Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:16

@Badeendje: gewoon niet meer meedoen. Je hebt toch een eigen wil en grenzen? Die gaan ze dan maar eens respecteren. Moet je ze wel eerst aangeven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:20

Foaly schreef:
Ik gooi er even een andere in, want ik ben wel benieuwd naar wat jullie vinden.

Over drie weken ben ik jarig. Omdat een kringverjaardag stom is (en sowieso niet echt handig is nu), wilde ik iedereen meenemen naar AquaZoo in Leeuwarden. Is het dan gierig als ik zeg 'Ik betaal de kaartjes, consumpties zijn voor eigen rekening?' Of liever 'Ik betaal de kaartjes + een kop koffie met gebak en de rest is voor jullie'?

Ik vind de etiquette hierin lastig, ik wil niet gierig doen maar ik heb ook geen oneindige portemonnee :+

Edit: het gaat om 9 man, dus een groepsarrangement kan net niet, anders had ik dat gedaan :')

Qua etiquette is het iig not done haha :D
Maar als jij en je bezoek er blij van worden dan toch gewoon lekker doen? Etiquette is ook maar ouderwets ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:21

Zelf vier ik ook niks en ik hou ook niet van feesten, dus ik zou mijn inkomen niet aan alle malligheid van anderen uitgeven. Gewoon afhaken dus.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:25

Ik zou er ook niet blij van worden persoonlijk. Naast een cadeau word ik verder op kosten gejaagd voor een uitje. Dat zorgt er ook nog voor dat ik niet even in en uit kan wippen.

Voor mij is dat hetzelfde als iemand die besluit voor zijn verjaardag me mee uit eten te nemen maar vervolgens maar een deel van de rekening betaald.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:25

Zou ik ook niet doen.Geven wat jezelf wil.Je kan het geld zelf goed gebruiken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:37

Ik vind het niet gierig als jij de kaartjes en 1 koffie betaalt en de rest voor hen. Zoveel extra kosten komen er dan toch ook niet bij, ze kunnen als ze willen brood van huis meenemen en een flesje drinken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:59

Foaly als je maar duidelijk communiceert. Een vriendin van mij zegt altijd ipv een kado zou ik het leuk vinden om met zn allen naar walibi te gaan, dan betaal je dus je eigen kaartje en is dat je kado aan haar. Wil of kun je niet even goede vrienden! :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:32

Wij doen vaak etentjes of borrels met verjaardagen en dan is de afspraak bij ons dat de jarige dr aperitief of eerste rondjes betaalt en de rest betaal je zelf. En wij geven dan ook nog een cadeau. Vinden wij zelf heel prettig werken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:41

ik lees hier best veel over tikkies enzo... buiten dat ik het gedoe heel grappig vind is het als het toch ergens irriteert mss ook een optie om het te bespreken.
Sommigecmensen bedoelen het niet gierig, maar denken er gewoon echt niet aan.
Zo had ik een kennis, wier kids hier wel een paar jaar een week per maand s ochtends om half 7 kwamen. Zoontje bracht ik dan naar de creche om 7 uur. 8 km per rit. Wilde daar geen benzingeld voor, maar toen zij vervolgens mijn dochter meenam naar een zwemdinges n kwam met dat ik een euro moest meegeven voir de entree, heb ik er wel wat van gezegd. De euro hoefde ze niet en een week later nam ze me mee voor een luxe ontbijt in een restaurant. Ik denk dus dat ze er serieus nooit over nagedacht heeft. En ik lees hier veel cerjalen waarvan ik denk:dat is echt geen gierigheid, maar gewoon sociale onhandigheid ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:54

Dat denk ik ook IHN, ze staan er gewoon niet altijd bij stil.. Ook als je zelf geen auto hebt of auto rijdt, ze hebben gewoon geen idee wat het kost en denken er dan niet aan om een bijdrage te doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:34

Badeendje schreef:
Ik krijg de laatste tijd zo achterlijk vaak tikkies 'cadeautje voor die en die'. Afgelopen maand drie keer een tientje twv een doop, een verjaardag en een housewarming, daarnaast nog een keer 12 euro voor mijn nichtje die 12 werd, 5 euro voor een ander nichtje en 25 euro voor een cadeautje voor de baas. Je wordt gewoon in een app gedumpt met 'hier is een tikkie vanwege dit en dit. We zijn met zo veel, dus je moet zo veel betalen'. Ugh.

