Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:04

mvdende schreef:
Ik schrik er voornamelijk best van dat we pas na 1 september weer "vrij" zijn.

Ik had verwacht in februari dat het hoogstens tot april of mei zou duren.

En de laatste week had ik echt verwacht dat per 1 juli alle maatregelen wel weg zouden zijn, op evenementen na.

Nu is zelfs niet zeker meer dat na 1 september alle evenementen weer door kunnen gaan..

Dit gaat gewoon minimaal een half jaar duren en waarschijnlijk veel langer.

Zolang er nog geen vaccin is zijn we niet vrij.... leven we met beperkingen. Hoewel voor de een de beperkingen minder zijn dan voor de ander.
En mocht de besmettingsgraad weer omhoog springen dan zitten anderen zo weer thuis

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:06

Ik had al rekening gehouden met dat het Tegen de herfst zou gaan zijn eer alles weer een beetje ,,normaal,, gaat zijn. En dan hopen er dan geen 2e golf van ellende komt.

sureido

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:15

Ik vind het vooral zorgwekkend dat er zo gezegd wordt ‘anderhalf meter is het nieuwe normaal’. Nee dit is niet normaal, normaal is als we elkaar weer een knuffel kunnen geven of niet met een grote boog om elkaar heen lopen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:16

sureido schreef:
Ik vind het vooral zorgwekkend dat er zo gezegd wordt ‘anderhalf meter is het nieuwe normaal’. Nee dit is niet normaal, normaal is als we elkaar weer een knuffel kunnen geven of niet met een grote boog om elkaar heen lopen.

Nee, het is jouw normaal om mensen een knuffel te kunnen geven. Ik ben er sowieso niet zo van en hou er ook niet van als mensen te dicht bij me staan, dus ik vind het ergens wel heerlijk dat mensen afstand moeten houden := Ik kan er nu ook echt chagrijnig van worden als mensen in mijn nek staan te hijgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:21

Ik ben hier juist heel blij mee. Perspectief. En idd, onder voorbehoud van. Maar dat lijkt me logisch. Ik had in maart juist verwacht dat versoepeling nog veel langer zou gaan duren.

Edit: en afstand idd ook fijn, zeker in de winkel :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:23

Destination schreef:
sureido schreef:

Nee, het is jouw normaal om mensen een knuffel te kunnen geven. Ik ben er sowieso niet zo van en hou er ook niet van als mensen te dicht bij me staan, dus ik vind het ergens wel heerlijk dat mensen afstand moeten houden := Ik kan er nu ook echt chagrijnig van worden als mensen in mijn nek staan te hijgen.

Helemaal mee eens! Eindelijk geen gehijg in m'n nek bij de kassa's en mensen die netjes opzij stappen ipv rakelings langs je te lopen. Dit aspect van corona zou voor mij wel blijvend mogen zijn. Ook in de wachtkamer van het ziekenhuis naast elk stoeltje 2 stoeltjes afgeplakt en leeg. Veel beter dan bij elkaar op de lip moeten zitten. Jammer dat het voor de gewone mens niet betaalbaar is om businessclass te vliegen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:25

Ja voor nu is het goed zo. kleine stapjes.

Had gehoopt op iets meer duidelijkheid rondom vliegvakanties. Maar goed...nog even wachten daarop dus.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:27

NatasjavE schreef:

Had gehoopt op iets meer duidelijkheid rondom vliegvakanties. Maar goed...nog even wachten daarop dus.

Vliegvakantie is natuurlijk over de grenzen en krijg je te maken met regels in andere landen gelden.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:31

Vliegvakanties zijn wel tricky inderdaad. Wij hebben besloten om dit jaar maar gewoon thuis te blijven. We wonen hier pas sinds oktober en de omgeving is echt prachtig, dus willen hier flink gaan wandelen e.d. :D We houden alleen wel hoop dat we in december naar Engeland of Wales kunnen vliegen om daar kerst te vieren met familie. En als dat niet kan, blijven we gewoon thuis, ook prima.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:32

Ik ga de technische briefing eens beluisteren

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:35

1.5 meter samenleving is niet normaal, hoe het eerst was is normaal en zo leefden we nu eenmaal, en dan kon je er nog voor kiezen om zelf al afstand te nemen, maar dat je je eigen moeder nu niet eens een knuffel mag geven is niet normaal. Dus jouw argument met dat jij het niet fijn vond slaat dan nergens op ook, want dat is jouw mening, maar het is wel ‘n feit dat we gewoon in de buurt mochten komen van elkaar.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:38

sureido schreef:
1.5 meter samenleving is niet normaal, hoe het eerst was is normaal en zo leefden we nu eenmaal, en dan kon je er nog voor kiezen om zelf al afstand te nemen, maar dat je je eigen moeder nu niet eens een knuffel mag geven is niet normaal. Dus jouw argument met dat jij het niet fijn vond slaat dan nergens op ook, want dat is jouw mening, maar het is wel ‘n feit dat we gewoon in de buurt mochten komen van elkaar.

