Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sheran schreef:Tuurlijk voelt die dat.Ok dan, ik hoopte dat je de context wel een beetje zou zien. 'Een uitspraak racistisch te noemen'. Maar als je tegen iemand zegt dat hij iets racistisch zegt, zal dat toch echt wel voelen als dat je iemand een racist noemt op dat moment.
Avalanche81 schreef:Sheran schreef:Tuurlijk voelt die dat.Ok dan, ik hoopte dat je de context wel een beetje zou zien. 'Een uitspraak racistisch te noemen'. Maar als je tegen iemand zegt dat hij iets racistisch zegt, zal dat toch echt wel voelen als dat je iemand een racist noemt op dat moment.
Maar dat is geen reden om het niet te zeggen. Het is een reden om het wel te zeggen, zodat de persoon er volgende keer wel bewust van is.
Avalanche81 schreef:Sheran schreef:Tuurlijk voelt die dat.Ok dan, ik hoopte dat je de context wel een beetje zou zien. 'Een uitspraak racistisch te noemen'. Maar als je tegen iemand zegt dat hij iets racistisch zegt, zal dat toch echt wel voelen als dat je iemand een racist noemt op dat moment.
Maar dat is geen reden om het niet te zeggen. Het is een reden om het wel te zeggen, zodat de persoon er volgende keer wel bewust van is.
Sheran schreef:Avalanche81 schreef:Tuurlijk voelt die dat.
Je kunt het in zo'n geval ook vriendelijker brengen.
Sheran schreef:Ik denk iets van: ik vind het niet prettig als je dit woord gebruikt.
Of: zouden we misschien een ander woord kunnen gebruiken, ik vind dit niet fijn.
Resistance schreef:Unpopular opinion: mensen van middelbare leeftijd die boos worden als je ze aanspreekt op het feit dat het zeggen van "neger" racistisch is, hebben een gebrek aan zelfreflectie en zetten zichzelf daarmee volledig voor schud. Het blijft pijnlijk.
Avalanche81 schreef:Hoe exact wilde je dat vriendelijker brengen? Gewoon zeggen dat je zulke dingen niet kan zeggen, dat het racistisch en kwetsend is.
Ik heb er iets minder moeite mee als iemand die racistische uitspraken doet daardoor gekwetst is, dan de persoon die zijn hele leven al zulke dingen moet aanhoren, en daardoor best beschadigd wordt.Sheran schreef:Ik denk iets van: ik vind het niet prettig als je dit woord gebruikt.
Of: zouden we misschien een ander woord kunnen gebruiken, ik vind dit niet fijn.
Maar dat dekt de lading toch helemaal niet? Want dan doen ze het gewoon als jij er niet bij bent.
Ik heb een ouder stel ooit heel rustig uitgelegd dat juist dat woord racistisch is, en dat ik echt snapte dat ze het niet zo bedoelden, maar dat het voor mensen die hun hele leven dat woord hebben moeten aanhoren wel heel pijnlijk is, en ook ontmenselijkend, en dat het wat doet het hun zelfbeeld en zelfvertrouwen.
En dat pakten ze heel goed op, want toen begrepen ze waarom het niet ok was.
enzino schreef:Resistance schreef:Unpopular opinion: mensen van middelbare leeftijd die boos worden als je ze aanspreekt op het feit dat het zeggen van "neger" racistisch is, hebben een gebrek aan zelfreflectie en zetten zichzelf daarmee volledig voor schud. Het blijft pijnlijk.
Ze staan inderdaad wel voor schut als die mensen van middelbare leeftijd zich iets aantrekken van wat een betweterige tiener racistisch vind en wat niet. Ik zou dat geen gebrek aan zelfreflectie noemen, meer een gebrek aan zelfvertrouwen.
Sheran schreef:Met 'bewustwording is belangrijk' ben ik het eens. Maar ik geloof dus niet dat een woord ook maar een deel is van de oplossing, of het moet alleen maar het gebaar zijn van tegemoetkoming. Woorden evolueren gewoon in betekenis door de jaren heen.
Ik heb nooit te maken gehad met racisme dus ik kan het heel anders zien, maar ik zou het zo fijn vinden als mensen eens uit zouden gaan van het goede in elkaar in plaats van het negatieve.
Resistance schreef:Sheran schreef:Met 'bewustwording is belangrijk' ben ik het eens. Maar ik geloof dus niet dat een woord ook maar een deel is van de oplossing, of het moet alleen maar het gebaar zijn van tegemoetkoming. Woorden evolueren gewoon in betekenis door de jaren heen.
Ik heb nooit te maken gehad met racisme dus ik kan het heel anders zien, maar ik zou het zo fijn vinden als mensen eens uit zouden gaan van het goede in elkaar in plaats van het negatieve.
Heb je zeker gelijk in. Maar die tegemoetkoming is denk ik wel heel belangrijk.Daarmee vorm je een front en laat je je ondersteuning blijken.
enzino schreef:Resistance schreef:Unpopular opinion: mensen van middelbare leeftijd die boos worden als je ze aanspreekt op het feit dat het zeggen van "neger" racistisch is, hebben een gebrek aan zelfreflectie en zetten zichzelf daarmee volledig voor schud. Het blijft pijnlijk.
Ze staan inderdaad wel voor schut als die mensen van middelbare leeftijd zich iets aantrekken van wat een betweterige tiener racistisch vind en wat niet. Ik zou dat geen gebrek aan zelfreflectie noemen, meer een gebrek aan zelfvertrouwen.
Sheran schreef:Is het vergelijkbaar met het gebruik van het woord moffen of nazi's voor Duitsers?