Ik heb vroeger als tiener heel zuinig geleefd en veel gespaard, dus ik durf nu geen nee te zeggen tegen dit soort dingen, maar eigenlijk kan ik dit helemaal niet betalen en teer ik elke maand in op mijn spaargeld. Ik baal er zo van. Weet eigenlijk niet zo goed hoe ik moet opperen dat ik eigenlijk niet zo vele kan meebetalen, want ik weet zeker dat er de eerstvolgende keer dat ik ergens geld aan uitgeef gezegd gaat worden 'goh, kan je het hier wel aan kwijt' of iets dergelijks. Zucht.

Je hoeft niet te zeggen dat je het niet kán betalen, je kunt ook zeggen dat je ervoor kiest om niet overal aan mee te doen. Jij beslist nog altijd zelf waar je je geld aan uit geeft.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:06

Op mijn werk werd door het kantoor eens hardop overlegd over de bijdrage voor een Kraamkado.
Dat ging zo: “ Iedereen akkoord met een bijdrage van 10 euro?”
Daar riep ik hardop nee op.
Uiteraard was het natuurlijk even stil... en toen werd er toch netjes gevraagd wat ik dan wel zou willen bijdragen. Daarop zei ik dat ik 5 euro toch echt wel genoeg vond. Dat was prima en er werd later tegen mij gezegd dat er nooit over was nagedacht om te vragen wat iemand kon / wilde bijdragen. Voortaan zouden ze dat gaan doen ipv mensen zo “ voor het blok te zetten”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:58

Nou idd Ineke, als je niet mondig bent moet je dus maar meedoen voor 10 euro. En dat vind ik ook veel geld voor een collega..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:28

Dat dus inderdaad... Natuurlijk vond ik het niet gemakkelijk om nee te roepen, maar ten eerste vond ik 10 euro echt teveel, ten tweede het niet netjes om het op die manier te ‘ overleggen ‘ en ten derde ik heb er mee bereikt dat er beter over word nagedacht nu :)

Bij mijn vorige baan ging er altijd een envelop rond met grote kaart erbij. Daar deed iedereen dan in wat hij/zij ‘ kwijt’ wilde en als je een bijdrage had geleverd schreef je je naam op de envelop en een persoonlijke noot op de kaart.

Dat vind ik de beste optie nog steeds eigenlijk.

Met het opgehaalde geld werd dan een kado gekocht. Meestal een kadobon zodat de krijger het zelf kon besteden aan wat hij/zij wilde.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:41

Ineke2 schreef:
Dat dus inderdaad... Natuurlijk vond ik het niet gemakkelijk om nee te roepen, maar ten eerste vond ik 10 euro echt teveel, ten tweede het niet netjes om het op die manier te ‘ overleggen ‘ en ten derde ik heb er mee bereikt dat er beter over word nagedacht nu :)

Bij mijn vorige baan ging er altijd een envelop rond met grote kaart erbij. Daar deed iedereen dan in wat hij/zij ‘ kwijt’ wilde en als je een bijdrage had geleverd schreef je je naam op de envelop en een persoonlijke noot op de kaart.

Dat vind ik de beste optie nog steeds eigenlijk.

Met het opgehaalde geld werd dan een kado gekocht. Meestal een kadobon zodat de krijger het zelf kon besteden aan wat hij/zij wilde.

Wij doen inderdaad ook zo iets.

Het is een vrijwillige bijdrage, niet verplicht, dus iedereen levert bij (toevallig mij) wat die wil geven en het cadeau wordt wel als afdeling gegeven. Zo weet niemand (behalve toevallig ik dus) wat er wordt gegeven en door wie er iets wordt gegeven en ontstaan er geen scheve ogen :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:47

Mwah, dat met die enveloppe deden wij vroeger ook, maar was ik dan weer absoluut geen voorstander van. Te veel mensen die daar niets in deden en alleen hun naam schreven of juist wat muntjes ofzo. Ik voel me dan een beetje ‘bedot’ als ik dan wel netjes 10-25 euro bijleg er dan uiteindelijk samen ‘op de grote hoop’ eindig met de voorgaanden. dan leg ik liever niets bij en geef apart een cadeautje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:58

Het is altijd gedoe idd. Ik vind het ook niet leuk atde ene collega dan veel meer krijgt dan de andere collega, omdat die toevallig populair is of omdat de ander de pech heeft dat er in die periode veel mensen op vakantie zijn ofzo.
Dus het handigste is misschien een vast bedrag ofzo?
Maar ik vind het ook wel lastig soms, ik werk al heel lang bij dezelfde werkgever en je wil niet weten aan hoeveel kadootjes ik al heb mogen meebetalen, van alle kinderen die intussen verwekt zijn tot alle collega's die in de loop der jaren afscheid hebben genomen. Ik heb het niet bijgehouden, maar de 100 tik ik makkelijk aan...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:07

Een vast bedrag stellen is ook lastig, want dan ga je dus bepalen wat iemand kan missen.

