzekerd zijn geweest tegen WW, door in loondienst te zijn geweest ben je dat normaliter gezien automatisch.
Niet verwijtbaar is erg belangrijk (dus geen ontslag op staande voet ivm dringende reden of zelf ontslagname).
Tevens moet je ook beschikbaar zijn voor werk, dus als je geen oppas voor je kind hebt, gaat studeren fulltime etc. ben je of niet of gedeeltelijk beschikbaar.

Sollicitatie-eis wordt bepaald door de werkcoach, je begeleider vanuit het UWV Werkbedrijf (voorheen CWI). Je mag gedurende de 1e 6 maanden reageren op passend werk (zelfde niveau van werk, salaris, reisafstand). Na 6 maanden dien je ook te reageren op banen die 1 niveau lager liggen en na 12 maanden totaal wordt elk werk passend gezien. Een bankdirecteur moet dan als vuilnisman aan de slag bijvoorbeeld.

Nu weer helemaal ontopic, ik heb 2,5 maand thuis gezeten vorig jaar. Ben toen veel bezig geweest in/om huis, met kind, paarden en noem maar op. Uiteindelijk weer gaan werken (dit was snel geregeld), bij het UWV ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:30

Lydiaaa schreef:
Excuses, bovenste verhaal niet helemaal goed geformuleerd merk ik wel, gezien de reacties. Het is zo dat ik eigenlijk met een nieuwe vervolg-opleiding zou beginnen in februari, maar dit kan door omstandigheden niet doorgaan, en dat weet ik nog niet zo lang (begin jan). En het is niet zo dat ik niets doe om een baan te vinden. Ik sta ingeschreven bij uitzendbureau's, surf dagelijks het net rond, kijk in de kranten/weekbladen. Het zijn helaas allemaal dingen die niet aansluiten op mijn opleiding, wat ik dus graag zou willen.

En de reden waarom het voor mij zo moeilijk is om een sollicitatie te gaan schrijven is, omdat ik bij het zoeken van een stage (voor hetzelfde waarvoor ik nu moet gaan solliciteren, maar dan niet als stagiair) ik weet niet hoevaak afgewezen ben, en net zoals jij bang ben om weer afgewezen te worden.

Kijk zo wordt het een heel ander verhaal. Sorry voor mijn reactie dan bij deze :o

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:34

Leonoor schreef:
pluisje88 schreef:

Beschikbaar voor werk,

Klopt inderdaad wat je zegt, even aangevuld:

Minimaal 5 uur in de week verlies (dus als je bijvoorbeeld nog maar 24 uur gaat werken ipv 36 kun je ook recht hebben op een WW). Een gewerkte week voor de wekeneis telt al mee, al heb je slechts 1 dag in die week gewerkt.
Je moet verzekerd zijn geweest tegen WW, door in loondienst te zijn geweest ben je dat normaliter gezien automatisch.
Niet verwijtbaar is erg belangrijk (dus geen ontslag op staande voet ivm dringende reden of zelf ontslagname).
Tevens moet je ook beschikbaar zijn voor werk, dus als je geen oppas voor je kind hebt, gaat studeren fulltime etc. ben je of niet of gedeeltelijk beschikbaar.

Sollicitatie-eis wordt bepaald door de werkcoach, je begeleider vanuit het UWV Werkbedrijf (voorheen CWI). Je mag gedurende de 1e 6 maanden reageren op passend werk (zelfde niveau van werk, salaris, reisafstand). Na 6 maanden dien je ook te reageren op banen die 1 niveau lager liggen en na 12 maanden totaal wordt elk werk passend gezien. Een bankdirecteur moet dan als vuilnisman aan de slag bijvoorbeeld.

Nu weer helemaal ontopic, ik heb 2,5 maand thuis gezeten vorig jaar. Ben toen veel bezig geweest in/om huis, met kind, paarden en noem maar op. Uiteindelijk weer gaan werken (dit was snel geregeld), bij het UWV ;)

Sluit me hier helemaal bij aan :D Had weinig tijd dus niet alles helemaal uitgebreid genoeg opgeschreven. Maar zo is het inderdaad. Alleen is mij duidelijk geworden dat de kennis erover hebben ook niet veel helpt als je er toch geen recht op hebt :P

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:39

Ik heb eigelijk al een hele tijd geen zin meer om te werken...Ook niet echt meer gesoliciteert de laatste tijd. Maarja heb nu geen paardje meer dus heb niet echt vaste maandlasten.
Breng me dagen nu door met tot 12 a 1 uur uitslapen en tv kijken en op de computer msnen enzo
Maarja ik vind het momenteel wel best eigelijk me lichtje is uitgevallen na de dood van mn pony en dingetjes eromheen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:59

@Leonoor: maar je krijgt toch niet zomaar 2 jaar doorbetaalt? Volgens mij heeft dit ook met je arbeidsjaren te maken. Ik denk dat ik maar een half jaar iets krijg ofzo.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:01

Zonnetje81 schreef:
@Leonoor: maar je krijgt toch niet zomaar 2 jaar doorbetaalt? Volgens mij heeft dit ook met je arbeidsjaren te maken. Ik denk dat ik maar een half jaar iets krijg ofzo.

alles heeft idd met je arbeidsverleden te maken

ik heb bijv recht op 36 maanden omdat ik 15 jaar onafgebroken gewerkt heb

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:16

Qua bijbaantjes weet ik niet meer hoelang ik onafgebroken heb gewerkt, kun je dat ergens opvragen?