Er staat echt geen politieagent in je woonkamer als jij je moeder een knuffel wil geven, hoor := Het was en is een advies van de overheid, geen verplichting.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:38

In de toekomst is 1,5 meter ook helemaal niet haalbaar. Er zijn daarvoor veel te veel mensen op deze wereld en is de economie er niet op ongericht.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:41

Even een ander soort informatie-vraag, en wellicht dat meerdere mensen hier nu naar op zoek zijn :D. Nu mondkapjes in het OV verplicht worden, weet iemand waar je fijne/goede kan bestellen? Ik kwam o.a. deze tegen maar ken de website niet en weet niet of deze goed en betrouwbaar is. Ben niet zo handig met naald en draad dus zou het liefste lekker makkelijk een wasbaar mondkapje ergens bestellen haha (maar in het geval dat dit niet kan heb ik een patroon gekregen om er een zelf te maken). Zo'n model als zij hier op heeft ziet er wel handig uit maar weet niet of daar weer nadelen aan zitten?

Heeft iemand de gouden tip :D ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:43

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:45

elnienjo schreef:
Eleeke schreef:
Wat lief jullie reacties. Ja we proberen van alles wat voor andere hobby hij maar zou willen oppakken. Maar dansen is zo zijn passie dat er eigenlijk niets is wat ook leuk is. Braaf thuis zijn ballet en kracht oefeningen doen.
Helaas geen paardrijden, hard geprobeerd hoor, daar niet van.

Ook niet voltige of trickriding gezien zijn achtergrond?

Dat is eng :D :(:) Poetsen ... beetje knuffelen en heel soms uitstappen ...
M'n beide kinderen rijden niet en hebben allebei vrij eigenzinnige hobby's gekozen. Wat ook iets leuks heeft hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:48

Gisteren een indrukwekkende documentaire op canvas gezien over corona elders van Rudi Vranckx .

Ecuador daar waren hele heftige beelden te zien. Van lieve overleden dierbare mensen, die door de familie in een kist waren gelegd, en uiteindelijk omdat de regering maar niet langs kwam om deze overledenen op te halen ze de kisten buiten op straat moesten zetten. De huisjes waarin ze leven zijn te klein, en door de hitte werd het te onhygiënisch. Zo verdrietig en mensonterend. Toen Rudi V aan de journalist vroeg of hij zijn gegevens waaronder telefoonnummer aan artsen zonder grenzen mocht geven, want die zijn op zoek naar een contact persoon, begon de man spontaan te huilen. Ecuador lijkt namelijk een vergeten land te zijn en de regering doet helemaal niets en het is een grote wanboel en schrijnende toestanden |(

Congo , het gedeelte waarin gefilmd werd, deed het goed. De verantwoordelijke professor die geïinterviewd werd vertelde, dat zij voor de precies de zelfde aanpak hadden gekozen als een tijd ervoor ze hadden met de ebola crisis en dat dit ook met corona goed werkte.

Gaza had een maand geleden 18 geteste besmette gevallen en nu een maand later 17! Gaat dus goed. Wat me raakte was dat de journalist vertelde dat dit komt omdat de Gaza al hun hele leven in een lock down zitten en dat dit dus voor hun niets nieuws is en dat dit nu in hun voordeel werkt. Ironisch vond ik dat in de grote fabriekshal de bewoners van Gaza als een gek werken aan het produceren van goed gekeurde mondkapjes die worden geëxporteerd naar Israël en VS . Bizar. De journalist sprak de hoop uit, dat wij in het westen ons eens bewust zouden worden, wat het is om altijd in een lock down situatie te moeten leven, zoals in de Gaza het geval is.

Syrië daar had Rudi een contact in het laatste stukje waar met de moed der wanhoop bewoners vechten tegen hun onderdrukker namelijk Assad. Corona is daar ook nog niet toegeslagen, want het is een erg geïsoleerd gebied waar niemand in en uit kan. De bewoners zijn totaal niet bezig met de corona, want die hebben wel wat anders aan hun hoofd. Of zoals de journalist vertelde: "corona verdwijnt ooit weer, maar Assad, die verdwijnt niet zomaar als we niet met man en macht hem proberen weg te krijgen".

