Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:08

Een uitloper ervan. ;)

Ik heb niet zo'n zin om mijn woonplaats en/of de plaats waar ik ben opgegroeid op internet te noemen. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:13

ah vandaar (dat jij nog regelmatig de lange rokken ziet langskomen) :)

In het hoge noorden zie ik namelijk zelden de lange rokken.

Waar is het gereformeerde afstamming van? protestantisme?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:14

Welshcobfan schreef:
Ik denk dat de streng gereformeerden in een broek gewoon niet opvallen. Ze zullen er zeker zijn! Want elke kerk heeft ook weer zijn eigen ongeschreven regels. En elk gezin voert dat ook weer anders uit :)

Dan rijst de vraag 'wat is streng'? ;) Want hier ziet men mij als streng gereformeerd, terwijl ik dat zelf niet zo zie. Ik draag (bijna) dagelijks broeken. Ook op zondag.

Wel vrij ernstig trouwens, ik ga even douchen en er zijn ruim 2 pagina's bij gekomen :D

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:15

Grappig trouwens hoe er nu lekker een paar discussie's door elkaar heen lopen (en zonder dat er met modder gegooid wordt! +:)+ )

WhiteRose schreef:
DL_ schreef:
Met proveceren is in mijn ogen niets mis, grenzen verleggen kan af en toe heel bevrijdend werken.
Dat wil echter niet zeggen dat ik niet in rok zou gaan om te provoceren! Dat wil ik daar niet mee zeggen, laten we dat even voorop stellen. Persoonlijk zou ik niet in rok gaan omdat dat tegen mijn principes is, respect voor een ander dient er toch wel te zijn, mét of zonder rok! Bovendien vragen we een islamiet ook niet haar hoofddoek af te zetten als ze op een niet-islamitische school komt, en vragen ze andersom ook niet of wij een hoofddoek opzetten.

@Whiterose: ik wil niet zeggen dat mijn wereld de echte wereld is, maar er is wel een wereld voorbij de rokken. Al die regels, worden jullie daar nou nooit moe van? Je leven is je gegeven om te leven, niet om je te houden aan regels. Regels en grenzen bestaan alleen in je hoofd. Uiteindelijk moet jij tevreden zijn met wie jij bent, niet een ander. Bovendien hoef je alleen verantwoording af te leggen aan jezelf en aan niemand anders.

Als je je hele leven leeft voor een ander en in de geest van de regels/grenzen van een ander heb je je leven imo vergooit.

En volgens mij hebben we hier de kern van het verhaal...
Je tekst is een paradox in zichzelf. Ieder mens moet gelukkig zijn om en voor zichzelf - maar de manier waarop je schrijft geeft aan dat jij refo's die ruimte niet geeft. Als iemand in haar eigen wereld gelukkig is in een rok, zou jij daar wel provocerend op afgaan. Waarom geef je een refo de ruimte niet om gelukkig te zijn zoals ze is? Waarom zou het niet kunnen dat iemand gelukkig is in een leven mét regels?
Mijn ervaring leert dat de hele wereld zich zorgen maakt om de regels die het woord "refo" met zich meebrengen. Dat iedereen dat zielig, benauwend, beperkend of anderzins vervelend vindt. Wonderlijk genoeg zonder dat zij zichzelf eens onder zulke regels geplaatst hebben, met al het andere dat ervoor terugkomt.
Voor mij geld, dat ik ondanks veel wat niet kon of mocht, een eindeloos vrije jeugd heb gehad - ik was toch al "anders", dus ik kon mezelf zijn. Bij ons thuis kon en kan álles, en zonder tv mis je niets... Maar de allergrootste vrijheid kwam vanuit de les dat wij een keuze maakten, en dat anderen diezelfde vrijheid om andere keuzes te maken zouden moeten hebben. Bij deze dus :)

Overigens: jij ziet regels of grenzen als dusdanig beperkend dat je een leven vergooit. Ik vind dat dat niet aan mij is om te oordelen - ieder persoonlijk zal aan het einde van het leven zelf gelukkig moeten kunnen zijn, of dat nu via regels of grenzeloos geweest is. Ik acht mezelf niet groot genoeg om de zin van het leven en ieders persoonlijke invulling daaraan te beoordelen.

Om te beginnen even een misverstand de wereld uit helpen: Prima als jij je die regels op wil leggen, dat is je goed recht, ík snap alleen niet waarom je dat zou doen. Dat is wel een verschil met het 'niet de ruimte geven'.

