Christenen tegen homosexualiteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:08

Blue_Eyes schreef:
Eerst was er niets, en dat is ontploft. Ja, dat is 1. :+
Dat is niet de evolutietheorie hoor. Wel de juiste theorie verwerpen natuurlijk :)

Overigens heb ik ook wel met christenen gesproken die de 6 dagen van het scheppingsverhaal als 6 stadia zagen, en dat komt nog wel behoorlijk overeen ook: eerst het universum, toen de wereld, toen water en land, daarna de dieren, uiteindelijk de mensen. (Alleen de 'dag en nacht' is wat lastig.)
Ik vind een god die uit het niets komt of er altijd al was precies zo onvoorstelbaar als een oerknal die uit niets iets maakt, moet ik eerlijk zeggen. Helemaal bevatten kan ik het uberhaupt niet. Alleen op dit moment vind ik de evolutietheorie beter uitgewerkt en nuttiger dan het scheppingsverhaal (in letterlijke zin tenminste).

Eefske

Re: Christenen tegen homosexualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:08

Hmm.. interessante discussie. Ik denk dat ik het zelf eerst het hele topic maar eens ga doorlezen voordat ik reageer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:10

Blue_Eyes schreef:
Rock schreef:
Is het niet ontzettend makkelijk om alles te schuiven op wat er ooit is gebeurt, in plaats van daar zelf verantwoording in te nemen?

Wat bedoel je daar precies mee/bedoel je mij? Lachen

Nee dat was vooral als reactie op Mirr bedoeld, maar sowieso in het algemeen. Zij schreef dat we onze eigen omgeving stukmaken door een van de zeven hoofdzonden. Dat zie ik als het ontwijken van eigen verantwoordelijkheid, "tja, we doen dat, maar ja, dat komt door die zeven hoofdzonden". We zijn dan weliswaar als individu heel nietig, maar kijk wat één persoon voor invloed kan hebben op de wereld. Een beter begin begint absoluut bij jezelf. We nemen beslissingen die ons gelukkig of ongelukkig kunnen maken. In mijn ogen komen daar geen God en Duivel aan te pas.

@ Xono, nee heb ik niet, maar dat is eigenlijk toeval. Dat is wel overigens iets waar ik mee zit ja... Ik vind in ieder geval dat als je een dier in huis neemt, je daar ook verantwoording voor moet dragen. Iets dat veel mensen ook niet doen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:10

Je moet ergens beginnen, Shadow Knipoog Vandaar mijn begin met de oerknal.
Verder is het een kip/ei verhaal. Was er eerst niets? Of was er God? En wat was er dan vooor dat niets? Of vooor God? Maar dat is iets wat wij met onze menselijke hersentjes niet zullen kunnen begrijpen, net zoiets als de oneindigheid van het heelal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:11

Dat vroeg ik me dus ook af Tieneke Huilen van het lachen

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:12

ik ben persoonlijk tegen.

MAAR....dat houdt niet in dat ik niet met ze praat, leuk met ze om ga, niet mag etc. etc.
het zijn vaak ontzettend lieve mensen die vaak behulpzaam staan.
Ik geloof, en er staat ook in de bijbel dat je je naasten lief moet hebben.
wie ben jij om te beoordelen wat een ander fout doet of niet.
het is iemands keus, mogen ze helemaal zelf weten, maar ben er zelf wel tegen.
ik vertel het meestal ook niet, tenzij het gevraagt word natuurlijk.
Dat ik er tegen ben {homo} heeft verder absoluut niets met het betreffende persoon te maken, ik zie dat als 2 dingen apart Lachen
het blijft een persoon net zoals jij en ik

misschien is ze wel geschrokken, dat zou best kunnen Knipoog
ze trekt dan misschien wel weer bij en gaat ze gewoon weer met haar om.
en anders tja....het zei zo. het is niet lief en aardig van haar.
het blijft een persoon, en dat vergeten mensen vaak

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:12

Rock schreef:
Nee dat was vooral als reactie op Mirr bedoeld, maar sowieso in het algemeen. Zij schreef dat we onze eigen omgeving stukmaken door een van de zeven hoofdzonden. Dat zie ik als het ontwijken van eigen verantwoordelijkheid, "tja, we doen dat, maar ja, dat komt door die zeven hoofdzonden". We zijn dan weliswaar als individu heel nietig, maar kijk wat één persoon voor invloed kan hebben op de wereld. Een beter begin begint absoluut bij jezelf. We nemen beslissingen die ons gelukkig of ongelukkig kunnen maken. In mijn ogen komen daar geen God en Duivel aan te pas.

