[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:47

moonsparkle schreef:
Ik heb een gekke vraag, ik ben aan het solliciteren en nu zei een vriendin(die zelf wel kinderen heeft) ik zou in je cv of brief zetten dat je geen kinderen wilt omdat je dan misschien meer kans hebt om uitgenodigd te worden. Natuurlijk mogen ze niet discrimineren over dat soort dingen, maar het kan natuurlijk wel een voordeel zijn voor een werkgever. Nu zou ik ook niet weten hoe je dit zou kunnen verwerken misschien in de cv bij het stukje persoonsgegevens, maar mij leek het toch heel raar.

Ik vroeg me af hoe jullie mede ik wil geen kinderen mensen hier over denken? En is zoiets weleens te sprake gekomen bij een sollicitatie?

Ik heb bewust niet gezegd dat ik geen kinderen wil. Ik vind namelijk dat dat niet mee mag wegen in het oordeel om iemand aan te nemen.
Als ze mij niet willen omdat ik misschien kinderen ga krijgen (wat dus niet zo is haha), dan niet.

Eske_B

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:56

Ik ben een stille meelezer, maar wil even inbreken op de kinderwens en sollicitatie: het is bij wet verboden om hiernaar te vragen bij een sollicitatiegesprek. Krijg je die vraag, hoef je niet te antwoorden of mag je liegen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:57

Ja, dat is algemeen bekend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:04

sanso schreef:
Operatie succes !! Nu 2 uurtjes wakker, weinig tot geen pijn. Voel me top ! *\o/*

Super fijn nieuws!

Kwa sollicitaties. Ik zou sowieso voorzichtig zijn met uitspraken over de toekomt. Kinderen is wellicht iets waar je stellig in kan zijn maar er zijn een hoop andere onzekerheden of plezierigheden in het leven die ook tot verlof leiden. Denk aan onbetaald verlof voor een lange reis, het opstarten van een eigen zaak, zorgverlof voor zieke ouders....you name it.
Wij hebben iemand die ieder jaar 3 maanden weg is omdat hij dan ski-leraar is, dat is een stuk vaker dan 1x bevallen. Nee, dat kost niets (onbetaad) maar er is ook geen vervanging. Ook zijn er vorig jaar 2 mensen op wereldreis gegaan.
Laat je gewoon niet verleiden tot bindende uitspraken die tegen je gebruikt kunnen worden. Het is je werkgever, je gaat er niet mee trouwen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:43

Eske_B schreef:
Ik ben een stille meelezer, maar wil even inbreken op de kinderwens en sollicitatie: het is bij wet verboden om hiernaar te vragen bij een sollicitatiegesprek. Krijg je die vraag, hoef je niet te antwoorden of mag je liegen :)

Correct. Maar dat neemt niet weg dat een werkgever een mening kan hebben en het tóch vraagt en dan kán het een doorslag betekenen.

Blijkt later dat je gelogen hebt? Wellicht word je contract dan niet verlengt. ;)
Dus ik vind liegen niet aanbevelenswaardig, maar dat vond ik het nooit.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:46

Je mag altijd liegen, is alleen idd niet per se slim.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:56

Niobe schreef:

Klopt hoor! Ik heb zelf een pesthekel aan mensen die liegen dus ik zal persoonlijk alles op alles zetten om zo iemand eruit te krijgen.
En ik denk dat er zo nog wel meerdere zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:58

Palmera schreef:
Niobe schreef:

Klopt hoor! Ik heb zelf een pesthekel aan mensen die liegen dus ik zal persoonlijk alles op alles zetten om zo iemand eruit te krijgen.

Ik zit ook zo in elkaar hoor, mensen die liegen zou ik niet in mijn bedrijf willen hebben.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:06

Eske_B schreef:

Ook een stille meelezer.

Ik vind dit nou typisch een onderwerp waar vrouwen veel meer solidariteit in zouden moeten tonen. Of je nou zelf wel/geen kinderwens hebt. Door dit gedrag van werkgevers blijft ongelijkheid en discriminatie van vrouwen op de arbeidsmarkt in stand.

Ik heb bij dergelijke vragen altijd geantwoord: "die vraag mag u niet stellen en het is niet iedereen gegeven om kinderen te krijgen". Of ik antwoorde met een tegenvraag:"stelt u die vraag ook aan de mannelijke kandidaten?"
Ok, bij dergelijke sollicitatiegesprekken ben ik nooit aangenomen :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:18

Er is een ongelijkheid, de oplossing daarvoor ligt bij de overheid. De ongelijkheid wordt al minder wanneer mannen dezelfde periode wettelijk verlof krijgen als vrouwen.

Heeft met solidariteit als vrouw niks te maken, imo :). Ongeacht mijn antwoord, of dat van andere vrouwen, is het voor een bedrijf gewoon duur een vrouw die kinderen wil aan te nemen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:22

Ik heb altijd enorm stellig gezegd dat ik absoluut geen kinderen wil. Mij is dit ook gevraagd tijdens mijn sollicitatie. En ik heb daar eerlijk antwoord op gegeven.

Wist ik veel dat ik nu een vriend heb en het toch in een ander licht begin te zien. Dat is niet liegen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:34

Het is niet alleen een kwestie mannen/vrouwen. Het is ook een kwestie tussen wel/geen kinderen in dit geval.

