Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:48

SusanH schreef:
Dat is alleen niet de hoofdreden van afzeggen. Het was al advies van de gezondheidsraad om na besmetting die 6 maand of korter geleden was 1 prik afspraak te maken. Afgelopen week is dit ook beleid van de GGD geworden. Je mag nog steeds wel die 2e prik nemen, mocht je dat perse willen. Maar als je al corona hebt gehad wordt je toch gevraagd je 2e prik afspraak af te zeggen, of als je belt voor je vaccinatie om maar 1 afspraak te maken. Ik heb mijn afspraak voor de 2e prik dus afgezegd. Ik ga er vanuit dat ik voldoende bescherming heb op deze manier.

De crux is dat 99 komma nog wat % van de mensen en een nóg groter % van de gezonde mensen ook zonder al voldoende bescherming heeft.

Voor wie wat afstand kan nemen en naar de tendens in internationale berichtgeving kan kijken zijn die bewegingen interessanter dan de inhoud.
Nú gaat het over de boeg naar het belang van de economie. Dat massief enten noodzakelijk is voor economisch herstel.

Geweldig allemaal doch waar zijn de miljoenen vaccins welke de afgelopen 3,5 maand niet naar de EU geleverd zijn?

De gouden rand is dat we zo die befaamde groepsimmuniteit vanzelf krijgen ;)
en de bonus is dat een beetje minder internationaal toerisme erg goed voor de natuur/ecologie is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:00

Dat laatste is ook zeker waar. Ik hoop dat dat iets blijvends is. Dichtbij huis is ook zoveel moois te ontdekken. Als er iets is wat ik geleerd heb dit jaar ( maar wist ik eigenlijk ook al) is dat dat ik in mijn eigen woonomgeving heel veel mooie plekjes heb om heen te gaan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:03

Ik moet wel zeggen dat ik moeite heb met de verdeling van de overgebleven vaccins.
Ik snap dat er bijvoorbeeld overschotten bij ggd’s zijn en ik vind het goed dat die overschotten gebruikt worden maar ga geen random mensen inenten terwijl er in hetzelfde gebied mensen met een risico gezondheid wonen. Laat artsen hierin meedenken en mensen aanleveren voor die tekorten.
Mijn schoonmoeder heeft diabetes 1, natuurlijk nog niet ingeënt. Collega van m’n schoonvader wel want zijn vrouw is arts bij de ggd en er waren vaccins over. Logisch om dan een gezonde man te gaan inenten.

Sheran

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:06

Misschien is het lastig om zo snel mensen op te sporen, en die moeten dan ook wel echt komen. Ben persoonlijk bij met elke prik die er het wordt, maar uiteraard ben ik met sommige blijer dan met andere, haha.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:09

Sheran schreef:
Misschien is het lastig om zo snel mensen op te sporen, en die moeten dan ook wel echt komen. Ben persoonlijk bij met elke prik die er het wordt, maar uiteraard ben ik met sommige blijer dan met andere, haha.

Je kan dat toch vooraf verzamelen. Huisartsen hebben echt wel in beeld wie er voorrang moeten krijgen bij een prik.
Het is gewoon te bureaucratisch

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:16

SusanH schreef:
Dat laatste is ook zeker waar. Ik hoop dat dat iets blijvends is. Dichtbij huis is ook zoveel moois te ontdekken. Als er iets is wat ik geleerd heb dit jaar ( maar wist ik eigenlijk ook al) is dat dat ik in mijn eigen woonomgeving heel veel mooie plekjes heb om heen te gaan.

Juist de niet zo toeristische omgeving wordt nu overlopen door Nederlanders die niks stedelijks kunnen ondernemen. Vind het dus juist er op achteruit gegaan.
En ik snak naar de bergen en liever nog de uitgestrektheid van Amerika. We zitten hier met veel te veel mensen op 'n te klein oppervlak in West Europa.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:19

Je hoeft hier niet te wonen! Verhuizen naar Scandinavië is zeker iets wat wij zouden willen. Zo druk hier. :=

Ik heb net een afspraak gemaakt bij de tuinland hier. Kom dat voor 14:00 doen net. Apart dat ze die 4uurs regel niet hanteren maar goed, mij boeit dat niet. _O-

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:21

lenaa_tje schreef:
Sheran schreef:

Je kan dat toch vooraf verzamelen. Huisartsen hebben echt wel in beeld wie er voorrang moeten krijgen bij een prik.

