OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:17

Dat heb ik dus gedaan en zei zeggen dat ik de IBG moet bellen.. En die zeggen weer dat ik het bij Arriva na moet vragen :')
Ik word echt gek van al dat heen en weer geslinger..

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:19

Destino schreef:
Dat heb ik dus gedaan en zei zeggen dat ik de IBG moet bellen.. En die zeggen weer dat ik het bij Arriva na moet vragen :')
Ik word echt gek van al dat heen en weer geslinger..

Ja dat kan ik me voorstellen, echter werk ik bij de NS en weet dus niet wat de wijze is waarop Arriva zal handelen.
Wat ons wel verteld is dat het de bedoeling is dat alle vervoerders op dezelfde wijze zouden moeten gaan werken maar ja...

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:19

Misschien een hele stomme vraag hoor :')
Maar wat is een HC? :')

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:20

In ieder geval bedankt voor je informatie :) .

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:20

x_Rebecca schreef:
Misschien een hele stomme vraag hoor :')
Maar wat is een HC? :')

Stomme vragen bestaan niet, alleen stomme antwoorden...

HC is Hoofd Conducteur

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:21

Destino schreef:
In ieder geval bedankt voor je informatie :) .

Graag gedaan, hoop dat jullie er wijzer van zijn geworden..

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:21

Oh! Okee.
Bedankt :') Dat is degene die de trein dichtdoet hm?
Die kan ik vast wel een keer vinden :))

Ik ben er in elk geval al wijzer van geworden :))

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:23

x_Rebecca schreef:
Oh! Okee.
Bedankt :') Dat is degene die de trein dichtdoet hm?
Die kan ik vast wel een keer vinden :))

Ik ben er in elk geval al wijzer van geworden :))

Ja inderdaad degene die op het fluitje blaast, kijk ook naar het uniform, HC heeft een rood biesje op zijn colbert.
Ook kan je het navragen bij de medewerkers Service&veiligheid, herkenbaar aan het uniform+bassballcap.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:29

NS is dat hetzelfde als connexion want die bussen en treinen (volgens mij) rijden hier?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:57

Is Connexxion hetzelfde als Arriva? Nope.
NS is dus ook niet hetzelfde als Connexxion.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:58

nou het zal toch kunnen of dat bij elkaar hoort.
Hoef je niet zo stom te reageren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:27

Nou, ik snap er helemaal niets meer van.
Op mijn chip staat dus geen tijdelijk abbo vermeld, of moet je dat in zo'n geel kassie checken?
En kan je dat ding pas na 1 januari activeren?
En hoef je in de bus niet telkens in en uit te checken?
Ik vind het nu al hélemaal niets die SOVC...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:10

Blijheid schreef:
Nou, ik heb de OV-chipkaart mensen helemaal in de stress geholpen, misschien dat hier iemand me kan helpen.

-Ik heb een OV-chipkaart maar nog nooit gebruikt.
-Ik kreeg een brief dat ik mogelijk 2 chipkaarten had (is niet zo, heb er maar één aangevraagd en gekregen) en op een site de goede moest aanvinken en daar mijn studentendinges op geactiveerd zou worden.
-Ik ga naar de website, er stond maar 1 chipkaart op, namelijk degene die ik al had. Er stond vermeld dat als er maar één nummer zichtbaar was dit nummer geactiveerd zou worden. Prima, want deze kaart heb ik in bezit.
-Ik ontvang een brief thuis, waarin staat dat op chipkaart met nummer zusenzo mijn studentending is geactiveerd. Dat is echter een chipkaart met een ander nummer, niet de kaart die ik in mijn bezit heb. De kaart met het nummer die ik wel in bezit heb hebben ze gedeactiveerd/geblokkeerd :+
-Bellen met die infolijn, ze komen er niet uit en zouden me terug bellen. Status nu een week later, al 2 telefoontjes verder, maar ze zijn er nog niet uit hoe dit kan.
-Inmiddels heb ik besloten om tijdelijk te stoppen met studeren (wegens ziekte) ik heb bij de IB-groep mijn studentenreisdinges (en stufi) afgemeld per januari.