Waarschijnlijk zou ik daar inderdaad vrij provocerend op in gaan, ik kan wel zeggen van niet, maar dat heb je mooi goed ingeschat. Ten eerste verleg ik graag grenzen, en ten tweede zou ik me heel erg afvragen of diegene (of in dit geval jijzelf) wel eens hebt geprobeerd te leven op een andere manier. Je bent zo grootgebracht, is het een keus dat je op die manier je leven verder wil leven of heb je het nooit anders geprobeerd en ken je niet anders dan dit leven? Natuurlijk kan jij je dat hetzelfde afvragen over mij, en anderen niet-gereformeerden. Bij mij is het heel simpel, ik ben gedoopt, heb mijn communie gedaan, toen ook maar mijn vormsel omdat mijn opa en oma dit graag wilden maar ik heb er heel bewust voor gekozen níet te geloven. Ik wéiger te geloven dat er iemand voor mij beslist of ik mijn leven op de juiste manier heb geleefd. Natuurlijk zijn we allemaal verbonden aan regels, en dat zijn er imo al meer dan genoeg. Het gaat erom dat jij jezelf in de spiegel aan kunt kijken, en dat jij met jezelf kan leven, wat een ander vind doet er niet toe. Klinkt heel egoistisch, en misschien is het dat ook wel, maar ook daar geef ik eerlijk gezegd geen bal om. Dat wil niet zeggen dat ik leef als een losbollige idioot die alle wetten en morele, sociale regels aan zijn/haar laars lapt. Ik hou me ook aan bepaalde regels, maar omdat ik dat wíl, en niet omdat dat volgens een eeuwenoud boek zo hoort.

Citaat:
Voor mij geld, dat ik ondanks veel wat niet kon of mocht, een eindeloos vrije jeugd heb gehad - ik was toch al "anders", dus ik kon mezelf zijn. Bij ons thuis kon en kan álles, en zonder tv mis je niets... Maar de allergrootste vrijheid kwam vanuit de les dat wij een keuze maakten, en dat anderen diezelfde vrijheid om andere keuzes te maken zouden moeten hebben. Bij deze dus :)

Hoe staan jullie dan tov homo-huwelijken en abortussen, als iedereen de vrijheid heeft om andere keuzes te maken? (niet provocerend bedoelt dit keer, serieuze vraag.)

Ik zie het nut niet zo in van jezelf regels op te leggen om 'vrijer' te leven. Misschien ben ik maar een simpele ziel, maar ik snap de logica hier achter niet zo.

Daarnaast vraag ik me af waarom je een rok/jurk, kerkbezoek en een biecht nodig hebt om een (volgens jullie kerk) 'goed' mens te zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:16

Welshcobfan schreef:
ah vandaar (dat jij nog regelmatig de lange rokken ziet langskomen) :)

In het hoge noorden zie ik namelijk zelden de lange rokken.

Waar is het gereformeerde afstamming van? protestantisme?

Misschien heb je hier wat aan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden

Buiten wat de 'Bible Belt' wordt genoemd heb je in Nederland hier en daar een gemeente die er wat bovenuit steekt wat het percentage inwoners van reformatorische huize betreft. Wat meer geconcentreerd in één gemeente dus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:17

Iemand die erg vasthoudt aan het geloof en ook zoveel mogelijk probeert te leven in het kader van het geloof (dus ook met oog op een plaatsje in de hemel). De kinderen worden gelovig opgevoed, gaan naar christelijke scholen toe en de zondagse rust wordt gewaarborgd:
Zo zie ik een streng gelovige :)

vuurneon

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:18

Dank je Karin! :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:18

Ik heb overigens niets tegen 'streng gelovigen'. Zolang zij maar niet voor mij gaan bepalen hoe ik mij moet gedragen en wat ik wel en niet mag. Doe ik bij hen ook niet, live & let live. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:20

Precies, en gelukkig is dat nog steeds zo in Nederland. Iedereen heeft altijd nog een keuze :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:21

@DL_
Ik heb mijn paardjes bij mensen staan (eigen keus) waar ik niet op zondag mag komen rijden (wel gewoon verzorgen).
Jij zou dan wel op zondag gaan rijden??

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:23

DL_, een biecht is van een andere kerk ;)

Wat ik niet snap, is waarom je nou per se provocerend op dat meisje in rok af zou moeten gaan? Is het erg dan, als ze gelukkig is zoals ze leeft? Maakt het serieus uit voor jou of ze gereformeerd geboren is en vanaf dat moment gelukkig is geweets, of dat ze vroeger goth was, maar heeft besloten dat ze gereformeerd gelukkiger was?
Voor mezelf geldt dat ik niet gelovig ben opgevoed, maar er zelf voor gekozen heb om me aan te sluiten bij een gereformeerde kerk, omdat ik me daar gelukkig bij voel. Nou en? Doe ik jou daar kwaad mee? Waarom zou jij mij dan moeten provoceren als je mij in mijn rok ziet lopen?