Je bedoelt dan ook echt met een apart dossier en toestemming om direct geprikt te worden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:22

lenaa_tje schreef:
Ik snap dat er bijvoorbeeld overschotten bij ggd’s zijn

Ik niet.
Het is geen raketwetenschap zeg.
Er is ruim vooraf bekend hoeveel er gaat komen.
Het is alleen maar bederfelijk als het ontdooid wordt.
Er hoeft maar één dag vaccineren per keer daadwerkelijk gepland gedáán te worden.
Oh en er wordt veelvéél minder geleverd dan zou moeten.

Wat jij eigenlijk schrijft is dat jij snapt dat het betrokken personeel zó incompetent is dat zelf de kleine hoeveelheid nog niet goed voorbereid uitgevoerd wordt.

Welnu, ik niet.
Niemand zou dit moeten geloven.
Al weer vergeten dat concreet Nederland in Nov/Dec zei te wachten in verband met echt goed voorbereiden en plannen?! Ket wel, dat ging om VEEL grotere schaal.

Deze brede incompetentie is het zóveelste voorbeeld van waarom ík het vertrouwen in wat er vanuit de overheden, van Brussel t/m regio, op ons afkomt verloren heb.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:26

Ik vind je berichten altijd wat lastig lezen HC, dus weet niet zeker of ik snap wat je bedoelt.
Maar ik snap ook goed dat vaccineren een enorme operatie is en dat mensen gewoon onbetrouwbaar zijn: mensen komen niet opdagen, bellen toch af etc etc. Dat je met overschotten blijft zitten vind ik niet gek. Wat ik wel gek vind is dat ze geen beleid hebben om die weg te werken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:30

elnienjo schreef:
En ik snak naar de bergen en liever nog de uitgestrektheid van Amerika. We zitten hier met veel te veel mensen op 'n te klein oppervlak in West Europa.

Europa heeft héél veel lege ruimtes. Bivoorbeeld Spanje is wanhopig op zoek naar mensen om de verlaten dorpjes te herbevolken.

Waarom dan de halve wereld over vliegen? Dat is nu net een groot probleem! Zowel de vervuiling als de grote verplaatsing.
De groene toerist blijft thuis en aan niet groen toerisme heeft de wereld geen behoefte meer aan :)*

Nogmaals; als je niet in de dichtbevolkte regio wil wonen, dan kun je met een gouden handdruk binnen de EU in een afgelegen, leeg dorp gaan wonen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:31

Inderdaad. Misschien iets minder groot dan Amerika voor, maar zeker meer dan je kunt lopen. Ook in Europa kun je plekken binnen waar je tijdenlang geen mens tegenkomt. Ik ben gek op Europa, haha, ben heel blij dat ik hier woon. Zoveel variatie en culturen en talen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:32

Overheden zijn toch ook maar samengevoegde onderdeeltjes? Een geheel is zo sterk als de zwakste schakel, of hoe is dat gezegde ookalweer?
Volgens mij is er ondertussen best wel duidelijk dat er overal incompetente mensen werken.. Ik snap niet goed dat sommige mensen denken dat het een geoliede machine is.. dat is het gewoon niet. Er zitten managers die hun eigen ding doen, directieleden met een plan, overlegorganen die zich ermee bemoeien, mensen op de werkvloer die het niet helemaal begrijpen.. net als ..overal.. :j
En dan ook nog een hele goegemeente die er niks mee van doen heeft, maar wel precies weet hoe het zou moeten.. :D

Amerika, lijkt me fantastisch.. als je genoeg geld hebt om jezelf te bedruipen..Voor mensen die bijv arbeidsongeschikt zijn, is het geen feestje..Maar ey, waag het erop :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:33

