Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:29

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:30

Ineke2 schreef:
Dat van mij is geen smoes hoor helaas...

Moet hem volgende week op in de trein, maar dan hoef ik niet rond te lopen ( behalve naar mijn stoel) en is het minder erg als mijn bril beslaat. Dan kan hij dus losser en is het benauwde gevoel wat minder aanwezig.

In een winkel moet ik wel kunnen zien dus is een beslagen bril niet zo handig.

Ooo de handzeep tip ga ik proberen 8-)

Wat voor 1 heb je er? Het wisselt nog wel per mondkapje. En bril iets lager misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:30

Nederland is gewoon een slap land wat dat betreft. In Duitsland wordt er bij de winkels gewoon gehandhaafd door de winkel zelf, geen mondkapje is niet de winkel in. Hier in Nederland roepen ze nu al dat we van winkeliers niet kunnen verwachten dat ze handhaven. Bijzonder, want een karretje verplicht wordt wel gewoon gehandhaafd.

Zet gewoon dat ding op je muil, zoals hierboven al wordt gezegd, het is geen boa constrictor.. Aanstellerij :n

nynke55

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:42

Eerlijk gezegd zou ik blij zijn als het verplicht werd, dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Hier zijn weinig besmettingen en zie je ze ook nauwelijks. Het voelt dan ook aanstellerig om er 1 te dragen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:44

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:49

MyWishMax schreef:
Ineke2 schreef:
Dat van mij is geen smoes hoor helaas...

Moet hem volgende week op in de trein, maar dan hoef ik niet rond te lopen ( behalve naar mijn stoel) en is het minder erg als mijn bril beslaat. Dan kan hij dus losser en is het benauwde gevoel wat minder aanwezig.

In een winkel moet ik wel kunnen zien dus is een beslagen bril niet zo handig.

Ooo de handzeep tip ga ik proberen 8-)

Wat voor 1 heb je er? Het wisselt nog wel per mondkapje. En bril iets lager misschien?

Verschillende heb ik. Stoffen, weggooi dingen...
Bril lager ben ik bang dat die af valt.
Maar ik ga die dingen die Echwel aanraadde proberen en de handzeep tip :)

Echwel

Graag gedaan

ontherun

Relaxed schreef:
Nederland is gewoon een slap land wat dat betreft. In Duitsland wordt er bij de winkels gewoon gehandhaafd door de winkel zelf, geen mondkapje is niet de winkel in. Hier in Nederland roepen ze nu al dat we van winkeliers niet kunnen verwachten dat ze handhaven. Bijzonder, want een karretje verplicht wordt wel gewoon gehandhaafd.

Zet gewoon dat ding op je muil, zoals hierboven al wordt gezegd, het is geen boa constrictor.. Aanstellerij :n

Maar in Duitsland is het ook verplicht, hier niet. Winkels die dan dus willen handhaven dat mensen mondkapjes op zetten krijgen de volle laag over zich heen. Leer mij Nederlanders nog kennen na deze crisis hoor... echt ik verbaas me hoe laag mensen kunnen zinken in hun respect en gedrag naar de medemens. Als het verplicht is kunnen winkels handhaven, heeft de regering het niet verplicht zullen ze zeker weten te horen krijgen ‘het is niet verplicht dus houd je bek ik mag naar binnen’. Triest hoe mensen zich kunnen gedragen, echt triest. Ik heb enorm medelijden met de mensen die in de winkels dus mogen gaan ‘handhaven’, dat is denk ik met stip de job die niemand wilt doen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:51

Ineke2 schreef:
Echwel schreef:
Voor de brildragers

Dat ziet er goed uit, heb het besteld, dankjewel :)

Ik vind het super fijn dat je je best doet om een oplossing te zoeken. Met zo'n instelling komen we er wel.

Als dat echt niet lukt op die manier, is het ook nog steeds een optie om aan de slag te gaan met dat paniekgevoel.

Ik heb zelf, door alle stress van de voorbije weken (want er is naast Corona nog heel wat gebeurd in de familie en in mijn persoonlijke leven) eindelijk ontdekt dat ik geen buikproblemen heb, maar heftige paniekaanvallen krijg en dat dat toch echt samenhangt met, onder andere, slecht ademen. Dus daar ga ik nu mee aan de slag.

