Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:35

Tigress schreef:
Waarom mag je blaren niet doorprikken? Ik heb een gigantische blaar op mijn kleine teen zitten en het doet ontzettend pijn _O-

Je mag blaren die door wrijving met je schoen oid zijn ontstaan wel doorprikken hoor, dit soort blaren ontstaan namelijk nog boven je onderste huidlaag en als je hem met een schone naald doorprikt ligt je huid dus nog niet volledig open. Brandblaren echter liggen wel onder je onderste huidlaag en die mag je niet doorprikken omdat de buitenlucht/bacteriën dan wél naar binnen kan dringen en infecties kan veroorzaken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:05

gohya schreef:
Hoe kan het dat [dubbele beglazing] ramen beslaan aan de Buitenkant? ongeacht of er zon op staat of heel erg koud is buiten/binnen.

Omdat het glas koeler is aan de buitenkant. Alle lucht bevat vocht (relatieve vochtigheid) die kan beslaan als een oppervlakte maar koud genoeg is of wanneer de lucht net teveel vocht bevat. Soort van koude spiegel in de badkamer.

Het is een luxe probleem geworden. Vroeger isoleerde het glas veel slechter waardoor het meer warmte door liet en aan de buitenzijde dus niet zo koud was. Echter liep je wel weer meer kans op condens aan de binnenzijde omdat het glas teveel afkoelde aan de binnenzijde. En daar de RV weer hoger is.

Daarom heb ik juist niet gekozen voor tripple glas.

Dus... Hoge RV en koud glas = condens aan buitenzijde glas. Temperatuur (zon) en bijtrekken van de RV (*door het weer) speelt mee hoe lang het erop blijft zitten. En natuurlijk opwarming van glas door verwarming van binnenuit.

Eerdere reactie van kapot glas klopt niet helemaal. Dan heb je een groot risico op consensatie tussen de glasbladen in.

gohya

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:26

Klopt het,hoe kouder buiten,hoe lager ook de luchtvochtigheid?
Of is dat helemaal niet zo? afgelopen nacht was de luchtvochtigheid,bij heldere hemel laag,iets van 54%.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:50

Als er een vliegje in je drinken zit, blijft die dan drijven of kunnen vliegen zwemmen? :+

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:58

gohya schreef:
Of is dat helemaal niet zo? afgelopen nacht was de luchtvochtigheid,bij heldere hemel laag,iets van 54%.

Nee dat hoeft niet. Maar koude lucht kan minder vocht 'dragen' dan warme lucht. Het punt van condenseren (absolute luchtvochtigheid dus 100%) is eerder bereikt bij koude lucht dan warme lucht.

Zie het als een een natte spons die symbool staat voor warme lucht met vocht. En het samenknijpen staat symbool voor afkoeling.

Knijp de spons samen en het is een koude spons. Dan valt het water eruit (symbool voor condensatie) Hoe vochtiger de warme spons des te eerder hij druipt bij samenknijping. Des te droger die warme spons des te harder je moet knijpen om het eruit te krijgen. En soms is de lucht te droog voor condensatie. Vaak is dat warme lucht. Want koude lucht heeft eerder zijn max bereikt.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:43

Die zijkanten vn de Citroën Cactus, zijn die zacht of hard? :+ ik vind ze er altijd zo zacht uit zien

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:52

Steeph schreef:
Die zijkanten vn de Citroën Cactus, zijn die zacht of hard? :+ ik vind ze er altijd zo zacht uit zien

Hard, maar je kan ze wel indrukken :+

En ja wij hebben een Cactus _O-

Edit: Je mag wel komen voelen hoor :)) haha

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:54

Ghostattack schreef:
Steeph schreef:

Bedankt :') ik voel me nu echt heel stom

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:56

claudiadvx schreef:
Ben je vatbaarder voor ziektes als je net ziek bent geweest?

Omdat er waarschijnlijk overheen gelezen is even een upje :o

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:00

Waarom krijg je kramp in je been als je je uitrekt, en waarom voel je dat de hele dag nog door?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:04

Knert schreef:
gohya schreef:

Nee dat hoeft niet. Maar koude lucht kan minder vocht 'dragen' dan warme lucht. Het punt van condenseren (absolute luchtvochtigheid dus 100%) is eerder bereikt bij koude lucht dan warme lucht.

