Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:29

Voor schut. Met een t.
En men maakt geen uitspraak, men doet een uitspraak.

Urbanus

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:30

Zoals trut maar dan anders.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:31

Sheran schreef:
Ok dan, ik hoopte dat je de context wel een beetje zou zien. 'Een uitspraak racistisch te noemen'. Maar als je tegen iemand zegt dat hij iets racistisch zegt, zal dat toch echt wel voelen als dat je iemand een racist noemt op dat moment.
Tuurlijk voelt die dat.

Maar dat is geen reden om het niet te zeggen. Het is een reden om het wel te zeggen, zodat de persoon er volgende keer wel bewust van is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:32

MarcoBorsato schreef:
Zoals trut maar dan anders.

Kud. Ja. Zoieds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:32

Avalanche81 schreef:
Sheran schreef:
Ok dan, ik hoopte dat je de context wel een beetje zou zien. 'Een uitspraak racistisch te noemen'. Maar als je tegen iemand zegt dat hij iets racistisch zegt, zal dat toch echt wel voelen als dat je iemand een racist noemt op dat moment.
Tuurlijk voelt die dat.

Maar dat is geen reden om het niet te zeggen. Het is een reden om het wel te zeggen, zodat de persoon er volgende keer wel bewust van is.

Dit dus.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:33

Avalanche81 schreef:
Sheran schreef:
Tuurlijk voelt die dat.

Je kunt het in zo'n geval ook vriendelijker brengen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:34

Hoe zou jij het dan zeggen, Sheran?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:34

Shaggy09 schreef:
Hoe zou jij het dan zeggen, Sheran?

Ik denk iets van: ik vind het niet prettig als je dit woord gebruikt.
Of: zouden we misschien een ander woord kunnen gebruiken, ik vind dit niet fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:35

Sheran schreef:
Avalanche81 schreef:
Tuurlijk voelt die dat.

Je kunt het in zo'n geval ook vriendelijker brengen.

Meestal zeg ik het op z'n: "zullen we zwarte meneer zeggen?" Of "je kan beter zwart persoon dan neger zeggen". Maar ook dan is de wereld al te klein.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:38

Hoe exact wilde je dat vriendelijker brengen? Gewoon zeggen dat je zulke dingen niet kan zeggen, dat het racistisch en kwetsend is.
Ik heb er iets minder moeite mee als iemand die racistische uitspraken doet daardoor gekwetst is, dan de persoon die zijn hele leven al zulke dingen moet aanhoren, en daardoor best beschadigd wordt.

Sheran schreef:
Of: zouden we misschien een ander woord kunnen gebruiken, ik vind dit niet fijn.

Maar dat dekt de lading toch helemaal niet? Want dan doen ze het gewoon als jij er niet bij bent.

Ik heb een ouder stel ooit heel rustig uitgelegd dat juist dat woord racistisch is, en dat ik echt snapte dat ze het niet zo bedoelden, maar dat het voor mensen die hun hele leven dat woord hebben moeten aanhoren wel heel pijnlijk is, en ook ontmenselijkend, en dat het wat doet het hun zelfbeeld en zelfvertrouwen.

En dat pakten ze heel goed op, want toen begrepen ze waarom het niet ok was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:44

Resistance schreef:
Unpopular opinion: mensen van middelbare leeftijd die boos worden als je ze aanspreekt op het feit dat het zeggen van "neger" racistisch is, hebben een gebrek aan zelfreflectie en zetten zichzelf daarmee volledig voor schud. Het blijft pijnlijk.

Ze staan inderdaad wel voor schut als die mensen van middelbare leeftijd zich iets aantrekken van wat een betweterige tiener racistisch vind en wat niet. Ik zou dat geen gebrek aan zelfreflectie noemen, meer een gebrek aan zelfvertrouwen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:48

Avalanche81 schreef:
Hoe exact wilde je dat vriendelijker brengen? Gewoon zeggen dat je zulke dingen niet kan zeggen, dat het racistisch en kwetsend is.
Ik heb er iets minder moeite mee als iemand die racistische uitspraken doet daardoor gekwetst is, dan de persoon die zijn hele leven al zulke dingen moet aanhoren, en daardoor best beschadigd wordt.

Sheran schreef:

Maar dat dekt de lading toch helemaal niet? Want dan doen ze het gewoon als jij er niet bij bent.

Ik heb een ouder stel ooit heel rustig uitgelegd dat juist dat woord racistisch is, en dat ik echt snapte dat ze het niet zo bedoelden, maar dat het voor mensen die hun hele leven dat woord hebben moeten aanhoren wel heel pijnlijk is, en ook ontmenselijkend, en dat het wat doet het hun zelfbeeld en zelfvertrouwen.

En dat pakten ze heel goed op, want toen begrepen ze waarom het niet ok was.

Als je daar tijd voor hebt en zin in hebt is dat ook prima, toch?

Maar misschien begrijp ik het te slecht. Ik wil best rekening houden met mensen, maar ik denk gewoon niet dat het gebruik van een ander woord zoiets oplost. Gekwetst zijn is een gevoel en je lost dat imo niet op met een ander woordje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:49

enzino schreef:
Resistance schreef:
Unpopular opinion: mensen van middelbare leeftijd die boos worden als je ze aanspreekt op het feit dat het zeggen van "neger" racistisch is, hebben een gebrek aan zelfreflectie en zetten zichzelf daarmee volledig voor schud. Het blijft pijnlijk.

