Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 11:53

Ben ik de enige die een haat/liefde relatie heeft met deze tijd van het jaar? Ik ben al 3 dagen bezig met het verwerken, inkoken, zeven en wecken van tomaten. We hadden 5 kratten vol geplukt toen de hittegolf voorbij was en we de kas weer in konden. En we gingen ook de vriezer even organiseren en daar kwam nog eens 30 kilo tomaat uit van eerder dit seizoen.
Ik heb te weinig pitjes, te weinig pannen, te weinig keukenruimte, te weinig potten, te weinig tijd en te weinig energie :+

Maar straks staat de kelder wel mooi vol :D

palousa_boy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:28

Ze mogen best wat bomen komen brengen hoor :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:30

Moonfight schreef:
Ben ik de enige die een haat/liefde relatie heeft met deze tijd van het jaar? Ik ben al 3 dagen bezig met het verwerken, inkoken, zeven en wecken van tomaten. We hadden 5 kratten vol geplukt toen de hittegolf voorbij was en we de kas weer in konden. En we gingen ook de vriezer even organiseren en daar kwam nog eens 30 kilo tomaat uit van eerder dit seizoen.
Ik heb te weinig pitjes, te weinig pannen, te weinig keukenruimte, te weinig potten, te weinig tijd en te weinig energie :+

Herkenbaar! Dat hadden wij ook altijd met de tomaten, en met de sperziebonen. Die moesten elke 3 dagen geplukt worden en direct verwerkt.

Maar eerlijk is eerlijk, ik vind het oogsten echt fantastisch. Helemaal nu ik tijdelijk geen tuin heb mis ik het gigantisch.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 12:36

JudithO schreef:
Moonfight schreef:

Herkenbaar! Dat hadden wij ook altijd met de tomaten, en met de sperziebonen. Die moesten elke 3 dagen geplukt worden en direct verwerkt.

Maar eerlijk is eerlijk, ik vind het oogsten echt fantastisch. Helemaal nu ik tijdelijk geen tuin heb mis ik het gigantisch.

Het is mij niet meer gelukt om de bonen bij te houden met die hittegolf. :+ Dus nu hangen er heel veel te dikke en stuge bonen...

Je werkt er ook het hele jaar naar toe, maar vind het soms toch nog een beetje overweldigend.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:38

Is het ook wel hoor, vooral als je ernaast full time werkt en ook nog een stapel beesten hebt die ook de nodige aandacht vereisen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 12:42

Ja klopt, gelukkig had ik al flink veel bonen gewecked. Had nog veel meer kunnen zijn maar soms kan je gewoon niet alles tegelijk.

Daarom hou ik zo van pompoenen. Die oogst je en schuif je zo de kelder in, haha!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:43

Ja dat klopt! Die had ik vorig jaar dus verwaarloosd dus ik had er helaas maar twee. Dat gaan we in de toekomst beter doen.
Manlief was er altijd heilig van overtuigd dat pompoenen vies zijn, maar van de spaghetti pompoen kon hij geen genoeg krijgen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:24

Hier ben ik momenteel de vriezer aan het vol duwen met tomaten want ook hier is er geen tijd om te wecken. Heb ook nog een kruiwagen peren te gaan, dat is voor morgen gok ik.

Tomaten zullen dan wel ergens de komende weekenden geweckt worden :j

Hier voor het aller eerst pompoen. Vind het echt een super mooie plant. Geen omkijken naar. Hij staat op de mesthoop. Nu al 4 grote pompoenen en nog 3 groeiend!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:57

Jullie vriezen dan gewoon de hele tomaten in? En verwerken ze daarna? Slim. Ik pluk momenteel gewoon niet meer dan 1 emmer per keer en verwerk dat dan gelijk die avond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:03

Ja :j Ik stop ze in die grote 6 liter zakken van de ikea in zijn geheel. Ik verwerk ze ook heel simpel. De hele tomaten gaan de pot in. Eenmaal een moes alles door een zeef voor het sap. Daarna pers ik er de pulp uit. Bespaard enorm veel tijd. Als ze zacht genoeg zijn verspil je ook niets. Enkel vel en zaadjes blijven over.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 14:13

Ze koken ook veel makkelijker kapot als ze ingevroren zijn geweest en met ontdooien raak je al super veel vocht kwijt!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:02

Dat oogst verwerken best een drempel kan zijn ken ik! En zoveel heb ik nog niet. Maar als het dan verwerkt en al in de kast staat voel ik me heel trots haha.
Ik ga eieren inmaken vandaag en nog wat bramen-vlierbessen-appel-jam maken en proberen ook siroop te maken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 15:04

Oh dat klinkt als een lekkere jam <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:32

Vond de vorige batch ook goed gelukt! :)
Wij gaan trouwens proberen wat van die perenbomen te scoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 00:07

Ik wilde ook perenbomen gaan halen morgen. Maar typisch Ede, daar is het afgelast. Moeilijk moeilijk drukte moeilijk verkeersregelaars.. vergunning.. lastig -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 05:49

Heb het van de bomen nog niet echt kunnen lezen. Heel druk met werken. Maar begreep via een ander topic dat het hoogstam zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 07:42

Nee laagstam, max 2 meter hoog worden ze. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:33

Jammer dat ik geen tijd heb. -O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:27

Wij hebben vijf Doyenne du Comice weten te scoren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:48

Ze worden 3-3,5m hoog toch las ik ergens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:49

Wat leuk zeg *\o/*

Wij mogen maandag in gesprek met de gemeente voor een tijdelijke oplossing. Gaat een pittig gesprek worden want na in gesprek te zijn gegaan met enkele dakwerkers komt het erop neer dat niemand nog nooit van die regel heeft gehoord tenzij het een nieuwbouw betreft. Op de website van de gemeente staat dat zij de regels van de overheid volgen dus: Melding. En niet architect en vergunning etc. Dus wij gaan ook kijken om een schadevergoeding te kunnen krijgen want schade is er ondertussen al...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:51

Succes maandag dmh. Hopelijk komt er iets uit.
Hebben jullie de mogelijkheid om iemand mee te nemen die jullie bij kan staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:55

Nee helaas niet doordat het zo kort dag is. Wij zijn blijkbaar niet het enigste slachtoffer. Buren hebben enkele weken terug wat bomen verwijderd en gaan hun volledig gazon opnieuw inzaaien. Dag erna ook al politie met veel tamtam om alles stil te leggen want die beweerden dat hij zonder vergunning ging verharden. Waren ook door dezelfde gestuurd die ons nu problemen bezorgd. Die persoon zou burgemeester willen worden en probeert stemmen te ronselen door deze praktijken...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:07

Die stemmen wint diegene in ieder geval niet zo :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:13

Zo win je alleen stemmen bij je mede azijnzeikers.

Zorg dat je de geldende regels op papier bij hebt. Dan kan je ze gewoon onder hun neus duwen.