Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:39

Ach, het geeft wel een tijdsaanduiding. Voor mij is het ook niet per se wezenlijk.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:47

Shadow0 schreef:
Citaat:
Er is de wet, maar daar naast heb ik voor mezelf ook bepaalde regels. En met mijn logische verstand weet ik voor mijzelf heel goed wat goed en fout is, daar heb ik geen Jezus Christus voor nodig en als je die wel nodig hebt om te bepalen wat wel en niet kan, vind ik diegene een aardig triest persoon.

Dat vind ik niet erg respectvol klinken. Het lijkt me iets waar ieder zijn eigen basis mag hebben. Dat jij het geloof in Jezus niet hebt, betekent niet dat iemand 'een triest persoon' is als die dat wel heeft.

Ik zeg niet dat als iemand in Jezus Christus gelooft een triest persoon is, ik zeg dat als je niet zelf kan verzinnen waarom iets goed of fout is, je een triest persoon bent. Moord is niet fout omdat Jezus dat zegt, het is gewoon fout omdat het fout is.

Citaat:
Als je het wetenschappelijk bekijkt, is dit een totaal andere volgorde als in het eerste scheppingsverhaal. Ook weer een heel andere stijl.
Geeft dat al niet aan dat het nooit bedoeld is als geschiedschrijving?

Maar waarvoor is het dan wel bedoelt, als gewoon een mooi verhaaltje wat je kan lezen voor het slapen gaan? Als zoiets in de Bijbel staat en als doel heeft om te vertellen hoe God de wereld heeft laten ontstaan waarom zou dat dan niet op de waarheid gebaseerd zijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:52

Flosje446 schreef:
Ik zeg niet dat als iemand in Jezus Christus gelooft een triest persoon is, ik zeg dat als je niet zelf kan verzinnen waarom iets goed of fout is, je een triest persoon bent. Moord is niet fout omdat Jezus dat zegt, het is gewoon fout omdat het fout is.

Waarom is het fout? Of eigenlijk: hoe bepaal jij of iets goed of fout is?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:53

Er staat wel in beschreven dat God de wereld gemaakt heeft. Dat is volgens mij niet symbolisch bedoeld. Hoe dat dan precies allemaal in zijn werk gegaan is, daarover is bijbels gezien niet precies duidelijkheid.
Wat ik overigens heel vaak hoor is 'Adam en Eva kregen drie zonen en die moesten zich ook weer voortplanten, oh, incest!' Iemand er ooit bij stilgestaan dat er in de Hebreeuwse bijbel niet 'Adam' staat als naam, maar 'adaam' oftewel: de mens? 'God schiep de mens. Mannelijk en vrouwelijk schiep hij hen', staat er in het eerste scheppingsverhaal.

Verder sluit ik mij bij Shadow aan: jij roept 'moord is fout omdat het fout is.' Dat is dezelfde redenering als 'worst is lekker omdat het lekker is'.

Shadow0

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:57

Blue_eyes: dat wist ik niet, want ik ken geen Hebreeuws. Weet jij hoe het komt dat dit niet op die manier in de vertalingen is opgenomen? Want daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:00

Nee, dat weet ik dan weer niet :) Het is een kwestie van interpretatie, denk ik. Onze dominee heeft Hebreeuws en Grieks gestudeerd, meer dan in de normale theologische opleiding, omdat hij dit soort dingen wilde kunnen uitzoeken. We hebben daar regelmatig hele uitgebreide gesprekken over. Ik kan weleens vragen of hij dat weet.
Of misschien (maar ik zit nou zomaar wat te filosoferen) is het om het symbolische verhaal vorm te kunnen geven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:06

Even een kleine aanvulling op mezelf: in het eerste scheppingsverhaal staat in de Nederlandse vertaling dit:
Citaat:
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’ 29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel.’ En zo gebeurde het. 31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.

