Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:39

purny schreef:
mvdende schreef:
Net in 2 supermarkten geweest. Een Aldi en Coop (goedkoper en duurder segment dus) in geen van beide winkels werd echt een mondkapje gedragen. Misschien maar 5% van de mensen die daar liepen. Ook personeel had geen mondkapje op.

Ik had wel een mondkapje in mn tas gestoken, maar als niemand ze draagt, dan doe ik dat ook niet.

En als ze het aan je vragen? Bij de deur?

Als een winkel het aan de deur vraagt, dan zal ik even heel goed bedenken of ik persé die winkel in "moet" of hetgene wat ik wil kopen ook in een andere winkel verkrijgbaar is. Moet ik echt naar binnen, zal ik wel een mondkapje op zetten, maar niet van harte.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:41

het hoeft ook niet van harte, als je het maar doet :j

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:42

jullie discussie is toch zinloos
zolang ze niet verplicht zijn zal de meerderheid ze toch niet dragen
bij ons zijn ze verplicht geweest en is er ook streng op gecontroleerd
maar zodra ze op bepaalde plaatsen niet meer verplicht zijn hou je misschien nog 5% vd mensen die ze opzetten

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:46

Jongens hoe doen jullie dat met het dragen van een mondkapje bij kortademigheid? Ik heb POTS, waardoor mijn hartslag regelmatig binnen enkele seconden naar de 140 - 160 stijgt. Dat geeft hetzelfde gevoel alsof je net bent wezen joggen. Ik ben dus erg kortademig en hap bij het praten vaak naar adem (alsof ik heel diep aan het zuchten ben). Ik ben vorige maand een dagje in Antwerpen geweest en daar is het dragen van een mondkapje verplicht. Het was een hel. Ik moest meerdere keren stoppen met lopen en praten en ik was zo erg aan het hijgen dat het leek alsof ik daadwerkelijk net was wezen rennen. (heel charmant, want ik was op een date :') )

Medicijnen om je hartslag laag te houden geven de artsen liever niet. Omdat het volgens hen "symptoom bestrijding" is, dus er is niets wat de extreme stijging van hartslag tegenhoud. Ik heb al zo'n ding die je draagt zodat je lipstick niet op je mondkapje komt, dus ik heb al wat extra ruimte, maar dan nóg wanneer ik loop, of praat, zie ik er binnen vijf minuten uit als een vis op het drogen die spastisch naar adem hapt :+

Nu moet ik dus een mondkapje dragen op werk (waar ik heel de dag praat - al zit er al een scherm voor mijn gezicht dus heel veel zin heeft het denk ik niet). Dus als iemand tips heeft zou dat fijn zijn. Het dragen vind ik echt geen probleem, heb echt coole mondkapjes (met vampieren tandjes erop), hartstikke leuk. Maar wanneer je oprecht geen lucht krijgt dan is de lol er snel af :+

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:47

Ik denk goed voorbeeld doet volgen zag vandaag al iets meer mensen met een mondkapje winkelen (verbazend dat juist de kwetsbare ouderen zonder lopen) hopelijk gaan steeds meer mensen dat doen.Ik vind net als de andere maatregelen een kleine moeite wat hopelijk veel leed bespaard.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:48

Wat is dat toch met als de een het niet doet , doe ik het ook niet!

klinkt een beetje hoe de meeste kinderen op de middelbare school zich gedragen ( en oja die zijn er ook nog wel op het MBO). Hoe vaak ik wel niet hoor ja maar hij/zij.

Lekker makkelijk het afschuiven :')

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:57

Lestrange01 schreef:
Jongens hoe doen jullie dat met het dragen van een mondkapje bij kortademigheid? Ik heb POTS, waardoor mijn hartslag regelmatig binnen enkele seconden naar de 140 - 160 stijgt. Dat geeft hetzelfde gevoel alsof je net bent wezen joggen. Ik ben dus erg kortademig en hap bij het praten vaak naar adem (alsof ik heel diep aan het zuchten ben). Ik ben vorige maand een dagje in Antwerpen geweest en daar is het dragen van een mondkapje verplicht. Het was een hel. Ik moest meerdere keren stoppen met lopen en praten en ik was zo erg aan het hijgen dat het leek alsof ik daadwerkelijk net was wezen rennen. (heel charmant, want ik was op een date :') )

