Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:07

DeMolenhoek schreef:
Opletten met zelf gehouden zaadjes uit een pompoen. Pompoenen geven al heel snel giftige kruisingen. Als je een rijpe pompoen hebt, kook dan een stukje en proef even :) Bitter = giftig. Niet bitter is veilig :j

Oh jakkes. Ja zoiets engs was toch ook met courgettes?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:11

Klopt. Pompoenen en courgette kunnen onderling kruisen. Die zijn dan dus giftig. Best altijd zaden kopen, dan ben je zeker :)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:13

En bij de courgette ook altijd eerst proberen. Drie jaar geleden ofzo is in Duitsland iemand overleden vanwege courgette. Hij had zaadjes gekocht, maar de courgette waren dus niet goed, waarschijnlijk te groot laten worden. Als tip hebben ze gegeven om te proberen en als het bitter is niet te eten.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:39

DeMolenhoek schreef:
Opletten met zelf gehouden zaadjes uit een pompoen. Pompoenen geven al heel snel giftige kruisingen. Als je een rijpe pompoen hebt, kook dan een stukje en proef even :) Bitter = giftig. Niet bitter is veilig :j

Dit is helemaal een goeie tip. Dan ga ik niet zelf bevruchten en de natuur zijn gang laten gaan. Mocht er iets aan komen, dan checken we dat, en anders heeft E mooi een plantje op zien groeien. En anders koop ik er 1 die ik er dan bij leg, kunnen we net doen alsof ze iets kan plukken.
Ze kan frambozen en tomaten plukken in de tuin en op het kinderdagverblijf nog veel meer, dus het is niet dat ze er iets aan mist.

Iedereen bedankt voor alle reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:03

Oh dat is nog best slim, een pompoen kopen en er erbij leggen!

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:24

Ja, ze is 3, denk niet dat ze dat door gaat hebben O:)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:35

:+ Haha slimme zet inderdaad

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:29

Poeh, ik heb net mijn nieuwe fokhaantje af moeten maken.. sinds vanmorgen kon meneer niet meer op zijn poten staan. Hij kon alleen nog maar buikschuiven.. nu is Kees dus Keesfilet geworden..

Gelukkig had ik nog een haantje aangehouden (ons eigenlijke slachthaantje) dus nu blijft hij als toekomstige haan. Patrick mag nu het stokje overnemen..

Ook heb ik sinds een week een nieuwe Marans hen erbij. Altijd lastig om een enkele kip te introduceren maarja, ik heb haar gekregen van een vriend. Gelukkig was ze direct dikke maatjes met Haanie!

Hier nog een foto van Kees van een paar maanden terug en mijn nieuwe dame Tommy! (En ja, ze hebben allemaal een naam :') )

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 19-08-20 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:35

HPM, was Kees een bresse haan?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:37

JudithO schreef:

Een australorp |( Dus eigenlijk helemaal geen vleesras.. hij was gewoon te zwaar voor zijn (onderontwikkelde) poten.
Hij lag sowieso al veel maar ik had hoop dat nu hij ook naar buiten mocht hij meer spieren op zou bouwen.. helaas kon hij dus vanmorgen alleen nog maar buikschuiven.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:41

Ah wat sneu zeg...
Zo hebben wij vorig jaar ook onze eend moeten laten gaan. Die had praktisch alle gewrichten in de poten zwaar ontstoken vanwege haar gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:23

HopeMyDay schreef:
JudithO schreef:

Een australorp |( Dus eigenlijk helemaal geen vleesras.. hij was gewoon te zwaar voor zijn (onderontwikkelde) poten.
Hij lag sowieso al veel maar ik had hoop dat nu hij ook naar buiten mocht hij meer spieren op zou bouwen.. helaas kon hij dus vanmorgen alleen nog maar buikschuiven.

Ah wat zonde. Hier hebben wij dit ook gehad met eenden. Wij zijn wat aan het terug komen van de snel groeiende rassen om het dierenwelzijn te verhogen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:30

ik heb een kip (nh blauwe) die wat sloom is, wat bleek ook. Wat zou het kunnen zijn, en kan ik iets doen?

de rest van de kippen is niets aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:36

Bloedluis?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:40

juval schreef:
ik heb een kip (nh blauwe) die wat sloom is, wat bleek ook. Wat zou het kunnen zijn, en kan ik iets doen?

de rest van de kippen is niets aan de hand.