In het tweede dit:
Citaat:
7 Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen.
8 God, de HEER, legde in het oosten, in Eden, een tuin aan en daarin plaatste hij de mens die hij had gemaakt. 9 Hij liet uit de aarde allerlei bomen opschieten die er aanlokkelijk uitzagen, met heerlijke vruchten. In het midden van de tuin stonden de levensboom en de boom van de kennis van goed en kwaad.
[......]
15 God, de HEER, bracht de mens dus in de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken. 16 Hij hield hem het volgende voor: ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten, 17 maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven.’
18 God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. 19 Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten. 20 De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste. 21 Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg; hij vulde die plaats weer met vlees. 22 Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens. 23 Toen riep de mens uit:
‘Eindelijk een gelijk aan mij,
mijn eigen gebeente,
mijn eigen vlees,
een die zal heten: vrouw,
een uit een man gebouwd.’
(2:23) een die zal heten: vrouw,/ een uit een man gebouwd – In het Hebreeuws is er een woordspel tussen ’iesja, ‘vrouw’, en ’iesj, ‘man’.
24 Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt.
25 Beiden waren ze naakt, de mens en zijn vrouw, maar ze schaamden zich niet voor elkaar.

In de scheppingsverhalen wordt dus de naam van Adam ook in de huidige vertaling niet meer genoemd.

Beetje offtopic maar nog wel een leuke Joodse wijsheid:
Citaat:
God schiep de vrouw niet uit het hoofd van de man, want dan zou de vrouw denken dat ze boven haar man staat. En niet uit zijn voeten, want dan zou de man denken dat hij boven zijn vrouw staat. Maar juist uit zijn rib, zodat ze gelijkwaardig zouden zijn en altijd dicht bij elkaars hart zouden blijven.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:37

Shadow0 schreef:
Een andere manier om er naar te kijken is dat je altijd dat moet doen, wat het grootste voordeel voor iedereen heeft. Dus je telt als het ware alle 'geluksgevoelens' bij elkaar op, en dan kijk je wat het meeste oplevert. Daaruit volgt dat je bijvoorbeeld je eten moet delen, want als je je eten deelt zijn er twee mensen gelukkig, terwijl als je het allemaal voor jezelf houdt, jij wel gelukkig bent maar de ander niet, waardoor het totaal dus minder is. (Het is maar een eenvoudig voorbeeld, en je kunt hier uren, dagen, maanden over discussieren.)

Ook kun je proberen om een aantal principes te blijven volgen: anderen geen pijn doen, hulpvaardig te zijn, rechtvaardig te zijn, en meer van die dingen. Zo zijn er allerlei dingen waar je die regels kunt baseren.

Toevoeging: ik zie nu je vraag, en nee, ik ben niet gelovig. Maar ik schrijf God hier maar met hoofdletter, omdat ik het met hoofdletter een aanduiding vind voor de christelijke God, en met kleine letter een aanduiding voor een god in het algemeen (dat kan dus ook een hindoestaanse of germaanse god zijn.)

Klopt inderdaad, maar hoeveel mensen zijn er tegenwoordig nog die delen e.d.?
Zo ontzettend weinig.. En dan ga ik me weer afvragen waar die precipes dan vandaan komen bij een niet-gelovige.. Het zit allemaal maar vreemd in elkaar, en inderdaad daar kan je lang over discusseren..

Oke, nee ik dacht dat je misschien wel gelovig was ofzo. Maar dat is inderdaad wel duidelijk om zo op te schrijven.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:22

@ Shadow:
Ik denk dat voor de regel goed of fout je ook een andere maat aan kan houden..

"Wat gij niet wilt dat u geschied..."

Voor mij heeft het hele goed en fout met normen en waarden te maken. Goed en fout ligt namelijk volgens mij voor iedereen anders, wat de 1 nog wel vind kunnen kan voor de ander misschien absoluut niet. Dus de vraag, hoe bepaal je of iets goed of fout is, komt volgens mij meer vanuit het gevoel.

Tenminste, zo is het voor mij. Niet omdat een God of een wet mij verteld wat ik wel of niet mag, maar uit eigen beweging een keuze maken..

En zondigt niet iedereen wel eens in zijn leven? :)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:29

Ididit schreef:
regel goed of fout je ook een andere maat aan kan houden..

Helemaal mee eens, behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wil worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:00

Huertecilla schreef:
faye schreef:
De christelijke gemeenschap in Nederland heeft anders beslist veel moeite met de evolutietheorie. Ik heb mij verwonderd over de reacties op de bekentenis van Andries Knevel. Of verwonderd? Meer geschokt! Blijkbaar mag je als gelovige niet de wetenschap voor waarheid aannemen.