Met betrekking tot het AZ vaccin, ik weet dat jullie geen wetenschappers/dokters zijn en dus waarschijnlijk ook geen antwoord hebben :+

Maar ik maak me wel wat zorgen, omdat ik dus van nature al minder bloedplaatjes heb dan normaal. (normaalwaarde is vanaf 150 dacht ik, ik zat vorig jaar aan 100.)
Als ik het rationeel bekijk doet het vaccin dus heel soms de bloedplaatjes dalen icm een trombose, dus maakt het eigenlijk niet uit hoeveel bloedplaatjes je 'aan de start' hebt? Dus ik heb ik even veel/even weinig kans als andere jongere vrouwen om die zeldzame trombose te krijgen.
Maar puur op gevoel vind ik het toch iets minder leuk :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:35

Sheran schreef:
Wat ik wel gek vind is dat ze geen beleid hebben om die weg te werken.

Dat mensen niet komen opdagen is inderdaad volstrekt normaal te voorzien; logisch te verwachten.
Dat is een normaal aspect van plannen. Een continuïteitsplan; een Plan B, een plan C zelfs.

Dat is er blijkbaar niet.
En dat bij een klein percentage van het werk...

Nee, dat begrijp ik niet. Zou niemand moeten begrijpen. Is niet acceptabel. Zet het dan FFS anders op!!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:38

Huertecilla schreef:
elnienjo schreef:

Europa heeft héél veel lege ruimtes. Bivoorbeeld Spanje is wanhopig op zoek naar mensen om de verlaten dorpjes te herbevolken.

Waarom dan de halve wereld over vliegen? Dat is nu net een groot probleem! Zowel de vervuiling als de grote verplaatsing.
De groene toerist blijft thuis en aan niet groen toerisme heeft de wereld geen behoefte meer aan :)*

Nogmaals; als je niet in de dichtbevolkte regio wil wonen, dan kun je met een gouden handdruk binnen de EU in een afgelegen, leeg dorp gaan wonen.

Ik ben gehecht aan mijn huis en roots, maar geniet van het reizen door minder bevolkte gebieden. Spanje heb ik de afgelopen jaren al vaker bezocht in het voor/naseizoen. Maar vind Amerika gezelliger qua volksaard. Overigens hoop ik dit jaar naar Oostenrijk te kunnen gaan. Vliegen durf ik dit jaar sowieso nog niet, ook niet als ik al gevaccineerd ben straks.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:39

Dat is een normaal aspect van plannen, misschien bij een commercieel bedrijf? Maar niet als het verder toch nergens om gaat..
Ik heb overheden en alles wat daaronder hangt, nog nooit echt over efficient werken gehoord.. :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:39

lenaa_tje schreef:
Sheran schreef:

Hoe wordt het minder bureaucratisch als de huisarts prioriteringslijsten moet gaan opstellen, die somehow moet integreren met de prioriteringslijsten van alle andere HA's in de regio (want wie krijgt dan de voorrang, mevrouw Janssen van HA A met diabetes en reuma. Of mw Pieterman van HA B met dezelfde problemen?), die lijsten veilig bij de GGD krijgen (waarmee medische info wordt verstrekt want de mensen bovenaan hebben dus veel medische problemen) en de GGD's moeten ze dan oproepen. Dat klinkt niet heel erg onbureaucratisch....
We hebben het over 5 vaccins per dag ofzo he, geen 100en. Heel veel werk voor heel weinig effect.

De huisarts mag overgebleven vaccins al volgens protocol wegprikken onder mensen die niet aan de beurt zijn. Maar dat is dus altijd AZ en iemand moet dus wel onder de veilige doelgroep van AZ vallen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 06-04-21 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:41

Schemerdier schreef:
Met betrekking tot het AZ vaccin, ik weet dat jullie geen wetenschappers/dokters zijn en dus waarschijnlijk ook geen antwoord hebben :+