Ik werk sinds 2006 hoelang krijg je dan?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:58

Zonnetje81 schreef:

Dan gaat de jareneis tellen, je moet de afgelopen 5 kalenderjaren minimaal 4 jaar hebben gewerkt voordat je recht op een verlengde uitkering krijgt. Een jaar telt mee als je minimaal 52 sv dagen hebt.
Dan telt elk jaar voor 1 maand WW, anders wordt het een basisuitkering van 3 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 02:01

ik vraag mij wat af en misschien kunnen jullie mij helpen. 10 december is mijn salaris opgeschort.. Ik heb dus van 10-12 tot 01-01 nog salaris tegoed. Ik moest hiervoor persoonlijk comtact opnemen met mijn voormalige manager maar... Ik bel hem elke dag maar er wordt niet opgenomen en op de voicemail wordt niet gereageerd... Wat kan ik dan nog meer doen aangezien het persoonlijk contact moet zijn?

Mijn salaris was opgeschort omdat ik mij op 08-12 had ziekgemeld en de 2 dagen daarna mijn telefoon niet opnam maar ik lag toen in het ziekenhuis met een longbacterie en ik kon dus niet praten ( beter gezegt.. ik kon niet ademen). De dagen daarna heb ik mijn telefoon uitgezet omdat ik echt rust nodig had. En aangezien die leuke ex baan mij zelfs om 3 uur snachts belde zette ik mijn telefoon uit. Maar mijn vriend heeft op 11-12 nog wel naar baan gebelt om te vertellen wat er aan de hand was...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 02:23

Ik zou erheen gaan als ze niet opnemen breezy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 02:24

Dat is dus een mooie want de manager is er eigenlijk nooit.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 02:29

ik word over 6 dagen 18 en mijn moeder zij mij dat ik dan een uitkering kan aanvragen ... is dit zo ? zoja wat zijn daarvan de regels ..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 02:30

Binky_Zephyr schreef:
ik word over 6 dagen 18 en mijn moeder zij mij dat ik dan een uitkering kan aanvragen ... is dit zo ? zoja wat zijn daarvan de regels ..

Je kan je zoiezo gedeeltelijk laten afkeuren in jouw geval
dan krijg je een wajong ofzo
maar ik zou voor helemaal afkeuren gaan :P

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 02:32

je bedoelt ivb met rug en psyschische klachten ?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:51

shilady schreef:
maar ik zou voor helemaal afkeuren gaan :P

Is wel heeel makelijk gezegd ;)
Gelukkig werkt het ook niet zo maar idd Binky_Zephyr je kan gaan kijken wat de mogelijkheden zijn!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:56

breezy302 schreef:
ik vraag mij wat af en misschien kunnen jullie mij helpen. 10 december is mijn salaris opgeschort.. Ik heb dus van 10-12 tot 01-01 nog salaris tegoed. Ik moest hiervoor persoonlijk comtact opnemen met mijn voormalige manager maar... Ik bel hem elke dag maar er wordt niet opgenomen en op de voicemail wordt niet gereageerd... Wat kan ik dan nog meer doen aangezien het persoonlijk contact moet zijn?

Mijn salaris was opgeschort omdat ik mij op 08-12 had ziekgemeld en de 2 dagen daarna mijn telefoon niet opnam maar ik lag toen in het ziekenhuis met een longbacterie en ik kon dus niet praten ( beter gezegt.. ik kon niet ademen). De dagen daarna heb ik mijn telefoon uitgezet omdat ik echt rust nodig had. En aangezien die leuke ex baan mij zelfs om 3 uur snachts belde zette ik mijn telefoon uit. Maar mijn vriend heeft op 11-12 nog wel naar baan gebelt om te vertellen wat er aan de hand was...

Vind t heel naar voor je wat je is overkomen!

MAAR een werkgever moet weten waar hij jou kan bereiken als je je ziek meldt. Ook al is dat in een ZH!
Je, of je vriend, had direct moeten laten weten wat er speelde.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:57

Binky_Zephyr schreef:
je bedoelt ivb met rug en psyschische klachten ?

misschien vinden ze nog iets voor je aangepast ofzo....dat aangrijpen en dan bijstand erbij?

gewoon even gaan praten wat de mogelijkheden voor je zijn
ik heb namelijk nu ook lichamelijke en psychische klachten maar ik ben niet voor alle werkzaamheden uitgesloten :n

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 10:49

Die dvd was idd intressant en ook shocking :D .

Pff om eerlijk te zijn heb ik deze week niet gesolliciteerd, heb wel uren achter de pc gezeten en zoeken natuurlijk...vind de rug ook erg fijn :( .... maar ik kan gewoon niks vinden wat bij mij en mijn gezondheid past.

Heb nu besloten een opleiding te doen voor telefoniste receptioniste en wil daarover toch nog eens gaan praten met het uwv. Ik heb net een dure cursus achter de rug en deze is ook weer 1000 euries.

Dieneambulance heeft nog steeds niks laten horen. Moet je daar nou ook nog achteraan??