Je raakt de kern van het probleem bij 'geloof': het dogma is de valkuil want dit sluit bij de grote drie de vrije wil van de mens uit. Inderdaad kan je niet én het dogma van de grote drie aannemen én een open geest hebben.

hc

Precies! Grappig ook dat op dit soort zaken gelovigen nooit inhoudelijk in gaan ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:13

Ididit schreef:
@ Shadow:
Ik denk dat voor de regel goed of fout je ook een andere maat aan kan houden..

Shadow0 schreef:
Een van de bekendste antwoorden (van Kant, die het in een vrij dik boek heeft weten te verpakken ) is bijvoorbeeld dat je niets moet doen als je niet zou willen dat iedereen het doet.
Dus: je moet bv de wet respecteren omdat het niet zou werken als iedereen die wet maar negeert. En je mag niet doden, omdat het niet kan dat iedereen maar mensen gaat doden.

Volgens mij komt dit aardig in de buurt van 'wat gij niet wilt dat u geschiedt'.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:17

faye schreef:
Huertecilla schreef:
Je raakt de kern van het probleem bij 'geloof': het dogma is de valkuil want dit sluit bij de grote drie de vrije wil van de mens uit. Inderdaad kan je niet én het dogma van de grote drie aannemen én een open geest hebben.

hc

Precies! Grappig ook dat op dit soort zaken gelovigen nooit inhoudelijk in gaan ;)

Ssst. Maak er nu 'veel gelovigen' van. Anders vinden ze weer dat je ze over één kam scheert.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:30

faye schreef:
Huertecilla schreef:
----faye zei:
De christelijke gemeenschap in Nederland heeft anders beslist veel moeite met de evolutietheorie. Ik heb mij verwonderd over de reacties op de bekentenis van Andries Knevel. Of verwonderd? Meer geschokt! Blijkbaar mag je als gelovige niet de wetenschap voor waarheid aannemen.
------

hc

Wat valt daarop inhoudelijk in te gaan dan? Jouw quote, of die van Hc? Wat betreft jouw quote: ik vind het zelf ook stom hoe de EO dat heeft aangepakt. Natuurlijk mag je voor waarheid aannemen wat je wilt, maar als je dan voorman bent van een organisatie als de EO, moet je dat niet zo naar voren brengen als het standpunt van de organisatie, zonder dat vooraf te overleggen. Tot daartoe stom van Andries. Hem zo door het stof laten gaan was helemaal stom van de EO - vind ik.

Die van HC: vrije wil uitsluiten? Vrije wil heeft juist alles te maken met de schepping. God schiep ons met een eigen wil en hersens.

En nou ga ik weer aan het werk ;)

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:10

oomens schreef:
Ssst. Maak er nu 'veel gelovigen' van. Anders vinden ze weer dat je ze over één kam scheert.

Dat is toch ook zo dan?
Mensen generaliseren zo ontzettend..
En dat wordt door de meeste mensen niet gewardeerd..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:08

Als ik het dus goed begrijp is klopt de vertaling niet, want er zijn mensen geschapen en niet alleen twee mensen, adam en eva. Dat wordt dan natuurlijk wat verwarrend als je naar bewijzen zoekt als niet gelovige. Echter incest was er wel en werd volgens mij niet bestraft, de twee dochters van Lot hebben hun vader dronken gevoerd en hebben met hem geslapen en kinderen van hem gekregen.

Dat is het probleem wat ik gevoelsmatig heb met het letterlijk geloven van de geschriften en degene die dat doen. Dat zelfde probleem heb ik dan met het scheppingsverhaal zei het in mindere mate omdat ik het niet echt als een bedreiging beschouw. Maar dingen als incest, meerdere vrouwen, het aanbidden van beeltenissen, de paus (sorry) als afgezant van God, de hele mensheid generaties lang laten boeten voor de fout van Eva, de hele mensheid uitvagen, dan beloven het nooit meer te doen, daarna steden wegvagen Sodom en Gomorra, je eersteborene offeren als test. En dat zijn dan maar een paar van de dingen die ik bedreigend of eng vind als die echt letterlijk genomen worden. En ik weet echt wel dat dat dan de extremisten moeten zijn die dat doen niet alle gelovigen uiteraard.