Er werd ook nog gefilmd in een vluchtelingen kamp, waar de mensen hutje op mutje leven en dus op een corona bom zitten. Het virus is daar gelukkig nog niet, maar de ellende is nu al niet te overzien, laat staan als het virus zich daar gaat openbaren. De sanitaire voorzieningen zijn beneden alle maat en als het daar komt is het gelijk overal met een enorme grote knal. De mensen deden het enige wat ze kunnen in die situatie namelijk bidden als een gek tot God dat ze gespaard mogen blijven.

Iedereen zou eigenlijk deze documentaire moeten gaan zien. We mogen hier in het westen in de handjes knijpen. We zijn enorme verwende mensen die het enorm goed hebben en we hebben het zo goed, dat het wel lijkt alsof we daardoor soms de kunst van het relativeringsvermogen en het meedeinen op de golven van het leven verloren zijn.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-05-20 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:49

PSvanLot schreef:
NatasjavE schreef:

Vliegvakantie is natuurlijk over de grenzen en krijg je te maken met regels in andere landen gelden.

Griekenland wil de grenzen volgens mij wel openen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:50

sureido schreef:

Je mag je moeder wel een knuffel geven als jij dat wilt. Het is een risico afweging en het is niet strafbaar.
Verder vind ik het niet handen geven en niet die drie zoenen echt een verademing. Hoop dat het met oud&nieuw nog steeds zo is :')
En die persoonlijke space bevalt me ook goed, dat iedereen gelijk aan de kant springt als je eraan komt.

purny

SusanH schreef:
Ik ben hier juist heel blij mee. Perspectief. En idd, onder voorbehoud van. Maar dat lijkt me logisch. Ik had in maart juist verwacht dat versoepeling nog veel langer zou gaan duren.

Edit: en afstand idd ook fijn, zeker in de winkel :j

Voor veel mensen is er geen perspectief. Mensen met een beperking die afhankelijk zijn van de dagbesteding, je oma van 85 die geen bezoek mag ontvangen en andere mensen die wederom zijn vergeten. Waar is het perspectief dan?

Cer

En als je dat dan zo hoort/leest heb ik extra moeite met de anti-lockdown-demonstranten die vanuit hun gouden mandje lekker dwarsliggen...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:51

Ik zag gisteren ook een documentaire waar ze in Brazilië waren, in sloppenwijken in Rio de Janeiro. De mensen daar kunnen momenteel niet werken door de pandemie en hebben dus ook geen inkomen, want een sterk sociaal systeem kennen ze daar ook niet. Er zijn dus organisaties die nu hulppakketten uitdelen aan de bevolking in de sloppenwijken, maar er is niet genoeg voor iedereen. Als daar het virus uitbreekt, kunnen die mensen ook de gezondheidszorg niet betalen. Ik vond het echt schrijnend. Ze lieten ook mensen zien die achter de Braziliaanse president staan en die demonstreren regelmatig tegen de weinige maatregelen die Brazilië heeft. Zij vinden dat het normale leven gewoon door moet gaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:59

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:02

Destination schreef:
sureido schreef:

Eens met Destination. En daarbij zou ik ook graag willen dat mensen die ziek zijn altijd gewoon lekker thuis blijven. Ook dus met griepklachten. Het werd de laatste jaren een hype om maar door te blijven lopen als het maar enigszins ging. En de mogelijkheid tot deels thuiswerken zou ook moeten blijven bestaan. (ik werk de laatste 10 jaar al voor bedrijven waar dat de normaal is en zou nooit meer anders willen)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:04

Je mag je moeder inderdaad gewoon een knuffel geven hoor, niemand die je dat verbied. Wat ze wél zeggen is dat je daar goed over na moet denken: is iemand kwetsbaar qua gezondheid etc? Ik knuffel mijn ouders al sinds de uitbraak gewoon als ik daar ben.

Ik vind deze stappen echt wel heel fijn. Stukje perspectief, we weten waar we aan toe zijn. Is het voor iedereen ideaal? Nee, maar ook in deze werkt de wet van de grote getallen. Dat kan voor de een super zijn (zoals LadyMadonna die weer open kan! +:)+ ) maar voor de ander een domper (zoals purny die nog niet naar haar werk kan). Maar dat maakt niet dat de genomen stappen dan maar slecht zijn.. Ik denk oprecht dat de overheid het 'zo goed als mogelijk' probeert te doen, daarbij rekening houdend met alle randvoorwaarden die er zijn. Terug naar hoe het was, dat is het nog lang niet. En het 'nieuwe normaal'... Nee het is niet normaal. Maar het is wel 'het nieuwe nu'. En daar moeten we, hoe moeilijk soms ook, mee zien te dealen..