In iemands portemonnee kijken kun je niet...
Pech met vakanties kun je altijd hebben, dat doet niet echt ter zake met hoeveel de mensen kunnen en willen bijdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:12

Wij gaan idd ook zo met een envelop rond en iedereen geeft wat ie geven wil. Ik sla dus ook echt wel eens over, collega's die ik amper spreek of waar ik niets mee heb geef ik niet voor en anderen weer wel.

Poekkie, je geeft toch ook niet de kaart aan degene die er niets in doet? Dan krijg je nooit namen op de kaart die niet bijdragen. Ik vind 10-25 euro overigens wel erg veel, dat kun je niet van iedere collega verwachten natuurlijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:22

Nikass schreef:
Het is altijd gedoe idd. Ik vind het ook niet leuk atde ene collega dan veel meer krijgt dan de andere collega, omdat die toevallig populair is of omdat de ander de pech heeft dat er in die periode veel mensen op vakantie zijn ofzo.
Maar ik vind het ook wel lastig soms, ik werk al heel lang bij dezelfde werkgever en je wil niet weten aan hoeveel kadootjes ik al heb mogen meebetalen, van alle kinderen die intussen verwekt zijn tot alle collega's die in de loop der jaren afscheid hebben genomen. Ik heb het niet bijgehouden, maar de 100 tik ik makkelijk aan...

Daarom zou ik dus niet mee doen aan dat soort potten. Zelf vier ik niks dus ik krijg het niet terug.
Een collega waar ik 'n goeie band mee heb zou ik persoonlijk iets geven. Maar niet voor verwekte koters e.d. Daar heb je als collega alleen maar last van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:27

Poekkie schreef:
Mwah, dat met die enveloppe deden wij vroeger ook, maar was ik dan weer absoluut geen voorstander van. Te veel mensen die daar niets in deden en alleen hun naam schreven of juist wat muntjes ofzo. Ik voel me dan een beetje ‘bedot’ als ik dan wel netjes 10-25 euro bijleg er dan uiteindelijk samen ‘op de grote hoop’ eindig met de voorgaanden. dan leg ik liever niets bij en geef apart een cadeautje.

Op mijn werk (onze afdeling) betaald iedereen wat hij wil en vooral kan geven.
Ik weet van collega's die echt weinig te besteden hebben en hun 1á2 E is dan net zoveel waard als mijn 10E.
Misschien nog wel meer waard omdat het voor hun alsnog een flink bedrag is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:29

Ineke2 schreef:
Een vast bedrag stellen is ook lastig, want dan ga je dus bepalen wat iemand kan missen.

In iemands portemonnee kijken kun je niet...
Pech met vakanties kun je altijd hebben, dat doet niet echt ter zake met hoeveel de mensen kunnen en willen bijdragen.

Een vast bedrag kun je ook van te voren met elkaar vast stellen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:30

elnienjo schreef:
Nikass schreef:

Daarom zou ik dus niet mee doen aan dat soort potten. Zelf vier ik niks dus ik krijg het niet terug.
Een collega waar ik 'n goeie band mee heb zou ik persoonlijk iets geven. Maar niet voor verwekte koters e.d. Daar heb je als collega alleen maar last van.

Ja mee eens, ik hou er ook niet van.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:30

Ik vier ook niks, dus krijg eigenlijk niks terug. Maar bij mijn afscheid van mijn vorige baan heb ik een flinke kadobon gehad... dus tja dat vond ik toch wel erg lief van iedereen die daaraan had bijgedragen :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:31

Bij ons staat er gewoon een potje.
Maar wij zijn met een hele grote groep. Dus als iedereen een euro doet hebben we al een heel mooi bedrag. Meestal doet iedereen wat kleingeld. Sommigen doen misschien 50 cent. Een ander weer 2 euro.