Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

charrr91

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:51

Dat Knab (die ene bank) omgedraaid dus idd gewoon Bank is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:55

Die is al vaker langsgekomen ;)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:59

Van de week heb ik bij iemand een kwartje laten vallen. Zij vroeg zich af hoe een kennis aan een nieuwe televisie kwam. Diegene heeft het niet breed, dus een gloednieuwe tv viel op. Ik zei nonchalant dat die vast van de vrachtwagen was gevallen. Zij reageerde er niet meteen op. Na een kwartier vroeg ze toch een beetje nadenkend dat een tv toch echt wel stuk moet zijn als die van een vrachtwagen valt en dat de tv helemaal heel was. Ze had echt nog nooit van die uitdrukking gehoord en wist niet wat het betekende. Ze vond het al raar dat mensen dat vaker zeiden over spullen, maar die waren nooit stuk :=

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:27

ierusju schreef:
Van de week heb ik bij iemand een kwartje laten vallen. Zij vroeg zich af hoe een kennis aan een nieuwe televisie kwam. Diegene heeft het niet breed, dus een gloednieuwe tv viel op. Ik zei nonchalant dat die vast van de vrachtwagen was gevallen. Zij reageerde er niet meteen op. Na een kwartier vroeg ze toch een beetje nadenkend dat een tv toch echt wel stuk moet zijn als die van een vrachtwagen valt en dat de tv helemaal heel was. Ze had echt nog nooit van die uitdrukking gehoord en wist niet wat het betekende. Ze vond het al raar dat mensen dat vaker zeiden over spullen, maar die waren nooit stuk :=

Haha :') Waarom is dit zo herkenbaar.. O:)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:56

Dat het 's morgens eerder licht / langer donker niet gelijk op loopt met het 's avonds langer licht / eerder donker. Dus dat 's morgens de zon al weer eerder opkomt (t.o.v. eerdere dagen), terwijl deze 's avonds nog steeds eerder ondergaat (t.o.v. andere dagen).

Een collega zei het een paar jaar geleden, en ik en nog 3 collega's wilden er niet aan :') We hebben heel wat gegoogled voor we besloten dat het toch echt waar moest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:09

Ik heb het 3x gelezen, maar snap echt niet wat je bedoelt :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:20

Wat zij bedoelt, is dat in de zomer de zon elke dag al weer later op komt, terwijl hij gedurende een periode ook nog steeds elke dag later ondergaat. De dag lengt dus, terwijl de zonsopkomst al weer later wordt. En in de winter, rondom de kortste dag, hetzelfde, doordat de zon nog steeds elke ochtend later op komt, maar al wel weer later ondergaat.

En ja, dat is dus inderdaad echt waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:28

Lalidan jou uitleg is een beetje vaag. Maar het komt er op neer dat de kortste dag een andere dag is dan de dag waarop de zon het vroegst ondergaat of het laatst op komt.

Citaat:
De kortste dag is op 21 december, deze dag is eigenlijk elk jaar op de zelfde dag.
Op dat moment begint ook de eerste dag van de winter. Om 18.28 uur begint de astronomische winter. Op 21 december is de zonsopgang om 8.46 uur en de zonsondergang is om 16.30. Dit is effectief de kortste dag, de zon is deze dag het minst zichtbaar. Echter is het zo dat op 31 december de zonsopgang het laatst is, namelijk 8.48 uur en zonsondergang is op 12 december het vroegst: 16.27 uur. Dit is trouwens bijna elk jaar precies hetzelfde.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:23

Shanna schreef:
Lalidan jou uitleg is een beetje vaag. Maar het komt er op neer dat de kortste dag een andere dag is dan de dag waarop de zon het vroegst ondergaat of het laatst op komt.