Ok, ik snapte het al niet helemaal Knipoog

Wat mij betreft doen we het allemaal zelf. We hebben immers een eigen wil gekregen, zoals ik net al zei Knipoog Daarmee kunnen we onze eigen stomme beslissingen nemen.
Zeven hoofdzonden daar geloof ik niet in, een zonde is een zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:13

Waarom ben je er op tegen dan?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:14

Blue_Eyes schreef:
Je moet ergens beginnen, Shadow Knipoog Vandaar mijn begin met de oerknal.
Verder is het een kip/ei verhaal. Was er eerst niets? Of was er God? En wat was er dan vooor dat niets? Of vooor God? Maar dat is iets wat wij met onze menselijke hersentjes niet zullen kunnen begrijpen, net zoiets als de oneindigheid van het heelal.

Maar als wij het niet kunnen begrijpen, waarom kiezen we dan een kant?
God-geen God
Evolutietheorie-Scheppingsverhaal

Is het dan niet veel logischer om het (voorlopig) onbeslist te laten?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:15

Misschien wel. Daar valt mijn keuze gezien mijn ervaringen met de rest van de Bijbel/geloven niet op Knipoog

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:16

Rock schreef:

Hmm ik zal even uitwijden Lachen Ik bedoelde niet dat we alles maar moeten afschuiven op de zeven hoofdzonden. Maar die zijn niet voor niets ontstaan vind ik. Ben verder niet gelovig maar ik geloof dat we daar allemaal wel naar zouden moeten leven. Ik vind bv. wel dat de maatschappij er mede door zaken als hebzucht etc. er niet beter op is geworden. Dit bedoelde ik meer met het eigen gebied kapot maken, niet dat je die hoofdzonden als excuus moet gebruiken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:16

Rock schreef:
Annelies, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een antwoord op Kim d'r laatste vraag... Als we geen dieren zijn, wat zijn we dan? Is het niet arrogant om onszelf in een ander hokje te zetten?

We worden net zo hard door het geboortekanaal geperst als een veulen, een pup, een kitten of een ratje. We drinken net zo bij onze moeder als de apen, de wolvenwelpjes, de vossenrekels... We poepen en plassen net zo als de olifanten, de konijnen, egels en ezels.

Hoezo zijn we geen dieren??

Zeggen dat we dieren zijn alleen omdat we ook moeten eten en poepen is een beetje kort door de bocht.
Dieren hebben geen verstand, mensen wel.
Zoals ik al eerder zei; een mens kan relativeren en mensen hebben meer emoties als dieren, bv frustratie en arrogantie, dat kennen dieren allemaal niet.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:19

ladylay schreef:
ik ben persoonlijk tegen.

MAAR....dat houdt niet in dat ik niet met ze praat, leuk met ze om ga, niet mag etc. etc.
het zijn vaak ontzettend lieve mensen die vaak behulpzaam staan.
Ik geloof, en er staat ook in de bijbel dat je je naasten lief moet hebben.
wie ben jij om te beoordelen wat een ander fout doet of niet.
het is iemands keus, mogen ze helemaal zelf weten, maar ben er zelf wel tegen.
ik vertel het meestal ook niet, tenzij het gevraagt word natuurlijk.
Dat ik er tegen ben {homo} heeft verder absoluut niets met het betreffende persoon te maken, ik zie dat als 2 dingen apart Lachen
het blijft een persoon net zoals jij en ik

misschien is ze wel geschrokken, dat zou best kunnen Knipoog
ze trekt dan misschien wel weer bij en gaat ze gewoon weer met haar om.
en anders tja....het zei zo. het is niet lief en aardig van haar.
het blijft een persoon, en dat vergeten mensen vaak

Sorry, maar dit stoot mij een beetje tegen de borst.

"Wie ben jij om te beoordelen wat een ander fout doet of niet?"
Sinds wanneer is homoseksualiteit iets wat je 'fout doet'?

"Het is iemands keus"
Pardon? Het is toch zeker mijn kéus niet geweest?

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 22:19

Dit topic gaat toch vooral over mijn beginpost? Reacties op mensen "Met lees eerst even de eerste paar pagina's en ik vind het storend dat je zo maar je mening hier neer gooit" vind ik een beetje overdreven, in eerste instantie is dit topic opgezet om meningen te horen van verschillende kanten dus mag iemand daar ook nog best op reageren ookal hebben jullie het over de evolutie-theorie of wat dan ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:19

anneliesdj schreef:
Zoals ik al eerder zei; een mens kan relativeren en mensen hebben meer emoties als dieren, bv frustratie en arrogantie, dat kennen dieren allemaal niet.