Ik wil ook wel doorbetaald verlof een paar maanden. ;) En ik zou het fijn vinden als anticonceptie in het basispakket zit, ook voor 18+. En niet alleen maar kraamzorg en hulp bij zwanger worden. En zo zijn er nog wel heel veel meer voordelen die zwangeren en moeders zomaar krijgen en een andere vrouw niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:34

Eske_B schreef:

Maar het is dus gewoon in je voordeel om aan te geven dat je bewust kindvrij bent, dus je zou wel gek zijn om je te beroepen op zwijgrecht. Als je zwijgt dan weten zij genoeg.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:38

Palmera schreef:
Niobe schreef:

Ja sorry, ik bedoelde ook dat ik het met jou eens was. Ik heb er ook een onwijze hekel aan als mensen ergens over liegen!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:38

_San87_ schreef:
Er is een ongelijkheid, de oplossing daarvoor ligt bij de overheid. De ongelijkheid wordt al minder wanneer mannen dezelfde periode wettelijk verlof krijgen als vrouwen.

Heeft met solidariteit als vrouw niks te maken, imo :). Ongeacht mijn antwoord, of dat van andere vrouwen, is het voor een bedrijf gewoon duur een vrouw die kinderen wil aan te nemen.

Denk niet dat dat wat oplost, want vrouwen zijn nu eenmaal vaak meer into baby's dan mannen. Zo'n man zit zich te vervelen bij zo'n wurm wat alleen maar in z'n luier schijt terwijl die vrouw op haar werk alleen maar afgeleid is omdat ze droomt over haar baby.
Een man zou ook z'n vakantiedagen op kunnen maken als de baby komt, maar zoveel is het hun blijkbaar ook niet waard.
Waarom zouden kindvrijen er voor moeten boeten dat andere mensen voortplanten? Geef iedereen dan eenmalig 3 maanden betaald verlof, naar eigen inzicht te besteden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:40

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:

Denk niet dat dat wat oplost, want vrouwen zijn nu eenmaal vaak meer into baby's dan mannen. Zo'n man zit zich te vervelen bij zo'n wurm wat alleen maar in z'n luier schijt terwijl die vrouw op haar werk alleen maar afgeleid is omdat ze droomt over haar baby.
Een man zou ook z'n vakantiedagen op kunnen maken als de baby komt, maar zoveel is het hun blijkbaar ook niet waard.
Waarom zouden kindvrijen er voor moeten boeten dat andere mensen voortplanten? Geef iedereen dan eenmalig 3 maanden betaald verlof, naar eigen inzicht te besteden.

Wat een hoop generaliserende onzin bij elkaar. Werkelijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:01

Palmera schreef:
En zo zijn er nog wel heel veel meer voordelen die zwangeren en moeders zomaar krijgen en een andere vrouw niet.

Nou dat mogen ze houden hoor. :D Het grootste voordeel is nog altijd om geen kinderen te hebben en alle vrijheid. Daar kan geen enkel zorgpakket tegenop. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:06

Ik vind het wel echt bizar dat anticonceptie niet standaard in het basispakket zit :).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:26

Roodvos schreef:
Eske_B schreef:

Ook een stille meelezer.

Ik vind dit nou typisch een onderwerp waar vrouwen veel meer solidariteit in zouden moeten tonen. Of je nou zelf wel/geen kinderwens hebt. Door dit gedrag van werkgevers blijft ongelijkheid en discriminatie van vrouwen op de arbeidsmarkt in stand.

Ik heb bij dergelijke vragen altijd geantwoord: "die vraag mag u niet stellen en het is niet iedereen gegeven om kinderen te krijgen". Of ik antwoorde met een tegenvraag:"stelt u die vraag ook aan de mannelijke kandidaten?"
Ok, bij dergelijke sollicitatiegesprekken ben ik nooit aangenomen :+

Nee hoor, ik begrijp héél goed dat werkgevers de vraag stellen en ik beantwoord die graag. Ontwijken werkt in mijn nadeel terwijl ik daar helemaal geen reden voor heb. Waarom zou ik dat dan doen?

Een zwangere werknemer vervangen is gewoon heel vervelend en duur voor een werkgever. Kunnen we met zijn allen heel oneerlijk vinden maar de natuur is nu eenmaal zo dat de vrouw een kind draagt/kan dragen. En dan hebben we t nog niet eens over na de zwangerschap, dan willen ze vaak minder gaan werken, ze moeten alle schoolvakanties vrij, en als wurm ziek is rennen ze naar huis en kunnen collegas de boel oplossen.
Als ik werkgever was nam ik ook liever een vrouw zonder kinderwens/oudere vrouw of gewoon een man aan.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:10

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:37

Wat denk je dat we als verzorgend personeel met enige regelmaat moeten doen bij bejaarde bewoners met constipatie...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:49

Varekaj schreef:
Wat denk je dat we als verzorgend personeel met enige regelmaat moeten doen bij bejaarde bewoners met constipatie...

He?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:50

Mag hopen dat die mensjes gewoon een laxeermiddel krijgen toegediend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:58

Soms werkt dat niet voldoende dames, helaas. En dan wordt er wat ze een rectaal touché noemen toegepast. Uiteraard wel steeds met handschoenen en heel voorzichtig natuurlijk.