Maar ik blijf mondmaskers dragen, want die dingen zijn niet het probleem, mijn onderliggende issues zijn het probleem en ik vind niet niet dat dat daarmee het probleem van een ander moet worden. En uiteindelijk zal ik gewonnen hebben, want ik ga de essentie van het probleem aanpakken.

En dat raad ik iedereen aan die nu gestresseerd is, want niet kan ontspannen zonder vakantie, die in paniek schiet van mondmaskers, die eetproblemen hebben als ze niet een bepaald merk kunnen vinden... en eender wat je nu nog kan bedenken.

Zie het als een kans om bepaalde zaken te overwinnen. Want het doel is echt belangrijk genoeg om er moeite voor te doen.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 01-10-20 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:52

Omdat de gemiddelde Nederlander totaal ongediciplineerd is in tegenstelling tot omringende landen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:55

mvdende schreef:
Echwel schreef:
Zie ook hier smoesjes waarom niet voorbijkomen
Doe het gewoon voor een ander hoe moeilijk is dat nou.

En anders blijf lekker thuis

Het is niet verplicht.....

Het is en blijft dus eigen keuze.

Iedereen is vrij om die keuze te maken om wél of niet te dragen.

Vind het dan ook jammer dat als een paar andere bokkers hierboven aangegeven dat hun keuze is om niet te dragen, dat die keuze niet gerespecteerd wordt.

Ze maken een keuze op basis van zaken die op te lossen zijn, niet voor gek willen lopen, bril beslaat enzenz. Daar heb ik inderdaad niet al te veel respect voor . Ik heb al aangegeven dat ik een hekel heb aan die dingen maar toch draag , vooral uit respect naar mijn medemens want daar doe je het voor.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:56

Ik ben ook een brildrager. Heb wel gemerkt dat als je een zelf gemaakte hebt, daar bij de meeste mensen geen neusclip in zit, dat kan er voor zorgen dat er meer Co2 uit lekt en dus je bril beslaat. Het is dus erg belangrijk een juist passende te gebruiken.

Met de 3PLY wegwerp maskers, duw ik de neusclip netjes aan zodat er aan de bovenzijde geen lucht uit komt, daar zet ik dan mijn bril bovenop.

En dat werkt. Ik heb gemerkt dat je bril beslaat als je het masker niet goed op je gezicht zet. Hoe zou een chirurg anders uren kunnen opereren zonder te beslaan? :)

Echt, het kan, beslaan is gewoon geen excuus.
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 01-10-20 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:57

Die opvolging van de verplichting in Duitsland vind ik wel vaak een beetje een grap hoor. Laatst stond ik bij de ingang van een winkelcentrum op iemand te wachten en zag dus iedereen die binnenkwam. Minstens de helft deed hem weer onder de neus of kin zodra ze langs de controle waren.

Ik dacht ergens gezien te hebben dat NL naar het Oostenrijkse principe keek. In Oostenrijk was gepubliceerd dat de belangrijkste werking van het mondkapje het shock effect is waardoor mensen meer afstand houden. In Adam en Rdam hebben ze dat dus recentelijk gemeten en het shock effect is blijkbaar niet meer actueel want er was niet meer afstand tussen mensen.
In combinatie met de recente data uit Duitsland snap ik prima dat men niet zo zeker is wat wijsheid is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:20

Zag ik ook in Duitsland. Dat de meeste onder de neus gingen. Maar toch grotendeels houd zich daar netjes aan de regel en als je vergeet dan word je er gelijk op aangesproken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:23

oh en voor degene die de besmettingen steeds op de vakantiegangers /buitenlandse tripjes steken ;) die de horeca en de scholen de schuld geven

70 % blijkt gewoon uit je nauwe contacten te bestaan ( zoals steeds door de virologen beweerd trouwens )
gezin , familie , kennissen en vrienden

Afbeelding

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:25

SinneJ schreef:
:')
MoniqueT schreef:
Brildragers: wat scheerschuim of handzeep op je brillenglazen doen zonder water en goed uitwrijven tot je glazen helder zijn. Weg damp, ik doe het al maanden zo.

En MvdeEnde, ik ben stomverbaasd dat jij het woord respect voor anderen durft te gebruiken.