Op welke bevindingen grond je deze uitspraak?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:22

anneliesdj schreef:
Zeggen dat we dieren zijn alleen omdat we ook moeten eten en poepen is een beetje kort door de bocht.

En zijn wij (mensen) dan volgens jou beter dan dieren of gewoon anders dan dieren?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:22

Er is wel iets waar ik zeker in geloof: dat het scheppingsverhaal niet bedoeld is om te verklaren, om de schepping te verklaren. Wel dat het bedoeld is om ons bestaan zin te geven, zingeving op een christelijke manier.

Ik zei eerder al dat ik nog niet echt goed weet wat ik geloof (klinkt dom), maar geloven dat het feitelijk zo geweest is dat God ineens 2 mensen (die zijn zoals wij nu of ten tijde wanneer het OT zich afspeelt) op de wereld heeft gezet: dat kan ik niet. Daar teveel bewijs voor dat dat tegenspreekt. Waar ik wel in kan geloven, is de zingeving achter het scheppingsverhaal of het paradijsverhaal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:26

BraveSpots schreef:
anneliesdj schreef:

En zijn wij (mensen) dan volgens jou beter dan dieren of gewoon anders dan dieren?

Iig anders, of dat ons ook meteen beter maakt weet ik niet, dat we verstand hebben geeft tegelijk ook een grote verantwoordelijkheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:30

Tieneke schreef:
Er is wel iets waar ik zeker in geloof: dat het scheppingsverhaal niet bedoeld is om te verklaren, om de schepping te verklaren. Wel dat het bedoeld is om ons bestaan zin te geven, zingeving op een christelijke manier.

Ik zei eerder al dat ik nog niet echt goed weet wat ik geloof (klinkt dom), maar geloven dat het feitelijk zo geweest is dat God ineens 2 mensen (die zijn zoals wij nu of ten tijde wanneer het OT zich afspeelt) op de wereld heeft gezet: dat kan ik niet. Daar teveel bewijs voor dat dat tegenspreekt. Waar ik wel in kan geloven, is de zingeving achter het scheppingsverhaal of het paradijsverhaal.

Helemaal mee eens :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:30

Tieneke schreef:

Watvoor bewijs?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:33

Wetenschappelijk bewijs, stapels en stapels. Maar als je de basisveronderstellingen van de wetenschap niet onderschrijft zul jij dat waarschijnlijk niet relevant vinden, denk ik. (Bedoel ik niet vervelend trouwens, het is gewoon een kwestie van welke basisaannamen je het belangrijkst vindt. Maar voor mij is dat de wetenschappelijke methode, daar ben ik inmiddels wel uit.)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:34

In ieder geval veel en veel meer bewijs dat dat bekrachtigt dan dat er tastbaar bewijs is dat het is gegaan zoals in het paradijsverhaal of scheppingsverhaal. Er zijn genoeg menselijke resten gevonden, er is immens veel onderzoek gedaan door wetenschappers (en universiteiten, en ja, ook katholieke universiteiten!).

Waarmee ik dus niet zeg dat de bijbelverhalen die ik vernoem onzin zijn. Ik interpreteer ze gewoon anders, figuurlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:37

Bewijs kan bewezen worden dus...
Kom maar op.

Voor de schepping is idd geen bewijs maar ik heb weleens een vooraanstaande wetenschapper op dat gebied gehoord die onderzoek deed omtrend de evolutietheorie en hij had een kniegewricht onderzocht en naar aanleiding daarvan zei hij dat de evolutie niet waar kon zijn omdat zelfs iets simpels als een knie al te complex in elkaar stak om volgens de evolutietheorie ontstaan te kunnen zijn.
Hij was daarna ook geen aanhanger van de evolutietheorie meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:41

Nee, bewijs kan alleen bewezen worden als je de basisaannamen onderschrijft.

Het argument van die betreffende wetenschapper, vooraanstaand of niet, is in elk geval flut :)
Ten eerste is het geen wetenschappelijk tegenargument, tenminste niet in deze vorm.
Ten tweede zijn de biologische voorlopers van vele organen / ledematen die zogezegd 'te complex' zouden zijn, al gevonden. Niet van alles inderdaad, maar dat is geen bewijs voor het tegendeel.
Ten derde hebben simulaties aangetoond dat er in allerlei simulaties (biologische en computersimulaties) op basis van slechts toeval zeer complexe systemen kunnen ontstaan

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:42

Voor de gelovigen onder ons, hoe verklaren jullie dinosaurussen?