Maar als ik het goed begrijp heeft het huidige christendom er dan een selectie uit gemaakt wat wel en niet letterlijk genomen moet worden.....wie bepaalt die selectie en hoe word die gemaakt ? Het kan dus makkelijk dat men ooit besluit dat het scheppingsverhaal gelezen moet worden als een verhaal met een symbolische betekenis en men de evolutietheorie erkent indien daar tzt een waterdicht bewijs voor is.

Ik als niet gelovige interpreteer het scheppingsverhaal als volgt. Het vertelt mij dat ons op welke manier dan ook en door wie dan ook een volmaakte wereld is gegeven met als zijn planten, dieren, mechanismen, organismen en natuurlijke volmaaktheid. Dus of hij nu door iemand gemaakt is of het gevolg is van een big bang, het is een geweldig geschenk waar we goed voor moeten zorgen en koesteren en dus dankbaar voor moeten zijn. Niet perse dankbaar aan een persoon in de vorm van een God maar uberhaupt dankbaar.

Dat is boodschap 1 wat mij helemaal niet zo'n slechte boodschap lijkt om mee te geven als les 1 in het leven. En zo staat voor mij de bijbel vol met symbolische verhalen die in essentie eigenlijk de mensheid duidelijk willen maken dat je een juiste moraal moet hebben om met je medemens en met de wereld zorgvuldig om te springen. Helaas zijn er ook geloven die dat dus niet doen maar vinden dat je alles wat niet gelooft moet doden zelfs op een gruwelijke manier. Daar ligt ergens een flinterdunne lijn want uit naam van het christendom zijn ook veel doden gevallen. Tegenwoordig gebeurt dat niet meer zo,zoals vele dingen niet meer zo gebeuren, dus wie zegt dat het scheppingsverhaal eeuwig als enige "bewezen" waarheid gezien blijft worden ?

Waarom niet dat verhaal over Lot en zn dochters weg laten in de nieuwe vertaling want welke boodschap of informatieve waarde heeft dat dan met betrekking tot God ?

Ik schrijf God trouwens met een hoofdletter omdat me dat geleerd is en uit respect voor degene die wel geloven.

En worst is lekker niet omdat hij lekker is maar omdat hij lekker smaakt.....er is ook vieze worst en het is dus geen doctrine dat worst lekker is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:58

Blue_Eyes schreef:
Die van HC: vrije wil uitsluiten? Vrije wil heeft juist alles te maken met de schepping. God schiep ons met een eigen wil en hersens.

Op een dag paardrijden bij ons vandaan is een grot welke van 400.000 - 20.000 jaar b.p. door Neanderthalers bewoond is. Die hadden meer herseninhoud dan wij en ze hebben het pakweg 350.000 jaar lager uitgehouden daar dan de huidige mensensoort bestáát!
Die kozen ervoor om op een dag lopen van hun grot, vlakbij ons, vuurstenen gereedschap te maken omdat daar het vuursteen het meest geschikt was.
Die Neandertahler is uitgestorven omdat de huidige mensensoort beter aangepast was aan de na 350.000 jaar behoorlijk veranderde wereld = evolutie.
Dit even als voorbeeld.

Ander leuk voorbeeld is dat ik op eigen land coprolieten heb gevonden/vind. Ik heb er één gebroken en daar zitten de versteende etensresten van waarschijnlijk een zee-dinosaurus in :D
Nu lopen er paarden.
Leuk voorbeeld ook die paarden: uit het onderzoek van de Neanderthaler-grot kon een heel mooie klimaatanalyse gemaakt worden en ook van de dieren die hier voorkwamen, van de aanpassing van het leven aan de omstandigheden, van de locale evolutie.....
De publicatie van het onderzoek is vier dikke 'telefoonboeken' dik. Is dat zeg 5 bijbelformaten als je beide testamenten telt? Is verschrikkelijk interessant leesvoer: staat logischerwijze veel (meer) in.
Het landijs is hier nooit gekomen (en de zondvloed ook niet) en aan de bergrug waar wij wonen zijn de ijstijd(en) eigenlijk voorbij gegaan. Andere omstandigheden = andere aanpassingen.

