Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:00

Ik heb dringend jullie advies nodig!

Mijn zoon doet vandaag mee met een triatlon voor scholen. Ze beginnen om 12u en ik heb beloofd om te komen supporteren. Echter geven ze rond 12u ook een flinke onweersbui op (en de meeste van jullie kennen mij ondertussen wel -O- ) Nu moet ik dus kiezen tussen mijn zoon aanmoedigen tussen de bomen of een open grasveld, weinig tot geen schuil mogelijkheden of thuis blijven met 2 doodsbange honden en zorgen om mijn kind... Er zit momenteel al onweer in de buienlijn en die komt hier recht over. Die triatlon is hier op nog geen kilometer afstand.

Mijn gevoel zegt thuis blijven, omwille van de veiligheid, maar ook de panische angst. Anderzijds gaat het wel om mijn kind die weinig tot geen schuilmogelijkheden heeft (tenzij ze op dat moment nog in of rond het zwembad zijn).

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:07

Pfff, wat een vervelende situatie Poetser. Maar ik mag toch aannemen dat de organisatie zijn verantwoordelijk neemt ten aanzien van de veiligheid? Misschien kan je contact opnemen daarmee en je zorgen uitspreken?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 11:09

De buien trekken niet heel snel, dus mocht je een rommel in de verte horen, dan leg jij de kilometer van de triatlon naar huis sneller af dan dat de bui bij jou is. Natuurlijk is dat wel 'makkelijk' gezegd, want ik kan me voorstellen dat onweer horen terwijl je buiten bent voor jou al een angstreactie kan veroorzaken.

Daarbij mag je verwachten van de organisatie dat ze wel enigzins rekening houden met de weersituatie en eventueel iets later starten.

(Verder heb ik me niet verdiept in de precieze situatie in NL en België, dus specifieker kan ik niet gaan. :D)

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:09

Ik heb enkele jaren geleden beide kinderen thuis gehouden van een schoolreisje omdat ze ook heel heftig onweer voorspelden. Enkele andere ouders deden dit ook. Maar het gros liet de kids gewoon gaan en die hebben dus 2 uur in een kantine moeten schuilen..
Ik was opgelucht dat mijn kinderen gewoon thuis waren. :o

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:30

Net bericht gekregen dat de triatlon gewoon doorgaat, tenzij het onweer gevaarlijk dichtbij komt. Ze zijn in elk geval veilig aangekomen, ze moesten 7 kilometer met de fiets vanaf school.

Ondertussen regent het al flink en de lucht wordt steeds dreigender, maar volgens de radar zou de onweer verdwenen zijn..

@Hiraeth, alleen de wetenschap van naderend onweer is al genoeg voor flinke stress tot zelfs lichte paniek, altijd die eerste buien in het jaar. Ik ben die angst zo zat hè, 35 jaar oud en ondanks de verbeteringen doorheen het seizoen is het ieder voorjaar weer hetzelfde liedje.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:35

Ik wilde net zeggen, het onweer is er al uit. Heb je er wel eens EMDR voor gehad poester?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:45

Nee nog niet, wil dat wel eens proberen. Wel andere vormen van hulp ervoor gehad, maar dat hielp niet.

Onweer lijkt er inderdaad uit te zijn. Met de meester zelf gebeld en ze wachten de bui af voor de zekerheid, voornamelijk ook omdat ze met zwemmen beginnen. Ik krijg een seintje wanneer ze zich gaan omkleden en dan kan ik ook naar daar komen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:35

Uiteindelijk besloten thuis te blijven en maar goed ook... Flinke donderslagen en een zwarte lucht.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:36

Goede beslissing Poetser. En gaat de triathlon wel door voor je zoon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:04

Ik vond t vandaag ook ff spannend met dreigend onweer. Maar was gelukkig met een auto dus dat was wel geruststellend. Als ik in the Middle of nowhere bij de paarden ben en ik hoor iets een rommeltje, laat ik alles vallen en ben ik weg :') . Vind het echt jammer maar helaas is het zo. Eerder vond ik het geweldig, buiten zijn terwijl het om me heen flitste en rommelde.
Heb er zelf wel emdr voor gehad, maar heeft helaas niet geholpen..