Kijk, soms is een korte uitleg vele malen duidelijker :')

Ik heb hier echt nooit over nagedacht, dus geen kwartje hier :+

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:53

Relaxed schreef:

Dat dus

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:57

De zon komt in de zomer elke dag een beetje eerder op en gaat elke dag een beetje later onder. Maar dat loopt niet synchroon. Dus de dag dat de zon het vroegst opkomt is niet dezelfde dag dat de zon het laatst ondergaat, want dat valt dus beide op een andere dag.

Dus de dag dat het het langst licht is, is niet de dag dat de zon het vroegst opkomt én het laatst ondergaat, want dat valt nooit op dezelfde dag. (als ik in bovenstaande tabel kijk is dat waarschijnlijk wel een dag waarbij de zon het laatst ondergaat)

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de winter. Alleen dan met het laatst opkomen en onder gaan en de kortste dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:58

Dat was inmiddels duidelijk :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:58

SavannahNx schreef:
Relaxed schreef:

Dat dus

Leek hier niet op :Y)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:14

Nee snap het nog steed niet :')

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 16:30

ierusju schreef:

Als je het niet breed hebt kun je je in sommige gevallen ook tot de gemeente wenden.
Dat heet bijzondere bijstand.
Het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat dergelijke goederen van de vrachtwagen zijn gevallen.
Ik heb zelf een tv en wasmachine via de bijzondere bijstand.
Je moet er heel wat papieren voor invullen en een hoop bewijs leveren.
En dan krijg je een x bedrag wat je er aan mag besteden en na aankoop moet je de factuur laten zien. En evt. geld wat over is terugstorten.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:13

leestmee schreef:
ierusju schreef:

Als je het niet breed hebt kun je je in sommige gevallen ook tot de gemeente wenden.
Dat heet bijzondere bijstand.
Het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat dergelijke goederen van de vrachtwagen zijn gevallen.
Ik heb zelf een tv en wasmachine via de bijzondere bijstand.
Je moet er heel wat papieren voor invullen en een hoop bewijs leveren.
En dan krijg je een x bedrag wat je er aan mag besteden en na aankoop moet je de factuur laten zien. En evt. geld wat over is terugstorten.

Compleet los van het feit dat jij je spulletjes ongetwijfeld verdient en hard nodig hebt, vind ik het toch vreemd dat een televisie onder bijzondere bijstand valt. Wasmachine heb je nodig, magnetron, koelkast etc. ook maar een TV... Ik ken genoeg mensen zonder TV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:33

Ik heb meer aan een TV dan aan een magnetron hoor.
Ik ken genoeg mensen zonder magnetron, maar met tv.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:27

2e hands kan je veel spullen voor weinig kopen. En deze spullen zien er geregeld nog als nieuw uit. Mijn pa heeft al van alles zo opgehaald.

Voor wie nog een schuilstal zoekt voor hun paarden: wij hebben nu al 3x een blokhut opgehaald voor 500€. 1 van 4x4 (42mm), 1 van 4x6 (42mm) en 1 van 3x5 (63mm dik hout). Dus nu hebben mijn ouders een tuinschuur, ik een TuinHuis en de paarden een schuilstal van 3x5. Je moet hem dan wel zelf afbreken en weer opbouwen en dat is best een klus (dakbedekking moet je altijd vervangen, dat overleeft de klus nooit), maar staat in geen verhouding wat je normaal voor dit soort degelijke schuren of stallen moet betalen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:47

Mizora verkeerde topic gok ik zo ;)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:57

Afbeelding

Ik wist dit echt niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:09

Is dat echt waar? Want ik heb het vaak geprobeerd maar het enige dat gebeurt is dat mijn jas scheef van mijn schouder af wordt getrokken. Die dingen zitten helemaal niet op de goede plaats. Volgens mij gewoon sier.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:11

Misschien handig, maar niet de oorspronkelijke reden. Kijk maar eens naar een legeruniform.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:14

Het is niet het oorspronkelijke doel maar voor een licht tasje is het wel makkelijk misschien.