Wat moet ik nu doen met de chipkaart die ik heb? Kan ik die gewoon gebruiken? Volgens hun brief is die gedeactiveerd, of bedoelen ze alleen dat er geen studentereisdinges op staat?
Ik heb al een aantal keer gebeld, maar ze komen er zelf ook niet uit :+

Ik quote mezelf even in de hoop dat mensen van de NS die hier actief zijn enig idee hebben wat ik moet doen, die SOVC-infolijn en ik komen er namelijk écht niet uit :Y)

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:27

Blijheid schreef:
Blijheid schreef:
Nou, ik heb de OV-chipkaart mensen helemaal in de stress geholpen, misschien dat hier iemand me kan helpen.

-Ik heb een OV-chipkaart maar nog nooit gebruikt.
-Ik kreeg een brief dat ik mogelijk 2 chipkaarten had (is niet zo, heb er maar één aangevraagd en gekregen) en op een site de goede moest aanvinken en daar mijn studentendinges op geactiveerd zou worden.
-Ik ga naar de website, er stond maar 1 chipkaart op, namelijk degene die ik al had. Er stond vermeld dat als er maar één nummer zichtbaar was dit nummer geactiveerd zou worden. Prima, want deze kaart heb ik in bezit.
-Ik ontvang een brief thuis, waarin staat dat op chipkaart met nummer zusenzo mijn studentending is geactiveerd. Dat is echter een chipkaart met een ander nummer, niet de kaart die ik in mijn bezit heb. De kaart met het nummer die ik wel in bezit heb hebben ze gedeactiveerd/geblokkeerd :+
-Bellen met die infolijn, ze komen er niet uit en zouden me terug bellen. Status nu een week later, al 2 telefoontjes verder, maar ze zijn er nog niet uit hoe dit kan.
-Inmiddels heb ik besloten om tijdelijk te stoppen met studeren (wegens ziekte) ik heb bij de IB-groep mijn studentenreisdinges (en stufi) afgemeld per januari.

Wat moet ik nu doen met de chipkaart die ik heb? Kan ik die gewoon gebruiken? Volgens hun brief is die gedeactiveerd, of bedoelen ze alleen dat er geen studentereisdinges op staat?
Ik heb al een aantal keer gebeld, maar ze komen er zelf ook niet uit :+

Ik quote mezelf even in de hoop dat mensen van de NS die hier actief zijn enig idee hebben wat ik moet doen, die SOVC-infolijn en ik komen er namelijk écht niet uit :Y)

Hmm vreemd verhaal, hoe dat gegaan is geen idee, echter geef ik je het advies om geen gebruik te maken van die kaart die je hebt.
Als die kaart namelijk ind geblokkeerd is zal dat te zien zijn bij controle met het gevolg dat je kans loopt dat ie ingenomen word en jij een boete krijgt, zelfs bestaat er dan de kans dat je een proces verbaal krijgt voor misbruik.
In sommige gevallen zelfs voor fraude maar dat zal niet zo zijn in dit geval.

Wil je wel gebruik gaan maken van een ov chip, kan je deze gewoon kopen, zowel een anonieme als persoonlijke.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:29

dus als ik het goed begrijp met ik volgend jaar mijn OV abbonoment op mn chipkaart gaan zetten?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:30

Janine1990 schreef:
Nou, ik snap er helemaal niets meer van.
Op mijn chip staat dus geen tijdelijk abbo vermeld, of moet je dat in zo'n geel kassie checken?
En kan je dat ding pas na 1 januari activeren?
En hoef je in de bus niet telkens in en uit te checken?
Ik vind het nu al hélemaal niets die SOVC...

Dat kan jij naar mijn weten niet zelf checken, vraag even aan een HC of hij/zij voor jou wil controleren wat erop staat.
Als jij in bezit bent van een SOVC dan zal er hoogst waarschijnlijk al tijdelijk geregistreerd staan voor week of weekend.
Na januari zal voor de studenten die recht hebben op de SOVC de SOVC worden aangepast voor 2010 en verder dit word in fases gedaan dus je zal vanzelf bericht krijgen.
Naar mijn weten gebeurd dit automatisch.

@steffiiy zie bovenstaand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:32

@Maaike5581: Ja, maar, er gaat toch bij mij niks fout? Ik heb gewoon mijn kaart aangevraagd en gekregen, maar hun administratie is blijkbaar in de war.
Vind het eerlijk gezegd een beetje zonde om dan een andere kaart te gaan kopen, ook omdat ik heb dan dus pas laat in huis heb.