@WCF: dan vrees ik dat ik een 'streng gelovige' ben ;) Hoewel ik niet nadenk over dat plaatsje in de hemel, maar gewoon graag zo wil leven omdat ik denk dat wat God heeft bedacht, voor mij en mijn medemens (in het kader van hoe ik met hen omga) het beste is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:24

ik heb een zeer flexibel geloof overigens: ik ben eigenlijk afvallige van de kerk (geloof zelf niet echt meer, dus heb mijn lidmaatschap opgezegd: ging toch al ruim 12 jaar niet meer heen :=), ben van oorsprong protestants opgevoed en gegroeid, maar omdat ik nu werk in een katholiek tehuis doe ik mij ook wel voor als katholieke :D
Want er zitten wat oudjes bij die graag een zuster willen hebben van het goede geloof, nou prima :j Dan ben ik wel even van het 'goede geloof' om ze gerust te stellen :=

Blue_Eyes: jij valt inderdaad bij mij onder het kopje 'streng gelovig' :j Mijn plaatje van streng gelovige geldt voor elk geloof overigens :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:26

Gek eigenlijk, ik zie mezelf helemaal niet als 'streng gelovig' - er zijn heel veel mensen die veel strenger gelovig zijn dan ik ;)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:27

DL_: waar ik met name op doelde was dat je die opmerking over het einde van het leven maakte - en dat in tegenstelling bracht met refozijn. Het gaat me ook niet om het niet snappen - maar de verwachting dat het leven niet leuk meer is dan, etc. Daar kan ik oprecht me heel vermoeid van voelen.

Tipje van de sluier mijnerzijds: ik heb ook gekozen voor een ander leven - en juist dat betekent dat ik het onzin vind om die wereld aan te vallen. Ik zal nooit kwijtraken wat ik er allemaal geleerd heb, zoals ieder fijn thuis een levenslang spoor achterlaat in het leven van een kind. En ja, ik weet dus hoe een ander leven is - en daarmee kan ik over beide oordelen.
En nee, uit mijn gezindte houden ze zich niet aan regels om een eeuwenoud boek. Dat doen ze om een oprecht geloof in het goede, in een God en in Zijn Wijsheid. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar daarmee doen ze jou verder geen kwaad.

In mijn achtergrond zijn ze het er niet mee eens, en daar zullen ook mensen uit strengere kerken zijn die daar niet fijn mee omgaan.
Dit is en blijft een moeilijk punt, want ik maak keuzes waar zij uit oprecht geloof verdriet van zullen hebben. Verder wil ik het daar even bij laten - niet de hele wereld hoeft alles te weten van mij en thuis :)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:33

Brainless schreef:
@DL_
Ik heb mijn paardjes bij mensen staan (eigen keus) waar ik niet op zondag mag komen rijden (wel gewoon verzorgen).
Jij zou dan wel op zondag gaan rijden??

Nee ik zou m'n paard daar niet neer zetten. :)*

Blue_Eyes schreef:
DL_, een biecht is van een andere kerk ;)

Wat ik niet snap, is waarom je nou per se provocerend op dat meisje in rok af zou moeten gaan? Is het erg dan, als ze gelukkig is zoals ze leeft? Maakt het serieus uit voor jou of ze gereformeerd geboren is en vanaf dat moment gelukkig is geweets, of dat ze vroeger goth was, maar heeft besloten dat ze gereformeerd gelukkiger was?
Voor mezelf geldt dat ik niet gelovig ben opgevoed, maar er zelf voor gekozen heb om me aan te sluiten bij een gereformeerde kerk, omdat ik me daar gelukkig bij voel. Nou en? Doe ik jou daar kwaad mee? Waarom zou jij mij dan moeten provoceren als je mij in mijn rok ziet lopen?

@WCF: dan vrees ik dat ik een 'streng gelovige' ben ;) Hoewel ik niet nadenk over dat plaatsje in de hemel, maar gewoon graag zo wil leven omdat ik denk dat wat God heeft bedacht, voor mij en mijn medemens (in het kader van hoe ik met hen omga) het beste is.

Oh, das dan mijn fout. Sorry.