Begin van de rui? Ik heb 1 hen die bleek wordt en dan ook geen voedsel meer wil eten (maar wel de hele dag buiten scharrelt).
Je kan bijvoorbeeld multivitamine bijgeven door het drinkwater en een portie lekkere meelwormen/rivierkreeftjes geven. Dat helpt ze er altijd doorheen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:41

bloedluis zou misschien kunnen, ik zal eens kijken of ik nog ergens een spuitbus heb daartegen.

rivierkreeftjes heb ik ook wel...

kindlief heeft ze gister nogal veel pissebedden lopen voeren, maar dat zal verder niet slecht voor ze zijn toch?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:48

Ik heb zelf het idee altijd, dat als kippen het lusten/eten het ook wel prima voor ze is. Ze kunnen die inschatting vrij goed maken volgens mij.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:48

Ik kreeg van de dierenarts de tip om kippen tegen bloedluis een minidrupje anti-vlo met fipronil voor honden te geven. (Ik was aan het mopperen dat die zooi niet werkt bij de honden) Dan hoefde ik dat niet weggooien en ander spul voor de kippen te kopen. Evt. ook een optie, kippen vinden spuitbussen niet altijd leuk en je ademt het zelf ook in.

Hier ook iemand met ervaring met parelhoenders? De kuikens kunnen erg slecht tegen vocht, maar wanneer kunnen ze wel naar buiten? Zitten mooi in de veren onderhand maar ik vind het maar spannend.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:47

oei, fipronil... daar zijn een heel aantal kippenboeren (bijna) aan failliet gegaan.... en voor een particulier mag het allemaal zomaar... de regels zijn raar. Maar ik geloof direct dat het werkt! Kip ziet er gelukkig al weer wat beter uit vandaag, misschien dat de rivierkreeftjes toch goed helpen.

parelhoenders heb ik geen idee van, maar als ze mooi in de veren zitten en ze hebben gelegenheid om te schuilen zou ik er nu niet te lang meer mee wachten... zodat ze aan buiten kunnen wennen voor het kouder wordt.

Ik kreeg gister de ringen binnen voor mijn fazanten... maar ik denk dat ik er te laat mee ben. Ik heb met veel moeite een fazant gevangen, maar de poten zijn al te dik om het ringetje erover te schuiven. Fazanten zijn ook inmiddels al 7/8 weken. Het zal wel te laat zijn vrees ik. Durf ook niet echt te forceren, wil ze niet stukmaken.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:56

juval schreef:
oei, fipronil... daar zijn een heel aantal kippenboeren (bijna) aan failliet gegaan.... en voor een particulier mag het allemaal zomaar... de regels zijn raar. Maar ik geloof direct dat het werkt! Kip ziet er gelukkig al weer wat beter uit vandaag, misschien dat de rivierkreeftjes toch goed helpen.

parelhoenders heb ik geen idee van, maar als ze mooi in de veren zitten en ze hebben gelegenheid om te schuilen zou ik er nu niet te lang meer mee wachten... zodat ze aan buiten kunnen wennen voor het kouder wordt.

Ik kreeg gister de ringen binnen voor mijn fazanten... maar ik denk dat ik er te laat mee ben. Ik heb met veel moeite een fazant gevangen, maar de poten zijn al te dik om het ringetje erover te schuiven. Fazanten zijn ook inmiddels al 7/8 weken. Het zal wel te laat zijn vrees ik. Durf ook niet echt te forceren, wil ze niet stukmaken.

Wat fijn dat de kreeftjes lijken te helpen! Hopen dat het doorzet.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:31

Fipronil is niet giftig in de hoeveelheden waar de boeren destijds last mee hadden. Maar het werkt erg goed tegen bloedluis, dus als je eraan kunt komen via een hondenmiddel is dat handig.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 23:43

Lees hier al lang stil mee omdat ik veel bewondering heb voor wat jullie doen en het op den duur ook graag zou willen.

Maar zag nu een artikel voorbij komen wat misschien voor sommige wel interessant is
https://meerbomen.nu/gratis-perenbomen/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 02:07

Dank je om aan ons te denken! Voor mij persoonlijk is het helaas te ver :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 08:51

ja, die zag ik ook voorbij komen. Helaas ook wat ver voor mij. Maar ik ben wel van plan om ook wat perenbomen en misschien nog wat ander fruit te gaan neerzetten. Denk dat daar meer gebruik van wordt gemaakt dan de groentes die niemand lust hier :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:36

Ik heb het wel even met de rest van het huishouden hier gedeeld. poedersuiker om water te moeten geven, maar best ruimte in de bomenhaag rond het weiland...