Zie het als een een natte spons die symbool staat voor warme lucht met vocht. En het samenknijpen staat symbool voor afkoeling.

Knijp de spons samen en het is een koude spons. Dan valt het water eruit (symbool voor condensatie) Hoe vochtiger de warme spons des te eerder hij druipt bij samenknijping. Des te droger die warme spons des te harder je moet knijpen om het eruit te krijgen. En soms is de lucht te droog voor condensatie. Vaak is dat warme lucht. Want koude lucht heeft eerder zijn max bereikt.

Oke duidelijk! dank voor je uitleg.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:17

Waar blijft het bloed onder je huid van een blauwe plek? Hoe wordt dat opgeruimd door je lichaam?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:22

Bepaalde witte bloedcellen, macrofagen genaamd, ruimen de rode bloedcellen op die de blauwe plek hebben verzoorzaakt :j

En een blauwe plek wordt geel doordat het bilirubine in de rode bloedcel wordt afgebroken door eiwitten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:25

claudiadvx schreef:
claudiadvx schreef:
Ben je vatbaarder voor ziektes als je net ziek bent geweest?

Omdat er waarschijnlijk overheen gelezen is even een upje :o

Dat kan volgens mij 2 kanten op, dus don't shoot me als ik het niet goed heb :D

Je zou zeggen dat je weerstand lager is doordat je net ziek bent geweest. Maar je hebt wel veel meer witte bloedcellen in je lichaam als je net ziek bent geweest. Dus ik zou het logisch vinden dat je minder snel ziek wordt.
Maar gok ook dat het afhankelijk is van welke ziekte je net gehad hebt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:45

Lijkt mij dat je niet vatbaar bent voor die griepcellen die je lichaam net heeft verslagen. Het kent die versie al en zal er makkelijker tegen kunnen weren. Echter zijn griepepidemien zelden hetzelfde. Dus een nieuwe versie kan jr opnieuw vellen. Helemaal als je nog niet de oude was.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:48

Maar het hoeft niet alleen maar om griep te gaan knert.
2x dezelfde griep krijg je inderdaad niet omdat je immuuncellen die al kennen en daar dus al antistoffen tegen gevormd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:05

Het volgende;

Ik heb nu bijna 2 jaar stufi en zorgtoeslag.
Verder heb ik vorige week huurtoeslag aangevraagd. Heb toen ingevuld dat mijn verwachte inkomen 0 is.
Nu heb ik vanaf volgende maand een baantje op papier van zo'n 10 uur per week, via een uitzendburo.
Moet ik dat nog doorgeven? Worden mijn toeslagen hierdoor lager?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:12

Ja dat moet je wel doorgeven en nee je toeslag wordt waarschijnlijk niet lager. Met een baan van 10 uur per week kom je denk ik niet boven de ondergrens voor toeslagen uit.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:35

SindyKaya schreef:
Waarom krijg je kramp in je been als je je uitrekt, en waarom voel je dat de hele dag nog door?

Ik weet niet hoe het met de rest zit maar zelf heb ik dat dus nooit.. Rek me toch wel af en toe uit maar daar krijg ik nooit kramp van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:52

Ghostattack schreef:
Steeph schreef:

Is dat je zover weg woont :') , ik vind het vette auto's

Ik vraag me af of er zoiets als het lot een voorbestemming bestaat , ik geloof niet maar een bepaalde iets doet me nadenken of het lot bestaat

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 00:09

Even doorgaande op die Cactus: Wat is precies het nut van die stootkussens?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:17

Waarom kijken mijn dochters van 14 en 13 nu naar Ernst,Bobbie en de rest -O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:38

's ochtends is dat heerlijk, hoef je niet zoveel na te denken!

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:15

Bambi1995 schreef:
en nog iets wat ik me afvraag... waarom valt mijn merrie voor de bad boys? Er is een ruin op stal die ze helemaal het einde vind maar hij doet alles behalve lief tegen haar. Ik snap echt niet wat ze in hem ziet :+

Die vraag stel ik mezelf ook wel eens :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:39

Free2 schreef:
Even doorgaande op die Cactus: Wat is precies het nut van die stootkussens?

Niks.. Tenzij er iemand vol tegen je zijkant rijdt, dan heb je waarschijnlijk minder krassen op je auto :') Het is meer voor de sier denk ik.