Exact waar wij wonen liepen de voorvaders van het gedomesticeerde paard, maar ook de encebra, de europese 'onager' hier. Afhankelijk van het locale klimaat kwam de ene of de ander hier voor.
Omdat in de laatste klimaatperiode de huidige paardensoort en huidige mensensoort samen in dezelfde leefomgeving voorkwamen is dat paard gedomesticeerd. De encebra leefde in marginalere gebieden waar de mens pas veel later ging wonen onder bevolkingsdruk en vrat toen de daar voorkomende encebras op. Dat deden ze met de paarden ook, maar díe hielden ze voor het gemak aan huis dus toen de wilde opgegeten waren hadden ze de huispaarden over. Daarom hoefden ze geen huisencebras te houden en konden ze de laatste opvreten :D

hc

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:54

En wat heeft dat precies met vrije wil te maken?

@Perrokai: op jou zal ik op een ander moment wat dieper ingaan, daar wordt het me nu te laat voor (kom net van mijn werk af). Maar wel dit: je zegt dat generaties lang mensen gestraft moeten worden voor de fout van Eva - hebben die mensen (wij!) zelf niks fout gedaan dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:32

Blue_Eyes schreef:
En wat heeft dat precies met vrije wil te maken?

Dat de vrije wil van de mens een resultaat van evolutie is :)*

De encebras en paarden kozen uit vrije wil te gaan waar ze gingen waar ze het best voor aangepast waren. Omdat ze sterk aangepast waren aan leefomstandigheden was de vrijheid van hun wil relatief beperkt.
De Neanderthaler had niet minder noch een andere vrije wil dan de huidige mensensoort, was alleen in een andere wereld beter ontstaan en de huidige mensensoort past(e) beter in de huidige.
Beiden zijn ontstaan vanuit wéér andere mensensoorten met ook vrije wil.
Welke is dan geschapen?

De huidige mensensoort is de ultieme generalist met daarbij de capaciteit diens leefomgeving te vormen, waardoor de wil de ultieme vrijhied heeft.
Waarom dan die vrijheid het keurslijf van een dogma geven?
Waaom de mens(heid) diens eígen succesvolle ontwikkelingsproces ontnemen?
Uit angst voor de vrijheid?
Ok, dat kan ik begrijpen. Voor een dogma kiezen geeft antwoorden en sluit een wereld van vragen buiten.
Waar de grens echter ligt is de antwoorden zó geven dat de vragen ontkent worden, de werkelijke wereld ontkend wordt.
Dat laatste is de grond voor geloof: de gelovige leeft in een wereld van schijnzekerheid.
De schijn wordt werkelijker naarmate de rest van de wereld sterker ontkent wordt. Zie daar de reden voor het succes van de grote drie: dat zijn meest dogmatische en het meest agressief naar de werkelijke wereld.
Door die wereld te ontkennen, te verbieden, houdt deze niet op te ontstaan; wordt deze alleen onderdrukt. Dáár wordt tegen geprotesteerd.
Tegen 'God bestáát' terwijl deze mogelijk wel, mogelijk niet bestaat. Dát is de werkelijkheid.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 01:15

Citaat:
Dát is de werkelijkheid.

Nee, dat is jouw werkelijkheid.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:56

Ik kan me wel vinden in de tekst van hc.
Lees ook de zin die hier voor staat "Tegen 'God bestáát' terwijl deze mogelijk wel, mogelijk niet bestaat ". Dit komt anders over dan alleen het laatste stukje plaatsen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:47

faye schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Ik wil faye's stelling bij deze wel onderuit halen en ik ga er als gelovige op in. Er zijn binnen het christelijk geloof vele opvattingen.Ik ben blij dat er vele stromingen naast elkaar bestaan. Zolang ze elkaar nog maar de ruimte laten. Maar zeer weinig leerstellingen mogen de term 'dogma' dragen. En dogma's geven in mijn optiek alleen maar de kaders aan. Ze leggen niet een wil op. Maar als je de christelijke kerk wilt definieren dan moet je toch wel aangeven welke opvattingen typerend zijn voor het christendom en tegelijkertijd zo universeel dat ze de hele christelijke kerk omvatten.