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:17

Rocamor schreef:
Goede beslissing Poetser. En gaat de triathlon wel door voor je zoon?

Ja, ze hadden het zwem gedeelte net gehad en waren aan het fietsen op de dijk. Meester heeft nadien in de groepsapp laten weten dat ze heel nat zijn geworden, maar dat verder alles in orde is.

@Humpiedumpie, dat heb ik met andere therapieën ook gehad. Kreeg op zich wel goede handvaten mee, maar de angst zit zo diep dat ik tijdens een bui niks anders kan doen dan heel obsessief de radars en alles in de gaten te houden.
Zoon is nu al zover dat als er onweer nadert dat hij Ganzenbord klaar zet, dan kan ik niet gefocust zijn op de radars en dat helpt wel heel erg. Zelfs 's nachts, als hij merkt dat het onweert komt hij met ganzenbord bij mij op bed zitten. Dat is echt ons ding geworden om te doen en leid genoeg af om te blijven functioneren en niet volledig in mijn angst op te gaan.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:14

En, is het nu de verwachting dat het flink gaat spoken vannacht in het oosten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:18

Poetser verstandig dat je gewoon niemand ergens hebt laten heengaan. Al is het maar voor je gemoedsrust, en ganzenborden is altijd leuk, weer of onweer :D slimme zoon heb je :j

Mariska, waar ik nu zit (noord oost Frankrijk) idd stevig onweer. De laatste keer was ik in mijn uppie niet zo heel erg blij zullen we maar zeggen. :x Onrustige nacht gehad toen, voor nl op dezelfde breedte ongeveer dezelfde voorspellingen dus ik ben ook wel benieuwd.

Het ziet er ietwat onbestendig uit. Donker egale lucht vanuit het oosten, grote opkomende wolken in zuid en west. En de wind is volledig gaan liggen waar hij vanmiddag een beetje vlagerig was, vogels fluiten nog wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:06

Hier rommelt het heel venijnig op afstand inmiddels en kruipt dichterbij. De zon wordt scherper en de lucht vanuit het oosten donkergrijs.

Afbeelding

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 00:35

Omgeving Arnhem rommelt het in de verte...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 05:37

Hier in Drenthe 5 druppels en geen onweer. Het is nu alweer droog hier dus had wat meer water mogen zijn.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 06:45

JustMe8484 schreef:
Omgeving Arnhem rommelt het in de verte...

Meer dan dit is het hier ook niet geworden...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:16

Afbeelding

Afbeelding

Dit was gisteravond tijdens het gerommel. Vogels stil, geen wind. Daar bleef het bij. Toch moet er vocht in de lucht hebben gezeten. Het is nu heel mistig hier

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:38

In Veenendaal is het nu aan een stuk door aan het rommelen. Maar echt mooie foto's van de lucht worden het niet.. gewoon saai grijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:53

Klopt, in die richting zit het een en ander aan onweer. Ede, Wageningen en Bennekom.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:02

Ja, ik had contact met mijn ouders uit Ede. Die hadden eerst niks en horen nu ook gerommel idd.

In Veenendaal blijft het maar doorgaan. En hard ook :+

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:05

Hier in het zuid oosten helemaal niks

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:06

fjordjes schreef:
Hier in het zuid oosten helemaal niks

Noord oosten ook niet. Helaas, kan wel een paar mm regen gebruiken in de wei en moestuin.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:24

Pff stik benauwd hier in Groningen, maar beetje regen is welkom. Helaas geloof ik niet dat er vandaag nog regen komt

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:07

Limburg helemaal niks. Vind t wel wat benauwd aanvoelen