Medicijnen om je hartslag laag te houden geven de artsen liever niet. Omdat het volgens hen "symptoom bestrijding" is, dus er is niets wat de extreme stijging van hartslag tegenhoud. Ik heb al zo'n ding die je draagt zodat je lipstick niet op je mondkapje komt, dus ik heb al wat extra ruimte, maar dan nóg wanneer ik loop, of praat, zie ik er binnen vijf minuten uit als een vis op het drogen die spastisch naar adem hapt :+

Nu moet ik dus een mondkapje dragen op werk (waar ik heel de dag praat - al zit er al een scherm voor mijn gezicht dus heel veel zin heeft het denk ik niet). Dus als iemand tips heeft zou dat fijn zijn. Het dragen vind ik echt geen probleem, heb echt coole mondkapjes (met vampieren tandjes erop), hartstikke leuk. Maar wanneer je oprecht geen lucht krijgt dan is de lol er snel af :+

Hier zie je geregeld mensen die een spatscherm ophebben ipv een kapje. Ik geloof dat de werkzaamheid bijna niet is (via de zijkanten en onderkant kan er gewoon druppeltjes in) maar dat zou, zeker achter een scherm bij de kassa, ook een mogelijkheid kunnen zijn?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:57

Nou ja, dat is wel een beetje wat ondertussen mijn ervaring is...
De jongeren zijn dan misschien aan het feesten in een park ... maar een aantal ouderen, die we moeten beschermen, die lopen gewoon her en der in de rondte zonder ergens op te letten ... :') Ik zag dat in het dorp van mn moeder, en nu ook hier... (en maar wijzen... tuurlijk..dat helpt.. ) Mijn moeder wil ook echt niet naar het 'speciale' uurtje, ook al is dat voor mensen zoals zij.. Veeltedruk en te onbehouden..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:58

Ik had zelf even het dringende advies gemist moet ik zeggen. Ook geen pop up van gekregen va nos ofzo? Vond ik wel bijzonder.

Maar goed, ben er vandaag wel een aantal gaan halen en zag dat hier zo’n 30% van de mensen wel een mondkapje draagt in het centrum. Ook medewerkers. In de supermarkt veel minder, ook geen enkele medewerker.
Hier ligt er ook voortaan eentje standaard in de auto dus die gaat gewoon op. Ik vind ze niet prettig zitten, dat is het enige, maar voor die paar keer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:03

Lestrange ik heb voor kortademige momenten een kapje gekocht dat in duitse winkels wordt geaccepteerd als mond neus masker, heb het in nederland ook al gedragen zonder commentaar.

Het idee is zoiets. Heb het alleen elders gekocht voor veel minder al langer geleden

https://www.bol.com/nl/p/transparant-mo ... oductImage

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:05

ontherun schreef:
Relaxed schreef:
Nederland is gewoon een slap land wat dat betreft. In Duitsland wordt er bij de winkels gewoon gehandhaafd door de winkel zelf, geen mondkapje is niet de winkel in. Hier in Nederland roepen ze nu al dat we van winkeliers niet kunnen verwachten dat ze handhaven. Bijzonder, want een karretje verplicht wordt wel gewoon gehandhaafd.

Zet gewoon dat ding op je muil, zoals hierboven al wordt gezegd, het is geen boa constrictor.. Aanstellerij :n

Maar in Duitsland is het ook verplicht, hier niet. Winkels die dan dus willen handhaven dat mensen mondkapjes op zetten krijgen de volle laag over zich heen. Leer mij Nederlanders nog kennen na deze crisis hoor... echt ik verbaas me hoe laag mensen kunnen zinken in hun respect en gedrag naar de medemens. Als het verplicht is kunnen winkels handhaven, heeft de regering het niet verplicht zullen ze zeker weten te horen krijgen ‘het is niet verplicht dus houd je bek ik mag naar binnen’. Triest hoe mensen zich kunnen gedragen, echt triest. Ik heb enorm medelijden met de mensen die in de winkels dus mogen gaan ‘handhaven’, dat is denk ik met stip de job die niemand wilt doen.

Ja precies, dit is dus een argument van de overheid om het hier (nog) niet te verplichten. Omdat ze al zeggen dat winkeliers niet kunnen handhaven. Vandaar mijn opmerking waarom het dan met de verplichte winkelwagens wel kan.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:07

Sodera schreef:
Lestrange01 schreef:

Hier zie je geregeld mensen die een spatscherm ophebben ipv een kapje. Ik geloof dat de werkzaamheid bijna niet is (via de zijkanten en onderkant kan er gewoon druppeltjes in) maar dat zou, zeker achter een scherm bij de kassa, ook een mogelijkheid kunnen zijn?