Ho ff, tis niet zo dat ik zodra ik iemand in een rok zie lopen er op af stap en roep dat ze niet wijs is oid. (niet dat ik dat vind, 't gaat om het idee). Nou moet je niet alles zo ontzettend letterlijk gaan nemen. Als zij gelukkig is op die manier, prima. Maar stel ik zou aan de praat raken met iemand die streng-gereformeerd is, zou ik er wel naar vragen en ja, ik zou ook mijn mening geven. Last time I checked, was er niets mis met je mening geven. Ik zal de laatste zijn die iemand verteld hoe hij/zij zijn/haar leven moet leiden. Ieder moet voor zich weten hoe die 't leven leid, als dat streng gereformeerd is, of streng gelovig op wat voor manier dan ook, prima. Ík vind het zonde van de tijd, maar dat is mijn mening. Maar als je de rest van mijn post(s) ook gelezen had, had je dat kunnen weten.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:38

Er wordt weleens geklaagd over de zendingsdrang van gelovigen, maar neem van mij aan dat ik veel vaker een poging tot "bekeerd worden" heb ondergaan vanuit niet gelovigen. Nee, er is niets mis mee om je mening te geven, maar soms is dat ook gewoon even niet wat je wilt als gewoon meisje in een rok. :)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:46

WhiteRose schreef:
DL_: waar ik met name op doelde was dat je die opmerking over het einde van het leven maakte - en dat in tegenstelling bracht met refozijn. Het gaat me ook niet om het niet snappen - maar de verwachting dat het leven niet leuk meer is dan, etc. Daar kan ik oprecht me heel vermoeid van voelen.

Tipje van de sluier mijnerzijds: ik heb ook gekozen voor een ander leven - en juist dat betekent dat ik het onzin vind om die wereld aan te vallen. Ik zal nooit kwijtraken wat ik er allemaal geleerd heb, zoals ieder fijn thuis een levenslang spoor achterlaat in het leven van een kind. En ja, ik weet dus hoe een ander leven is - en daarmee kan ik over beide oordelen.
En nee, uit mijn gezindte houden ze zich niet aan regels om een eeuwenoud boek. Dat doen ze om een oprecht geloof in het goede, in een God en in Zijn Wijsheid. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar daarmee doen ze jou verder geen kwaad.

In mijn achtergrond zijn ze het er niet mee eens, en daar zullen ook mensen uit strengere kerken zijn die daar niet fijn mee omgaan.
Dit is en blijft een moeilijk punt, want ik maak keuzes waar zij uit oprecht geloof verdriet van zullen hebben. Verder wil ik het daar even bij laten - niet de hele wereld hoeft alles te weten van mij en thuis :)

Ook dat is je goed recht.

Je gunt natuurlijk iedereen een goed nest, absoluut. Gelukkig is een goed nest voor iedereen verschillend. Ik ben van mening dat - vanuit het punt in mijn leven waar ik nú sta - ik van zo'n thuis doodongelukkig was geworden. Maar waarschijnlijk heeft dat ook te maken met het feit dat ik heel vrij ben opgevoed, als ik dezelfde achtergrond zou hebben als jij zou ik daar misschien heel anders tegenover hebben gestaan. (Ik probeer dit echt met zoveel mogelijk respect te bewoorden, maar ik kan me voorstellen dat het hier en daar wat kwetsend over kan komen, dit is NIET mijn bedoeling.)
Jij schrijft dat ze het doen uit een oprecht geloof in het goede, in een god in zijn wijsheid. Maar wie bepaalt in dit geval wat het goede is? 'Goed' is een heel subjectief woord, dat iedereen anders kan opvatten.

Onze opvattingen zijn heel verschillend, en dat is prima, het is goed dat niet iedereen hetzelfde geloofd. Ik kan me gewoon geen voorstelling maken hoe het is om zo onvoorwaardelijk in een god te geloven. :n

Ik ben echter wel van mening dat op die manier een groot gedeelte van de wereld zoals hij is mist. Waarschijnlijk gaan jouw nekharen daar van overeind staan, maar daar ben ik echt van overtuigd. Nee, een televisie is geen voorwaarde voor een fijn leven, verre van dat, maar ik denk wel dat op het moment dat je ervoor kiest GEEN tv te hebben je toch oogkleppen opzet. Ook al is de wereld/het leven niet altijd even prettig, het werkt wel zo. Ontkennen heeft geen zin.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:53

Zoiets waar mijn nekharen dus van overeind gaan staan.. Bij iedere begrafenis (rooms-katholiek binnen onze familie) krijg je dat verschrikkelijke gebed 'mea culpa', een deel ervan:

dat ik heb gezondigd,
in gedachten, woorden en daden:
door mijn schuld,
door mijn schuld,
door mijn grote schuld.

