Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:33

Relaxed schreef:
Wij gaan idd ook zo met een envelop rond en iedereen geeft wat ie geven wil. Ik sla dus ook echt wel eens over, collega's die ik amper spreek of waar ik niets mee heb geef ik niet voor en anderen weer wel.

Poekkie, je geeft toch ook niet de kaart aan degene die er niets in doet? Dan krijg je nooit namen op de kaart die niet bijdragen. Ik vind 10-25 euro overigens wel erg veel, dat kun je niet van iedere collega verwachten natuurlijk.

Vind ik dus ook lastig, want degene die het regelt komt dan langs omdat jouw naam nog niet op de envelop staat. En het is ook vervelend om dan te zeggen dat je niets wil geven.
Wij hebben budget vanuit de werkgever en ik vind dat het daarbij moet blijven + wat mensen op eigen initiatief individueel geven.
Maar het team denkt daar anders over.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:38

Nikass schreef:
Een vast bedrag kun je ook van te voren met elkaar vast stellen.

Nee, want als er een nieuwe collega komt, hoe ga je dat vertellen dan?
Als bijdrage voor eventuele kadootjes geeft iedereen dit bedrag dat is zo afgesproken. Dat is nogal confronterend en haast niet tegenin te gaan zonder scheve gezichten.

Met collega’s waar ik niks mee heb of bijna nooit spreek geef ik minder dan voor collega’s waar ik echt dagelijks mee werk.

De envelop gaat 1-2x langs over de afdeling en dan niet meer. Er word niet specifiek gevraagd aan mensen om een bijdrage te doen. ( op mijn vorige werk dus)
Geef je niks, dan schrijf je ook niet op de kaart dat lijkt mij vrij logisch.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 25-09-20 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:45

Ineke2 schreef:
Geef je niks, dan schrijf je ook niet op de kaart dat lijkt mij vrij logisch.

Ja dit... tijdje terug kraamcadeau voor collega. Bijdrage van €3 gevraagd voor wie wilde. En dan schrijven er mensen op de kaart die niet betalen. Berichtje gestuurd van joh leuk maar betaal je ook... van 2 nooit geld gehad {:)-:(

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:08

Hier was de kaart gewoon voor iedereen, ook Als je niet bijlegde.
Maar dan nog... ok mensen die weinig te besteden hebben... maar mensen die gewoon met 2 een baan hebben, dure vakanties boeken etc. En dan maar 1 euro inleggen. Nja... ik ben dan voorstander van een vast bedrag (1-5 euro ofzo) of gewoon individuele cadeautjes voor wie dat wil. Blijf het idee van die enveloppe niet erg fijn vinden.

goldenarrow

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:12

En daarom hebben wij dus gewoon alleen het potje waar de werkgever een vast bedrag per FTE op stort. Hiervan doen we dingen als teamuitjes, maar bijvoorbeeld ook dingen als beterschapspakketjes als blijkt dat iemand langer ziek blijft, kaartjes voor collega's die vertrekken, etc.

Krijg je ook geen scheve gezichten :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:13

Dat is ook wel een fijn idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:23

Op mijn vorige werk hadden we trouwens ook een afdelingspot en zodra deze weer bijna leeg was legde iedereen 5 euro in. Soms hoefde je dan maanden niets in te leggen, soms wat vaker. Dit werd dan gebruikt naast het deel wat de werkgever al bijdroeg (vast bedrag per gebeurtenis)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:46

Poekkie schreef:
Maar dan nog... ok mensen die weinig te besteden hebben... maar mensen die gewoon met 2 een baan hebben, dure vakanties boeken etc. En dan maar 1 euro inleggen. Nja... ik ben dan voorstander van een vast bedrag (1-5 euro ofzo) of gewoon individuele cadeautjes voor wie dat wil. Blijf het idee van die enveloppe niet erg fijn vinden.

Tsja, wie ben jij om te bepalen waar iemand z'n geld aan uitgeeft? Dat vind ik nou gierig. Hier zitten we in ons dagelijks leven niet heel goed in het geld, de reden? Elke maand het paard willen betalen. Dat heeft een ander met dure vakanties of uit eten met sterren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:50

Idd, je geeft je geld uit waar jij het aan wil uitgeven.. In mijn geval heb ik dus helemaal niks met collega's die een kind hebben gekregen, hier leg ik dan ook niks in bij. En ook afscheid van bepaalde collega's, als ik diegene amper ken, waarom zou ik dan inleggen? Ik maak daar onderscheid in, want het is MIJN geld en ik bepaal waar ik het aan uit geef. En ik ga dus liever 2-3x per jaar op vakantie :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:14

Wij hadden ook een potje waar je geld in legt. Helemaal prima, maar soms werd er dan opeens nog geld apart opgehaald. En dat begrijp ik dan weer niet. Of onderscheid in ziekte maken: iemand die thuis zit vanwege een weggehaalde moedervlek krijgt een bloemetje maar iemand die psychische klachten heeft niet. Vind ik ook echt niet kunnen.
En dan is mijn animo om aan het zoveelste kraamkado bij te dragen wel tot 0 gereduceerd.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:44

Ik heb nu sinds ik hier werk 2 keer envelop dienst gehad (tegen mijn wil, snotklus) en de mensen met lager salaris gaven vaak meer als die met een hoger salaris. En dat salarisverschil zit 'm niet in een paar tientjes maar 5 X over de kop. Ik vind er niet zo veel van overigens maar het viel wel op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:59

Poekkie schreef:
... ik ben dan voorstander van een vast bedrag (1-5 euro ofzo) of gewoon individuele cadeautjes voor wie dat wil. Blijf het idee van die enveloppe niet erg fijn vinden.