Edit: en wat helemaal een feestje wordt, als ik over een maand of 2 wel weer kan studeren dan moet het studentenreisrecht er wel weer op komen :+

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:35

Blijheid schreef:
@Maaike5581: Ja, maar, er gaat toch bij mij niks fout? Ik heb gewoon mijn kaart aangevraagd en gekregen, maar hun administratie is blijkbaar in de war.
Vind het eerlijk gezegd een beetje zonde om dan een andere kaart te gaan kopen, ook omdat ik heb dan dus pas laat in huis heb.

Klopt maar aangezien jij aangeeft dat je met je studie gestopt bent sinds januari, heb je geen recht meer op een SOVC, ditzelfde geld dus ook voor mensen die afgelopen jaar met een papieren OV gebruik maakte van het OV die gestopt waren met studie, op dat moment vervalt je recht op een OV kaart dus ook voor een SOVC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:46

maaike5581 schreef:
Blijheid schreef:

Klopt maar aangezien jij aangeeft dat je met je studie gestopt bent sinds januari, heb je geen recht meer op een SOVC, ditzelfde geld dus ook voor mensen die afgelopen jaar met een papieren OV gebruik maakte van het OV die gestopt waren met studie, op dat moment vervalt je recht op een OV kaart dus ook voor een SOVC

Klopt, maar dan zou ik mijn chipkaart toch ook zónder OV-recht moeten kunnen gebruiken? Zeker aangezien ik het OVrecht nog niet geactiveerd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:52

Ja lijkt mij ook logischer, je hebt je persoonlijke OV chip, als ze dan gewoon je OVrecht inactiveren kan je er geld op zetten en is het toch gewoon in orde? Ipv weer een nieuwe persoonlijke zelf aanvragen, daarvoor betalen, na paar maanden weer gaan studeren en dan weer nieuwe OV van IBG moeten krijgen (de oude weer activeren is vast ellende om te doen haha).

Zit nu ook wat ik moet doen in de bus hier, die zijn nog helemaal niet actief die scandingen :D

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:54

Ik begrijp er nog steeds niks van.
Bij wie moet ik nou aangeven voor een week en weekend?
Ik heb de chipkaart al een paar maanden.
Voordat ik hem kan gebruiken moet je hem toch opladen ergens?
Moet je voordat je dat je het kan gebruiken iets aangeven bij de IBG?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:01

De SOVC heb je alleen als je er recht op hebt, je mag hem niet houden als je je studie hebt stop gezet, misschien onlogisch maar wel de regel.

Je kan dus zelf een ovc aanschaffen.

@cynthia, dat is bij de IB groep en die zal dat met jou regelen en die gaan met jou contact opnemen NA 01-01-2010

Je kan hem nu gebruiken als week of weekend, afhangend wat je had en wat er nu op staat, vraag dit na door te scannen bij een HC.

Nicky_Ray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:04

Nou ik heb vandaag m'n bestellingen opgehaald, ik had het ergens in de week van 16 December al geprobeerd, maar toen deed hij het niet. Vandaag weer geprobeerd en er stonden 2 producten voor me klaar, die heb ik er opgezet. Ik kon zelfs nog een bonnetje printen! Toen even naar de ns kaartjes automaat gelopen om te bekijken wat ik er nou eigenlijk op had staan, dat was dus een ov studenten week abonnement en een kortingsabbonement, blijkbaar krijg je dat als student. Ik ben dus helemaal klaar voor 2010! Ik hoop dat het verder bij iedereen nu ook goedkomt!

Overigens had ik die chipkaart al een jaartje denk ik, omdat ik vaak naar Rotterdam reis. En er staat op de site van de studenten ov kaart dat ik hem pas eind januari op kon halen, maar blijkbaar kan het nu al!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:17

Ok, ik had gevraagd om een mail van mij gegevens en kreeg dit:Beste student,

De jou geadviseerde ophaalperiode is van 22 januari tot en met 31 januari 2010.

Totdat je jouw studentenreisproduct voor 2010 en verder hebt opgehaald, kun je gewoon blijven reizen met het tijdelijke studentenreisproduct dat al op jouw kaart staat.

Dat betekend dus dat ik nu voorlopig eerst niks meer hoeft te doen? Of ben ik nou gek?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:18

Cynthia, als je nou gewoon heel 't topic even doorleest...

Leek mij ook al dubbelop dat je, ondanks dat je vrij reist, toch nog moest in en uitchecken.