Als ik zeg; als christen moet je in Jezus geloven, geeft dat niet wat aan over wat beter is of slechter. Ja, ik geloof in Jezus maar zal dat niet aan een ander opleggen. Maar als je niet in Christus gelooft, ben je per definitie geen christen. Eigenlijk zou een betere zin zijn; iedereen die tot het christelijke geloof behoort, gelooft in Jezus. Dat is dus 'moeten' in de betekenis van noodzakelijk (om aan de definitie te voldoen). Niet 'moeten' in de zin dat mensen ergens toe gedwongen worden.

Ik ben ervan overtuigd dat ik een vrije wil heb. Sterker nog, ik denk dat dat juist één van de kernideen uit het christendom is; dat de mens een vrije wil heeft.

BTW HC wat bedoel je met 'de grote drie'?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:06

Huertecilla schreef:
Het probleem is de intolerantie vanuit de gelovigen.
De kern is het verschil tussen 'waarschijnlijk' en 'geloven' want dat laatste gaat van de stelligheid van dat het zo IS uit.
Het internationale initiatief is een initiatief tegen westers religieus extremisme, tegen de inherente intolerantie van de stelligheid van 'God bestaat' welke geen ruimte voor andersdenkenden laat.hc

Om HC nog maar eens te quoten....Het gaat er niet om wat de 'waarheid' is, of er een God is of dat de evolutietheorie het juiste 'geloof' is. Waar het hier om gaat is de reden waarom de folder is verspreid. Wat mij betreft wordt er enorm met 2 maten gemeten. Laten we eerst maar eens -tig jaren iedere zondag op tv iemand vertellen dat God niet bestaat, laat groepen mensen aan de deur komen met uitleg waarom God niet bestaat, maak van de zondag geen rustdag, laten we geen religieuze dagen meer vieren etc.etc. Daarna kunnen we eens praten of het tijd wordt om deze folder opnieuw te versturen. :o

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:43

beantsje schreef:
BTW HC wat bedoel je met 'de grote drie'?

de 3 grote monotheïstische godsdiensten: jodendom, christendom en islam.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:06

Kinke schreef:
Huertecilla schreef:
Het probleem is de intolerantie vanuit de gelovigen.
De kern is het verschil tussen 'waarschijnlijk' en 'geloven' want dat laatste gaat van de stelligheid van dat het zo IS uit.
Het internationale initiatief is een initiatief tegen westers religieus extremisme, tegen de inherente intolerantie van de stelligheid van 'God bestaat' welke geen ruimte voor andersdenkenden laat.hc

Om HC nog maar eens te quoten....Het gaat er niet om wat de 'waarheid' is, of er een God is of dat de evolutietheorie het juiste 'geloof' is. Waar het hier om gaat is de reden waarom de folder is verspreid. Wat mij betreft wordt er enorm met 2 maten gemeten. Laten we eerst maar eens -tig jaren iedere zondag op tv iemand vertellen dat God niet bestaat, laat groepen mensen aan de deur komen met uitleg waarom God niet bestaat, maak van de zondag geen rustdag, laten we geen religieuze dagen meer vieren etc.etc. Daarna kunnen we eens praten of het tijd wordt om deze folder opnieuw te versturen. :o

* iedere zondag iemand op tv die vertelt dat God niet bestaat --> check. Wel vaker ook :j
* aan de deur staan ze niet maar op straat kom ik ze wel tegen :j, dus: check.
* zondag is al jaren geen rustdag meer, winkels zijn open, festivals, wat dan ook, bijna alles kan op zondag tegenwoordig --> check
* laten we eerlijk wezen - jij hebt dagen vrij, maar weet jij wat Pinksteren is, vier jij Pinksteren? Tweede Pinksterdag is geen religieuze dag, het is een handige manier om een extra dag vrij te hebben. Zelfde geldt voor tweede Paasdag en tweede Kerstdag. Per saldo zijn de enige 'extra vrije dagen' op religieuze grondslag in Nederland eerste Kerstdag en Hemelvaartsdag, de rest zijn zondagen. Dagen die iedereen graag vrij heeft, meer uit traditie dat uit religie. Dus: check.

Wat intolerantie betreft: als ik dit topic doorlees, zie ik de intolerantie wel. Maar die komt niet van de christenen...