Maar ik maak me wel wat zorgen, omdat ik dus van nature al minder bloedplaatjes heb dan normaal. (normaalwaarde is vanaf 150 dacht ik, ik zat vorig jaar aan 100.)
Als ik het rationeel bekijk doet het vaccin dus heel soms de bloedplaatjes dalen icm een trombose, dus maakt het eigenlijk niet uit hoeveel bloedplaatjes je 'aan de start' hebt? Dus ik heb ik even veel/even weinig kans als andere jongere vrouwen om die zeldzame trombose te krijgen.
Maar puur op gevoel vind ik het toch iets minder leuk :=

Kun je het misschien voorleggen aan je huisarts? Die weet er vast meer van :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:43

Maar er schijnen dus dagelijks tientallen mensen weggestuurd te worden bij prikstraten. Die hopen op overgebleven vaccins. Die er volgens ggd niet zijn. Want no show gehalte schijnt juist heel laag te zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:44

Sheran schreef:
Inderdaad. Misschien iets minder groot dan Amerika voor, maar zeker meer dan je kunt lopen. Ook in Europa kun je plekken binnen waar je tijdenlang geen mens tegenkomt. Ik ben gek op Europa, haha, ben heel blij dat ik hier woon. Zoveel variatie en culturen en talen!

Daar heb ik dan juist weer 'n hekel aan. In Amerika kun je tijdens één reis meerdere staten doorkruisen en het blijft gewoon lekker engelstalig en grotendeels dezelfde cultuur.
Het verbaast me dat ze in Spanje zo beroerd engels spreken. Vooral als je iets vraagt wat niet in hun standaard toeristische straatje past.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:46

elnienjo schreef:
Sheran schreef:

Daar heb ik dan juist weer 'n hekel aan. In Amerika kun je tijdens één reis meerdere staten doorkruisen en het blijft gewoon lekker engelstalig en grotendeels dezelfde cultuur.
Het verbaast me dat ze in Spanje zo beroerd engels spreken. Vooral als je iets vraagt wat niet in hun standaard toeristische straatje past.

Haha ja dan verschillen wij daarin, ik vind dat prachtig, die verschillende culturen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:52

Mij verbaast dat niets dat ze slechter engels spreken, aangezien Spaans nog wel taal nummer 2 (na mandarijn chinees) is op de wereld.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:59

Huertecilla schreef:
Sheran schreef:
Wat ik wel gek vind is dat ze geen beleid hebben om die weg te werken.

Dat mensen niet komen opdagen is inderdaad volstrekt normaal te voorzien; logisch te verwachten.
Dat is een normaal aspect van plannen. Een continuïteitsplan; een Plan B, een plan C zelfs.

Dat is er blijkbaar niet.
En dat bij een klein percentage van het werk...

Nee, dat begrijp ik niet. Zou niemand moeten begrijpen. Is niet acceptabel. Zet het dan FFS anders op!!

Precies!

Ze moeten gewoon alvast de volgende groepen een brief sturen. Die kunnen dan via een online systeem makkelijk de extra slots invullen die openblijven.

Net zoals je een afspraak maakt bij de kapper. Je kan zelfs een bepaalde wachtlijst maken met mensen die automatisch gemaild worden. Er zijn legio opties.

Het probleem is alleen dat onze bestuurders behoorlijk incompetent zijn en vooral niet ruimer kunnen denken.

Als een bedrijf voor elke prik 25.- euro kreeg zat er in elk geval veel meer snelheid is dan nu.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:59

SusanH schreef:
Maar er schijnen dus dagelijks tientallen mensen weggestuurd te worden bij prikstraten. Die hopen op overgebleven vaccins. Die er volgens ggd niet zijn. Want no show gehalte schijnt juist heel laag te zijn.

Kortom; de gezonde mensen die voor hun beurt gevaccineerd worden zijn voordringers. Is net zo goed een incompetentie van de opzet.

Het enige wat helder is dat de we volstrekt ondoorzichtige rookgordijn voorlichting krijgen en bij elke voorval een smoes uit het rek gepakt wordt. Maakt niet uit hoe in tegenspraak met het voorgaande.

Ik ga mijn auto wassen. Eco vriendelijk.
Dan de kap omlaag en een ritje maken met berglief. Geen 50 kilometer, combi met boodschappen en met een béétje opletten kan ik twéé provinciegrenzen overschrijden *D