Oh! Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Maar dat zou inderdaad een geweldig goede oplossing zijn. Ik zit inderdaad al achter een scherm, dus dat zal al heel veel tegenhouden. zo'n spatscherm zou dan hopelijk genoeg bescherming geven. Dankje voor de tip, ik ga even online kijken waar ik er eentje kan aanschaffen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:08

Tallie1979 schreef:
Voor mensen die vragen hebben, stuur ze gerust. Ik werk voor een Notified Body en in de afgelopen 6 maanden heb ik niks anders gedaan dan mondmaskers ( of zoals ik ze nu noem Smoelendoekkies) certificeren.

Dank je wel voor je post. Ik vind hem heel erg verhelderend.

Wij dragen veel en vaak het mondkapje want is hier gewoon verplicht en wij doen altijd in ons dubbel katoenen maskertjes met inkeping voor de neus zodat hij goed aansluit, ook nog papieren zakdoekje. Daar is speciaal ruimte voor vrijgelaten.
Wat vind jij daarvan? Is dat goed, voegt dat iets toe?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:10

Ik denk zeker dat er een verschil zit bij de mensen die de maskers weigeren en wel een wagentje nemen. Er is, gelukkig bij een kleine groep, ZOVEEl weerstand op het masker dat ik snap dat winkeliers niet willen handhaven.. men zal daar echt een beveiliger neer moeten zetten denk ik.

Het verplicht gebruik van een winkelwagen valt voor dat soort mensen (nog) niet onder muilkorven dus dat willen ze dan denk ik nog wel doen. Maar oh weee als ze een masker op moeten.
Ik hoop zelf dat die mensen dan lekker online gaan winkelen, komen we ze helemaal nergens meer tegen :j (en terug naar je grot, huppekee)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:20

pien_2010 schreef:
Tallie1979 schreef:
Voor mensen die vragen hebben, stuur ze gerust. Ik werk voor een Notified Body en in de afgelopen 6 maanden heb ik niks anders gedaan dan mondmaskers ( of zoals ik ze nu noem Smoelendoekkies) certificeren.

Dank je wel voor je post. Ik vind hem heel erg verhelderend.

Wij dragen veel en vaak het mondkapje want is hier gewoon verplicht en wij doen altijd in ons dubbel katoenen maskertjes met inkeping voor de neus zodat hij goed aansluit, ook nog papieren zakdoekje. Daar is speciaal ruimte voor vrijgelaten.
Wat vind jij daarvan? Is dat goed, voegt dat iets toe?

Het kan geen kwaad Pien, het is natuurlijk geen specifiek filtermateriaal wat bedoeld is voor het filteren van virussen ( daar is alleen een FFP2 of FFP3 masker voor bedoeld. ) Dus toevoegen, mwah, misschien iets, wie zal het zeggen.

In mijn eerdere post haalde ik al aan wat het verschil is tussen de 2 types maskers. Ik kan je ook uitleggen wat het verschil is tussen PPE ( Persoonlijk beschermingsmiddel ) en de MDR ( Medisch hulpmiddel )

Je moet rekenen dat een PPE een bescherming is voor de drager, een MDR is in dit geval een bescherming voor de ontvanger. Dus bij een chirurgisch masker beschermt het tegen besmetting van chirurg naar patiënt. Terwijl bij een PPE de dokter/verpleegster wordt beschermt voor besmetting vanuit de patiënt.

Wat wij doen met de 3PLY/IIR chirurgische maskers, is feitelijk de buitenwereld beschermen tegen de druppeltjes/bacteriën/virusdeeltjes etc, door ze in een masker op te vangen. Nee, het vangt niet alles op, maar het zorgt er in bepaalde mate wel voor, dat de deeltjes niet te ver worden verspreid. Mits correct gebruikt.

Helaas zie ik zo onwijs veel mensen de maskers verkeerd gebruiken. Neusclipjes niet aangeduwd, neus eruit, op de kin, overal ruimte voor lekkage etc. In principe moet je niet heel extreem veel last hebben van een 3PLY/IIR masker, mits correct gebruikt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:21

MoniqueT schreef:
Brildragers: wat scheerschuim of handzeep op je brillenglazen doen zonder water en goed uitwrijven tot je glazen helder zijn. Weg damp, ik doe het al maanden zo.