Mee eens. Bij ons is ook de kaart voor iedereen, onafhankelijk van je bijdrage. Vind ik namelijk óók niet ok dat iemand die geen geld heeft dus ook niet op de kaart zou mogen -O-
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-09-20 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:01

Dreamybol schreef:
Poekkie schreef:

Tsja, wie ben jij om te bepalen waar iemand z'n geld aan uitgeeft? Dat vind ik nou gierig. Hier zitten we in ons dagelijks leven niet heel goed in het geld, de reden? Elke maand het paard willen betalen. Dat heeft een ander met dure vakanties of uit eten met sterren.

Dat is ook zo, je kunt niet oordelen over wat iemand wel of niet bijdraagt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:05

Dreamybol schreef:
Poekkie schreef:

Ze kunnen geven wat ze willen, maar ik wil niet naamloos in hetzelfde enveloppetje belanden terwijl ik juist WEL moeite deed om iets moois te geven. Dan geef ik liever zelf iets apart.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:11

Rytir schreef:
Ik heb nu sinds ik hier werk 2 keer envelop dienst gehad (tegen mijn wil, snotklus) en de mensen met lager salaris gaven vaak meer als die met een hoger salaris. En dat salarisverschil zit 'm niet in een paar tientjes maar 5 X over de kop. Ik vind er niet zo veel van overigens maar het viel wel op.

Maar dat moeten mensen toch helemaal zelf weten? Je bent toch niet verplicht om bij te dragen, of om veel bij te dragen? Wie weet hebben die mensen met een hoger salaris ook wel veel hogere maandlasten.

Dat vind ik dan weer gierig: beslissen wat een ander kan missen op basis van z'n salaris, zonder enige kennis van iemands financiële huishouding.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 25-09-20 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:11

Als je daar niet gierig bent. Kost je dat wel wat zeg eena 30 collega s allemaal een tientje per jaar geven.. dan de jubileums van zoveel jaar in dienst of getrouwd, geboortes, trouwerijen ook allemaal 10... dat loopt wel op in een jaar.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:32

Vjestagirl schreef:
Rytir schreef:

Maar dat moeten mensen toch helemaal zelf weten? Je bent toch niet verplicht om bij te dragen, of om veel bij te dragen? Wie weet hebben die mensen met een hoger salaris ook wel veel hogere maandlasten.

Dat vind ik dan weer gierig: beslissen wat een ander kan missen op basis van z'n salaris, zonder enige kennis van iemands financiële huishouding.

Daarom zeg ik, ik vind daar niks van, geen waardeoordeel:?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:36

Het hele feit dat je het opmerkt, onthoudt en hier post hangt er al een waardeoordeel aan...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:40

bij willens wetens iedereen gelijk willen trekken zonder dat er ook maar iets vermeld mag worden gaat wat ver in dit topic.... soms zijn er ook gewoon gierigaards en daT mag ook :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:16

Ik ben gierig denk ik. Vind 1-2 euro voor een collega prima. Maar 5 of 10 euro zou ik niet geven voor een cadeautje.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:17

Ik vind het ook een vorm van gierigheid dat iemand z'n na niet op de kaart mag schrijven omdat hij geen drie euro heeft bijgedragen :o Alsof je toch een beetje erkenning moet hebben voor de drie euro die je hebt afgestaan. Ook wat sneu, vind ik persoonlijk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:23

Mavelle schreef:
Ik vind het ook een vorm van gierigheid dat iemand z'n na niet op de kaart mag schrijven omdat hij geen drie euro heeft bijgedragen :o Alsof je toch een beetje erkenning moet hebben voor de drie euro die je hebt afgestaan. Ook wat sneu, vind ik persoonlijk.

Anderzijds vind ik het ook wel sneu om een enveloppe af te geven ‘in naam van’ een groep van 15 man met maar 20 euro in ofzo (zeker als je weet dat je er zelf 10 in had gedaan) :o daarom liever niets, vast bedrag of via bedrijf geregeld voor mij.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:20

Nou, bij ons is het wekelijks wel raak voor weer een cadeau: iemand jarig, iemand trouwen, iemand zwanger, iemand een eerste huis gekocht, afscheid van collega. In het begin gaf ik iedereen 5.-, maar ik loop leeg op al die cadeaus . Ben er klaar mee en geef nu alleen nog aan collega’s met wie ik direct heb samengewerkt en ook niet meer voor ieder wissewasje. Sommige vinden dat gierig, maar ik bepaal toch zelf waar ik geld aan uit geef? Het liep hier echt de spuigaten uit qua attenties.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:45

Wow dat is wel gek idd. Ik geef ook alleen maar aan collega’s die rechtstreeks bij mij in het team zitten hoor. Anders is het idd een straatje zonder einde. Bij ons kwam het ongeveer om de 2/3 maanden voor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:58

Gelukkig komen er bij ons op het werk alleen cadeautjes van het MT, en als je zelf nog iets wil geven kan dat maar is niet verplicht. Ze zorgen ook altijd dat er voor belangrijke dingen kaarten liggen zodat iedereen z'n naam erop kan zetten.