Dat dus, als mensen geen respect hebben voor de gezondheid van anderen, moeten ze echt niet gaan piepen als ze weerwoord krijgen.

jullie hebben alleen de godganse tijd een weerwoord.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:26

Dat is toch ook logisch? De mensen waar je het meest en langst mee omgaat, zonder bescherming, lopen het grootste risico. En dat zijn meestal je huisgenoten. Maar het gaat er om wie het het huis heeft binnengebracht.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:27

besita schreef:
oh en voor degene die de besmettingen steeds op de vakantiegangers /buitenlandse tripjes steken ;) die de horeca en de scholen de schuld geven

70 % blijkt gewoon uit je nauwe contacten te bestaan ( zoals steeds door de virologen beweerd trouwens )
gezin , familie , kennissen en vrienden

[ [url=m/BMIY28.png]Afbeelding[/url] ]

Men blijft die aanhalen alsof het zo veelzeggend is en alles maar gewoon kan doorgaan, want het is onvermijdelijk, maar dat is niet zo.

Die 30% is het probleem net. Iedereen die het krijgt op resto of op vakantie gaan natuurlijk huisgenoten en partners aansteken... dat is logisch. De enige manier om het in te perken is door te zorgen dat het niet voortdurend overspringt van de ene nauwe kring naar de andere.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:27

nynke55 schreef:
Eerlijk gezegd zou ik blij zijn als het verplicht werd, dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Hier zijn weinig besmettingen en zie je ze ook nauwelijks. Het voelt dan ook aanstellerig om er 1 te dragen.

Precies :j

Als ze willen dat er overal in winkels e.d. mondkapjes gedragen worden, dan moeten ze dat gewoon verplichten. Dan is het voor iedereen duidelijk dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en kunnen winkeliers ook makkelijker handhaven. Je hoeft geen mondkapje op - maar dan mag je de winkel ook niet in.

Je kan het nu imo mensen (zonder klachten) niet kwalijk nemen dat als ze zien dat er nauwelijks iemand een mondkapje op heeft in de supermarkt, ze daar zelf ook geen zin in hebben om een beetje interessant te lopen doen daar binnen door er wel 1 op te zetten. Je wil wel een beetje de indruk hebben dat het een groeps-effort is. Dat jij het doet voor die anderen maar zij ook voor jou :)

Daarom moeten ze het ook gewoon verplicht stellen in winkels enzo. Voor iedereen fijner want het is dan voor iedereen duidelijk, winkeliers kunnen handhaven, en je zit dan met zijn allen in hetzelfde schuitje.

Niet dat gedoe van nu met al die scheve gezichten.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:28

wemkelover schreef:
SinneJ schreef:

Dat dus, als mensen geen respect hebben voor de gezondheid van anderen, moeten ze echt niet gaan piepen als ze weerwoord krijgen.

jullie hebben alleen de godganse tijd een weerwoord.

Ja, zo raar dat mensen willen dat anderen gezond blijven (en zelf ook) en dat alles zo snel mogelijk weer "normaal" wordt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:29

Echwel schreef:
Omdat de gemiddelde Nederlander totaal ongediciplineerd is in tegenstelling tot omringende landen

Valt me de laatste tijd nogal op...werk in een hotel in Luxemburg, waar het al sinds april verplicht is, er 1 te dragen. Niet door hotel,maar door de regering.

Heb begrip voor mensen die er even niet aan denken / vergeten zijn. Maar t is echt die: ik vind het onzin en heb er geen zin in - houding bij velen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:32

Die verplichting komt er dan toch met die nieuwe wet?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:34

Net in 2 supermarkten geweest. Een Aldi en Coop (goedkoper en duurder segment dus) in geen van beide winkels werd echt een mondkapje gedragen. Misschien maar 5% van de mensen die daar liepen. Ook personeel had geen mondkapje op.

Ik had wel een mondkapje in mn tas gestoken, maar als niemand ze draagt, dan doe ik dat ook niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:35

mvdende schreef:
Net in 2 supermarkten geweest. Een Aldi en Coop (goedkoper en duurder segment dus) in geen van beide winkels werd echt een mondkapje gedragen. Misschien maar 5% van de mensen die daar liepen. Ook personeel had geen mondkapje op.

Ik had wel een mondkapje in mn tas gestoken, maar als niemand ze draagt, dan doe ik dat ook niet.

En als ze het aan je vragen? Bij de deur?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:37

Dan denk ik wel, volgens mij heeft ze dat een paar keer gezegd... ?