En MvdeEnde, ik ben stomverbaasd dat jij het woord respect voor anderen durft te gebruiken.

Nou sorry ik ga veel doen maar dit niet. Mijn bril kost 800 euro. Dit raad mijn opticien ook echt af. Veel coatingen etc. Kunnen hier niet tegen.

Ik accepteer het beslaan maar.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:21

Op veel plaatsen stond hier al een beveiliger voor de verplichte karren.
Nu was die verplichting weer weg dus ook beveiliger weg.
Maar als een mondkapje moet kan die beveiliger altijd weer neergezet worden natuurlijk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:22

@tallie1979 dit ga je niet veranderen. Dit gebeurt in alle landen om ons heen ook.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:22

lenaa_tje schreef:
MoniqueT schreef:
Brildragers: wat scheerschuim of handzeep op je brillenglazen doen zonder water en goed uitwrijven tot je glazen helder zijn. Weg damp, ik doe het al maanden zo.

En MvdeEnde, ik ben stomverbaasd dat jij het woord respect voor anderen durft te gebruiken.

Nou sorry ik ga veel doen maar dit niet. Mijn bril kost 800 euro. Dit raad mijn opticien ook echt af. Veel coatingen etc. Kunnen hier niet tegen.

Ik accepteer het beslaan maar.

https://www.brillenkoord.nl/products/an ... spray-bril

Misschien dat dit wel kan? Dit is speciaal gemaakt voor brillen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:23

lenaa_tje schreef:
@tallie1979 dit ga je niet veranderen. Dit gebeurt in alle landen om ons heen ook.

Zeker, ik ga mezelf er ook niet druk om maken. Ik gebruik de mijne gewoon zoals het wel hoort en heb alle mensen om mij heen wel uitgelegd hoe het hoort. Meer kan ik er ook niet aan doen. :)

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:26

@destination dankjewel! Ga ik even aan m’n opticien voorleggen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:27

karuna schreef:
Lestrange ik heb voor kortademige momenten een kapje gekocht dat in duitse winkels wordt geaccepteerd als mond neus masker, heb het in nederland ook al gedragen zonder commentaar.

Het idee is zoiets. Heb het alleen elders gekocht voor veel minder al langer geleden

Ik zag deze van de week ook al ergens voorbij komen. Deze geeft echt helemaal geen bescherming en vangt ook echt helemaal niks op. Dus als het jou om de bescherming te doen is of tegen de verspreiding, dan is dit niet de juiste keus. Ik snap je redenering, maar niks opdoen heeft het zelfde effect, helaas.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:32

Tallie1979 schreef:
karuna schreef:

Ik zag deze van de week ook al ergens voorbij komen. Deze geeft echt helemaal geen bescherming en vangt ook echt helemaal niks op. Dus als het jou om de bescherming te doen is of tegen de verspreiding, dan is dit niet de juiste keus. Ik snap je redenering, maar niks opdoen heeft het zelfde effect, helaas.

Ken inderdaad ook 2 bedrijven die deze aanschaffen voor werknemers.

Heel eerlijk als ik moet gaan lesgeven met mondkapje komt er ook zo’n ding. 8 uur en echt klassikaal lesgeven is geen optie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:45

Tallie, ik kreeg deze in een duitse supermarkt als tip. Daar accepteren ze als bescherming van personeel en klanten. Personeel heeft ze zelfs gekregen als hulpmiddel. Het plastic zit tot boven de neus en de witte rand onder sluit bij mij onder aan mijn kin en vangt daar eea op. Ik draag deze ook zo min mogelijk maar het is beter als niks of heel benauwd worden en onderuit gaan. Eerste voorkeur is de gevormde katoenen, tweede keuze de wegwerp, derde keuze deze doorzichtige dingen. :)
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-10-20 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:47

Lestrange01 schreef:

Ik heb dat buiten adem sowieso met praten :+ samen met die hoge hartslag niet handig natuurlijk. Wat bij mij helpt is bewust rustiger praten en op ademhaling letten. Met bewegen kan ik eigenlijk ook niet praten, maar mondkapje maakt het niet erger als ik maar op let dat ik rustig praat. Ik praat ook altijd heel snel zonder tijd te nemen om te ademen, dus kijk eens of het helpt als je echt op ademhaling let (niet te hoog ook) en niet te snel praten.