Ik weiger, met iedere cel die ik in mijn lichaam heb, díe worden uit te spreken.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:55

DL_ schreef:
Jij schrijft dat ze het doen uit een oprecht geloof in het goede, in een god in zijn wijsheid. Maar wie bepaalt in dit geval wat het goede is? 'Goed' is een heel subjectief woord, dat iedereen anders kan opvatten.

Onze opvattingen zijn heel verschillend, en dat is prima, het is goed dat niet iedereen hetzelfde geloofd. Ik kan me gewoon geen voorstelling maken hoe het is om zo onvoorwaardelijk in een god te geloven. :n

Ik ben echter wel van mening dat op die manier een groot gedeelte van de wereld zoals hij is mist. Waarschijnlijk gaan jouw nekharen daar van overeind staan, maar daar ben ik echt van overtuigd. Nee, een televisie is geen voorwaarde voor een fijn leven, verre van dat, maar ik denk wel dat op het moment dat je ervoor kiest GEEN tv te hebben je toch oogkleppen opzet. Ook al is de wereld/het leven niet altijd even prettig, het werkt wel zo. Ontkennen heeft geen zin.

En daarom is het een Oprecht Geloof, met de nadruk op dat laatste.

Je laatste opmerking over tv zit bij mij wel niet-lekker, ik heb afschuwelijk veel van deze wereld moeten en mogen zien - en wel of geen tv heeft daar niets aan gedaan. "Ontkennen heeft geen zin" gooit dan even een deur dicht, das jammer.
Om heel eerlijk te zijn: in mijn ogen kun jij helemaal niet oordelen over wat "geen tv" met iemand doet, laat staan of dat iets met oogkleppen te maken heeft - want jij hebt m je hele leven al. Ik kan zeggen hoe mijn leven verandert is sinds ik 'm heb, dus het onderscheid maken... Los daarvan: ik heb eindeloos veel gelezen in mijn jeugd, en me daar aardig door ontwikkelt :) In mijn huidige leven weet lang niet iedereen van mijn achtergrond - maar zijn zij die er van horen altijd aardig verbaasd, omdat ik niet strook met wat je dan schijnt te verwachten. :)

Leer eens verder kijken dan dat eerste beeld - want ook hier komt het alleen maar neer op "de regels en grenzen". Er is zoveel meer...

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:01

DL_ schreef:
Zoiets waar mijn nekharen dus van overeind gaan staan.. Bij iedere begrafenis (rooms-katholiek binnen onze familie) krijg je dat verschrikkelijke gebed 'mea culpa', een deel ervan:

dat ik heb gezondigd,
in gedachten, woorden en daden:
door mijn schuld,
door mijn schuld,
door mijn grote schuld.

Ik weiger, met iedere cel die ik in mijn lichaam heb, díe worden uit te spreken.

Dat vind ik ook wel iets vervelends van sommige geloofsstromen, doen alsof iedereen zondig is en dat leven lijden is etc.

Ik vind het ook moeilijk te begrijpen dat mensen boeken als de bijbel (die jaren zijn doorverteld, dus het beschreven woord kan onmogelijk exact het oorspronkelijk bedoelde zijn) op het woord navolgen. Mensen die voor hun kinderen geen inenting willen, geen verzekering nemen want God zal het wel regelen. En daar zit je dan met polio/kinderen op straat door een afgebrand huis, omdat je vast zondig bent geweest. Echt ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Ik vind het sowieso jammer dat mensen hun kinderen opvoeden met het idee van er is maar één waarheid en dat is de onze. Ik zou mijn kinderen altijd vertellen dat er nog veel meer mogelijkheden zijn en dat die net zo goed zijn.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:02

Ik vind het raar dat bepaalde dingen zoals dan toch bijv die tv niet mag?! Wat maakt de tv dan zo slecht?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:05

Dat ze geen tv hebben wil niet zeggen dat ze niets van de wereld af weten, ze hebben gewoon de krant waar alles in komt te staan.

Een tv laat vaak seksueel getinte dingen zien, en hun willen niet "besmet" worden met zulke beelden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:06

Maar dat is dan doorgaans wel een krant die aansluit bij hun denkbeelden. Ik denk niet dat je kunt spreken van een krant 'waar alles in komt te staan'. :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:07

Mmm nu word het geloof nog minder geloofwaardiger als dat het al was.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:07

Jawel hoor, ook dingen die met incest en abortussen te maken hebben komen erin te staan. Het "gewone" nieuws dus ook.