Ze staan inderdaad wel voor schut als die mensen van middelbare leeftijd zich iets aantrekken van wat een betweterige tiener racistisch vind en wat niet. Ik zou dat geen gebrek aan zelfreflectie noemen, meer een gebrek aan zelfvertrouwen.

Kijk, daar gaan we al. :Y) Nu al de persoonlijke-aanval-kaart? Dan moet het je wel érg hoog zitten. :7

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:53

Sheran, ik begreep je verkeerd, dus even mijn bericht aanpassen. Nee, ik denk niet dat je iets dat zo structureel is, even oplost met een woordje, maar als je nooit begint aan het oplossen van het probleem, ook al is het met een woordje, kom je nooit ergens.

Het is niet een complete oplossing, maar wel een begin, en het begint met bewustwording, en je realiseren dat er belangrijker dingen zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:59

Met 'bewustwording is belangrijk' ben ik het eens. Maar ik geloof dus niet dat een woord ook maar een deel is van de oplossing, of het moet alleen maar het gebaar zijn van tegemoetkoming. Woorden evolueren gewoon in betekenis door de jaren heen.
Ik heb nooit te maken gehad met racisme dus ik kan het heel anders zien, maar ik zou het zo fijn vinden als mensen eens uit zouden gaan van het goede in elkaar in plaats van het negatieve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:00

Resistance schreef:
Kijk, daar gaan we al. :Y) Nu al de persoonlijke-aanval-kaart? Dan moet het je wel érg hoog zitten. :7

Ik ben het juist eens met je dat die mensen zich voor schut zetten daar boos om te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:01

Sheran schreef:
Met 'bewustwording is belangrijk' ben ik het eens. Maar ik geloof dus niet dat een woord ook maar een deel is van de oplossing, of het moet alleen maar het gebaar zijn van tegemoetkoming. Woorden evolueren gewoon in betekenis door de jaren heen.
Ik heb nooit te maken gehad met racisme dus ik kan het heel anders zien, maar ik zou het zo fijn vinden als mensen eens uit zouden gaan van het goede in elkaar in plaats van het negatieve.

Heb je zeker gelijk in. Maar die tegemoetkoming is denk ik wel heel belangrijk. :j Daarmee vorm je een front en laat je je ondersteuning blijken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:05

Tuurlijk evolueren woorden, maar het n-woord heeft voor sommige donkere mensen nog steeds een hele zware lading. En dat niet iedereen die donker is dat zo ziet, maar het voor die andere mensen niet oke. Maar je kan voor jezelf al wat doen om dat iig niet meer te zeggen (en ik denk ook dat jij dat niet doet) en ook andere mensen op hun taalgebruik aanspreken, en dan zal je zien, dat door de jaren heen er ook iets verandert in de hoofden van mensen.

Dingen die vroeger heel normaal waren, vinden we nu niet meer oke. En dat is een goed ding, en met dit gebeurt dat ook. Maar dat gebeurt alleen als we er alert op blijven, en blijven vinden en zeggen dat het echt, echt niet oke is.

Resistance schreef:
Sheran schreef:

Heb je zeker gelijk in. Maar die tegemoetkoming is denk ik wel heel belangrijk. :j Daarmee vorm je een front en laat je je ondersteuning blijken.

Mee eens :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:07

enzino schreef:
Resistance schreef:

Even terzijde: ik hoor het generatiegenoten (middelbare leeftijd en ouder) werkelijk nooit zeggen. Wij zijn de mensen die jong waren in de periode van de studentenopstanden, baas in eigen buik, vrijheid blijheid, punk, flower power etc.

Ik hoor het woord neger juist af en toe uit de mond van tieners en adolescenten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:08

Het ging toch om het woord negerzoen? Niet om het woord neger? Dat is een heel groot verschil.

elnienjo

Sheran schreef:
Unpopular opinion blijkbaar: intenties hebben ook veel te maken met of iets racistisch is of niet. En ik vind het niet ok om mensen ineens als racist te bestempelen als ze een woord gebruiken dat ze altijd hebben gebruikt.

Eens!

Whale

germie schreef:
Het ging toch om het woord negerzoen? Niet om het woord neger? Dat is een heel groot verschil.

Jij had het over negerzoen, Resistance had het over het woord neger.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:19

Is het vergelijkbaar met het gebruik van het woord moffen of nazi's voor Duitsers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:24

Sheran schreef:
Is het vergelijkbaar met het gebruik van het woord moffen of nazi's voor Duitsers?

Ik denk het eigenlijk wel ja. En dan vooral nazi. Met het verschil dat de nazis niet onderdrukt waren en afschuwelijke dingen hebben gedaan en mensen met donkere huidskleur in de geschiedenis en tegenwoordig nog steeds onderdrukt waren en worden. En het woord "neger" was een scheldwoord omdat donkere mensen niet als mens maar als "neger" werden gezien; ze moesten oa op andere plekken zitten in de bus en kregen aparte toiletten omdat de witte mens er niet mee wilde mengen.

Maar inderdaad: je zegt tegen een Duitser geen "nazi", dat is heel pijnlijk omdat je een woord uit de geschiedenis wat heel ernstig was gebruikt om iemand te beschrijven die daar niets mee te maken heeft. Net zoals dat het pijnlijk is om een zwart persoon met zo'n scheldwoord te beschrijven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:25

Maar zwart mag niet meer, je moet donker zeggen.